۱۴۶۴۳۶۵
۳۱۲
۳۱۲
پ

آمریکایی‌ترین رستوران تهران، یادگار روزهای روشن

رستوران موبی‌دیک از خاطره‌انگیزترین مکان‌های تهران است، جایی در خیابان شاهرضا(انقلاب) در چهارراه کالج که بعدتر شعبات دیگری هم در خیابان ویلا و فیشرآباد و شمال کشور ایجاد کرد، شاید اولین فست فود آمریکایی در ایران.

برترین‌ها: رستوران موبی‌دیک از خاطره‌انگیزترین مکان‌های تهران است، جایی در خیابان شاهرضا(انقلاب) در چهارراه کالج که بعدتر شعبات دیگری هم در خیابان ویلا و فیشرآباد و شمال کشور ایجاد کرد، شاید اولین فست فود آمریکایی در ایران.

آمریکایی‌ترین رستوران تهران، یادگار روزهای روشن

دبیرستان البرز و اعتصاب به خاطر پنج ریال

شعبه اصلی موبی‌دیک نزدیک مدرسه البرز بوده، البرز هم که خب جایی برای بچه پولدارها و متصل‌ها بود، در دهه 50 صرف این که یک رستوران الویه و کالباس و سوسیس با آن تشریفات ارائه می‌داد کافی بود برای محبوبیتش، بچه‌های البرز مشتری ثابت موبی‌دیک بودند روزی اما تورم 5 ریالی ساندویچ‌ها صدای بچه‌های البرز را درآورد و آن‌ها مقابل رستوران موبی‌دیک در چهارراه کالج تظاهرات کردند، تا این که پلیس آمد و قضیه ختم به خیر شد.

سلف سرویس و فست فودی که شکل تازه‌ای داشت

ظاهرا بازرسی‌های متعدد از رستورانی که حالا توی چشم بود، برای موبی‌دیک دردسر می‌شود و کم گذاشتن گوجه در ساندویچ، تصمیم‌گیرندگان موبی‌دیک را به آنجا می‌رساند که قید ساندویچ را بزنند و سلف سرویس ارائه کنند، خب سلف سرویس هم به نوع دیگری جلب توجه می‌کند و موبی‌دیک اتفاقا از سر این تغییر اجباری دوباره محبوبیت تازه‌ای پیدا می‌کند. گرچه که شعبه چهارراه کالج عاقبت به خیر نمیشود و آن چه که از این رستوران زنجیره‌ای باقی می‌ماند، یک آن شعبه خیابان ویلاست که در اویل دهه 70 تبدیل به فروشگاه صنایع دستی می‌شود و بعدتر فقط شعبه فیشرآباد باقی می‌ماند، همان سپهبد قرنی فعلی، آمریکایی‌ترین خیابان آن سال‌های تهران.

آمریکایی‌ترین رستوران تهران، یادگار روزهای روشن

بهروز وثوقی و حسرتی که به دل ماند

در سال‌های اخیر مصاحبه‌ای از بهروز وثوقی منتشر شده که می‌گوید حسرت یک بار دیگه غذا خوردن در موبی دیک به دلش مانده است، ناصر ملک‌مطیعی هم ظاهرا موبی‌دیک را دوست داشته است. فریدون شهبازیان و شماری از موزیسین‌های آن سال‌ها دهه هفتاد هم خیلی این رستوران را دوست داشتند.

پاتوقی برای کت و شلوارها و مقنعه‌ها

اما خب تنها شعبه به جا مانده از موبی دیک همان شعبه فیشرآباد شد که پاتوق کلی اداره و سازمان دولتی شد که بن می‌دادند که کارمندهایشان آنجا ناهار بخورند، موبی‌دیک به مرور جایی شد که فقط ناهار می‌داد، آن هم از شنبه تا پنجشنبه و جمعه‌ها هم کلا تعطیل بود تا همین کرونا که کمر موبی‌دیک شکست و این مجموعه کلا تعطیل شد. موبی دیک با سینی‌های نارنجی، تنور نانوایی‌اش، آن میزانسن به شدت نوستالژیک دهه 40، کارمندان مسن و جاافتاده‌اش که انتهای ظرفیت بودند، قیمه‌هایش با همه خاطراتش حالا یک مکان نیست شده در تهران است، تهران مدرن دیروز شاید نمی‌دانست کِی و چگونه مظاهر مدرنش را از دست می‌دهد.

آمریکایی‌ترین رستوران تهران، یادگار روزهای روشن

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج