بهترین خودروهای اسپرت سال ۲۰۱۶
در ۱۲ ماه اخیر، خودروهای بازار تنوع بالایی داشتند و انواع مختلفی با موتورهای تخت یا توربین دوقلو و همینطور اتومبیلهای کوپه و مدرن یا خودروهای کلاسیک، پیش روی علاقهمندان قرار گرفت.
پورشه ۹۱۱ آر (Porsche ۹۱۱R)
علاقهمندان به خودروهای شرکت پورشه به مقاومت بسیار در تغییر کردن، بدنام هستند. سال گذشته بود که این کمپانی با معرفی خودروی جی تی ۳ آر اس (GT۳ RS) و استفاده از جعبه دنده جدید دو کلاچه، سرعت سوپر اسپرت خود را افزایش داد. اما طرفداران محصولات این شرکت چه حسی نسبت به تغییر روش تعویض دندهها دارند؟
عاشقان سرعت از طرفداران اصلی محصولات شرکت آلمانی پورشه هستند و خودروی ۹۱۱ آر نیز یکی از محصولاتیست که میتواند به عطش این افراد بیفزاید. این سوپر اسپرت قدرتمند نیز همانند جی تی ۳ آر اس، به موتور ۵۰۰ اسب بخاری (۳۷۳ کیلوواتی) فلت سیکس پورشه مجهز شده و توانایی رقابت با بسیاری از ابر خودروهای فعلی را دارد. اما اعمال تغییرات مختلف در سیستم جعبه دنده ۶ سرعته باعث شده تا شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو، ۰.۶ ثانیه کمتر از GT۳ RS شود.
یکی دیگر از تفاوتهای این دو خودرو با GT3 RS به بالههای بزرگ و دریچههای انتقال هوا مربوط میشود که در 911 آر خبری از آن نیست. در بخش داخلی نیز وجود یک فرمان کوچکتر و خالی از دکمههای اضافی سبب شده تا حس خودروهای کلاسیک و قدیمی پورشه در این محصول جدید بهتر القا شود. اما آیا این خودرو بهعنوان بهترین خودروهای اسپرت سال، ارزش پرداخت 184 هزار و 900 دلار را دارد؟
مزدا ام ایکس ۵ آر اف (Mazda MX-۵ RF)
براساس آمار رسمی از فروش خودروها، مزدا ام ایکس ۵ آر اف محبوبترین خودروی دونفره و اسپرت جهان است. تاکنون ۱ میلیون دستگاه از این سری خودروها از سال ۱۹۸۹ (که اولین نسخه آن معرفی شد) ساخته شده که میتواند محبوبیت بسیار بالای آن را نشان دهد. با اینحال هنوز هم بسیاری از افراد هستند که نمیخواهند سقف خودروی آنها "نرم" باشد.
نسل چهارم از این اتومبیل که اوایل سال در نمایشگاه خودرو نیویورک معرفی شد، ویژگیهای منحصر به فردی دارد که باعث شده برخی افراد آن را با پورشه 911 تارگا مقایسه کنند. اما خوشبختانه خبری از قیمت نجومی نیست و این محصول سبک، نظر خریداران بسیاری را به خود جلب کرده است.
نیروی مورد نیاز مزدا ام ایکس 5 آر اف از طریق همان موتور 4 سیلندر به کار گرفته شده در نسخه رودستر تامین میشود و امکان خرید آن در دو نسخه اتوماتیک و یا 6 سرعته دستی وجود دارد. علاوه بر این، مهندسین مزدا با بهبود سیستم تعلیق خودرو، تجربه بهتری از یک سواری لذتبخش را برای خریداران به ارمغان آوردهاند. اما آیا اینها برای تبدیل شدن محصول جدید مزدا به یکی از بهترین خودروهای اسپرت کافیست؟
شورولت کامارو زد ال وان (Chevrolet Camaro ZL1)
شاید در گذشته ایده اینکه یک خودروی عضلانی و قدرتمند میتواند ویژگیهای یک خودروی اسپرت را نیز داشته باشد چندان مورد توجه نبود. اما چند سالیست که شرکت بزرگ شورولت، با استفاده از المانهای اتومبیلهای اسپرت در کامارو ZL1، تمام غیر ممکنها را ممکن کرده است.
یک موتور ۶۴۰ اسب بخاری (۴۷۷ کیلوواتی) و V۸ قدرتبخش جدیدترین محصول شرکت شورولت است که تمام این نیرو را از طریق دیفرانسیلی الکتریکی به محورهای عقبی ارسال میکند. همچنین رانندگان میتوانند از میان دو سیستم ۱۰ سرعته اتوماتیک و ۶ سرعته دستی، یکی را به دلخواه انتخاب کنند. هرچند هنوز ما نمیدانیم که با گشتاور ۸۶۸ نیوتون متر چرا تعداد دندهها باید تا این اندازه بالا باشد.
با اینحال تمام گشتاور خودرو به چرخهای عقبی و ۳۰۵ میلیمتری Goodyear Eagle F۱ Supercar ارسال میشود تا جنون سرعت در چهره کامارو ZL۱ هویدا باشد. ترمزهای شش پیستونی برمبو (Brembo) نیز مسئول متوقف کردن اسب سرکش شورولت خواهند بود!
مرسدس بنز AMG GT-R
زمانی که سازندهای با یک خودروی سبزرنگ در فستیوال سرعت گودوود حاضر شده و در پیست نوربرگ رینگ (Nurburgring) نیز رکوردشکنی میکند، باید به آن توجه کرد. به هر حال رانندگی در این پست به قدری سخت هست که لقب جهنم سبز (The Green Hell) را به آن دادهاند. این پیست ۲۰.۸ کیلومتری (۱۲.۹ مایلی) با دستاندازهای فراوان و سنگفرشهای آلمانی، هر خودروسازی را برای آزمایش محصولات خود وسوسه میکند و مرسدس بنز AMG GT-R نیز این قاعده مستثنی نیست.
اما چیزی که باعث شده تا محصول جدید شرکت مرسدس بنز و AMG جزو بهترین خودروهای اسپرت سال باشد، چهره زیبا و موتور قدرتمند V8 توربین دوقلو آن است که نیروی 577 اسب بخاری (430 کیلوواتی) را در اختیار این ابر خودرو قرار میدهد. افرادی که این سری از محصولات مرسدس بنز را میشناسند، احتمالا باید بدانند که GT-R بر اساس AMG GT-S طراحی و برخی از مشخصههای خودروهای اسپرت به آن اضافه شده تا این محصول جدید چیزی از دیگر رقبا کم نداشته باشد. بهعلاوه ترکیب این موتور قدرتمند با جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچه میتواند محصول مشترک مرسدس و AMG را به حداکثر 318 کیلومتر بر ساعت (198 مایل بر ساعت) برساند. مهندسین مرسدس نیز با پیوستن به فراری و پورشه در زمینه طراحی سیستم هدایتگر چرخهای عقبی، مانورپذیری بهتر در سرعتهای پایین و پایداری بیشتر در سرعتهای بالاتر را برای محصول جدید خود به ارمغان آوردهاند.
احتمالا هیچ چیز نتواند به اندازه این خبر که AMG GT-R موفق به ثبت رکورد 7 دقیقه و 10 ثانیه و 9 صدم ثانیه در پیست نوربرگ رینگ شده و تاکنون هیچ خودروی دیفرانسیل عقبی نتوانسته به چنین زمانی دست پیدا کند، شما را متعجب نکند. با این اوصاف، قطعا شما هم با انتخاب این خودرو به عنوان یکی از بهترین خودروهای اسپرت سال با ما موافق خواهید بود!
پورشه 718 کایمن (Porsche 718 Cayman)
تعصب طرفداران پورشه که ابتدای این مقاله از آن سخن گفتیم را به یاد دارید؟ حال شاید بتوانید واکنش آنها زمانیکه 718 کایمن همراه با موتور فلت فور به جای موتور فلت سیکس معرفی شد را تصور کنید. هرچند حالا که مهندسین پورشه موفق به برطرف کردن ضعف موتور و لکنتهای گذشته آن شدهاند، شاید بتوان تغییر موتور خودرو را کاری عاقلانه دانست.
نهتنها موتور ۴ سیلندر مجهز به توربوشارژر نسل جدید پورشه کایمن عملکرد بهتری نسبت به گذشته دارد، بلکه طی سیکلهای ترکیبی شاهد مصرف پایینتر سوخت نیز هستیم. لازم به ذکر است که مهندسین پورشه زمان زیادی را صرف بالا بردن صدای این موتور جدید کردهاند، ولی باز هم غرش باشکوه موتور فلت سیکس در کایمن شنیده نمیشود. به هر شکل این موتور جدید نیز ویژگیهای خاص خود را دارد.
حتی با عدم رضایت از موتور، باز هم نسل جدید پورشه کایمن میتواند لبخند را روی لبان شما بنشاند. استفاده از کمکفنرهای جدید باعث شده تا رانندگان کنترل بهتری روی خودرو داشته باشند. حال کافیست به جعبه دنده ۶ سرعته دستی، درازای جاده و موتور قدرتمند کایمن بیندیشید تا ما را برای انتخاب آن بهعنوان یکی از بهترین خودروهای اسپرت سال ۲۰۱۶ تحسین کنید!
آئودی تی تی آر اس (Audi TT RS)
برخلاف وجود رقبایی همچون پورشه و مرسدس بنز، مهندسان آئودی باز هم از موتورهای تنفس طبیعی استفاده کرده و تنها قدرت و سرعت بالاتر را مد نظر قرار ندادهاند. نسل جدید خودروی TT RS به موتور ۵ سیلندری که پیشتر در خودروی آئودی RS۳ استفاده شده بود، مجهز شده و بهنظر سازندگان تلاش زیادی روی بهینه کردن عملکرد آن داشتهاند. نتیجه این تلاش سنگین نیز رضایتبخش بوده و موتور ۴۰۰ اسب بخاری (۲۹۴ کیلوواتی) آئودی TT RS با گشتاور ۴۸۰ نیوتون بر متر، میتواند این خودرو را در عرض تنها ۳.۷ ثانیه، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (۶۲ مایل بر ساعت) برساند. این در حالیست که سوپر اسپرت آئودی یعنی R۸ با موتور V۱۰، رکورد ۳.۶ ثانیه را از خود به جای گذاشته و تنها ۰.۱ ثانیه از TT RS سریعتر عمل میکند.
معمولا خودروهای پرسرعت شرکت آئودی با سامانه چهار چرخ متحرک کواترو (Quattro) شناخته میشوند. این خودروها معمولا شتاب و نیروی کشش بسیار خوبی دارند، اما خودروهای سری RS که فاقد این سیستم هستند، عملکردی متفاوت داشته و شاید نتوانند بهاندازه خودروهایی همچون BMW M یا مرسدس AMG شما را راضی کنند. اما مهندسین آئودی با استفاده از یک سیستم نرم افزاری جدید و ارسال نیروی گشتاور بیشتر به محور عقبی خودرو، این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرده و روح تازهای به محصول جدید خود بخشیدهاند.
اگرچه آئودی TT RS تنها با جعبه دنده اتوماتیک عرضه میشود و خبری از نسخه دستی نیست، اما سیستم دوکلاچه شرکت فولکس واگن (کمپانی مادر آئودی) یکی از بهترین گزینههای پیش روی کاربران خواهد بود. در این سیستم همهچیز به اندازهای نرم و روان هست که بتوان دندهها را در یک چشم به هم زدن، عوض کرد. نسل جدید آئودی TT RS در دو نسخه کورکی و کوپه به فروش میرسد.
کاترهام سون ۳۱۰ (Caterham Seven ۳۱۰)
برخی مواقع هیچ اهمیتی ندارد که برای پیدا کردن راه حل یک مشکل چه قدر زمان یا پول هزینه میکنید چراکه آن مشکل به صورت تصادفی و خود به خود حل میشود. ساخت کاترهام سون ۳۱۰ نیز یکی از همین اتفاقات شیرین است.
در مورد این خودرو، تنها طراحی آن نیست که در سالهای اخیر حفظ شده، بلکه همواره سازندگان از موتوری مشابه با نسخههای قدیمی استفاده میکنند. نیروی مورد نیاز این خودرو توسط موتور 1.6 لیتری که پیشتر در خودروی کاترهام 270 نیز به کار گرفته شده بود، تامین میشود. هرچند تلاش مهندسین برای افزایش قدرت آن بینتیجه نبوده و نسخه جدید آن، 18 اسب بخار (13 کیلووات) قدرتمندتر از قبل است. اگرچه این موارد را نمیتوان "یک تغییر" قابل توجه برای خودرویی مشهور در نظر گرفت، اما همین موارد کوچک هم میتواند برای علاقهمندان به این خودرو رضایتبخش باشد.
البته در مراحل ابتدایی قرار بود این تغییرات تنها برای برخی از مشتریان انجام شود. اما بازخورد بسیار خوب آن باعث شد تا در تولید انبوه سون 310، شاهد این تغییرات نیز باشیم. به هر صورت کاترهام سون 310 با ویژگیهای دوستداشتنی و کاربرپسند میتواند یکی از بهترین خودروهای اسپرت سال 2016 میلادی باشد.
مرسدس ای ۶۳ ای ام جی اس (Mercedes E۶۳ AMG S)
شاید خودروی پیش رو در نگاه اول، یک اتومبیل سدان و خانوادگی به نظر برسد، اما ویژگیهای بسیار خوب آن باعث شده تا ما آن را در لیست بهترین خودروهای اسپرت سال ۲۰۱۶ بیاوریم. این خودروی قدرتمند در دو مدل مختلف E۶۳ و E۶۳ AMG S عرضه میشود که هر کدام آنها با بهرهگیری از موتور V۸ توربین دوقلو، بهترتیب نیرویی برابر با ۵۷۱ اسب بخار (۴۲۰ کیلووات) و ۶۱۲ اسب بخار (۴۵۰ کیلووات) را در اختیار خودرو قرار میدهند.
بهعلاوه سامانه مشهور مرسدس بنز یعنی چهار چرخ متحرک 4MATIC نیز میتواند شتابگیری خودرو را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. با اینکه مهندسین مرسدس بنز دیگر از سامانه دیفرانسیل عقب در این خودرو استفاده نمیکنند، اما با غیر فعال کردن میل لنگهای جلویی، باز هم امکان انجام حرکات نمایشی یا دریفت با محصولات سری E63 وجود خواهد داشت.
آستون مارتین دی بی ۱۱ (Aston Martin DB۱۱)
شاید با در نظر گرفتن سوپر اسپرت دی بی ۱۱ به عنوان بهترین محصول شرکت آستون مارتین، در حق محصولات قبلی این شرکت کمی اجحاف شود چراکه خودرویی همچون دی بی ۹ که در سال ۲۰۰۳ معرفی شد، یکی از بهترین خودروهای اسپرت در تاریخ شرکت آستون مارتین محسوب میشود. درواقع DB۱۱ همان خودرو با ظاهری بهروزتر، موتوری قدرتمندتر و پلتفرمی جدیدتر است.
برخلاف موتور بدون تنفس این خودرو، موتور V12 آن به دو توربوشارژر مجهز شده و میتواند نیروی 600 اسب بخار (447 کیلووات) و گشتاور 700 نیوتون بر متر را در اختیار DB11 قرار دهد. بهعلاوه، این قدرت بالا باعث شده تا محصول جدید شرکت آستون مارتین بتواند در عرض 3.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت (62 مایل بر ساعت) دست پیدا کند. همچنین حداکثر سرعت این خودرو 322 کیلومتر بر ساعت (201 مایل بر ساعت) اعلام شده که برای سوپر اسپرتی خوشنام همچون محصول آستون مارتین، قابل قبول است. موتور جدید DB11 در تعامل با جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک ZF نیز میتواند حس رقابتپذیری را در رانندگان ایجاد کند. علاوه بر آن، کاربران میتوانند در صورت تمایل، خودرو را بهکمک پدالهای کوچک زیر فرمان کنترل کنند.
اگرچه این خودرو ابعاد بزرگی دارد، اما تواناییهای آن بهاندازهای بالا هست که بخواهیم DB11 را بهعنوان یکی از بهترین خودروهای اسپرت سال جاری در نظر بگیریم. سیستم تعلیق پیشرفته و تطبیقی این خودرو نیز دست کاربران برای استفاده از حالت عادی GT یا دو حالت اسپرت دیگر را باز گذاشته است.
پیشتر نیز مجله تاپ گیر، آستون مارتین DB11 را بهعنوان بهترین خودروی بین قارهای سال 2016 انتخاب کرده بود.
نیسان جی تی آر نیسمو (Nissan GT-R Nismo)
اگرچه ظاهر نیسان جی تی آر نیسمو تفاوت چندانی با خودروهای نسل قبل خود ندارد، اما دماغه جدید آن، هوای بیشتری را به سوی موتور V۶ توربین دوقلو هدایت کرده و هیچ تاثیری منفی روی تست درگ آن نیز ندارد. طراحی آیرودینامیکی جدید خودرو هم نیروی رو به پایین بیشتری را بر محورها ایجاد میکند که البته میزان دقیق آن توسط نیسان مشخص نشده است. اما حتی اگر هیچ چیز هم در نسل جدید این ابر خودرو تغییر نمیکرد، ما چارهای جز انتخاب GT-R Nismo بهعنوان یکی از بهترین خودروهای اسپرت سال نداشتیم.
بدنه محکم، دامپرهای جدید و کمک فنرهای انعطافپذیر باعث شده تا نسل جدید خودروی نیسمو محبوبیت بسیار بالایی میان علاقهمندان داشته باشد. بهعلاوه رانندگان میتوانند متناسب با سلیقه خود، بخشهای مختلف خودرو را تنظیم کنند. در بخش داخلی نیز میتوانید سیستمهای پیشرفته و لمسی متعددی را مشاهده کنید که بدون شک برازنده نیسان نیسمو خواهد بود.
ارسال نظر