میلیاردی های سینما، از «تایتانیک» تا «زوتوپیا»
آثار زیادی در تاریخ سینما وجود دارند که در هفته ابتدایی نمایش خود با استقبال سینماروها مواجه شده و توقع فروشی چشمگیر را برای مدیران استودیوهای سینمایی و کارشناسان بهوجود آوردهاند اما در طول تاریخ سینما تنها ۲۶ فیلم وجود دارد که موفق به عبور از رقم قابل ملاحظه یک میلیارد دلار شدهاند.
آثاری که با در دست داشتن نبض تپنده گیشه موفقیتهای خود در سالنهای سینمای جهان را ادامه داده و تاثیر بسزایی در پررنگ شدن عنصر صنعت در هنر سینما داشتهاند. از این رو که سینما را میتوان مردمیترین هنر جهان نامید. نقش این آثار در شکلگیری و اثبات این ادعا را نمیتوان به سادگی فراموش کرد.
از سویی دیگر هر ساله فیلمهای زیادی با سودای رسیدن به این موفقیت چشمگیر بر پردههای عریض سینما نمایش داده میشوند و تنها تعدادی از آنها موفق به ورود به باشگاه یک میلیاردیها میگردند. در هفتههای اخیر شاهد ورود باشکوه انیمیشن «زوتوپیا» به جمع فیلمهای حاضر در این باشگاه بودیم.
انیمیشنی که با ایده بسیار هوشمندانه شهرنشین کردن حیوانات بسیاری از علاقهمندان به انیمیشن را به وجد آورد و یکی از بهترین آثار کمپانیهای دیزنی و پیکسار را در سالهای اخیر به ارمغان آورد.
«زوتوپیا» بهانه مناسبی برای بررسی پرفروشترین آثار تاریخ سینماست و در حقیقت این موقعیت را در اختیار ما قرار میدهد. تا دلایل اصلی استقبال مردم از ۲۶ فیلم باشگاه میلیاردیها را مورد بررسی قرار دهیم.
۲۶ - زوتوپیا (۲۰۱۶)
فروش جهانی: ۱.۰۰۷.۳۱۸.۱۱۳ میلیارد دلار
فروش هفته اول : ۷۵.۰۶۳.۴۰۱ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: به جنگل شهری خوش آمدید.
کارگردان : بایرون هاوارد، ریچ مور
فیلمنامهنویس : جرد بوش، فیل جانسون
صداپیشگان : جنیفر گودوین، جیسون بیتمن، ادریس البا
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه : ایده مرکزی داستان به اندازهای جذاب و بکر است که میتوان آن را بر هر خاصیت دیگری ارجح دانست.
25 - شوالیههای تاریکی (2008)
فروش جهانی: ۱.۰۰۴.۵۵۸.۴۴۴ میلیارد دلار
فروش هفته اول : ۱۵۸.۴۱۱.۴۸۳ میلیون دلار
بودجه تولید اثر: ۱۸۵ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی : از آنسوی تاریکی... شوالیهای بر میخیزد
کارگردان : کریستوفر نولان
فیلمنامهنویس : جاناتان نولان، کریستوفر نولان
بازیگران: کریستین بیل، هیث لجر، گری اولدمن
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه : دیدگاه متفاوت کریس نولان به ابرقهرمانی چون بتمن میتواند به تنهایی دلیل قانعکنندهای باشد ولی در این میان اوجگیری روایتهای پیچیده شهر گاتام و حضور شخصیت محبوب و جذاب جوکر بر پرده سینماها را نیز میتوان به عنوان دلیل پررنگ دیگر این موفقیت دانست، بخصوص که هیث لجر؛ بازیگر نقش جوکر پیش از اکران عمومی فیلم دار فانی را وداع گفت.
24 - هابیت: یک سفر غیرمنتظره (2012)
فروش جهانی : ۱.۰۲۱.۱۰۳.۵۶۸ میلیارد دلار
فروش هفته اول : ۸۴.۶۱۷.۳۰۳ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی : از آغازی بسیار کوچک تا بزرگترین افسانهها
کارگردان: پیتر جکسون
فیلمنامهنویس : فران والش، فلیپا بوینز، پیتر جکسون و گیلرمو دل تورو
بازیگران : ایان مکلین، مارتین فریمن، کن اسکات
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: سه گانه «ارباب حلقهها» به اندازهای محبوب و پرفروش بود که ساخته شدن اثری مرتبط به آنها کنجکاوی طرفداران بیشمار رمان جی آرآرتالکین را برانگیزد و سینماروها را علاقهمند به دیدن ماجراهای پیش از سه قسمت نخست به سالنها بکشاند.
23 - آلیس در سرزمین عجایب (2010)
فروش جهانی : ۱.۰۲۵.۴۶۷.۱۱۰ میلیارد دلار
فروش هفته اول : ۱۱۶.۱۰۱.۰۲۳ میلیون دلار
بودجه تولید اثر : ۲۰۰ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: تفریحی شگفتانگیز برای تمام اعضای خانواده
کارگردان: تیم برتون
فیلمنامهنویس: لیندا ولورتون
بازیگران: میا واسیکوفسکا، جانی دپ، هلنا بونم کارتر
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: ترکیب مناسب رمان لوئیس کارول با بینش سینمایی منحصر به فرد تیم برتون که دنیایی اعجابانگیز خلق کرده است.
22 - جنگ ستارگان: اپیزود اول-شبح تهدید (1999)
فروش جهانی: ۱.۰۲۷.۰۴۴.۶۷۷ میلیارد دلار
فروش هفته اول : ۶۴.۸۲۰.۹۷۰ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی : هر نسل افسانهای دارد، هر سفر پله اولی دارد، هر حماسه آغازی دارد.
کارگردان و فیلمنامهنویس: جورج لوکاس
بازیگران: ایوان مک گرگور، لیام نیسن، ناتالی پورتمن
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: آثار دنبالهدار معمولا بهانه لازم برای مورد استقبال قرار گرفتن توسط طرفداران قسمتهای پیشین را در اختیار سینماروها قرار میدهند، در این مورد محبوبیت بیش از حد «جنگ ستارگان» در میان فرهنگ عامه مردم آمریکا را میتوان بهعنوان دلیل اصلی موفقیت فیلم در گیشه در نظر گرفت. این در صورتی است که پیش از اکران عمومی فیلم، به تصویر کشیدن چگونگی شکلگیری شخصیت منفی و جذابی چون دارت ویدر حائز جذابیتهایی بالقوه به نظر میرسید.
21 - پارک ژوراسیک (1993)
فروش جهانی: ۱.۰۲۹.۱۵۳.۸۸۲ میلیارد دلار
فروش هفته اول: ۴۷.۰۲۶.۸۲۸ میلیون دلار
بودجه تولید اثر : ۶۳ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: شکلگیری یک ماجراجویی ۶۵ میلیون ساله
کارگردان: استیون اسپیلبرگ
فیلمنامهنویس: مایکل کریچتون، دیوید کوئب
بازیگران: سام نیل، لورا درن، جف گلدبلوم
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: تبحر منحصر به فرد استیون اسپیلبرگ در هیولاسازی و سفری خارقالعاده در دل دایناسورهای غول پیکر
20 - دزدان دریایی کارائیب: بر امواج ناشناخته (2011)
فروش جهانی: ۱.۰۴۵.۷۱۳.۸۰۲ میلیارد دلار
فروش هفته اول : ۹۰.۱۵۱.۹۵۸ میلیون دلار
بودجه تولید اثر: ۲۵۰ میلیون دلار
کارگردان : راب مارشال
فیلمنامهنویس: تد الیوت، تری روسیو
بازیگران: جانی دپ، پنهلوپه کروز، جفری راش
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: محبوبیت جانی دپ در آن مقطع زمانی در قالب شخصیت کاپیتان جک اسپارو را میتوان مهمترین عنصر فروش بالای فیلم در نظر گرفت، از سویی دیگر برای طرفداران سه گانه «دزدان دریایی کارائیب» این موقعیت ایجاد شده بود تا بار دیگر با ماجراهای هیجانانگیز دنیای قصه همراه شوند.
19 - داستان اسباب بازی 3 (2010)
فروش جهانی: ۱.۰۶۳.۱۷۱.۹۱۱ میلیارد دلار
فروش هفته اول: ۱۱۰.۳۰۷.۱۸۹ میلیون دلار
بودجه تولید اثر: ۲۰۰ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: هیچ کدام از اسباببازیها جا نخواهند ماند.
کارگردان: لی آنکریچ
فیلمنامهنویس: مایکل آرنت
صداپیشگان: تام هنکس، تیم آلن، جوآن کیوزاک
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: ادامه ماجراهای زندگی اسباب بازیهای دوست داشتنی قسمتهای قبل با وقفهای طولانی که با طرح داستانی فوقالعاده هوشمندانه و اجرایی بینظیر مبدل به یکی از بهترین انیمیشنهای تاریخ سینما بهشمار میرود.
18 - دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده (2006)
فروش جهانی: ۱.۰۶۶.۱۷۹.۷۲۵ میلیارد دلار
فروش هفته اول : ۱۳۵.۶۳۴.۵۵۴ میلیون دلار
بودجه تولید اثر: ۲۲۵ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: کاپیتان جک باز میگردد.
کارگردان : گور وربینسکی
فیلمنامهنویس: تد الیوت، تری روسیو
بازیگران: جانی دپ، اورلاندو بلوم، کایرا نایتلی
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: محبوبیت بیش از حد جانی دپ در قالب کاراکتر کاپیتان جک اسپارو بیشک مهمترین رکن موفقیت فیلم در نمایش جهانی آن بود. از سویی قسمت اول این مجموعه در حالی به اتمام رسید که حس کنجکاوی بسیاری از مخاطبان اثر را برانگیخته بود.
17 - شوالیه تاریکی بر میخیزد (2012)
فروش جهانی: ۱.۰۸۴.۹۳۹.۰۹۹ میلیارد دلار
فروش هفته اول: ۱۶۰.۸۸۷.۲۹۵ میلیون دلار
بودجه تولید اثر : ۲۵۰ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: آتشی برپا خواهد شد
کارگردان: کریستوفر نولان
فیلمنامهنویس: جاناتان نولان، کریستوفر نولان
بازیگران: کریستین بیل، تام هاردی، گری اولدمن
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه : آخرین قسمت از سه گانه کریس نولان که برای آخرین بار نسخه ویژه این کارگردان برجسته را از مخلوق کمیک بوکِ باب کین به تصویر میکشید یا در تعبیری دیگر به سرانجام رسیدن سفر بتمن از نگاه نولان.
16 - ترانسفورمرها: عصر انقراض (2014)
فروش جهانی: ۱.۱۰۴.۰۵۴.۰۷۲ میلیارد دلار
فروش هفته اول: ۱۰۰.۰۳۸.۳۹۰ میلیون دلار
بودجه تولید اثر: ۲۱۰ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی : با یکدیگر متحد میشویم یا منقرض خواهیم شد
کارگردان: مایکل بی
فیلمنامهنویس: ارن کروگر
بازیگران: مارک والبرگ، استنلی توچی، نیکولا پلتز
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: علاقه مفرط چینیها به فانتزیهای آمریکایی، قسمت تازه سری فیلمهای «ترانسفورمرها» موفقیت آثار قبلی را در گیشه جهانی تکرار نکرد ولی علاقه مخاطبان دومین گیشه سینمایی جهان، یعنی کشور چین به این قبیل آثار باعث ورود فیلم به باشگاه میلیاردیها و قرارگرفتن در رتبه شانزدهم شد.
15 - اسکای فال (سقوط آسمان) (2012)
فروش جهانی: ۱.۱۰۸.۵۶۱.۰۱۳ میلیارد دلار
فروش هفته اول : ۸۸.۳۶۴.۷۱۴ میلیون دلار
بودجه تولید اثر: ۲۰۰ میلیون دلار
کارگردان: سام مندز
فیلمنامهنویس: نیل پورویز، رابرت واد، جان لوگان
بازیگران : دانیل کریگ، جودی دنچ، خاویر باردم
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: تزریق خون تازه به رگهای ابر جاسوس پیر و از نفس افتاده انگلیسی که باعث تغییر مسیر وی از شخصیتی کادربندی شده به کاراکتری با خصوصیاتی انسانی شد. حضور کارگردان برنده جایزه اسکار سام مندز نیز در موفقیتهای «اسکای فای» بی تردید نقش مهمی بازی میکند.
14 - ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه (2003)
فروش جهانی: ۱.۱۱۹.۹۲۹.۵۲۱ میلیارد دلار
فروش هفته اول: ۷۲.۶۲۹.۷۱۳ میلیون دلار
بودجه تولید اثر : ۹۴ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی : چشم دشمن حرکت میکند
کارگردان: پیتر جکسون
فیلمنامهنویس: فران والش، فلیپا بوینز، پیتر جکسون
بازیگران: الیجا وود، ویگو مورتنسن، ایان مک لین
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: قرار گرفتن آخرین قطعه پازل سه گانه «ارباب حلقهها» که واجد خصوصیات منحصر به فردی چون جلوههای ویژه خارقالعاده، روایت داستان حماسی بینظیر و قدرت کارگردانی پیتر جکسون بود.
13 - ترانسفورمرها: تاریکی ماه (2011)
فروش جهانی: ۱.۱۲۳.۷۹۴.۰۷۹ میلیارد دلار
فروش هفته اول: ۹۷.۸۵۲.۸۶۵ میلیون دلار
بودجه تولید اثر : ۱۹۵ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: هجومی که همیشه از آن میترسیدیم، دشمنی که هیچگاه انتظارش نداشتیم
کارگردان : مایکل بی
فیلمنامهنویس: ارن کروگر
بازیگران: شیا لبوف، رزی هانتینگتون وایتلی، جاش دوهامل
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه : جلوههای ویژه بینظیر و قدرت عجیب مایکل بی در به تصویر کشیدن داستانهای بسیار ساده در جذابترین شکل ممکن.
12 - کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (2016)
فروش جهانی: ۱.۱۴۳.۵۹۷.۲۶۱ میلیارد دلار
فروش هفته اول: ۱۷۹.۱۳۹.۱۴۲ میلیون دلار
بودجه تولید اثر: ۲۵۰ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی : متحد باشیم باقی میمانیم، مجزا شویم سقوط میکنیم
کارگردان: آنتونی و جو روسو
فیلمنامهنویس: کریستوفر مارکوس، استیفن مکفیلای
بازیگران: کریس ایوانز، رابرت داونیجونیور، اسکارلت جوهانسون
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: طرح داستانی فوقالعاده جذاب که ابرقهرمانان دنیای مارول را در حال جنگ با یکدیگر به تصویر میکشد؛ امری که در دهه گذشته با ساخت قسمتهای مختلف ابرقهرمانان مارول بستری مناسب برای به نمایش گذاشتن آن فراهم شده بود.
11 - مینیونها (2015)
فروش جهانی: ۱.۱۵۹.۳۹۸.۳۹۷ میلیارد دلار
فروش هفته اول: ۱۱۵.۷۱۸.۴۰۵ میلیون دلار
بودجه تولید اثر: ۷۴ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: بازگشت به جایی که همه ماجراها آغاز شد
کارگردان: کایل بالدا، پیر کافین
فیلمنامهنویس: برایان لینچ
صداپیشگان: ساندرا بولاک، جان هم، مایکل کیتون
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: جذابیت بالقوه شخصیتهای محوری فیلم یعنی «مینیونها» که به تنهایی بهانه مناسبی برای هجوم علاقهمندان به انیمیشن را به سوی سالنهای سینما فراهم میسازد. آنها از دل دنیای انیمیشن محبوب «از من متنفر باش» بیرون آمده است و فیلم مستقل خود را به دست آوردهاند.
10 - مرد آهنین 3 (2013)
فروش جهانی: ۱.۲۱۵.۴۳۹.۹۹۴ میلیارد دلار
فروش هفته اول: ۱۷۴.۱۴۴.۵۸۵ میلیون دلار
بودجه تولید اثر: ۲۰۰ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: رهاکردن قدرت پشت زره
کارگردان: شین بلک
فیلمنامهنویس: درو پیرس، شین بلک
بازیگران: رابرت داونی جونیور، گوینت پالترو، گای پیرس
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: محبوبیت شخصیت مرد آهنین که با نقشآفرینی رابرت داونیجونیور توسط علاقهمندان داستانهای ابرقهرمانی مارول پذیرفته شده است. فیلم دارای تیزر تبلیغاتی بسیار هوشمندانه و جلوههای ویژه بسیار چشمگیر نیز بود.
9 - یخ زده (2013)
فروش جهانی: ۱.۲۷۶.۴۸۰.۳۳۵ میلیارد دلار
فروش هفته اول: ۶۷.۳۹۱.۳۲۶ میلیون دلار
بودجه تولید اثر: ۱۵۰ میلیون دلار
کارگردان: کریس باک، جنیفر لی
فیلمنامه نویس: جنیفر لی
صداپیشگان : کریستین بل، ایدینا منزل، جاش گد
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: موفقیت انیمیشن «یخ زده» بیشتر از هر عنصر دیگری مدیون تبلیغات پس از به نمایش درآمدن فیلم است. فروش هفته ابتدایی اثر گرچه با رقم قابل ملاحظهای آغاز شد ولی رسیدن در جایگاه نهم پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینما بیشتر از هر نکتهای مرهون تبلیغات خود مخاطبان و استقبال نسل جدید سینماروها از کاراکتر زن محوری دیزنی و خصوصیات متفاوت اوست.
8 - هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت دوم (2011)
فروش جهانی: ۱.۳۴۱.۵۱۱.۲۱۹ میلیارد دلار
فروش هفته اول : ۱۶۹.۱۸۹.۴۲۷ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: همه چیز این جا به پایان میرسد
کارگردان: دیوید یاتس
فیلمنامهنویس: استیو کلاوز
بازیگران: دانیل رادکلیف، رالف فاینس، آلان ریکمن
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: شعار تبلیغاتی فیلم خود گویای مهمترین عنصر موفقیت فیلم در گیشه است، سفر طولانی هری پاتر و دوستانش با مبارزهای سخت و دشوار در مقابل لرد ولدمورت در این قسمت به پایان میرسد.
7 - انتقام جویان: عصر اولترون (2015)
فروش جهانی: ۱.۴۰۵.۴۱۳.۸۶۸ میلیارد دلار
فروش هفته اول: ۱۹۱.۲۷۱.۱۰۹ میلیون دلار
بودجه تولید اثر: ۲۵۰ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: شروع عصری جدید
کارگردان و فیلمنامهنویس: جاس ویدان
بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس همسورث، مارک روفالو
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: پروژه «انتقام جویان» در دهه دوم قرن جدید به اندازهای برای طرفداران کمیکبوکها و بلاکباسترها جذابیت دارد که هر چند قسمت دیگر از آن ساخته شود میتوان موفقیت در گیشههای جهانی را برایش گمانه زنی کرد. در این قسمت میتوان ظهور دشمنی تمام عیار مانند اولترون را نیز یکی از دلایل پرفروش بودن فیلم در نظر گرفت.
6 - سریع 7 (2015)
فروش جهانی: ۱.۵۱۶.۰۴۵.۹۱۱ میلیارد دلار
فروش هفته اول: ۱۴۷.۱۸۷.۰۴۰ میلیون دلار
بودجه تولید اثر: ۱۹۰ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: آخرین سواری
کارگردان : جیمز ون
فیلمنامهنویس: کریس مورگان
بازیگران: وین دیزل، دواین جانسون، پل واکر
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: بیشک مرگ نابهنگام ستاره فیلم پل واکر در حضور علاقهمندان این سری فیلمها در سالنهای سینما بی تاثیر نبوده است، هرچند «سریع ۷» نیز مقداری از موفقیتهای خود را مدیون اکران فیلم در کشور چین است.
5 - انتقام جویان (2012)
فروش جهانی: ۱.۵۱۹.۵۵۷.۹۱۰ میلیارد دلار
فروش هفته اول : ۲۰۷.۴۳۸.۷۰۸ میلیون دلار
بودجه تولید اثر: ۲۲۰ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: گردآوری انتقام جویان
کارگردان و فیلمنامهنویس: جاس ویدان
بازیگران : رابرت داونی جونیور، کریس همسورث، مارک روفالو
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: فیلم برای اولین بار بسیاری از ابرقهرمانان دنیای مارول را به عنوان گروه «انتقام جویان» به تصویر میکشد و طیف گستردهای از علاقهمندان به این شخصیتها را راضی میکند.
4 - دنیای ژوراسیک (2015)
فروش جهانی: ۱.۶۷۰.۴۰۰.۶۳۷ میلیارد دلار
فروش هفته اول: ۲۰۸.۸۰۶.۲۷۰ میلیون دلار
بودجه تولید اثر: ۱۵۰ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: پارک باز است
کارگردان : کالین ترورو
فیلمنامهنویس: ریک جافا، آماندا سیلور، کالین ترورو، درک کانلی
بازیگران: کریس پرت، بریس دالاسهاوارد، عرفان خان
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: ایده جذاب «پارک ژوراسیک» که همچنان کارایی دارد و دایناسورها را در دنیای امروزی به معرض نمایش میگذارد. فیلم از قدرت ستارهاش کریس پرت نیز نهایت استفاده را میکند و قهرمانی تمام عیار به تصویر میکشد.
3 - جنگ ستارگان: بیداری نیرو (2015)
فروش جهانی: ۲.۰۶۸.۱۷۸.۲۲۵ میلیارد دلار
فروش هفته اول: ۲۴۷.۹۶۶.۶۷۵ میلیون دلار
بودجه تولید اثر : ۲۴۵ میلیون دلار
شعار تبلیغانی: هر نسلی داستانهای خودش را دارد
کارگردان: جی جی آبرامز
فیلمنامهنویس: لارنس کاسدان، جی جی آبرامز، مایکل آرنت
بازیگران: هریسون فورد، آدام درایور، دیزی ریدلی
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: تبلیغات گسترده، تزریق نیروی تازه به دنیای بسیار محبوب «جنگ ستارگان»، تجدید دیدار پس از سالها با قهرمانان قدیمی برای نسل گذشته و...
2 - تایتانیک(1997)
فروش جهانی : ۲.۱۸۶.۷۷۲.۳۰۲ میلیارد دلار
فروش هفته اول: ۲۸.۶۳۸.۱۳۱ میلیون دلار
بودجه تولید اثر: ۲۰۰ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: هیچ چیز به روی زمین نمیتواند میان آنها قرار گیرد
کارگردان و فیلمنامهنویس: جیمز کامرون
بازیگران: لئوناردو دیکاپریو، کیت وینسلت، بیلی زین
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: «تایتانیک» جزو اولین آثاری است که با هزینهای ۲۰۰ میلیونی ساخته شد بنابراین واجد جلوههای ویژه چشمگیر و داستانی ساده و عاشقانه است که با درخشش ستارگانش مورد استقبال عموم مردم در نقاط مختلف جهان قرار گرفته است.
1 - آواتار (2009)
فروش جهانی: ۲.۷۸۷.۹۶۵.۰۸۷ میلیارد دلار
فروش هفته اول: ۷۷.۰۲۵.۴۸۱ میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: بازگشت به پاندورا
کارگردان و فیلمنامهنویس: جیمز کامرون
بازیگران : سام ورتینگتون، زویی سالاندا، سیگورنی ویور
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: معرفی دنیایی جدید از سوی جیمز کامرون است. شخصی که با بنیانگذاری تکنیکهای جدید در جلوههای ویژه کامپیوتری و روایت داستانهایی ساده به جذابترین شکل ممکن بیشک در مبحث استقبال مخاطبان و فروش آثارش در تاریخ سینما یک نابغه است و در حقیقت میتوان او را به سلطان اصلی گیشهها ملقب کرد.
نظر کاربران
عالی بود ممنون .
چه توانائی بالقوه ای داره صنعت سینما،فروش 3میلیاردی یک فیلم رو در نظر بگیرید،برای همین مقدار درآمد چند ملیون بشکه نفت باید تولید بشه؟!با توجه به قدرت وسیع اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی سینما جا داره که مسولین توجه ویژه و متفاوتی به سینما بکنن(زهی خیال باطل).