انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در شبکه های اجتماعی!
به گفته بسیاری از افراد، در سال ۲۰۱۶ میلادی شبکه های اجتماعی رییس جمهور بعدی آمریکا را انتخاب می کنند.
هفته نامه عصر ارتباط - میثم لطفی: دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که سال 2016 میلادی برگزار می شود به معنی رونق صنعت تبلیغات آنلاین است. به گفته «مرکز سیاست های پاسخگو» در انتخابات سال 2012 میلادی بیش از شش میلیارد دلار آگهی تبلیغاتی در رسانه های مختلف به انتظار رسید که بخش اعظم آن به پلتفرم های دیجیتال و به طور خاص شبکه های اجتماعی مربوط می شد.
این اتفاق، رکوردی تازه برجا گذاشت و آخرین بررسی انجام شده نشن داد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرهزینه ترین دوره انتخاباتی در تاریخ این کشور بود و در آن نسبت به دوره قبل 700 میلیون دلار بیشتر هزینه شد.
نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا از هم اکنون آمادگی خود را اعلام کرده اند و کمپین های تبلیغاتی خود را تشکیل داده اند. کارشناسان با توجه به سیاست های این مراکز پیش بینی می کنند انتخابات 2016 تلاقی کلان داده ها با شبکه های اجتماعی خواهد بود و از این دو فناوری به میزان زیاد استفاده خواهد شد. این فرآیند به گونه ای دنبال می شود که به گفته بسیاری از افراد، در سال 2016 میلادی شبکه های اجتماعی رییس جمهور بعدی آمریکا را انتخاب می کنند.
شبکه های انتخاباتی
در سال ۲۰۰۸ میلادی شبکه های اجتماعی برای نخستین بار وارد فرآیند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شدند و البته آن روزها این پلتفرم های رسانه ای نخستین گام های خود را برای حضور میان مردم برمی داشتند و سایت هایی مانند فیس بوک و توییتر هنوز نتوانسته بودند به اندازه کافی روی تفکر و تصمیم گیری کاربران تاثیر بگذارند.
هم اکنون هفت سال از آن زمان می گذرد و این بار شبکه های اجتماعی به بلوغ خود رسیده اند تا علاوه بر تبدیل شدن به یک ابزار کاربردی، اهداف هر یک از نامزدهای انتخاباتی را محقق کنند و به فعالیت عمومی آنها میان مردم مسیر دهند.
آمریکایی ها این روزها خواستار تغییر هستند و با به اشتراک گذاشتن ایده ها و نظرات خود روی شبکه های اجتماعی، هر یک از نامزدها را نقد می کنند. این فضا همچنین موجب می شود مناظرات مختلف میان کاربران جهانی صورت گیرد و حاضران دنیای مجازی انتقادهای خود را پیرامون اهداف تبلیغاتی اعلام کنند و به همین دلیل اگر نامزدها از قدرت شبکه های اجتماعی استفاده نکنند، این فضای رسانه ای می تواند مشکلات فراوانی برای آنها به همراه آورد.
سال ۲۰۱۲ میلادی نامزدهای انتخاباتی آمریکا تا اندازه ای به این قدرت نفوذ میان مردم آگاهی پیدا کردند و اطلاعات سیاسی در کنار کلان داده ها به مدیران کمپین های تبلیغاتی کمک کرد تا در جریان مسیر تفکر مردم قرار بگیرند و خود را به موفقیت نزدیکتر کنند. نامزدهای انتخاباتی سال ۲۰۱۲ برای تصمیم گیری صحیح، اطلاعات به دست آمده مربوط به اعضای شبکه های اجتماعی در هر یک از ایالت های آمریکا را به صورت مجزا مورد تحلیل قرار دادند و با کنار هم قرار گذاشتن این بخش ها، توانستند در حزب خود بهترین تصمیم را اتخاذ کنند و درست ترین گام را بردارند. اگرچه در سال ۲۰۰۸ شبکه های اجتماعی به عنون یک ابزار کاربردی مورد استفاده قرار گرفتند اما در انتخابات سال ۲۰۱۲ اطلاعات و داده های این پلتفرم ها مهمترین عامل در موفقیت نامزدهای انتخاباتی بود.
معادلات ریاضی و دستگاه های تحلیل داده مهمترین ابزارهای انتخاباتی در سال ۲۰۱۲ میلادی بودند و نامزدها از این طریق موفق شدند هواداران خود را متقاعد کنند که به آنها رأی دهند. این اتفاق به عنوان یک سیاست استراتژیک در سراسر آمریکا به کار گرفته شد و در نهایت باراک اوباما با بهترین استفاده از شبکه های اجتماعی، توانست پیروزی خود را قطعی کند.
یکی از مثال های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ کمپین تبلیغاتی اوباما در شبکه های اجتماعی و تاکید آن بر کاهش نرخ بیکاری بود. در تبلیغات اوباما روی شبکه های اجتماعی گفته شد که او نرخ بیکاری در کشور آمریکا را به ۷.۹ درصد می رساند و این خبر میان آمریکایی های حاضر در شبکه های اجتماعی به قدری منتشر شد که بررسی نهایی نشان داد بسیاری از مردم این کشور به واسطه شنیدن خبر مذکور در شبکه های اجتماعی به اوباما رأی دادند.
اوباما نیز پس از پیروزی در انتخابات سال ۲۰۱۲ که به پیروزی سیاه پوستان هم شهرت یافت، اعلام کرد به کمک کلان داده ها توانست موفقیت خود را تضمین کند و در بخش های مختلف این فرآیند درست ترین گام ها را بردارد. موقعیت او به دنبال تحلیل رفتار رأی دهندگان صورت گرفت و سرانجام محاسبات دقیق و هدفمند انجام شد تا به واسطه آن، رفتارهای دیجیتالی هر یک از مردم آمریکا مشخص بود.
با نتایج به دست آمده، کمپین های تبلیغاتی اوباما توانستند آینده را پیش بینی کنند و رفتارهای مردم برای رأی دادن را تشخیص دهند و همین امر موجب شد اوباما در بخش های مختلف فرآیند انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ آمخریکا برای دومین بار بتواند موفقیت خود را در مقابل کاندیدای دیگر به اثبات برساند.
پلتفرم های سیاسی
کلان داده ها به گونه ای تحلیل می شوند که نحوه حضور کاربران در شبکه های اجتاعی راغ مشخص می کنند. داده های موبایلی را به دقت مورد بررسی قرار می دهند و به کمک ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) نشان می دهند که هر بخش از این اطلاعات چگونه می تواند روی نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد و رفتار هواداران انتخاباتی را مدیریت کند.
بازاریابی مبتنی بر داده یکی از روش های نوینی است که این روزها سیاستمداران هم به آن توجه خاص دارند و به کمک آن می توان نتیجه یک بازی تبلیغاتی را به درستی پیش بینی کرد. در این فرآیند فناوری های جدید کاربردهای خود را نمایان می کنند و مانند یک مشاو رسیاسی ارشد به نامزد انتخاباتی امکان می دهند بهترین تصمیم را اتخاذ کند. از جمله فناوری های اجتماعی که پیش بینی می شود در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی بیشترین کاربرد را داشته باشند، می توان به هشتگ های هدفمند، توییت های اطلاعاتی و اشتراک جملات تبلیغاتی میان مشترکان شبکه های اجتماعی اشاره کرد.
این فناوری ها مانند بنرهای تبلیغاتی برای تمام اعضای شبکه های اجتماعی منتشر می شوند و روی دستگاه های موبایلی و رایانه های شخصی به صورت گسترده به نمایش درمی آیند.
طی انتخابات دوره قبل، کاربران آمریکایی در هر فضای آنلاینی که قرار می گرفتند، تبلیغات مربوط به باراک اوباما و میت رامنی را مشاهده می کردند و این آگهی ها هم به صورت هدفگذاری شده مبتنی بر فناوری های جدید منتشر می شد.
تبلیغات رامنی به صورت یک تصویر ناخواسته روی مرورگرهای اینترنتی نمایان می شد و کاربران سراغ هر سایتی که می رفتند، این تصاویر را می دیدند. این کار به کمک ابزارها و افزونه های مرورگرهای اینترنتی صورت می گرفت که این آگهی های را هدفمند منتشر می کردند و به نامزد انتخاباتی امکان می دادند با کنترل داده های موجود بتواند مبتنی بر رفتار هواداران خود تبلیغات را برای آنها منتشر کند.
در بخش مقابل، اوباما تاکید بیشتر بر شبکه های اجتماعی داشت و به جای سایت های اینترنتی، آگهی های خود را روی این پلتفرم ها به نمایش می گذاشت.
الگوریتم های مخصوص کلان داده ها از جمله سیستم Radium One این امکان را برای مراکز تبلیغاتی و مدیران سیاسی فراهم می کند تا بتوانند هدفگذاری دقیق تری برای کاربران آنلاین انجام دهند و مبتنی بر تعاملات اجتماعی آنها روی وب و فیس بوک، تبلیغات مورد علاقه خود را در اختیار بگیرند.
این سیستم در جریان تحلیل و هدایت داده های موجود در شبکه های اجتماعی نقش مهمی برعهده دارد و مبتنی بر موقعیت جغرافیایی کاربر موبایلی می تواند آگهی های تبلیغاتی را در اختیار او قرار دهد.
نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا الگوریتم مذکور را با نرم افزارهای CRM ترکیب کرده اند تا در سایت های اینترنتی، شبکه های اجتماعی، دستگاه های موبایلی و تمامی سرویس های مربوط به فیس بوک و توییتر اهداف خود را عملی کنند.
از آنجایی که در هر ماه بیش از ۱۰ میلیارد خبر مربوط به برنامه ها و وقایع مختلف روی شبکه های اجتماعی منتشر می شود، کلان داده ها هر ثانیه این اطلاعات را بررسی می کنند و نشان می دهند کدام یک از کاربران اطلاعات مربوط به وقایع مذکور را به اشتراک گذاشته اند یا لایک کرده اند.
سیستم های مربوط به تحلیل کلان داده ها همچنین موقعیت جغرافیایی هر یک از اعضای شبکه های اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهند تا هر زمان که سفر می کنند، وضعیت آنها مشخص شود. با این اطلاعات، مدیران کمپین های تبلیغاتی هوشمند و مراکز تبلیغات برندهای تجاری توانسته اند به موفقیت های بزرگ دست یابند و این بار فناوری های به کار گرفته شده از سوی آنها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم مورد استفاده قرار می گیرد.
داده های اجتماعی به طور اساسی مشخص می کنند که مراکز انتشار آگهی های تبلیغاتی چگونه رفتار کنند و بازاریابی خود را در کدام بخش انجام دهند. این مراکز هم اکنون می توانند هر اتفاقی را روی دنیای آنلاین ردیابی کنند وبرای هر یک از کاربران آنلاین آگهی های مجزا را به انتشار برسانند. این تغییر روند در فرآیند انتشار آگهی های تبلیغاتی به احزاب سیاسی کمک کرده است تا بتوانند اهداف کمپین های خود را بهتر جلو ببرند و با پیش بینی دقیق از رفتار مردم به صورت هوشمند تصمیم گیری کنند.
ادغام داده های اجتماعی با تبلیغات سیاسی مهمترین اتفاقی است که پیش بینی می شود نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا بر مبنای آن به دست می آید.
مرکز NGPVAN به عنوان تامین کننده اصلی نرم افزارها و داده های حزب دموکرات آمریکا در توضیحات جدید خود اعلام کرد برنامه ریزی های دقیقی انجام داده است تا به کمک فناوری پیروزی کاندیدای این حزب را تضمین کند.
استو ترولیان، مدیر این مرکز اعلام کرد «داده های اجتماعی» کلید اصلی موفقیت آنها محسوب می شود و تنها عاملی است که می تواند کمپین های تبلیغاتی را در جریان تفکرات هر یک از رأی دهندگان قرار دهد.
به گفته او، شبکه های اجتماعی مهمترین منبع اطلاعاتی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا محسوب می شوند و اگر از این ابزار درست استفاده شود، پیروزی در این رقابت سیاسی حتمای است.
این مرکز از ژانویه امسال مطالعه دقیق روی تمام حساب های کاربری موجود در فیس بوک و توییتر را آغاز کرده است و هم اکنون در حال تحلیل اطلاعات به دست آمده است. تمامی نامزدهای انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا به اهمیت فناوری پی برده اند اما مرکز NGPVAN به این نتیجه رسیده است که همه نامزدها نمی توانند از اطلاعات و ابزار موجود به خوبی استفاده کنند. به همین دلیل تحلیل های این مرکز روی کاربران اجتماعی آنلاین از هم اکنون آغاز شده تا بهترین نتیجه در این زمینه به دست آید.
کاندیدای حزب دموکرات آمریکا هیلاری کلینتون است و به جز آنکه آخرین اطلاعات تحلیلی مربوط به رفتار هواداران در شبکه های اجتماعی را در اختیار می گیرد، به صورت مستقیم با مخاطبان ارتباط برقرار می کند و تصمیم دارد بیشترین سرمایه گذاری تبلیغات خود را هم در شبکه های اجتماعی انجام دهد.
در این فرآیند اطلاعات از منابع مختلف جمع آوری می شوند و در نهایت یک گزارش جامع از آنچه کاربران پیرامون انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا انجام می دهند، ارائه می شود.
مرکز NGPVAN مشترکان فیس بوک با بیش از ۵۰۰ دوست و کاربران توییتر با بیش از ۱۰۰۰ دنبال کننده را به صورت مجزا مورد تحلیل قرار می دهد و بر این باور است که این گروه از افراد بهتر می توانند اهداف سیاسی تعیین شده را محقق کنند. به هر حال احزاب آمریکایی موفقیت خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ را به اقدامات درست خود در شبکه های اجتماعی وابسته می دانند و تمرکز فراوان بر این مسئله دارند.
ارسال نظر