ترکان:
اداره بندر چابهار به هندی ها واگذار شد
مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران گفت که اداره بندر چابهار برای مدت معینی و مطابق با فرمولی به هندی ها واگذار شده است.
افغانستان و هند اردیبهشت ماه امسال توافق سه جانبه ایجاد دالان بین المللی ترانزیت از طریق بندر چابهار را در حضور سران این سه کشور در تهران به امضاء رساندند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، افزود: تمام کشتی های معمول در جهان به جز کشتی های نفت کش 300 هزار تنی که نمی تواند در چابهار پهلو بگیرند، هم اکنون بطور کامل می توانند در چابهار تخلیه و بارگیری کنند.
ترکان عنوان کرد: درحال حاضر ۶ پست اسکله در بندر چابهار وجود دارد و ما می خواهیم این اسکله ها را برای افزایش ظرفیت این بندر و پهلوگیری کشتی های نفت کش ۳۰۰ هزار تنی به ۲۲ پست برسانیم.
مشاور رئیس جمهوری تاکید کرد: توسعه سواحل مکران از جمله بندر چابهار که در این سواحل قرار گرفته، مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است و دولت، سرمایه گذاری در سواحل مکران و مناطق شرقی کشور و نیز افزایش ظرفیت های بندر ترانزیتی چابهار در بخش های مختلف را در اولویت های خود قرار داده است.
ترکان درباره برقراری خط پرواز در مسیر چابهار و کابل برای رونق تجارت در این بندر گفت: اگر افغان ها بخواهند به چابهار پرواز داشته باشند، مانعی برای آنان وجود ندارد و اکنون هم می توانند به آنجا پرواز داشته باشند اما افغانستان می خواهد پرواز مسیر کابل - تهران در چابهار مسافر بگیرند و از آنجا به دوبی پرواز کنند تا خط آنان در این مسیر سودآور نیز بشود.
وی افزود: طبق مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، این حالت به «آزادی پنجم» موسوم است و در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد که به یک شرکت خارجی آزادی پنجم را بدهد. ما این خواست طرف افغانستان را به سازمان هواپیمایی منعکس کردیم و آنها باید بررسی کنند و تصمیم بگیرند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، درباره برخی اظهارات مسئولان بخش خصوصی افغانستان مبنی بر اینکه برای تردد کشتی ها در بندر چابهار نیازمند کد بین المللی بازرگانی است، یادآور شد: چابهار از سال ۱۳۶۰ به عنوان یک بندر تجاری مورد استفاده است و بندر جدیدی نیست و ما در دوران ۸ سال دفاع مقدس، بخشی بزرگی از کالاهای خود را از این بندر وارد می کردیم.
ترکان عنوان کرد: در سال 62 زمانی که استاندار هرمزگان بوده از چابهار دیدن کرده و کشتی ها از آن زمان در انجا پهلو می گرفتند و اسکله های آن را یک پیمانکار سنگاپوری ساخته است و به دلیل موقعیت جنگی که در شمال خلیج فارس وجود داشت، ما کالاهای راهبردی خود را از این بندر وارد می کردیم.
نظر کاربران
مگه خودمون چه مونه !!!!!!هندیارو کم داشتیم
دست گل تون درد نکنه ،که برای خیل هندیان نیز ایجاد اشتغال می فرمایید ،تلاشتان برای ریشه کنی بیکاری در دنیا ستودنیست ، کجا بودین تا حالا ؟ اگه خیلی مردشین ،کشتیها ودکل ها وبیت المال غارت شده رو برگردونین وبرا جوانان وطن خودتون ایجاد اشتغال کنید .......... ،اگه بعدش فرصت کردین یه فکری هم به حال امثال این حقیر فلک زده که چهار جوان تحصیلکرده وبیکار که با مستمری بازنشستگی اموراتشان را میگذرانم ،بنمایید ...یا حق
... یعنی خودتون نمیتونستیداین کارراانجام بدیدهندیهااینجاچیکارن بی عرضه ها
همدان به روسیه! چابهار به هند! کل بازار ایران به چین ! خوب دارن ایران را محل تاخت وتاز غیر مسلمانان ! میکنند
جوانان ایرانی فعلا درس بخوانید بیچاره هندیها وچینیها و روسها بیکارترند ولا گناه دارند شما صورتتان را با سیلی سرخ کنید و مدارتان را با اب قاطی کنید نوش جان شاید مرضی از شما رفع شود
نیروی انسانی از آیران تامین میشه نظارت و مدیریت تا پایان قرار داد با هندی ها هست تا کمی کار ازشون یاد بگیریم