همه مردان صحرا
گردهمایی بزرگان OFF ROAD
از طرفداران آف رود سراغ بزرگ ترین گردهمایی اتومبیل های آف رود را بگیرید و بی بروبرگرد با یک پاسخ واحد روبهرو شوید. همه از گردهمایی عظیمی خواهند گفت که تنها یک بار در سال اتفاق می افتد.
مجله تخت گاز : از طرفداران آف رود سراغ بزرگ ترین گردهمایی اتومبیل های آف رود را بگیرید و بی بروبرگرد با یک پاسخ واحد روبهرو شوید. همه از گردهمایی عظیمی خواهند گفت که تنها یک بار در سال اتفاق می افتد. از Moab Easter Jeep Safari و وقایع هیجان انگیزی که در آن روی می دهد. در سال های اخیر افراد بسیاری این فرصت را غنیمت شمرده و با نمایش با اتومبیل هایشان قابلیت خود را در زمینه آف رود به تصویر کشیده اند. و اما در سال جاری Moab Easter Jeep Safari در چهل وششمین سال برگزاری اش میزبان شش مفهومی جیپ- موپار بوده است. در این میان مفهومی J۱۲ با استقبال بی نظیری از جانب همگان روبهرو شد. به همین مناسبت به طور ویژه به این مفهومی و به طور مختصر به پنج همراه او خواهیم پرداخت.
در رابطه با مفهومی جنجالی J۱۲ گفته می شود طراحان آن در صدد بوده اند تا نزدیک ترین مدل را به جیپ های کلاسیک طراحی کنند و آن طور که از واکنش شرکت کننده ها پیداست بسیار موفق نیز بوده اند. در طول مراسم خبرنگاران، رانندگان و تماشاچیان لحظه ای نگاه های ستایش برانگیز خود را از آن دریغ نکردند. با نیم نگاهی به این مفهومی طراحی مدل نام آشنای Kaiser تداعی می شود. رنگ آمیزی فضای داخلی کابین نیز خالی از لطف نیست. روکش های سفیدرنگ صندلی ها در کنار سرخی بی نظیری که در گوشه و کنار کابین خزیده است ترکیبی وصف نشدنی را به تصویر می کشاند. از طرف دیگر J۱۲ از کابین کوچک و فضای بار کیت پیک آپ JK۸ رنگلر و شاسی چهاردر مدل Rubicon سود می جوید. البته تغییراتی نیز بر آن اعمال شده است. فریم J۱۲ ۱۸ اینچ کشیده تر شده است. در بخش داخلی کابین یک عنصر به شدت جلب توجه می کند. این قطعه که بر خلاف اکثر قطعات از Kaiser گرفته نشده است، اهرم دنده زیبایی است که هوش از سر هر آف رود سواری خواهد برد. دلربایی آن تا حدی است که پدربزرگهای شیفته تراک کلاسیک را به اعتراف وا خواهد داشت که تکنولوژی گاهی بهترین انتخاب خواهد بود. لذت از این حال و هوا با دستی بودن و تنوع پنج دنده ای جعبه دنده به اوج می رسد. به لحاظ مکانیکی J۱۲ شباهت انکارناپذیری به Rubicon دارد با این تفاوت که به اکسل های دایناترک D-۴۴ و D-۶۰ آن قفلهای ARB الحاق شده است.
موتور پنتااستار ۶/۳ لیتریاش با بهره جویی از ساختار ۶ سیلندر V شکل از قابلیت کافی برخوردار است تا این تراک سایز متوسط را بر هر سطح ناهمواری غالب سازد. در این راستا لاستیک های حجیم ۳۶ اینچی نیز نقش بسزایی ایفا می کنند. ممکن است این لاستیک ها کمی حجیم تر از حد معمول به نظر برسند اما در معجون زیبای J۱۲ به خوبی حل شده اند و ترکیبی هیجان انگیز را به نمایش می گذارند. کوتاهی نیم کت های فضای بار و عدم وجود چراغ های جانبی کافی ایرادی است که ممکن است تاییدیه NHTSA(ارزیابی امنیت ترافیک بزرگراه ملی) را از دستان این نواده مدل Gladiator بقاپد اما علاقه مندان هم چنان امیدوارند به زودی آن را در پارکینگ منزل خود داشته باشند. بزرگمردان جیپ که تجارب ناخوشایندی نیز در زمینه پیک آپ داشته اند، چشم امید به این شاسی خوش ساخت بسته اند. البته مطمئن نیستیم در صورت تولید رنگ سرخ روشن بر سر جایش باقی بماند.
آپاچی صحرا
در این گردهمایی عظیم شاهد آن بودیم که یکی از دو مدل Wrangler که امسال با همکاری کرایسلر SRT رونمایی شد، از موتور Hemi ۸ سیلندر V شکل سود میجوید. بدین ترتیب مدل رنگلرApache از توانی برابر ۴۷۰ اسب بخار بهره مند میشود. حجم این موتور ۴/۶ لیتر و گشتاور تولیدی آن ۶۳۷ نیوتن متر رقم خورده است. در حال حاضر این کیت پیشنهادی به یک جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک جفت خواهد شد که نیروی تولیدی را به چرخ های عقب منتقل می نماید. علاقه مندان به جعبه دنده ۶ سرعته دستی باید مدتی منتظر بمانند. هم چنین کیت های متعدد دیگری بر این اتومبیل تعبیه شده است که کیفیت عملکرد آن را به میزان چشم گیری افزایش داده است.
مژده اِی به پیک آپ دوستان
نام گذاری این مفهومی عظیم الجسه بر اساس جیپ فوروارد کنترل هایی صورت پذیرفته است که طی سال های ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۵ تولید می شدند. این مفهومی همچنین مژده ای است برای پیک آپ دوستان جیپ. پروژه مایتی اف سی با بهره گیری از یک جیپ Wrangler Rubicon کلید خورد. سپس بر فاصله محوری افزوده شد و کابین نیز به جلوی اکسل جلو کشیده شد. نکته جالب در رابطه با این مفهومی کوتاه بودن طول کلی آن و در عین حال فضای کافی بار است.
هیولای یخی
در برخورد با این مفهومی با یک مدل تمام و کمال گرند چروکی روبهرو می شویم که به تمهیداتی از قبیل لاستیک های آف رود ۱۸ اینچی و رینگ ها ی سفارشی مجهز شده است. لایه ای سفید رنگ و زیبا بر بدنه کشیده شده است و ریزه کاری های طوسی و سرخ رنگ نیز چشم می خورند.
پاگنده
این مفهومی که در اثر هم کاری جیپ با کمپانی آمریکایی AEV شکل گرفته است یک موتور Hemi ۴/۶ لیتری را به همراه خواهد داشت که با تولید توانی معادل ۴۷۰ اسب بخار هر چهار چرخ اتومبیل را به طور هم زمان به حرکت وا می دارد. یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی مسئولیت این انتقال نیرو را بر عهده دارد. تغییرات دیگری نیز بر اجزای دیگر بدنه اعمال شده است.
بزک دوزک
بیراه نیست اگر این مفهومی را کاتالوگی تبلیغاتی برای قطعات جانبی پیشنهادی جیپ معرفی کنیم. با روی کار آمدن این مفهومی حدود ۲۵۰ قطعه کوچک و بزرگ ویژه مدل رنگلر به نمایش گذاشته شده است.
ارسال نظر