فحاشی در بیمارستانها پذیرفتنی نیست
ماجرای برخوردهای نامناسب با پرستاران، دوباره خبرساز شد. سازمان نظام پرستاری اخیرا از برخورد خشونت آمیز با دو پرستار از سوی پزشکان در شهرهای تهران و بابل خبر داد و وزارت بهداشت هم تاکید کرد که اداره بازرسی و رسیدگی به شکایات این وزارتخانه به صورت جدی در حال پیگیری ماجراست.
در این رابطه روز گذشته مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت گفت: درگیری و فحاشی بین کارکنان بیمارستان ها قابل قبول نیست و با هر فرد خاطی اعم از پزشک و پرستار برخورد می شود. «ع. ج» پرستار بخش آی سی یو یکی از بیمارستانهای دولتی تهران درباره درگیری خود با یک پزشک میگوید: صبح ۱۴ تیر، بیماری در آی سی یو بیمارستان با تشخیص بیماری ستیونز جانسون (مربوط به حساسیت دارویی) در سرویس جراحی بستری شد.
بر اساس دستور پزشک بیمار باید روزانه دو نوبت حمام میشد. نوبت حمام شب قبل، با وجود پیگیری و یادآوری ما به رزیدنتهای جراحی، انجام نشد و با سهل انگاری از کنار آن رد شدند. در صورتی که با طی شدن ۲۴ ساعت و حمام نشدن او، ترشحات بدن بیمار و فیستول، زیاد شده و منظره ناخوشایندی را ایجاد کرده بود. او ادامه می دهد: صبح روز بعد، سرویس جراحی برای ویزیت آمدند و با این منظره روبهرو شدند. دکتر«م» رزیدنت سال چهارم جراحی، با صدای بلند شروع به بحث و جدل با پرسنل و به هم ریختن نظم بخش آی سی یو کرد.
در صورتی که این بخش نیاز به آرامش دارد. یکی دو نفر از بیماران هم از این سر و صدا شاکی شده بودند. اما وی به صحبتهای خود ادامه داد. ما سعی کردیم او را متقاعد کنیم که تقصیر خودتان است نه ما و ما به کشیکهای شب اطلاع دادیم که حمام بیمار انجام نشده است، ولی او قبول نمیکرد و میگفت که شما کار بلد نیستید. این پرستار میگوید: بعد از حضور پزشک او هم در حضور سوپروایزر همه این قضایا را دوباره و با صدای بلند گفت. بعد از تمام شدن حرفهای او، من هم با سوپروایزر صحبت کردم و در حال بیان توضیح بودم که به سمت من هجوم آورد و به صورت من سیلی زد.
بعد از این اتفاق، سوپروایزر با مترون بیمارستان تماس میگیرد و نامهای با امضای شاهدان ماجرا مثل پرستاران و کمک بهیاران و رزیدنتها نوشته و به دفتر پرستاری و رئیس بیمارستان فرستاده شد. به گزارش ایسنا،او از ادامه روند پیگیری قانونی شکایت خود خبر میدهد و میگوید: جلسه کمیته انضباطی برگزار شد و ایشان فقط از من عذر خواهی ساده کرد و باقی اقدامات قانونی در حال پیگیری است.
اما گفتم که این عذرخواهی را قبول میکنم، کینه ای هم به دل ندارم، ولی رفتاری کردند که به شخصیت کاری و حرفهای من لطمه خورده است.احمد نجاتیان، مشاور معاون پرستاری وزارت بهداشت در رابطه گفت: ما از طریق سیستمهای وزارت بهداشت و اداره بازرسی و رسیدگی به شکایات و دانشگاه علوم پزشکی مربوطه در حال پیگیری هستیم و جلسهای نیز در این زمینه برگزار شد. قرار است گزارش آن به اطلاع معاونت پرستاری برسد.
برخورد با کارکنان خاطی بیمارستانها
در این رابطه روز گذشته مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: درگیری و فحاشی بین کارکنان بیمارستانها قابل قبول نیست و با هر فرد خاطی اعم از پزشک و پرستار برخورد می شود. سجاد رضوی، افزود: اگر هر گونه فحاشی و درگیری بین کارکنان بیمارستانها رخ دهد و این عمل از سوی هر یک از افراد کادر درمانی و کارکنان رخ دهد، با فرد خاطی طبق قانون برخورد میشود و در این میان، تفاوتی در نوع برخورد با پرستار، پزشک و یا کارمند وجود ندارد.
رضوی با اشاره به درگیری بین پزشک و پرستار در یکی از مراکز درمانی،گفت: این افراد به واحد تخلفات و کمیته انضباطی دانشگاه علوم پزشکی مربوطه معرفی شده اند و علاوه بر پیگیری شاکیان این پروندهها، دانشگاههای علوم پزشکی مربوطه هم پیگیر این پرونده اند.
رضوی با ابراز تاسف از بعضی اظهارنظرها با نگاه صنفی اظهارکرد: انتظار میرود که کارکنان بهداشت و درمان که همیشه به صورت تیم واحد عمل می کردند در سلامت بیماران کوشا باشند و چنین اتفاقاتی را به صنف خاصی ارتباط ندهند و نباید نظام پزشکی و نظام پرستاری وارد این مباحث شوند. به گزارش ایرنا، او تاکید کرد: نباید اجازه دهیم که فشار کاری، بدحالی بیماران، مشکلات خانوادگی و تحصیلی در نوع برخورد پزشک و پرستار و رسیدگی به بیمار تاثیر داشته باشد.
نظر کاربران
ایو دکترام تا به جایی میرسن خیلی خیلی خودشونو میگیرن
خودشون باهم درگیرن که بیمار بدبختو به کشتن میدن دیگه
بعضی پرستاراطوری رفتارمیکنندک انگارعضوهیت علمی جهان هستن وجواب درست نمیدن.حقشون کتک بخورن افاده ای هل