۱۴۶۱۹۰۵
۱ نظر
۵۶۶
۱ نظر
۵۶۶
پ

طرز تهیه پرده پلو ترکیه‌ای به روش سنتی

پرده پلو یا (perde pilaf) یک پلوی قاطی ترکیه‌ای و متعلق به یکی از شهرهای جنوب شرق کشور ترکیه به نام «سیرت» است. در این پلو مخلوط، «پرده» درواقع به خمیری اشاره دارد که پلو را می‌پوشاند و پنهان می‌کند.

ایرنا: پرده پلو یا (perde pilaf) یک پلوی قاطی ترکیه‌ای و متعلق به یکی از شهرهای جنوب شرق کشور ترکیه به نام «سیرت» است. در این پلو مخلوط، «پرده» درواقع به خمیری اشاره دارد که پلو را می‌پوشاند و پنهان می‌کند.

طرز تهیه پرده پلو ترکیه‌ای به روش سنتی

 پرده پلو یا (perde pilaf) یک پلوی قاطی ترکیه‌ای و متعلق به یکی از شهرهای جنوب شرق کشور ترکیه به نام «سیرت» است. در این پلو مخلوط، «پرده» درواقع به خمیری اشاره دارد که پلو را می‌پوشاند و پنهان می‌کند. از دیگر مشخصه‌های بارز پرده پلو، وجود بادام سفید روی خمیر، کشمش یا مویز و در برخی مواقع مغز کاج در این پلوی مجلسی است. این غذای برنجی مجلسی را برای غذای شام یا ناهار می‌توانید تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه پرده پلو خوشمزه و مجلسی به روش اصلی سنتی ترکیه ای را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه پرده پلو ترکیه ای

برنج: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مغز بادام: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

گوشت مرغ (سینه یا فیله مرغ): ۵۰۰ گرم

پیاز: ۱ عدد متوسط

کره: ۳ قاشق غذاخوری

زردچوبه: ۱ قاشق چای‌خوری

دارچین: نصف قاشق چای‌خوری

نمک: به مقدار لازم

پودر زنجبیل: نصف قاشق چای‌خوری

زعفران (دم کرده غلیظ): ۲ قاشق غذاخوری

روغن سرخ کردنی: به مقدار کافی

زرشک یا کشمش پلویی: به مقدار لازم

طرز تهیه پرده پلو ترکیه‌ای به روش سنتی

مواد لازم برای تهیه خمیر پرده پلو

تخم مرغ: ۱ عدد

شیر: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

روغن مایع: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

آرد: ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار

بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای‌خوری

نمک: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

کره: ۳ قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد اولیه: ۲ ساعت

مدت زمان لازم برای پخت پرده پلو: ۱ ساعت

طرز تهیه پرده پلو ترکیه‌ای به روش سنتی

مراحل طرز تهیه پرده پلو ترکیه ای در فر

پرده پلو یکی از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای مجلسی ترکیه است. این پلوی مخلوط به دلیل وجود برنج در آن با ذائقه ایرانی‌ها هم سازگار است.

مرحله اول: مواد اولیه پرده پلو را آماده کنید

پیش از شروع به پخت پرده پلو نیاز است تا مواد اولیه غذا را مهیا کنید. اگر برنج نیاز به پاک کردن دارد آن را پاک کنید و بشویید. برنج را به مدت یک ساعت در آب و نمک بخیسانید.

زرشک و کشمش پلویی را هم در آب بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید تا کاملا تمیز شوند. زعفران را هم بسابید و به همراه نصفه استکان آبجوش دم کنید.

مغز بادام‌ها را در آب جوش بریزید و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه بگذارید تا حدی که پوست بادام به راحتی جدا شود. سپس پوست بادام را از آن جدا کنید.

مرحله دوم: خمیر پرده پلو را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه پرده پلو، خمیر پلو را باید آماده کنید چون این خمیر برای درست شدن نیاز به ۱ تا ۲ ساعت زمان دارد. برای این کار ابتدا در یک ظرف مناسب، تخم‌مرغ و شیر، کره ذوب شده و نمک را بریزید و با همزن به خوبی هم بزنید. سپس آرد دو بار الک شده و بیکینگ پودر را اضافه کنید.

خمیر را تا حدی ورز دهید که به دست نچسبد. این مرحله حدود پنج دقیقه زمان می‌برد. روی ظرف خمیر را سلفون بکشید و استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود.

مرحله سوم: مرغ را بپزید

یک عدد پیاز را پوست بگیرید، بشویید و سپس به صورت نگینی ریز خرد کنید. در یک قابلمه، پیاز نگینی شده را با روغن تفت دهید و سینه یا فیله‌های مرغ را در آن سرخ کنید. مقداری زردچوبه و فلفل سیاه هم اضافه کنید و همراه با مرغ تفت دهید تا طعم خامی ادویه گرفته شود. به این ترکیب یک استکان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید سینه یا فیله‌های مرغ خوبی بپزد.

بعد از پخت مرغ، مرغ را از صافی رد کنید و آب مرغ را برای استفاده در مراحل بعدی نگه دارید. ترجیحا سینه یا فیله‌های مرغ را ریش ریش کنید و از نبود استخوان مطمئن شوید.

می‌توانید برای تهیه زردچوبه، فلفل سیاه و گوشت مرغ به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

طرز تهیه پرده پلو ترکیه‌ای به روش سنتی

مرحله چهارم: مرغ ریش ریش شده را با زرشک و کشمش تفت دهید

در یک تابه، مرغ ریش ریش شده را به همراه زرشک یا کشمش (هر کدام با طبع شما سازگارتر است) با کمی روغن یا کره تفت دهید تا سرخ شود. مقداری دارچین، پودر زنجبیل و نمک به این ترکیب اضافه کنید. ادویه‌ها را تفت دهید تا عطر آنها بلند شود.

مرحله پنجم: مغز بادام‌ها را اضافه کنید

بادام‌هایی که از قبل خیسانده و پوست آن را جدا کرده‌اید را از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. نصف مغز بادام‌ها را در مخلوط مرغ و زرشک و کشمش سرخ شده بریزید و اجازه دهید با مواد داخل تابه سرخ شوند.

نصف دیگر بادام‌ها را در ظرف پیرکسی بریزید که قرار است موادتان را در آن بپزید. کف ظرف را از قبل چرب کنید.

مرحله ششم: برنج را آبکش کنید

برنج و آب مرغ که صاف کرده بودید، را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا حدی که برنج نرم شود. اگر لازم است مقداری آب جوش اضافه کنید. سپس برنج را آبکش کنید. برنج را به همراه کمی نمک و زعفران دم کرده به مخلوط مرغ و زرشک و کشمش اضافه کنید همه مواد را به خوبی با یکدیگر هم بزنید.

مرحله هفتم: مخلوط برنج را در خمیر قرار دهید

خمیر را از ظرف خارج کرده و به دو قسمت بزرگ و کوچک تقسیم کنید. قسمت بزرگ خمیر را به ضخامت کمتر از نیم‌ سانتی‌متر با وردنه باز کنید و  کف و دیواره ظرف یا قالب را کاملا با آن بپوشانید.

پلو مخلوط شده با مواد دیگر را داخل ظرف بریزید. خمیر کوچک را به همان ضخامت خمیر قبل باز کنید و روی برنج بگذارید. لبه‌های دو خمیر را با دست فشار دهید تا به هم بچسبند. اگر دوست دارید با یک قالب ستاره، گل، پروانه و … روی خمیر طرح بزنید.

مرحله هشتم: پرده پلو را در فر بپزید

پرده پلو را به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در فر با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت قرار دهید. منتظر بمانید تازمانی که روی خمیر پرده پلو طلایی شود.

مرحله آخر: پرده پلو ترکیه‌ای را سرو کنید

بعد از آنکه خمیر پرده پلو در فر کاملا پخت و روی آن طلایی شد، پرده پلو را از فر خارج کنید. پس از خارج کردن پرده پلو از فر، آن را به مدت ۵ دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا از داغی بیفتد.

سپس پرده پلو را در ظرف مناسب سرو کرده و با چاشنی و مخلفات دلخواه نوش جان کنید.

روش تهیه پرده پلو ترکیه ای در قابلمه

برای طبخ پرده پلو در قابلمه باید یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. سپس خمیر آماده شده به روش قبل را ورز دهید و در کف قابلمه قرار دهید و باقی آن را به سمت بالا بکشید تا جداره‌های قابلمه را بپوشاند.

مخلوط برنج و مخلفات آن را که به روش قبل درست کرده‌اید را در وسط خمیر قرار دهید. کمی آب و روغن داخل قابلمه بریزید. خمیرها را از اطراف در وسط قابلمه جمع کنید به‌طوری‌که روی برنج را کاملا بپوشاند.

سپس قابلمه را به مدت چهل و پنج دقیقه روی حرارت ملایم با شعله پخش‌کن قرار دهید. بعد از چهل و پنج دقیقه پرده پلو را از قابلمه خارج کنید و آن را به صورت برعکس مجددا داخل قابلمه قرار دهید تا خمیر روی آن نیز طلایی شود. بعد از حدود نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه پرده پلویی که در قابلمه درست کردید آماده است.

نکات مهم در طرز تهیه پرده پلو ترکیه ای

می‌توانید به جای درست کردن خمیر برای پرده پلو، از خمیر آماده یوفکا استفاده کنید.

به جای مرغ از گوشت گوسفند نیز می‌توانید در تهیه پرده پلو ترکیه ای استفاده کنید. گوشت گوسفند را مثل مرغ بپزید، ریش ریش کنید و تفت دهید. از آب گوشت هم برای پخت برنج استفاده کنید.

می‌توانید در هنگام تفت دادن مرغ یا گوشت‌، به آن مقداری رب گوجه‌ فرنگی اضافه کنید.

بنا به ذائقه خود  از انواع سبزیجات مثل هویج، نخود فرنگی و قارچ نیز می‌توانید در ترکیب مایه میانی پرده پلو استفاده کنید.

می‌توانید در تهیه خمیر پرده پلو، به جای شیر از ماست استفاده کنید.

در طرز تهیه پرده پلو به عنوان یک پلو مخلوط مجلسی به‌ جای فیله یا سینه مرغ، می‌توانید از ران مرغ استفاده کنید ولی حتما قبل از گذاشتن در خمیر، استخوان‌ها را جدا کنید.

می توانید به جای بیکنیگ پودر از خمیر مایه فوری در تهیه خمیر پرده پلو استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه‌ شدن پرده پلو

آیا برای تهیه پرده پلو می‌توان از قالب کیک استفاده کرد؟

بله، برای تهیه پرده پلو در فر می‌توانید از انواع قالب‌های کیک به صورت سیلیکونی یا فلزی استفاده کنید.

چرا خمیر پرده پلو به دست می‌چسبد؟

اگر نسبت آرد به مایعات خمیر کمتر از میزان استاندارد باشد خمیر به دست و به قالب یا قابلمه می‌چسبد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • ناشناس

      مسخره پلو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج