۱۱۱۲۳۷۹
۱۱ نظر
۵۰۱۴
۱۱ نظر
۵۰۱۴
پ

بازار سردرگم؛ خریداران، منتظر کاهش قیمت خودرو

هرچند بازار خودرو تعطیل است، اما خرید و فروش کم و بیش در حال انجام است؛ اما بیشتر خریداران به دلیل تغییر نرخ ارز و انتشار اخبار ضد و نقیض از مذاکرات، منتظر کاهش قیمت‌ها هستند.

برترین‌ها: هرچند بازار خودرو تعطیل است اما خرید و فروش کم و بیش در حال انجام است؛ اما بیشتر خریداران به دلیل تغییر نرخ ارز و انتشار اخبار ضد و نقیض از مذاکرات، منتظر کاهش قیمت ها هستند.

بازار سردرگم؛ خریداران، منتظر کاهش قیمت خودرو

اگرچه از حدود دو هفته پیش، کلیه مشاغل و اصناف (به جز گروه شغلی یک) تعطیل هستند اما خرید و فروش خودرو هر چند کم اما به قوت خود باقی است و در حال حاضر آنچه که نرخ خودرو را تعیین می‌کند نه معاملات کف بازار بلکه سلیقه صاحبان وبسایت‌هاست اما با این حال با توجه به کاهش نسبی نرخ ارز و تأثیر مستقیم این مؤلفه بر قیمت خودرو و انتشار اخبار ضد و نقیض از مذاکرات برجام، بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت خودرو روند نزولی به خود گرفته است؛ به عنوان نمونه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در تاریخ ۲۸ فروردین ماه ۲۰۹ میلیون تومان بود اما امروز بین ۲۰۲ تا ۲۰۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

بازار سردرگم است

یکی از فعالان بازار خودرو به می‌گوید: اگرچه بازار تعطیل بوده و البته از ابتدای سال نیز خرید و فروش چندانی در بازار انجام نشده است اما ثبات و کاهش تقریبی نرخ ارز باعث تثبیت نسبی قیمت بسیاری از مدل‌های خودرو و کاهش حدود ۵ میلیون تومانی قیمت برخی از خودروها شده است.

بازار سردرگم؛ خریداران، منتظر کاهش قیمت خودرو

وی با بیان اینکه قیمت خودرو حباب دارد، می‌گوید: در بازار خودرو همه منتظر دریافت اخبار جدید هستند چه خریداران و چه فروشندگان؛ از این رو می‌توان گفت سردرگمی و رکود دو مشخصه فعلی بازار است.

بازار خودرو طی ۳۵ روزی که از سال ۱۴۰۰ گذشته، فراز و فرود قیمتی را تجربه کرده است؛ پس از تعطیلات نوروز و زمانی که بازار هنوز شکل رسمی به خود نگرفته بود پس از صحبت‌های رئیس شورای رقابت مبنی بر تصمیم این شورا برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها در بهار امسال، قیمت‌ها در بازار آزاد حتی تا ۲۰ میلیون تومان هم افزایش یافت و نرخ‌ها صعودی شد.

فراز و نشیب بازار با تحریکات شورای رقابت

بازار خودرو در حالی در رکود به سر می‌برد که پس از تعطیلات نوروز، صحبت‌های رییس شورای رقابت مبنی بر تصمیم این شورا برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها باعث اوج گرفتن دوباره قیمت‌ها در بازار شد، چرا که قیمت خودرو در بازار تابعی از نرخ کارخانه‌ای خودرو‌ها است و هر نوع اظهار نظر در مورد تغییر قیمت خودروسازان تاثیر مستقیم بر نرخ‌های بازار خواهد داشت.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در این مورد گفته بود: تا ابتدای سال ۱۴۰۰ می‌توان گفت که ۶ ماه است هیچ افزایش قیمتی برای خودرو نداشتیم و سه ماه آخر سال به دلیل اینکه نرخ تورم پایین بود، شورا موافقت با افزایش قیمت نکرد.

وی با تاکید بر اینکه در قیمت گذاری همچنان تورم بخشی را مدنظر قرار می‌دهیم، گفته بود: برای تصمیم گیری قیمت خودرو در سه ماه اول سال جاری منتظر نرخ تورم بخشی هستیم تا بانک مرکزی آن را مشخص کند و در نهایت بر اساس این تورم بخشی، قیمت خودرو نیز تغییر خواهد کرد.

بازار سردرگم؛ خریداران، منتظر کاهش قیمت خودرو

رئیس شورای رقابت همچنین گفته بود: اینکه برای سه ماه پایانی سال ۹۹ مجوز افزایش قیمت به خودروسازان ندادیم، به این دلیل نبود که تورم نداشتیم بلکه حدود ۱۴ درصد تورم داشتیم، اما به دلیل اینکه سه ماه قبل، افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها را داشتیم، تورم ۱۴ درصدی سه ماه پایانی سال را اعمال نکردیم.

این اظهارنظر کافی بود تا آرامش نسبی که از اواخر سال گذشته در بازار خودرو حاکم شده بود، به هم بریزد و قیمت‌ها دوباره روندی صعودی به خود گیرد. پس از این اتفاق، رئیس شورای رقابت در اظهار نظری متناقض در ۲۱ فروردین ماه اعلام کرد که شورای رقابت برای دستورالعمل ۶ ماهه قیمتی خودرو تصمیمی نگرفته است و از این رو جای نگرانی نیست.

شیوا ادامه داد: اگر ثبات در بازار به ویژه ارز ادامه‌دار باشد صدور دستورالعمل قیمتی خودرو به بازه زمانی یک ساله برمی‌گردد.

در حال حاضر با توجه به مشخص نبودن نرخ تورم بخش خودرو و عدم اعلام عمومی آن، قیمت‌ها در بازار تقریباً ثابت مانده و فعالان بازار منتظر مشخص شدن نرخ کارخانه‌ای خودرو‌ها هستند.

رکود در معاملات خودرو

در حال حاضر خریداران خودرو دست از خرید برداشته و منتظر گشایش واحد‌های صنفی فروش و ثبات قیمت‌ها هستند. به اعتقاد فروشندگان خودرو هر کسی امروز تمایل به خرید خودرو دارد دست از خرید کشیده و به نوعی منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها مانده است البته H ن دسته از افراد که نیاز ضروری به خرید خودرو دارند از طریق بازار‌های غیررسمی اقدام به خرید می‌کنند.

بازار سردرگم؛ خریداران، منتظر کاهش قیمت خودرو

درحال حاضر پراید ۱۱۱ با قیمت ۱۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱ با قیمت ۱۱۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در سایر محصولات سایپا نیز پراید ۱۵۱ با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان، تیبا هاچبک ۱۳۶ میلیون تومان، تیبا صندوق دار دوگانه سوز ۱۲۹ میلیون تومان، کوئیک اتوماتیک پلاس ۲۲۵ میلیون تومان، ساینا دنده‌ای ۱۴۵ میلیون تومان و سراتو ۸۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

در محصولات ایران خودرو نیز همانند ثبات قیمت و حتی کاهش قیمت در انواع خودرو‌ها دیده می‌شود به نحوی که در حال حاضر سمند ال ایکس ۱۹۸ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۸۹ میلیون تومان، پژو پارس ۲۲۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۲۰۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۲۵۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار ۲۶۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۳۸۳ میلیون تومان، دنا پلاس دنده‌ای ۳۵۱ میلیون تومان، رانا ۲۰۷ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

به اعتقاد فعالان بازار خودرو، این بازار تحت تأثیر مستقیم نرخ ارز و اخبار است و زمانی که اتفاقی در یکی از این دو بخش می‌افتد، نرخ‌ها در بازار به سرعت تغییر می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • حبیپ

    بیشینید و به همین خیال باشید تا حلبیهای مرگ ارزان شود شما ملته ایران حسابه چی میکنی که پشیزی نه در اران برتون ارزش دارند نه در خارج از ایران بری خدا را شکر کنین که یه تیکه نون میدنتون خوهشن سانسور نکنید

    پاسخ ها

    • بدون نام

      تو معلومه حسابی داری از یه چیزایی میسوزی...دلال...آب بریز اونجایی که میسوزه

    • ir.mo

      سواد یارو رو خخخ هم اسمش هم نوشتنش

    • بدون نام

      عقل داشته باشید کالاهایی که با بی انصافی الکی گرون کردن رو‌نمیخرید تا بفهمن

    • بدون نام

      اونا ارزون نمیکنن شما نخرید ارزون بشه واقعا اخه تو این دوره پراید ارزش خرید داره؟ با صد میلیون المانیا تسلا میخرن با اخرین نسل تکنولوژی
      المان مهده ماشینا بی ام دبل یو و مرسدسه دیگه مشتاقانی ندارن فقط تسلا اوقت تو ایران هنوز که هنوز پراید چون ملت میخوان نخرین پس اوناهم تولید نشن شما تو دبی میتونید راحت پرادو سوار شین با450م اوقت ایران باید 4میلیارد بدین اونم سال 2009ش تقصیر ملته نخرین همین من سال 89 کمری خریدم از اون سال به هیچ عنوان ماشین جدید نخریدم

  • بدون نام

    ارزون میشه معلومه خریدار ضرر میکنه همیشه مثل بورس الان سهام خودرو مفت کسی نمیخره خودرو هم نخرید تا مثل سهامش بشه

  • بدون نام

    خساپا خودرو دویست تومنی خریدار نداره اگر میخریدن رسیده بود به هزار محصولاتش هم همین نخرید

  • بدون نام

    206 سی میلیونی سال 96 شده 205 میلیون ...

    پاسخ ها

    • بدون نام

      نخرید خب خوشال میشن بعضیا اوووف سرمایه که اسمشو ماشین میزارن چند برابر شد ولی حالشون وقتی دیدنیه که ماشین نیاز به قطعه جدید داره به تبع گرونی ماشین قطعشم گرون میشه دستمزد مکانیکم! لاستیک الا چنده؟ اوموقه چند بود؟ فقط نخرین همینو بس

  • بدون نام

    خریداران عزیز منتظر بنشینید تا مفت بفروشن روز به روز گرون ترم میشه
    تو این مملکت چی ارزون شد؟!

    پاسخ ها

    • بدون نام

      بریم ماشینا نسل چند دهه رو چوبله بخریم؟
      باز ماشین چینی و کره ای ارزشش بیشتره لاقل امکانات رفاهی بهتری داره

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج