با چه سرعتی باید راند تا در یک خودروی روباز زیر باران خیس نشد؟
رانندگی با خودروهای روباز در هوای مطبوع لذت و هیجان خاص خود را دارد. اما یک باران سریع و ناگهانی کافی است تا لذت و هیجان به فراموشی سپرده شده و این فاکتورها جای خود را به دردسر و احتمالا تجاربی ناخوشایند بدهند.
وبسایت سرپوش: شاید شما هم به این فکر کرده باشید که در چنین شرایطی افزایش سرعت خودرو میتواند از ورود قطرات باران به کابین و خیس شدن سرنشینان پیشگیری کند. انجمن خودرویی Drivetribe که توسط جرمی کلارکسون، جیمز میو ریچارد هموند پایه گذاری شده، اخیرا با انتشار ویدیویی در کانال یوتیوبی خود به این مساله پاسخ داده است.
به گفته مایک، مجری این ویدیو، دو نوع جریان هوا وجود دارد؛ این جریانها عبارتند از آرام (laminar) و متلاطم (turbulent). جریان آرام همانگونه که از نامش پیداست، سرعت و فشار کمی دارد، حال آنکه سرعت و فشار جریان متلاطم بالاتر و بیشتر است.
لایهای از هوا که با سطوح خودرو برخورد میکند، لایه مرزی (boundary layer) نامیده میشود. قسمت فوقانی چارچوب شیشه جلو، جایی که بخشی از بدنه به طور ناگهانی پایان مییابد، نقطه جدایی نام دارد. در این نقطه جریان هوا بسیار متلاطم میشود. وقتی سرعت خودرو افزایش پیدا میکند، منطقه جریان هوای متلاطم موجود روی کابین نیز بزرگتر میشود.
آنطور که مایک میگوید هنگام حرکت، سرعت خودرو و زاویه شیشه جلو نقش زیادی در جلوگیری از ورود باران به داخل کابین ایفا میکنند. در اتومبیلهایی مثل مزدا میاتا که شیشه جلوی آن حالت ایستاده تری دارد، جریان متلاطم لازم برای منحرف کردن قطرات باران در سرعتهای پایین تری تولید میشود. مایک پیش بینی میکند چنانچه با سرعت ۴۵ مایل (۷۲ کیلومتر) در ساعت با میاتا در یک هوای بارانی رانندگی کنید، از خیس شدن در امان خواهید بود.
در مقابل در اتومبیلهایی مثل فراری پورتوفینو که در آن شیب شیشه جلو ملایمتر است، به منظور جلوگیری از راهیابی باران به کابین، باید با سرعت بیشتری راند.
برخی از مدلهای کانورتیبل (سقف جمع شونده) مرسدس بنز، در قسمت انتهایی چارچوب شیشه جلوی خود دارای تیغههایی هستند. این تیغههای نقشی مانند ترمز هوایی مینیاتوری داشته و ضمن افزایش جریان هوای آرام، جریان هوای متلاطم را از فضای کابین دور میکنند. در یک هوای بارانی، این تیغهها در جلوگیری از خیس شدن سرنشینان نیز موثر هستند.
ارسال نظر