این خودروها محبوب دل کاربران ایرانی اینستاگرام است
در این مقاله قرار است مدلهایی محبوب از برخی از برترین کمپانیهای خودروسازی در دنیا را مرور کنیم که در شبکههای اجتماعی دل بسیاری از هموطنانمان را ربودهاند.
برترینها- مهسا شفیعی: داستان تکراری ما ایرانیها و خودروهایی که میتوانیم سوارشان شویم از آن پارادوکسهای حل نشدنی دنیای فلسفه و اقتصاد به نظر میرسد. از یک طرف ما شریفترین مردم دنیا هستیم و لیاقت بهترینها را داریم و از طرف دیگر باید برای نشستن پشت فرمان برخی از بدترین خودروهای دنیا(چه از منظر خصوصیات فنی و چه امنیت یا قیمت) کلی قرعهکشی و در صف ماندن را تحمل کنیم. داستانی که هر سال با عبور کردن از تعطیلات نوروزی و اعلام تعداد هموطنان عزیزی که در همین خودروهای ناامن و بیکیفیت جانشان را از دست دادهاند، به سختی به همه ما یادآوری میشود.
از آنجایی که کلاف سردرگم و پر از گرههای کور انحصار در خودروسازی در ایران را(با هزاران فرد ثروتمند و قدرتمندی که از این سردرگمی سودهای کلان میبرند) آدمها و رسانههای بسیار بزرگتری از ما هم نتوانستهاند باز کنند شاید بهتر باشد کام خودمان را تلخ نکنیم و به جنبه دیگری از علاقه مردم ایران به خودروهای باکیفیت در دنیا بپردازیم. با رواج شبکههای اجتماعی مردم ایران خیلی زود آشکار کردند که هرچند اکثریت قریب به اتفاقِ آنها دستشان از خودروهای خوب دنیا کوتاه است اما همچنان دستکم در شبکههای اجتماعی چون اینستاگرام بهترین کمپانیهای خودروسازی دنیا و بهترین مدلها را دنبال میکنند و احتمالا با حسرت به امکانات و آپشنهایی زل میزنند که دست سرنوشت تصمیم گرفته هیچگاه به دستشان نرسد.
برای این مقاله تصمیم گرفتیم به معرفی خودروهایی بپردازیم که از طرف مردم کشورمان بیشترین لایک و توجه را در اینستاگرام دریافت کردهاند اما با توجه به فیلتر بودن این شبکه اجتماعی و دسترسی کاربران ایرانی به آن از طریق ویپیان، دسترسی به چنین اطلاعاتی بسیار سختتر از معمول است. با این حال در این مقاله قرار است مدلهایی محبوب از برخی از برترین کمپانیهای خودروسازی در دنیا را مرور کنیم که در شبکههای اجتماعی دل بسیاری از هموطنانمان را ربودهاند.
مرسدس بنز کلاس جی ۲۰۲۵(Mercedes-Benz G-Class ۲۰۲۵)
قیمت: ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار دلار
مطابق انتظار بسیاری از علاقمندان به خودرو مدل 2025 این خودروی محبوب هم خیلی زود رضایت ماشینبازها و کارشناسان را جلب کرد، خودرویی که بسیاری معتقدند نهایت لوکس بودن، خلاقیت مدرن و نبوغ در طراحی را زیر یک سقف جمع کرده است. البته که ظاهر مشهور و جعبه مانند این خودرو(که به دلیل ریشه نظامی آن است) تغییری نکرده و با این حال تلاش شده با تغییراتی اندک خودرو از نظر ایرودینامیک در وضعیت بهتری قرار بگیرد. درون اتاق مدل 2025 این خودرو از همیشه بهروزتر شده و گروه سازنده با استفاده از آخرین نسخه سیستم اطلاعرسانی و سرگرمی MBUX، بهترین انتخاب ممکن را کرده است. صندلیهای مجهز به تهویه با قابلیت ماساژ و نورپردازی داخل اتاق قابل تنظیم از دیگر قابلیتهای داخل کابین این خودروی فوقالعاده است.
در زیر کاپوت گروه سازنده دو انتخاب متفاوت را در مقابل راننده قرار داده است. یک موتور شبه هیبرید وی8 بهینه از نظر مصرف سوخت و یک منبع قدرت تمام الکتریک مشهور به EQG. به گفته گروه سازنده نسخه الکتریکی به دلیل بهره بردن از تنظمیاتی چون کواد موتور(quad-motor) و البته جیترن(G-turn)(که امکان چرخش 180 درجهای خودرو در محل را میدهد) بیشترین کارایی را در جادههای خاکی و رانندگی اصطلاحا آفرود خواهد داشت. مرسدس همچنین در این نسخه سیستم تعلیق و راحتی هدایت یا هندلینگ خودرو را با پیشرفتی قابل توجه همراه کرده است.
آئودی آراِس کیو۸ ۲۰۲۵ (Audi RS Q۸ ۲۰۲۵)
قیمت: ۱۴۰ هزار دلار
تلفیقی از یک طراحی بیرونی تهاجمی و اوج هنر مهندسی در این مدل آئودی باعث شده بسیاری از کارشناسان، آئودی آراِس کیو8 را بالاترین نقطهای بدانند که یک خودروی SUV از نظر لوکس بودن و کارایی میتواند به آن برسد. تغییرات اندک آئودی در نسخه 2025 را میتوان شامل به روزتر شدن طراحی خارجی(با تغییراتی چون پهنتر شدن زه زیر کاپوت و چراغهای الایدی تیزتر) و حتی جذابتر کردن داخل اتاق دانست. داخل اتاق این خودرو شکیلتر و در عین حال اسپورتتر شده و آئودی با بهره بردن از بهترین مواد اولیه چون فیبر کربن یک اتاق پر از تجمل به خریداران تحویل میدهد. راننده با بهره بردن از دو صفحه لمسی تقریبا تمام جزئیات داخل اتاق را در کنترل خود دارد و همچنین میتواند از آخرین نسخه سیستم کابین خلبان مجازی آئودی بهره ببرد.
سورپرایزهای آئودی حتی در زیر کاپوت هم ادامه دارد و با بهره بردن از یک موتور دوگانه وی8 توربوشارژ و 4 لیتری، قدرتی قابل توجه نزدیک به 600 اسب بخار در اختیار راننده قرار میدهد، قدرت زیادی که با سیستم کواتروی آئودی یا هدایت تمام چرخها به راحتی کنترل میشود. اِسیوویِ آئودی از حالت سکون تقریبا در 4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد که تقربیا از هر خودرویی در این کلاس سریعتر است. بهبود سیستم کلاسیک دور زدن و سیستم تعلیق در این مدل باعث شده چه در جاده و چه در پیست راننده یک سواری مطمئن و لذتبخش را تجربه کند.
بیامو ایکس۳ ۲۰۲۵ (BMW X۳ ۲۰۲۵)
قیمت: کمی بیشتر از ۵۰ هزار دلار
یک اسیووی دیگر اینبار از بیامو که با قیمتی مناسب در شبکههای اجتماعی حسابی دل کاربران ایرانی را برده است. کمپانی سازنده در این مدل سعی کرده تعادلی بین یک خودروی تهاجمی و اسپورت و البته یک خودروی کاربردی برای کارهای روزانه برقرار کند که با توجه به عملکرد و قیمت این خودرو به نظر میرسد عملیاتی موفقیت آمیز بوده است. در داخل اتاق BMW از جدیدترین ترندهای طراحی چون دو صفحه لمسی خمیده، صندلی عقب با فضای بسیار زیاد و البته مواد اولیهای ارزان و جذاب بهره برده است. بیامو همچنین با امکاناتی چون Wireless Apple Carplay، Android Auto و البته بهبود قابل توجه سیستم دستیار راننده، خیال مسافران را از هر جهت راحت کرده است.
در زیر کاپوت کمپانی سازنده طیفی از انتخابها را در مقابل خریداران قرار میدهد که شامل یک موتور توربوشارژ 4 سیلندر، Inline-Six in the M40i trim و البته یک موتور برقی هیبرید برای کسانی که به دنبال مصرف کم سوخت هستند، میشود. BMW با موفقیت سیستم تعلیق را برای تجربه یک رانندگی آرام بهبود بخشیده و با این حال به ذات خود هم وفادار مانده است.
فولکس واگن اطلس ۲۰۲۵ (۲۰۲۵ VW Atlas)
قیمت: تقریبا ۴۰ هزار دلار
فولکس واگن اطلس را به عنوان یک اسیوویِ سایزِ متوسطِ نیرومند و البته از نظر قیمت در دسترس به بازار عرضه کرد و این مدل به عنوان یکی از خودروهای محبوب برای کاربران ایرانی، تلفیقی است از طراحی مدرن، فضای زیاد داخلی و عملکردی قابل دفاع. داخل اتاق اطلس به معنی واقعی کلمه بزرگ است و با سه ردیف صندلی و توانایی جا دادن 7 مسافر مناسب خانوادههای پرجمعیت است. اطلس همچنین فضای قابل توجهی در صندوق عقب در اختیار راننده قرار میدهد، فضایی که در صورت جمع کردن آخرین ردیف صندلیها میتواند به 2.7 متر مکعب برسد.
در زیر کاپوت یک موتور توربوشارژِ دو لیتری قرار دارد که گشتاوری برابر با 370 نیوتون بر متر تولید میکند و وقتی در کنار یک سیستم ترانسمیشنِ 8 سرعته قرار میگیرد یک رانندگی آرام را تضمین میکند. اطلس همچنین برای رسیدن به بالاترین حد از امنیت از برنامه امنیت فولکس واگن یعنی Car-Net بهره میبرد که امکاناتی چون هشدار تصادف و دستیار اضطراری را در اختیار راننده قرار میدهد.
نیسان پاترول ۲۰۲۵ (۲۰۲۵ Nissan Patrol)
قیمت در امارات: ۲۴۰ هزار درهم معادل ۶۵ هزار دلار
نیسان با ساخت این مدل انقلاب کوچکی بر علیه تاریخش انجام داد و موفق شد کارایی، تکنولوژی و طراحی را با قیمتی مناسب به اوج برساند. تغییرات ایجاد شده توسط نیسان در داخل اتاق باعث شده فضای داخلی به ویژه در سومین ردیف صندلی تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کند. نیسان زیبایی داخل اتاق را با یک سیستم سرگرمی/اطلاعرسانی پیشرفته به اوج رسانده و استفاده از سیستم دستیار راننده و سیستم محافظت از مسافران امنیت رانندگی را بالا برده است.
نیسان در این مدل یک موتور دوگانه توربوشارژ 3.5 لیتری وی6 را جایگزین موتور 5.6 لیتری وی8 کرده و به این ترتیب قدرت را افزایش و مصرف سوخت را کاهش داده است. این موتور جدید قدرتی معادل 425 اسب بخار و گشتاوری معادل 700 نیوتون بر متر تولید میکند و باعث میشود راننده چه در جاده و چه در پیست با یک لبخند رضایت رانندگی کند. در نهایت کمپانی سازنده با بهره بردن از یک سیستم ترانسمیشنِ اتوماتیک 9 سرعته باعث شده عوض شدن دندهها به نرمی اتفاق بیفتد و مصرف سوخت تا سطح قابل توجهی کاهش پیدا کند.
تویوتا لند کروزر ۲۰۲۵ (Toyota Land Cruiser ۲۰۲۵)
قیمت: تقریبا ۶۰ هزار دلار
تویوتا با عرضه این مدل به بازار در کنار کاربران ایرانی اینستاگرام، موفق شده دل بسیاری از علاقمندان به خودرو در جهان را ببرد و تلفیقی متعادل از مزایای یک خودروی مناسب برای آفرود را با کارایی و تکنولوژی به مشتریانش عرضه کند. از نگاه ظاهر این خودرو بسیاری از علاقمندان به تویوتا را به یاد مدل کلاسیک LJ70 عرضه شده در سال 1984 میاندازد. داخل اتاق این خودرو مانند تمام رقبای حاضر در بازار با مجموعهای از زیبایی و تکنولوژی چشمها را خیره میکند.
تویوتا برای عرضه این خودرو حاضر شد از موتور وی8 سنتی خود دل بکند و این مدل را با موتور توربوشارژ و 4 سیلندر 2.4 لیتری به بازار عرضه کند. موتوری که قدرتی برابر با 326 اسب بخار و گشتاوری معادل 630 نیوتون بر متر تولید میکند. این تغییرات باعث شده تا این خودرو در کنار داشتن قدرتی بیشتر، مصرف سوختی کمتر داشته باشد و بر اساس گفته تیم سازنده، تویوتا لند کروزر در شهر با هر لیتر بنزین 9.3 کیلومتر و در بزرگراه 10.6 کیلومتر رانندگی میکند.
نظر کاربران
حتی اگه واردات این ماشینها با تعرفه صفر درصد هم آزاد بشه باز هم مردم عادی نمیتونن سوار بشن لعنت به باعث و بانی گرونی دلار!
ايراني فرهنگ رانندگي كردن نداره
اين ماشينا سوار بشن رو ملت رد ميشن
به جایی رسیدیم که آرزوی دیدن این ماشینهارو داریم، دیگه خریدنشون جزو محالات شده برای ایرانیان بیچاره. یه بار اتوبان تهران قزوین یه گالاردو و نیسان gtr رو خودرو بر بود اینقد با ماشین دنبالش افتادم اینور اونور کردم، آخر طرف زد کنار گفت بیا برو بالا قشنگ نگا کن. راننده خیلی باحال بود، آذربایجانی بود.
واقعااروپایی هایک چیزدیگه درخودروهستن!
دقیقا
زنده باد نیسان gtr
انشاله آزادی همه اسیران از دست مافیا و سوار شدنمون توی ماشین های معمولی که گذاشتید
بابا پرایدم برامون شده آرزو"
با این وضعیت اقتصادی فلج شده مملکت که داریم پراید نسبت ب تمام خودرو های خارجی بهتره ..چون درآمد نیست پراید هم هزینه اش کمتره ...این ماشین برا شهروندان عادی نیست برا یه عده خاص و پولداره
من خودم پراید دارم سالی یه بار فقط براش روغن و فیلتر عوض میکنم اگه لازم بود لاستیک هم براش عوض میکنم
خدا میدانه نصف مملکت با پراید چرخیدم شکر خدا نخ خدجوافتاده نه اذیت کرده