با جدیدترین خودروهای بازار چین آشنا شوید
بازار خودروی چین با داشتن ۴۰۰ خودروی سواری تولید داخل که تعداد آنها با در نظر گرفتن مدلهای وارداتی، مینی ونها و خودروهای تجاری به هزار دستگاه میرسد، یکی از متنوعترین بازارهای روی زمین است...
موفقترین مدل تازهوارد از آن برندی است که در چند وقت اخیر مدلهای زیادی را معرفی نکرده است و این خودرو تنها سومین خودروی معرفی شده آن در ۲۰ ماه اخیر است. تعجبی ندارد که فاو Xenia R۷ به سرعت با فروش ۳۹۳۱ دستگاه بهعنوان دومین خودروی پرفروش این برند لقب گیرد. عددی که بیش از یکچهارم از فروش برند فاو را در ماه مه تشکیل میدهد، اما هنوز آنقدر زیاد نیست که جلوی کاهش فروش ۱۷.۳ درصدی فروش این برند را بگیرد. Xenia R۷ یک کراس اور کوچک است که قیمت آن از ۶۹۸۰۰ یوآن (۱۰۶۰۰ دلار/۹۳۵۰ یورو) آغاز میشود و قدرت آن توسط یک موتور چهار سیلندر ۱۰۹ اسب بخاری و ۱۵۵ نیوتنمتری تأمین میشود.
همچنین ابعاد این خودرو ۱۶۵۰/۱۷۸۰/۴۳۰۰ میلیمتر است. این خودرو توسط فاو-جیلین تولید میشود که یکی از زیرمجموعههای فاو است که در استان جیلین قرار دارد. این خودرو احتمالاً جایگزین فاو Xenia میشود که همچنین با نام Xenia M۸۰ شناخته میگردد و بر پایه نسل قبلی دایهاتسو Xenia/ تویوتا Avanza ساخته شده است که پرفروشترین خودروی اندونزی است. البته چندان شگفتانگیز نخواهد بود که این خودرو تا زمانی که تقاضا برای یک گزینه ارزانتر وجود داشته باشد، بر روی خط تولید باقی بماند.
دانگ فنگ نیز اقدام به معرفی یک کراس اور جدید کرده است: دانگ فنگ Fengguang 580 چندان گرانتر از Xenia R7 نیست، چراکه قیمت آن از 72900 یوآن (11100 دلار/9800 یورو) آغاز میشود. با این وجود، این خودرو با ابعاد 1715/1845/4680 یک سایز بزرگتر از فاو است و یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر با قدرت 150 اسب بخار دارد که باعث میشود ارزش آن در برابر مبلغ پرداختی بیشتر از فاو R7 باشد. مدل 580 اولین شاسیبلندی است که توسط دانگ فنگ Xiaokang ساخته میشود که شاخه ساخت خودروهای تجاری این کمپانی است و تاکنون تنها به تولید ونهای کوچک، MPV های کوچک، پیکاپهای کوچک و تراکهای کوچک مشغول بوده است. این مدل همچنین اولین SUV تحت زیر برند Fengguang است که تاکنون به خاطر MPV هایش شناخته شده بود. در اولین ماه Fengguang 580 موفق به فروش 3022 دستگاه شده است.
یک کراس اور ارزانقیمت دیگر نیز از یک برند چینی دیگر در این ماه عرضه شد: بایک بیجینگ سنوا X35. البته جای تعجب هم نیست، چراکه این سگمنت یکی از سریعترین رشدها را در چین دارد. بنابراین بیجینگ اتو به سرعت در حال گسترش مدلهای برند زیرمجموعهاش یعنی سنوا با مدلهای مختلفی از کراساورهاست. X35 با ابعاد 1640/1815/4300 بهخوبی بین سنوا X25 و سنوا X55 جا میگیرد که این عددی قابل مقایسه با Xenia R7 است که در بالا به آن اشاره شد. بیجینگ اتو قیمت این خودرو را از 65800 یوآن (10000 دلار/ 8800 یورو) شروع میکند که از یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر با 116 اسب بخار و 148 نیوتنمتر نیرو میگیرد.
جیلی امگراند GS
جیلی امگراند GS هاچبکی است که بهعنوان یک کراس اور به فروش میرسد. این خودرو اولین دستگاه از نسل جدید امگراند است و در امتداد آن یک سدان برای جایگزینی امگراند EC7 معرفی خواهد شد. این خودرو توسط پیتر هاربوری رئیس طراحی بریتانیایی ولوو و جیلی، بر پایه پلتفرم جدیدی به نام چارچوب گسترش یافته (FE) انجام شده است. این پلتفرم با همکاری ولوو ساخته شده است و توسط ولوو معماری ماژولار کامپکت (CMA) نامیده میشود. این پلتفرم همچنین شکلدهنده خودروهایی چون کراس اور کوچک ولوو XC40 و یک سدان و یک هاچبک احتمالی برای جایگزینی V40 فعلی خواهد بود.
هایما V70 یک MPV جدید برای این برند است که با توجه به ابعاد 1665/1800/4750 میلیمتری و برچسب قیمتی که از 79800 یوآن (12200 دلار/10700 یورو) آغاز میشود، ارزش بالایی در برابر مبلغ پرداختی دارد. این خودرو هفت صندلی دارد که در یک چیدمان 2/3/2 قرار گرفتهاند و نیروی آن از یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر با قدرت 152 اسب بخار و گشتاور 185 نیوتنمتر یا یک موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژر با 156 نیوتنمتر و 220 نیوتنمتر تأمین میشود. این خودرو از یک جلوپنجره غولآسای کرومی با یک لوگوی بسیار بزرگ هایما از همان جنس بهره برده، اما همچنان از همان مشکل کوچک بودن سایز رینگها که در بسیاری دیگر از سازندگان چینی دیده میشود، رنج میبرد.
مرسدس بنز کلاس V
دقیقاً دو سال پس از عرضه در اروپا، نسل سوم از مرسدس بنز کلاس V و 7 ماه پس از عرضه آمریکایی مرسدس بنز متریس، این مدل در چین عرضه شد. همانند اروپا، این خودرو جایگزین ون مسافری Viano که بر پایه نسل دوم ون تجاری ویتو ساخته شده است، گردید. در چین، کلاس V توسط یک پیشرانه دو لیتری توربوشارژر نیرو میگیرد که 100 اسب بخار و 350 نیوتنمتر نیرو تولید میکند. این در حالی است که در اروپا این خودرو تنها با پیشرانه دیزلی ارائه میگردد.
گک ترامچپی GA8
همچنان که برندهای محلی چینی در حال رسیدن به حجم تولیدات جدی میشوند، چه این حجم تولید به کمک فروش کراس اورهای ارزانقیمت به دست آمده باشد یا نه، آنها یک سدان پرچمدار حدوداً 5 متری برای رقابت با برندهای اصیل وارداتی میکنند تا تصویر عمومی خود را تقویت کنند. دیده شده است که تعداد زیادی از این مدلها در سال گذشته وارد بازار شدهاند و فروش اکثر آنها به عددی سه رقمی در هر ماه محدود شده است و تنها یک مدل میتواند واقعاً موفق لقب گیرد. این خودرو جیلی Borui (که GC9 نیز نامیده میشود و قیمت آن از 119800 یوآن شروع میشود) است که در آوریل 2015 معرفی شده و در پنج ماه اول امسال، 21500 دستگاه فروخته است (فروش متوسط ماهیانه 4300 دستگاه).
نسخههای بیشتر از مدلهای موجود:
در کنار مدلهای کاملاً جدید، سه نسخه الکتریکی از خودروهای موجود نیز در این مدت عرضه شدهاند که عبارتاند از: BYD Qin EV300 که بر پایه Qin پلاگین هیبرید ساخته شده است. یک موتور الکتریکی 218 اسب بخاری و 310 نیوتنمتری به چرخهای جلو نیرو میدهد و انرژی خود را از یک پک باتری 48 کیلووات ساعتی تأمین میکند. بیشینه سرعت EV300 150 کیلومتر بر ساعت است و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن 7.9 ثانیه است. بازه حرکتی رسمی آن 300 کیلومتر است که نام EV300 نیز از آن گرفته شده است. از این خودرو 207 دستگاه در ماه اول به فروش رسیده است و این در حالی است که در همین بازه، نسخه پلاگین هیبرید که از دسامبر 2013 در حال فروش است، موفق به فروش 2705 دستگاه شده است. قیمت این خودرو با لحاظ شدن یارانههای انرژی پاک که مبلغی معادل 109000 یوآن (16600 دلار/ 14600 یورو) دارد، از 150800 یوآن (23000 دلار/ 20200 یورو) آغاز میشود. قیمت Qin پلاگین هیبرید از 189800 یوآن (28900 دلار/ 25400 یورو) آغاز میشود.
نظر کاربران
چقدر تنوع دارن چینیها .
درست بلعکس محصولات خسته کننده ایران