آمار تکاندهنده از سطح سواد دانشآموزان ایرانی!
ادعا شده است که ۴۰ درصد از کل دانشآموزان دوره ابتدایی و متوسطه اول کشور به حداقل سطح یادگیری در خواندن، ریاضی و علوم دست نیافتهاند؛ همچنین بیش از ۷۰ درصد از آنها عملکردی پایینتر از متوسط جهانی داشتهاند!
روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: در آزمونهای تیمز و پرلز که هر ۴ و ۵ سال یکبار برگزار میشود، ایران در میان کشورهای با عملکرد ضعیف قرار دارد. رتبه جهانی ایران در هر یک از دروس در جدول زیر آمده است: علاوه بر این آزمون تیمز ۲۰۲۳ و پرلز ۲۰۲۱ نشان میدهد که از هر ۱۰ دانشآموز ایرانی ۴ دانشآموز به حداقل سطح یادگیری در خواندن، ریاضی و علوم نیز دست پیدا نکردهاند و عملکردی بسیار ضعیف دارند. همچنین بیش از ۷۰درصد از آنها عملکردی پایینتر از حد متوسط جهانی داشتند.
نتایج این امتحانات نهایی و عملکرد دانشآموزان ایرانی در مطالعات بینالمللی در مجموع حکایت از رشد کمی بدون کیفیت دارد. طبیعی است که زمانی که از ۷۰درصد دانشآموزان یک کشور نتایجی پایینتر از نرمال دارند، سخن گفتن از نابرابری بیمعناست. درواقع این آمار نشان از فقر مفرط یادگیری در کشور دارد که ناشی از گسترده شدن فقر و همچنین کیفیت پایین آموزش در عموم مدارس کشور است.
همچنین در این گزارش آمده است که ارزیابی تطبیقی عملکرد دانشآموزان یک رشد کمی بدون کیفیت را نشان میدهد و این نشان از گسترده شدن فقر و همچنین کیفیت پایین آموزش در عموم مدارس کشور است.
۵۸.۴ درصد از جمعیت زیر ۲۴ سال سیستان و بلوچستان مدرک دیپلم ندارد!
در این گزارش گفته شده است که پوشش تحصیلی در دوره دبستان بالای ۹۵ درصد است، اما براساس آخرین گزارش شاخصهای عدالت اجتماعی مرکز آمار در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۳۰ هزار کودک و نوجوان بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارند. نرخ پوشش واقعی تحصیل در دوره متوسطه اول ۹۰.۱ و در دوره متوسطه دوم تقریبا ۸۰ درصد است.
بدترین وضعیت مرتبط با دانشآموزان سیستان و بلوچستان با ۵۸.۰۴ درصد جمعیت زیر ۲۴ ساله بدون مدرک دیپلم است. پس از آن استانهای آذربایجان غربی با ۴۱ درصد و گلستان با ۳۸ درصد در ردههای بعدی قرار دارند.
در یک نمودار دیگر از این گزارش هم میانگین وضعیت آموزش دانشآموزان در کل دروس در امتحانات خرداد ۱۴۰۳ به تفکیک استانهای کشور، مشخص است:
در این نمودار هم سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان بهترتیب با ۷.۵۹، ۸.۵۹ و ۹.۰۴ در بدترین ردههای نمرههای این شاخص هستند.
وضعیت ترک تحصیل
طبق سالنامه آموزش و پرورش کشور، ۲۱۰۲۲۱ نفر در سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ از تحصیل ابتدایی، ۲۰۴۷۳۵ نفر از تحصیلات متوسطه اول، ۵۶۵۹۱۵ نفر از متوسطه دوم بازماندند. همچنین طبق همین سالنامه آمار ترک تحصیل در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ در دوران ابتدایی ۹۹۸۵۴ نفر در دوره متوسطه اول، ۱۲۴۸۹۴ نفر و در متوسطه دوم هم ۴۵۸۰۷ نفر اعلام شد. به این ترتیب ۹۸۰۸۷۱ دانشآموز از تحصیل در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم بازماندند و ۲۷۰۵۵۵ دانشآموز هم از تحصیل انصراف دادند.
نظر کاربران
چی بگم ؟؟
زیرا در ایران مطالب بی ربط زیادی به خورد دانش آموزان میدهند وتمرکز از دروس اصلی برداشته شده است ،حجم دروس بیشتر پایه ها هم بالاست باید میزان مطالب کنترل وکاسته شود ،کلاسهای عملی آزمایشگاهی واردوی درسی نیز بسیار کم وناچیز است ،کلاسها هم باید کاملا حضوری باشد ومطالب حضوری منتقل بشود خصوصا برای پایه های ابتدائی
بعضی معلمها هم خوب درس نمیدن تا محصل بره کلاس خصوصی
تمام مدارک دانشگاهیتونم بدرد نمیخوره و صرفا مدرک تمامن طرف لیسانس با پول میگیره میخوای چی بدونه کجایید واقعا
دقیقا
چون متأسفانه معلمان دبستان , اکثرشون بیسوادن. بدترین رتبه های کنکور میرن معلم میشن. چه انتظاری میشه داشت.
نظام آموزشی به حدی از فلاکت رسیده که دو عنصر اصلی آن یعنی معلم و دانش آموز از آن شاکیند در چنین وضعیتی امکان رشد و بالندگی وجود ندارد .
نظام آموزشی باید متناسب با نیازهای و اولویت های کشور تدوین شود و با استانداردهای موجود مطابقت داشته باشد نظام مبتنی بر تقلید از تمدن غربی و آنهم بصورت کورکورانه و بمباران اطلاعاتی بدون تجربه عملی راه بجایی نخواهد برد
یه روزی محصل و دانشجوهای ایرانی بالاتر و برتر از دانشجویان دنیا بودند و الان....
بچه ها اصلا درس نمی خونن وخیلی تنبلن ومعلمان درس نمدن وتعطیلات بیش از حد
از بس مدارس رو تعطیل میکنن همین میشه دیگه
درسا خیلی سخت شده ریاضی پیچیده شده دختر من کلاس سوم ابتدایی میگه معلم ما فقط یه بار درس میده میگه برید خونه مادراتون باهاتون کار کنه خودشون کار نمیکنن داخل مدرسه
مدارس غیر انتفاعی دلیل اصلی
۹۰درصد معلمان احساس مسئولیت نمیکنند
ونسبت به وظیفه ای که دارند اصلا اهمیت نمیدهند ۱۵ دقیقه درس ..۴۵دقیقه مشغول موبایل در کلاس ،،پسر خودم میگه
وقتی معلم یک هفته قبل ازعید توجه ای به درس وحضور دانش آموزان ندارد،فقط بدنبال تعطیلات بیشترهستند،نتیجه بهتر از این نمیشه
معلم ها اصلا درست درس نمیدهند.. سطح درسها سخت وخسته کنندس...امتحانات فضایی برگزار میشود که خود معلم اصلا درس نداده....انگیزه وعشق به مدرسه نیست....ده ساله ما در سطح انجمن ها میگیم دریغ از یک ذره دقت وتوجه...این هم نتیجش
فتبارک الله
اوکی
معلما خوب اموزش نمیدن طرف با یه بچه طرفه داره بالای دیپلم با بچه آموزش میده بچه مغزش کشش نداره که بفهمه دارهچی میگه پس یاد نمیگیره
از موقعی که این طرح من درآوردی وچرت توصیفی تو مدرسه ها اجرا شد وضعیت اینجوری شد
در هرچیزی قهقرا تبریک به آموزشی کشور..
از بس کتابها حجم و سطح شون نسبت به سن بچه ها بالاست. کتاب دبیرستان مارو گذاشتن توی سطح راهنمایی و راهنمایی مارو گذاشتن توی سطح ابتدایی
کمتر مزخرف توی کتاب بچه ها پر کنید تا بچه ها رغبت کنن سمت کتاب بیان
بله آموزش پرورش در ایران نابوداست
گذشت زمان قدیم نسل الان همه خرفت و بیسوادن
از زمان کرونا به بعد آموزش به فنا رفته معلما هم هیچ انگیزه ای ندارن واسه درس دادن، چند جا کار میکنن دیگه انرژی ندارن به بچه ها برسن، پسر من کلاس پنجم از اول سال تا حالا یکبارهم نگفته از رو درس بخونید بنویسید یا اصلا تکلیف نمیده بچه هم از خدا خواسته بیکار میچرخه با گوشی بازی کنه ،نظام آموزشی باید اصلاح بشه
سلام
دوستی نوشته از زمان کرونا اینجوری شده اصلا اینطور نیست از زمانی که مردودی رو برداشتند یعنی حدود سال ۷۲ به بعد آموزش و پرورش نابود شد قبل از سال ۷۲ اگه کسی معدل ۱۰ بود نصف معلومات کتاب رو بلد بود خدا شاهده من در بانک کار میکنم بعضی از لیسانسها عدد نویسی سوم ابتدایی رو بلد نیستند