واگذاری تصمیم درباره امتحانات مدارس به معلمها
احمد عابدینی گفت: در پیشنویس شورای عالی آموزش و پرورش که منتظر تأیید ستاد ملی کرونا است بیشترین مسئولیت درباره برگزاری کلاسها و امتحانات بر عهده معلم خواهد بود.
خبرگزاری مهر: برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو در خصوص آخرین دستورالعملهای ابلاغی برای برگزاری کنکور و امتحانات مدارس و دانشگاهها و مشکلات ایجاد شده در نظام آموزشی کشور بعد از کرونا با احمد عابدینی معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش کشور و پانته آ دری معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران به صورت تلفنی گفت و گو کرد.
احمد عابدینی در آغاز با اشاره به اینکه بیماری کرونا یک پدیدهای است که همه جهان را درگیر کرده است، گفت: در چنین شرایطی که سابقه مشابهی نیز ندارد، کشورها معمولاً خیلی آمادگی لازم در سطح اجتماعی و اقتصادی و همچنین آموزشی را نداشتند و بنابراین خیلی از اقدامات به شکل آزمایش و خطا بود و از روی اقدام و اجبار این روشها انتخاب شد.
وی همچنین بیان کرد: خوشبختانه ظرفیتهای فضای مجازی به کمک آموزش و پرورش آمد و توانست از این ظرفیت استفاده کند و مسیر خود را پیدا کند و دانش آموزان را با روش دیگری از آموزش، هدایت کند. قاعدتاً این روش در نوع خود به ویژه در ایران جدید و تازه است و به همین دلیل آسیبها، مشکلات و موانعی دارد. مدیران باید از ظرفیتها به نحو مطلوب استفاده کنند و آسیبهای آموزش مجازی را تغییر دهند؛ البته معتقد هستیم این نوع آموزش به هیچ وجه نمیتواند جایگزین آموزشهای مرسوم و معمول شود و اساساً هیچ ابزاری نمیتواند جایگزین معلم شود اما بههرحال انجام این روش جایگزین از روی ناچاری است.
معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش کشور در ادامه به امتحانات دانش آموزان اشاره کرد و بیان داشت: دانش آموزانی که باید امتحان نهایی بدهند با بقیه دانش آموزان تفکیک شدهاند و وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام کرده است، آزمونهای نهایی به صورت حضوری خواهد بود.
وی اضافه کرد: تصمیم گیری درباره شیوه برگزاری امتحانات آخر سال به ستاد کرونا واگذار شده است و پس از عید نیز دو جلسه در شورای عالی آموزش و پرورش ویژه برگزاری امتحانات برگزار کردیم و تصمیم شورای عالی به ستاد ملی کرونا ارسال شده است و منتظر پاسخ نهایی این ستاد هستیم. در این پیش نویس بیشتر آمده است که بیشترین مسئولیت درباره برگزاری کلاسها و امتحانات بر عهده معلم باشد.
پانته آ دری در آغاز با اشاره به اینکه حوزه «IT» سالیان درازی است که جای خود را به عنوان ابزار باز کرده است، گفت: در نظامهای آموزشی متمرکز مانند نظام آموزش و پرورش ایران، هوشمند سازی مدارس با وجود آنکه در ایامی پر رونق بود اما به دلایلی مسکوت ماند. امروز هم با یک بحران دست به گریبان هستیم و هم از نظر فرهنگی متوجه چالشهایی درباره رعایت مقررات شدهایم که آموزش و پرورش نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی اضافه کرد: چند ماه پیش که مدارس به دلیل آلودگی هوا و برف تعطیل شد، برخی مدارس از آموزشهای غیر حضوری استفاده کردند و در این زمینه دو مبحث مهم وجود دارد؛ نخست تولید محتوای مناسب برای آموزش غیر حضوری است که قطعاً با یک کلاس حضوری متفاوت است و معلم شرح درس مختص آن را باید طراحی کند. همچنین بستر IT سبب میشود این تدریس به صورت تعاملی خواهد بود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه به مشکلات ایجاد شده در دوران کرونا اشاره کرد و بیان داشت: در یک نظام آموزشی متمرکز این مشکلات و مسائل بیشتر خودش را نشان میدهد زیرا یک وزارت خانه برای تمام کشور باید برنامهریزی کند و با وجود آنکه مدرسه محوری سالها است که مورد توجه قرار گرفته است، اما همین الآن نیز مردم نیز منتظر هستند تصمیمات در همه استانها یکسان باشد.
وی اشاره کرد: در شورای عالی آموزش و پرورش نیز یک پیش نویس آمده شده بود که به سال تحصیلی پایان دهند اما اعلام نشد زیرا اگر این مسئله بیان میشد، خیلی از خانوادهها مجدداً به سفر میرفتند و از نظر کنترل کرونا دچار مشکل میشدیم و درواقع این اقدام یک اهرم در اختیار ستاد مقابله با کرونا بوده است.
دری با تصریح بر اینکه تصمیم گیری ها درباره آزمون مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش صورت میگیرد، عنوان کرد: بعضی از دانش آموزان به دلیل عدم دسترسی به شبکه مجازی و آموزش از راه دور، در جریان آموزش قرار نگرفتند و به همین جهت مدارس از اسفند ماه مکلف بودند، دانش آموزانی که در جریان آموزش مجازی قرار نگرفته بودند را شناسایی کنند.
ارسال نظر