۱۴۶۱۹۱۲
۱۱ نظر
۲۹۵۵
۱۱ نظر
۲۹۵۵
پ

دلخوری شدید تهران از حرکت تازه اردوغان

از آنجایی که شبح درگیری بین اسرائیل و ایران در حال ظهور است، ترکیه نقش حساسی را در وضعیت نوظهور ایفا می‌کند. آنکارا از نظر تاریخی به دنبال محدود کردن نفوذ ایران در منطقه است و با افزایش تنش‌ها، رقابت و اتحاد پایدار با اسرائیل را دنبال می‌کند و به نوعی خنجر را از پشت بر ایران می‌زند!

برترین‌ها: از آنجایی که شبح درگیری بین اسرائیل و ایران در حال ظهور است، ترکیه نقش حساسی را در وضعیت نوظهور ایفا می‌کند. آنکارا از نظر تاریخی به دنبال محدود کردن نفوذ ایران در منطقه است و با افزایش تنش‌ها، رقابت و اتحاد پایدار با اسرائیل را دنبال می‌کند و به نوعی خنجر را از پشت بر ایران می‌زند!

دلخوری شدید تهران از حرکت تازه اردوغان

روزنامه فرهیختگان در یادداشتی تحت عنوان «تماشاچیان جنایت نتانیاهو» در این خصوص نوشت:

* ترکیه، به‌عنوان یکی دیگر از کشورهای منطقه، مواضع ضد اسرائیلی خود را با شدت بیشتری نسبت به سایر کشورها مطرح کرده است، اما در عمل هیچ‌گونه اقدام مؤثری در حمایت از مردم غزه یا مهار اسرائیل انجام نداده است. رجب طیب اردوغان که اسرائیل را بزرگ‌ترین تهدید صلح در منطقه معرفی کرده است، تقریباً هر روز اظهارنظرهای جدیدی علیه این رژیم بیان می‌کند، اما این اظهارات بیشتر در چهارچوب مواضع سیاسی و تبلیغاتی قرار می‌گیرند تا اقداماتی واقعی.

* باوجود اظهارات تند اردوغان، ترکیه همچنان روابط اقتصادی خود را با اسرائیل ادامه می‌دهد و در حوزه‌هایی چون انرژی، همکاری‌های دوطرفه را حفظ کرده است.این رویکرد، نشان‌دهنده سیاست دوگانه ترکیه در قبال اسرائیل است که از یک سو لفاظی‌های تند علیه تل‌آویو را مطرح می‌کند و از سوی دیگر به تعاملات اقتصادی خود با این رژیم پایان نمی‌دهد. به نظر می‌رسد ترکیه در تلاش است در رقابت برای نفوذ در افکار عمومی منطقه، از اقدامات عملی ایران عقب نماند و از همین رو، هرگاه می‌بیند مقامات ایرانی با اقدامات قاطع و عملی خود در منطقه ظاهر شده‌اند، با ایراد نطق‌های ضد اسرائیلی، سعی در هم‌راستایی با تحولات دارد!

دلخوری شدید تهران از حرکت تازه اردوغان

«سریال نفاق سلطان» هم تیتر نخست روزنامه خراسان در نقد مواضع ترکیه در منطقه بود که اینگونه به نقد عملکرد اردوغان در برابر اسرائیل پرداخته است:

* اردوغان در سالگرد عملیات «هفتم اکتبر» گفته بود: «ترکیه به هر قیمتی در برابر دولت اسرائیل ایستادگی خواهد کرد»(!) در حالی که همین چند روز پیش وزیر اطلاعات اسرائیل مدعی شد: «اردوغان دوست ماست که در نقش دشمن ظاهر می‌شود، اسرائیل به کمک و لطف اردوغان به بزرگ ترین دستاوردها دست یافته است.» اردوغان نمونه بارزی برای مثال «گندم‌نمای جوفروش» است که هم با فلسطین همدردی می‌کند و هم با داشتن روابط اقتصادی محکم با اسرائیل، ترکیه را آباد می‌کند. او به ظاهر مدافع حماس است اما فقط در حرف است و هر اقدام عملی و مشارکت در جنگ را مفید به حال ترکیه نمی‌داند.«بنیامین نتانیاهو» مدعی شد: «مواضع رئیس‌جمهور ترکیه در برابر من در ملأعام با روابط تجاری بین دو طرف متفاوت است. هر سه ساعت به من می‌گوید هیتلر... الان هر ۶ ساعت یک‌بار این کار را می‌کند، اما خدا را شکر تجارت بین ترکیه و اسرائیل رونق گرفته است!»

دلخوری شدید تهران از حرکت تازه اردوغان

* ترکیه نمی‌تواند از همکاری با اسرائیل به ویژه در فعالیت‌های انرژی در شرق مدیترانه صرف نظر کند.در مجموع اگرچه تنش‌های سیاسی میان آنکارا و تل‌آویو وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که منافع مشترک اقتصادی و امنیتی باعث شده تا روابط دوجانبه به‌طور کامل از هم نپاشد. ترکیه و اسرائیل به یک رابطه پیچیده «نه دوست، نه دشمن» ادامه خواهند داد. در حالی که ترکیه یکی از منتقدان سرسخت سیاست‌های اسرائیل در قبال فلسطینی‌هاست، اما همچنان روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با این کشور حفظ کرده است. ترکیه نقش مهمی در مناقشات اسرائیل و فلسطینی‌ها بازی می‌کند و این نشان می‌دهد اردوغان همچنان به روابط با اسرائیل اهمیت می‌دهد.

یورو نیوز هم در تحلیلی کوتاه نوشت که رویکرد ایران در حمایت از اقدامات عملی در حمایت از فلسطینیان، در تضاد با سیاست‌های ترکیه قرار دارد. درحالی‌که ترکیه با اظهارات نمادین و لفاظی‌های تند تلاش دارد تا خود را در کنار غزه نشان دهد، ایران با اقدامات واقعی و حضور مستقیم در معادلات منطقه‌ای، نشان داده آماده تحمل هزینه‌ها برای حمایت از فلسطین است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • ناشناس

      البته منافع کشورش مهم و اساسی است واین سیاست هر کشوری است

    • ناشناس

      سود این جنگ می بره ترکیه

    • ترکیه به منافع ملی اش هم فکر میکنه به رای و نظر مردم هم اهمیت میده شاید علتش این باشه

    • یزدان

      ضرر این جنگ تنها وتنها مال مردم ایران و ایران هست
      بقیه فقط سود میبرن یکی کمتر یکی بیشتر

    • ناشناس

      چون اقاي اردغان به فكر اباد كردن كشور خودش وبه فكر مردم خودشه واقعا برا همين مردم تركيه دوستش دارن

    • علی

      سیاست هر دو گانه اردوغانه. یکی به نعل ، یکی به میخ.

    • ناشناس

      چه تعظیمی کرده دست به سینه

    • ناشناس

      ترکیه بهترین کار را می کند .وارد جنگ شد حماقت است

    • ناشناس

      این اسمش سیاست در راه منافع ملی هست.
      نه اینکه دنبال جنگ و نابودی کشور خودت باشی بخاطر مسائل توهمی و بیخود

    • رضا

      سیاست دو دوزه

    • ناشناس

      ترکیه اول منافع ملت و صلاح خودش رو میبینم و این بهترین راهه برای آباد کردن کشور .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج