آوینا_استیکی 2
adexo3
۱۳۶۳۳۶۰
۴۴۱
۴۴۱
پ

وعده واردات خودروی اقتصادی دروغ بود؟

یک سال گذشت و نه ۲۰۰ هزار خودرو وارد شد، نه از خودروی اقتصادی خبری است و نه حتی یک خودروی وارداتی به دست مردم رسیده است

سمیه باغی در رکنا نوشت:  یک سال گذشت و نه ۲۰۰ هزار خودرو وارد شد، نه از خودروی اقتصادی خبری است و نه حتی یک خودروی وارداتی به دست مردم رسیده است و با احتساب هزینه ها، قیمت تمام شده اغلب خودروهای وارداتی بیش از دو میلیارد تومان خواهد بود.

شنیده شده است در این مرحله از عرضه خودروهای وارداتی در مجموع قرار است حدود ۲ هزار خودرو عرضه شود. یعنی با این حساب از وعده ۲۰۰ هزار خودرو فقط یک درصد آن محقق شده است و با این حساب تکلیف ۲۸ هزار متقاضی باقیمانده مشخص نیست.

از آنجایی که قیمت های اعلامی، اولیه و علی‌ الحساب است و بدون احتساب هزینه های دیگر از قبیل تعرفه ۲۰ تا ۹۰ درصدی( برای خودروهای با حجم موتور کمتر از ۲۰۰۰ cc ) ، مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد، هزینه‌ های شماره گذاری، سود واردکننده، اسقاط خودروی فرسوده ،کرایه حمل و ...  است، قرار است چند درصد دیگر به این قیمت ها افزوده شود؟

وعده واردات خودروی اقتصادی دروغ بود؟

اگر حتی در خوشبینانه ترین حالت از ۵۰ تا بیش از ۱۰۰ درصد به قیمت های اولیه افزوده شود، هیچکدام از این خودروها زیر یک میلیارد تومان تمام نمی شود و هیچکدام خودروی اقتصادی که در توان خرید اکثریت مردم باشد محسوب نمی شود و قیمت اغلب خودروها بالای 2 میلیارد تومان خواهد شد.

این در حالی است که اغلب این خودروها در بین رده های شرکت های خود ارزان ترین و کم آپشن ترین بوده و از نظر امکانات رفاهی و بعضاً کمکی تفاوت زیادی از با خودروهای تولید داخل ندشته و از چینی های مونتاژ داخل هم امکانات و آپشن های کمتری دارند و تنها مزیت آنها برند و شاید سابقه کیفیت آنها باشد.

مساله دیگر قیمت این خودروها است که حتی باعث رقابت بین خودروسازان داخلی و مونتاژکاران برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت نیز نخواهد شد.

بنابراین اگرچه بازار ایران برخلاف گفته مسئولان همچنان به قیمت دلار وابسته است و به هیچ عنوان از قواعد بازار آزاد و عرضه و تقاضا تبعیت نمی کند، اما سوال این است که واردات لاکپشتی خودرو با این قیمت ها، قرار است کدام سیاست و شعار مسئولان را محقق کند؟ شعارهای تحول در صنعت خودرو، افزایش رقابت پذیری، رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو، تامین نیاز بازار، کاهش مصرف بنزین، تاثیر واردات بر زندگی مردم و یا افزایش عرضه؟

هرچند مسئولان طبق معمول گذشته و نزدیک انتخابات از هر راهی وارد می شوند تا تاثیر کوتاه مدتی بر بازار و افکار عمومی داشته باشند اما نگاهی گذرا به نوع و مدل خودروهای غزه جنگ زده و کشور عراق، میزان مسئولیت پذیری در قبال جان و مال مردم و کار حرفه ای مسئولان ایران را در این حوزه نشان می دهد.

در آخر باید گفت از آنجایی که تعداد خودروهای وارداتی، تعداد خودروهای عرضه شده در سامانه، قیمت تمام شده و ... محرمانه است و تنها در انحصار عده ای است که قرار است دقیقه 90 اطلاع رسانی شود، از آنجایی که در این شرایطی که اقتصاد ایران با کمبود ارز مواجه است و قطره چکانی خودرو وارد می شود، وضعیت بازار خودرو نسبت به گذشته با خبردرمانی و شعاردرمانی واردات خودرو تفاوتی نخواهد داشت و فقط قرار است سود آن به جیب افرادی خاص برود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج