۳۶۵۳۳۱
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

یادداشتی از دارن هاردی، نویسنده کتاب «اثر مرکب» و «دیوانگان ثروت‌ساز»

مثل استیو جابز بفروشید

در حالی که استیو جابز به خاطر بازاریابی بی‎نظیر خود و بیرون کشیدن اپل از پرتگاه مشکلات و هدایت آن به سوی باارزش‎ترین و محبوب‎ترین برند در جهان شهرت دارد، اما او قادر بود همه این کارها را انجام دهد؛ زیرا او فروشنده نهایی بود و در آن کار هم نابغه محسوب می‌شد!

وب‌سایت پنجره خلاقیت: قبل‌تر قول دادم که استراتژی‎های یکی از بزرگ‎ترین فروشندگان را که تاکنون دنیا به خود دیده است، در اختیارتان بگذارم که بدون شک آقای استیو جابز است. در حالی که استیو به خاطر بازاریابی بی‎نظیر خود و بیرون کشیدن اپل از پرتگاه مشکلات و هدایت آن به سوی باارزش‎ترین و محبوب‎ترین برند در جهان شهرت دارد، اما او قادر بود همه این کارها را انجام دهد؛ زیرا او فروشنده نهایی بود و در آن کار هم نابغه محسوب می‌شد!

البته او را به عنوان یک فروشنده نمی‎شناسند بلکه به او می‎گویند: نابغه، متحول‎کننده، رهبر، شورشی، پیشرو، بانفوذ، درخشان و این لیست ادامه دارد. در این‎جا نکاتی چند از نحوه دستیابی او به این پیروزی و این‎که چگونه می‎توانید همچون استیو باشید، آورده شده است؛ به عنوان یک فروشنده و همچنین مدیر فروش.
مثل استیو جابز بفروشید

نکته ۱: به تنهایی روی قیمت رقابت نکنید

هیچ کس تاکنون محصول اپل را به دلیل قیمت آن خریداری نکرده است. در واقع اپل از دیگر محصولات مشابه رقیب خود گران‎تر است. اما مردم اپل را به دلیل ارزش محصول خریداری می‎کنند و نه با توجه به هزینه‎ها. این درسی بزرگ برای شما نیز هست. با شرکت‎های رقیب خود در بازار، بر مبنای قیمت رقابت نکنید. به جای آن، روی ارزش رقابت کنید و کار بهتری ارائه دهید که نمایان‎گر ارزش محصول یا خدمات شما باشد؛ مثل دردی که درمان می‎کند و قول صادقانه‎ای که به انجام می‎رساند.

نکته ۲: مردم نمی‎دانند چه می‎خواهند تا وقتی که شما به آن‎ها نشان دهید.

این درست همان جایی‎ست که مشتریان باید بدانند که چرا به محصول شما نیاز دارند. پس از آن بهترین طرفداران شما خواهند بود و در ارائه کلام به نفع شرکت و محصول‎تان فعال خواهند شد. وقتی آی‎فون به بازار آمد، هیچ کس منتظر آن نبود، اما اکنون هیچ کس نمی‎خواهد تنها کسی باشد که از محصولات آن استفاده نمی‎کند.محصول شما هم می‎تواند به همین صورت عمل کند، تنها اگر شما و نمایندگان فروش‎تان بشارت دادن و آموزش به مشتریان بازار را بر اساس دنیای بهتری که محصول و خدمات‎تان خلق می‎کند، بر عهده بگیرید.

نکته ۳: نمایشی بی‎نظیر خلق کنید.

من جابز را برترین سخنران راهنمای دوران خودمان در آمریکای شمالی می‎دانم. جیم ران، دو خطیب را از دوران قدیم توصیف کرده است. یکی از آنان سیسرو بوده و دیگری دموسینز. گفته شده که وقتی سیسرو سخن می‎گفته، دیگران مبهوت می‎شدند و اعتراف می‎کردند که چه سخنرانی درخشانی!
و وقتی دمویسینز سخنرانی می‎کرده مردم می‎گفتند: «بگذارید رژه برویم!» استیو جابز، همان دموسینز مدرن بود. وقتی که سخن می‎گفت، مردم می‎گفتند: «برویم از آن محصول بخریم!» برای تشویق شدن سخن نگویید. سخن بگویید که محرک عملی باشید.

بسیاری از سخنرانان برای فروش انتهای سالن سخنرانی می‎کنند. به دست آوردن چند صد هزار دلار پس از یک سخنرانی، روزی حماسی می‎آفریند. استیو، پس از سخنرانی اش، میلیاردها دلار به دست می‎آورد. او تا این اندازه مهارت داشت. کتابی که اغلب برای تقویت مهارتهای عرضه به همگان توصیه می‎کنم «رازهای استیو جابز در معرفی محصول» نوشته کارمین گالو است.

معرفی و عرضه فروش شما تا چه اندازه خوب است؟

وقتی معرفی محصول استیو را مطالعه می‎کنید و سپس معرفی محصول خود را بررسی می‎کنید، آیا جایی برای پیشرفت مشاهده می‎کنید؟ اگر چنین است، فاصله را بردارید. پیشروی بزرگی در این کار وجود دارد.

نکته ۴: «تجربه خرید» ایجاد کنید

جابز نمی‎خواست فقط فروش داشته باشد. او می‎خواست تجربه‎ای کامل ارائه دهد. ببینید یک فروشگه اپل چگونه تنظیم شده تا تجربه کردن را تسهیل کند. ببینید محصول چگونه طراحی، بسته‎بندی، توزیع و پشتیبانی می‎شود. این تجربه‎ای خاص است که با دقت و ظرافت خلق شده است. به همین دلیل است که اپل توانسته است چنین طرفداران مشتاقی داشته باشد. شما چطور؟ آیا می‎خواهید فقط فروش داشته باشید یا دنبال تجربه‎ای کامل هستید؟

نکته ۵: از خطا نترسید

جابز در خط فکری «متفاوت فکر کن» زندگی می‎کرد. او همیشه می‎خواست به راهی خارج از جعبه فکر کند یا جعبه‎ای کاملا جدید بسازد که ایده‎هایی بسیار مهم و بزرگ در آن باشد. او می‎خواست چیزهای جدید را امتحان کند و شکست بخورد.

اپل را به خاطر خطاهایش به یاد نمی‎آورند، اما خطاهای بسیاری هم در آن وجود دارد. مثالی از خطاها عبارتند از: اپلIII، نیوتون، لیسا، پاورمک جی۴ و… اما جابز از شکست‎ها و تجربیاتش درس‎های آموزنده‎ای آموخت که موفقیت بعدی او را شکل دادند.

پس خودتان و تیم فروش تان، از شکست نترسید؛ آموختن از خطا راهی بزرگ برای رشد سریع است. زیگ زیگلار، به عنوان مدیر فروش موفقی دیگر می‎گوید: «انتظار بهترین‎ها را داشته باشید و خود را برای بدترین چیزها آماده کنید و روی آن‎چه پیش می‎آید سرمایه‎گذاری کنید.» بنابراین، همیشه و به طور مدام، به سرعت به سمت شکست بروید و تمامی آن خطاها، مهارت‎های شما را تقویت می‎کنند و شما را پالایش کرده است و از شما فردی مجرب می‎سازند.

به طور خلاصه:

  • تنها بر سر قیمت رقابت نکنید.
  • به مشتریان خود آموزش دهید که چرا به محصول شما نیاز دارند.
  • معرفی و عرضه ای عالی داشته باشید.
  • «تجربه خرید» ایجاد کنید.
  • از خطا نترسید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج