هر آنچه که لازم است در مورد سرسیلندر بدانید
مطمئناً اصطلاحاتی از قبیل سوختن سرسیلندر، واشر سرسیلندر، کف تراشی سرسیلندر و از این قبیل موارد به گوشتان خورده است. مواردی که نشان از خرابی در قسمت سرسیلندر خودرو داشته و حتی در مواردی نیاز به تعویض آن نیز می باشد.
برترین ها - محمدپارسا حاتمی: سرسیلندر نامی آشناست برای تمام کسانی که به نوعی با خودرو در ارتباط بودهاند اما کم نیستند کسانی که هنوز نمیدانند دقیقا این بخش خودرو از چه اجزایی تشکیل شده و چه عیوبی گریبانگیر آن است. مطمئناً اصطلاحاتی از قبیل سوختن سرسیلندر، ترساندن واشر سرسیلندر، کف تراشی سرسیلندر و از این قبیل موارد به گوشتان خورده است. مواردی که نشان از خرابی در قسمت سرسیلندر خودرو داشته و حتی در مواردی نیاز به تعویض آن نیز می باشد. در معرفی این قطعه حیاتی خودرو با ما باشید.
یکی از تولیدات کمپانیهای تولید قطعات خودرو، انواع سرسیلندر میباشد. سرسیلندرها با استفاده از مواد با کیفیتی همچون آلومینیوم و انواع آلیاژ آلومینیوم و چدن تولید و با استفاده از آخرین روشها و تکنولوژیهای قالب گیری، ساخته میشوند. اما به هر حال این قسمت از هر جنسی که ساخته شود، دارای یک محدوده تحمل فشار محدودی است و مسلما گذر از حد استاندارد، صدمات زیاد و هزینهبری به آن وارد میکند.
سرسیلندر چیست؟
یکی از قسمت های اصلی موتور خودرو سرسیلندر آن می باشد و در قسمت بالایی موتور قرار گرفته که مجموعه سوپاپ و مانیفولدها بر روی این قطعه مونتاژ می شوند.
اگر یک سرسیلندر تحت حرارتی بیش از حد تحمل خود قرار گیرد (که کاملا بسته به کیفیت سرسیلندر و مواد تشکیل دهنده آن دارد) اصطلاحاً می گویند که سرسیلندر سوخته است. در واقع همان پیچش و تغییر شکل در اثر حرارت بیش از اندازه را سوختن می گویند که معمولا منجر به تعویض سرسیلندر می شود.
بر طبق قوانین فیزیک حرکت جریان گرما معمولاً به سمت بالا می باشد. به این دلیل که محفظه احتراق موتور (گرم ترین قسمت موتور) در داخل سرسیلندر قرار دارد، این قطعه باید بتواند در حین کار کردن حرارت بسیار زیادی را تحمل کند. اگر در هنگام باز و بستهکردن سرسیلندر، ترتیب بستن پیچها را رعایت نکنید و آنها را بیش از حد سفت کنید، اگر هنگام گرم بودن پیشرانه، اقدام به بازکردن پیچهای سرسیلندر کنید و باز هم اگر طی مدتی به طور یکسره خودرو را تحت فشار قرار دهید، باید منتظر باشید سرسیلندر خودرویتان تاب برداشته و عملا بلااستفاده شود. همچنین در سرسیلندر مسیرهای جریان آب و روغن وجود دارد تا هم بتوان حرارت را در آن کنترل کرد، هم بتوان روغن مورد نیاز برای مجوعه سوپاپها و ادواتی که نیاز به روغنکاری دارند را به آنها ارسال کرد.
عیوب احتمالی سرسیلندر
سرسیلندر بطور کلی عیوب زیر را پیدا می کند:
- ترک خوردگی
- تاب دیدگی
- کربن گرفتن
- گشاد شدن گیت سوپاپ , سوختن و خرابی سوپاپ
واشر سرسیلندر چیست؟
سرسیلندر توسط پیچ به بلوک موتور پیچ می شود و مابین آن دو را قطعهای به نام واشر سر سیلندر آب بندی می کند. اگر یک واشر سرسیلندر دارای کیفیت پایینی باشد امکان دارد باعث سوختن سرسیلندر یا راه پیدا کردن آب به روغن و اصطلاحاً آب و روغن قاطی کردن بشود. واشر سرسیلندر توانایی تحمل دمای 1500 درجه سانتیگراد را داشته و از چند لایه پرسشده پنبهنسوز، کروم و آلومینیوم ساخته میشود تا دو بخش بلوک و سرسیلندر کاملا به هم چسبیده و آببندی شوند.
سوختن واشر سرسیلندر در یک لحظه و یک دقیقه اتفاق نمیافتد بلکه اول آب رادیاتور داغ میشود و حرارت افزایش پیدا میکند و چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز تازه صدمه دیدن واشر شروع میشود. به همین دلیل توصیه می شود در صورت مطلع شدن از بروز چنین وضعیتی در موتور خودرویتان از پیمودن ادامه مسیر خودداری نمایید و ماشین تان را توسط بکسل به تعمیرگاه منتقل کنید. چراکه در صورت بی توجهی و یا عدم آگاهی از مشکل پیش آمده ممکن است آسیب جدی تری خودرویتان را تهدید کند و هزینه های گزافی را متحمل شوید.
عیوب واشر سر سیلندر :
واشر سر سیلندر ممکن است بسوزد یا نیم سوز شود علل سوختگی واشر سرسیلندر عبارتند از :
- تاب داشتن سرسیلندر
- ترکیدن سرسیلندر
- شل بودن پیچهای سرسیلندر
- گرم کردن بیش از اندازه موتور
- نامیزان بستن پیچهای آن
دلایل سوختن واشر سرسیلندر
- آب رادیاتور کم باشد.
- مجراهای عبور آب در موتور مسدود شود.
- خنک نشدن آب رادیاتور به دلیل رسوب و یا نقص در عملکرد پروانه.
- نقص فنی در ترموستات.
- نقص فنی در واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور.
- پیچ خوردگی شلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور.
- رانندگی طولانی در ترافیک و فشار بر موتور در فصل گرما.
نظر کاربران
پیشگیری بهتر از درمان است
همیشه تو رادیاتور آب مقطر یا آب رادیاتور با کیفیت بریزید تا از رسوب لوله ها جلوگیری بشه
در ضمن بخشی از خنک کنندگی خودرو هم بر دوش روغن خودرو هست پس در انتخاب روغن هم دقت کنید
ده بیست هزار بیشتر جایی رو نمیگیره
پاسخ ها
پژو کلا واشر سر سیلندر میسوزنه هر کاری بکنید راه حلی نداره هر 3 سال خراب میشه . احتمالا جنس سیلندر ها یا واشر هاش خوب نیست
چرا جنس سرسیلندرریوباسیلندرجنسش فرق میکنه خواهشن جوابش به من بگید ممنون
پاسخ ها
سلام
جنس سرسیلندر باید آلومینیوم باشه تا در مقابل حرارت بالا کمترین اعوجاج رو داشته باشه و ضمنا به سرعت هم خنک بشه. اما سیلندر می بایست از کربن و آهن باشه تا بتونه فشار پیستون را تحمل کند.
1398-09-09 ساعت 13:53
چرنده
لوازم تولید داخل خیلی بی کیفیت است دلیل اصلی خرابی خودروها هم همینه.
من سورن مدل 90 دارم. با موتور زیمنس. دوبار تاحالا واشر سوزونده و کلی هزینه رو دستم گذاشته. با این موتور بدون شک باید منتظر واشر سوزوندن باشی. دیگه سمت این نوع موتور نمیرم.
بی کیفیت ترین موتور رو روی باصطلاح خودرو ملی میذارن. واقعا واسه این صنعت باید تاسف خورد
ولا
سلام سرسیلندر تازه بستم ازپشت موتور جایکه سرسیلندر به سیلندر وصل میشه آب میریزه علتش چیه
سلام،
سوختن واشرسرسیلندر پژو اول به این علت می باشد که،
دمای سیلندرهای پژو نصبت به سیلندرهای دیگراتومبیلها بسیاربالا است،
وترموستات دردمای بالا کارمی کندوسوپاپ آزاد می شود،
و به همین علت،
درغفلت کردن مشاهده آمپرآب، فرصت همه اقدامات ازقبیل خنک کردن سیلندر اتومبیل و...را ازت می گیردفوراًواشرسرسیلندر نیم سوز وبعدازمدت زمان کمی واشر کامل سوخته وآب روغن قاطی کرده...
کلاًموتورهای پژو باب ایران نیست وبرای کشورهای سردسیر عالیست.
پژو رت باید سرسیلندر خوب بندازی زرین طلایی
فقط دمای موتورباریمپ بادستگاه دیاک کم کنید
سلام ترو خدا یکی خیلی زود یه جواب بده من یه پراید 87 دوگانه دارم باهاش مسافر میبردم خرج خونمون در بیاد تا بعد 13سال یاتاقان زد بخاطر بلد نبودن ماشین پره واتر پمپ بریده بود اب گردش نداش ماشن یاتاناش ضوب شد حالا متورو تعمیر کردیم تسمه تایمی که قبل تعمیر رو همون ماشین مثل کره جا میرفت حالا همون تسمه تایم دو سه سانت کوچیکه انگار باید با در اوردن فولی میل سوپاپ فقط جامیره اونم با کمک گرفتن از پیچ گوشتی چیزی ماشین هم همش کم حون کارمیکنه
یا واشر سرسیلندر قطرش زیاده یا بلبرینگ تایم تنظیم نیست یا سرسیلندر تعویض شده کف سرسیلندر بالا باشه تسمه بایستی با بلبرینگ تایم تنظیم شود
سلام. ببخشید ماشین من کوئیک هست و نزدیک ۱۲۰۰۰ تا کار کرده. ماشین گاز میخورد بردم نمایندگی گفتن ماشین لرزش داره و باید سرسیلندر و باز و بسته کنیم و عکس بفرستیم تهران ببینیم چی میشه. نمیدونم واقعا این کار درستی هست یا نه. و برای ماشین تو مشکلی پیش نمیاد؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
سلام دوستان سرسيلند دوبار رفته كف تراش ميشه دو باره تراشكاري انجام داد