تولید خودرو سرعت میگیرد
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: دیروز (شنبه) بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به حساب قطعه سازان واریز شد و تداوم پرداخت ها می تواند به بازگشت نیروهای تعدیل شده به سر کار، افزایش شمارگان تولید خودروها و عمل به تعهدات خودروسازان بیانجامد.
خبرگزاری ایرنا: دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: دیروز (شنبه) بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به حساب قطعه سازان واریز شد و تداوم پرداخت ها می تواند به بازگشت نیروهای تعدیل شده به سر کار، افزایش شمارگان تولید خودروها و عمل به تعهدات خودروسازان بیانجامد.
پس از اینکه چهاردهم بهمن ماه، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ۲ شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در شرکت های خودروساز آغاز شد.
قرار شد بانک ها طبق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار می دهند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه سازان بپردازند.
در این پیوند، کنسرسیومی متشکل از حدود ۱۲ بانک بزرگ کشور که ریاست آن بر عهده بانک ملت است تشکیل شد و ایران خودرو و سایپا فهرست قطعه سازان را به این کنسرسیوم ارائه کردند.
بر این اساس، قرار شد ۱۱ هزار میلیارد تومان در ۲ بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو می شود اما تکلیف مطالبات ارزی هنوز مشخص نشده است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در این باره افزود: علاوه بر ۵۰۰ میلیارد تومانی که دیروز به حساب قطعه سازان واریز شد، مقرر شده تا پایان وقت اداری امروز نیز هزار میلیارد دیگر پرداخت شود.
«آرش محبی نژاد» اظهار داشت: تاکنون بیشترین پرداختی ها مربوط به بانک های صنعت و معدن، ملت و تجارت بوده و از دیروز بانک های ملی، سپه و صادرات و بانک های خصوصی اقتصاد نوین، کارآفرین، سینا، سامان، پارسیان و پاسارگاد نیز در این راستا فعال شدند.
وی بیان داشت: این نقدینگی به حساب بیش از ۶۵۰ قطعه ساز که در زنجیره تامین ۲ خودروساز بزرگ کشور حضور دارند واریز و پیش بینی می شود با تداوم روند پرداخت ها و افزایش شمارگان تولید قطعه سازان، حدود ۱۵۰ هزار نفر نیروی کار تعلیق شده صنعت قطعه سازی حداکثر تا ۲ هفته آینده به سر کار بازگردند.
** پیش بینی تکمیل ۱۲۰ هزار خودروی ناقص
محبی نژاد تاکید کرد: استمرار یافتن سریع تزریق نقدینگی به قطعه سازان به افزایش شمارگان تولید خواهد انجامید و در نتیجه همه خودروهای ناقص مانده در کف کارخانجات که برآورد می شود تعداد آنها افزون بر ۱۲۰ هزار دستگاه باشد به سرعت تکمیل خواهد شد.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور خاطرنشان کرد: عمده ناقصی خودروها مربوط به قطعات های تک (High Tech) مثل یی. سی. یو (یا همان کامپیوتر خودرو) و کیسه هوا (ایربگ)، قطعات مربوط به ظاهر خودرو مانند سپر، غربیلک فرمان و غیره و همچنین برخی قطعاتی است که پس از مونتاژ و تولید به خودروها اضافه می شود.
وی یادآور شد: علاوه بر چهار هزار میلیارد تومان یاد شده که مقرر است بانک ها تا پایان هفته جاری به حساب قطعه سازان واریز کنند، قرار است ۸۰ درصد وجوه حاصل از فروش و پیش فروش خودروها، ۸۴۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی و بخشی از ۴۰ هزار میلیارد تومانی که به عنوان نقدینگی برای کل بخش صنعت پیش بینی شده، نیز به قطعه سازان پرداخت شود.
به دلیل مشکلات واحدهای تولیدی و کمبود سرمایه در گردش، وزیر صنعت، معدن و تجارت از دستور رئیسجمهوری برای پرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان به واحدهای تولیدی خبر داده بود.
طبق اظهارات رضا رحمانی، این مبلغ در بهمن و اسفندماه به واحدهایی که در چرخه تولید و فروش فعال هستند تزریق میشود تا مشکلی بابت نقدینگی برای تکمیل ظرفیت نداشته باشند.
محبی نژاد تاکید کرد: در صورت محقق شدن ارقام یاد شده، قطعه سازان ۱۰۰ درصد آمادگی دارند تا شمارگان تولید برنامه ریزی شده خودروسازان را با تامین به موقع قطعات محقق کنند.
وی اضافه کرد: با اصلاح قیمت قطعات که مدارک آنها از سوی خودروسازان در دست بررسی است و تداوم پرداخت ها پیش بینی می شود ۱۳۰ هزار نفر نیروی کار تعدیل شده این صنعت و همچنین ۴۰۰ قطعه سازی که در ماه های گذشته تعطیل شده بودند دوباره به چرخه تولید بازگردند.
نظر کاربران
تحریم بهانه بود
پاسخ ها
والا تابوت سازها کجا خوابشو میدین 54میلیون پراید بفروشن تازه اخر سال الام برشکستگی میکنن وام هم میگیرن
با چه قیمتی با پولهای ربا خوار و حرامی مردم نخرید اینا از پول حرامه
پاسخ ها
بری اینا حلاله برایه ماحرامه
هر جور که بخواهند ، هر چیز که بخواهند ، هر زمان که بخواهند ، هر سازی که بزنند...... می رقصند ! کلماتی چون اشتغال ، بیکاری ، تولید سرانه ملی ، تولید داخلی ، عدم وابستگی ،....در اینگونه تولید ، پشیزی ارزش نداره !
مسل لاک پشت البته
پاسخ ها
منظور قیمتشه خخخخخخخخ
دروغ بزرگ. تولید نصف شده کسی هم نیست بخرد. ورشکستگی کامل برای همه.
اینهمه مشتری چرا تولید نمی کنید ؟نگویی تحریم که ۴۰ سال فرصت داشتی
تمومه کارتون...هی گرون کنید
چرا دروغ میگی خوب پراید ۱۳۱ که تولید خودتون هست چرا پیش فروشها که تکیل شده تحویل نمی دین فاکتور نمی کنین
مردم نخرید لطفا، نخرید، ورشکستگی این صنعت بهتر است. بخدا شما کارمند ایرانخودرو، چگونه راضی میشوید خودروی بی کیفیت را به مردم بدهید. البته حق دارید،حتما با خودتان میگویید، آن هموطنی که گوشت احتکار کرد، فکر ما نبود، چطور ما بفکرش باشیم.
برید به درک. قیمت ها رو بردید بالا حالا شروع کردید به دادن بدهی.
ماشالله ، الان دیگه کمبود قطعه ندارید نکنه در اسمون باز شده وهمراه بارون بیکباره اینهمه قطعه باریده ،شایدم از برکات دولت کریمه ست وکلیده چرخیده بنفعتون ،هه
حالا ببینید با این تزریق پول چه بخور بخوری راه میوفته.سفره انقلاب باز پهن شد
تولید که زیاد بشه کیفیت هم میاد پایین. مثل آبگوشت .و مهمان بعد موقع میمونه . کمی آب آبگوشت زیادش میکنن چون مهمان بعد موقع اومده اونوقت دیگه نميشه بهش گفت آبگوشت....... .
باورهای بهرهای ؟نزولی؟ نجس اندر نجس
بعد از گران کردن خودرو افزایش تولید برای چپاول و غارت است