۹۲۶۱۱۹
۲۶ نظر
۵۰۰۶
۲۶ نظر
۵۰۰۶
پ

چرا قیمت خودرو در بازار بی‌مشتری بالا می‌رود؟

در حالی بازار خودرو نیمه اول سال را آرام سپری می‌کرد و رکود حاکم بر بازار، حتی قیمت برخی خودروها را پایین آورده بود، اما یک جرقه و آن هم انتشار خبر حذف پژو۴۰۵ و پراید از خط تولید، بازار را برهم ریخت.

خبرآنلاین: در حالی بازار خودرو نیمه اول سال را آرام سپری می‌کرد و رکود حاکم بر بازار، حتی قیمت برخی خودروها را پایین آورده بود، اما یک جرقه و آن هم انتشار خبر حذف پژو۴۰۵ و پراید از خط تولید، بازار را برهم ریخت.

آن‌طور که از فضای بازار خودرو مشاهده می‌شود، افزایش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر تنها مربوط به خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان است. در حال حاضر خودروهایی همچون پراید، پژو۴۰۵، پژو ۲۰۶، کوییک، ساینا، تیبا و سمند زیر ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارند. این در شرایطی است که بازار خودرو در ماه های اخیر به دلیل رکود شدید، با کمترین تقاضا روبه رو است؛ تا جایی که گاها فعالان بازار عنوان می کنند مشتری در بازار خودرو وجود ندارد.

اواسط مهرماه خبر توقف تولید پراید منتشر شد و پس از آن، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، از خروج خانواده محصولات پراید از مدار تولید خبر داد. سید جواد سلیمانی در این خصوص توضیح داد: «از بهمن سال گذشته برنامه‌ریزی دقیق برای پایان دادن تولید این محصول آغاز شد و از ابتدای امسال نیز با افزایش تدریجی سهم سایر محصولات سایپا، این برنامه را به مرحله اجرا در آوردیم. با این حال، برای جلوگیری از وارد شدن التهاب به بازار، این موضوع را در آن زمان رسانه‌ای نکردیم.»

به گفته وی، «تولید فعلی پراید تا اتمام تعهدات در تاریخ‌های اعلام شده و تحویل خودروهای ثبت نامی انجام خواهد شد و کسانی که در طرح‌های پیش‌فروش و فروش‌فوری این محصول ثبت‌نام کرده اند، اطمینان داشته باشند که هیچ مشکلی در تحویل خودروهای آنان پیش نخواهد آمد و همه محصولات فروخته شده به آنها تحویل خواهد شد.»

سلیمانی تصریح کرد: «مهم‌ترین نکته در اجرای برنامه کاهش و توقف تولید خودرو پراید، بحث جایگزینی محصولات در خطوط تولید و البته بازار است که این بخش از برنامه نیز به طور کامل در حال اجراست و محصولات تیبا، کوییک و ساینا جایگزین محصولات خانواده پراید شده و می‌شوند و برای پراید هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد اما توسعه محصولات بر روی پلت‌فرم‌های جدید و اختصاصی سایپا انجام خواهد شد که به زودی جزئیات آن را اعلام می‌کنیم.»

وی درباره زمان توقف تولید مدل‌های سواری خانواده پراید در بازار داخلی اعلام کرد: «همان‌طور که وزیر صنعت اعلام کردند، تولید پراید مدل۱۳۲ تا پایان دیماه ۹۸، پراید مدل۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید مدل۱۳۱ تا پایان تیرماه ۹۹ به پایان خواهد رسید.»

بر این اساس، وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز اول آبان‌ماه در حاشیه هیات دولت و در جمع خبرنگاران به اعلام رسمی توقف تولید پژو۴۰۵ و پراید پرداخت. رحمانی اعلام کرد: «قرار است تولید سه مدل خودرو یعنی پراید ۱۱۱، ۱۳۲ و ۱۳۱ در دی، اردیبهشت و تیر ماه از رده خارج شود. همچنین تولید خودروی ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس بنزینی تا آخر امسال متوقف می‌شود.»

چقدر پراید و پژو تولید شد؟

بررسی روند تولید و فروش پراید که سال آخر تولید خود را تجربه می‌کند، نشان از آن دارد که در ۷ ماهه امسال ۱۰۵ هزار و ۸۲۶ دستگاه پراید تولید و ۱۱۸ هزار و ۶۶۶ دستگاه به فروش رسیده که بیشترین میزان تولید در این مدت در اردیبهشت و بیشترین میزان فروش در شهریورماه به ثبت رسیده است.

از سوی دیگر، در بین محصولات ایران‌خودرو، گروه پژو (به جز پژو ۲۰۰۸) تیراژی ۱۲۰ هزار و ۵۰۰ دستگاهی تا پایان مهر امسال داشته که این آمار نشان از کاهش ۲۴.۵ درصدی پژویی‌ها در مقایسه با ۷ ماه سال گذشته دارد.

از آنجا که ایران‌خودرو آمار تولید محصولات پژویی را به تفکیک مدل به بورس ارائه نمی‌دهد، مشخص نیست مدل‌های ۲۰۶، ۴۰۵، ۲۰۷ و پارس هر کدام چند دستگاه تیراژ طی هفت ماه امسال داشته‌اند، هرچند به نظر می‌رسد سهم ۲۰۶ از دیگر اعضای خانواده‌اش بیشتر است.

چرا خودروهای پرتیراژ گران شد؟

در این شرایط، برخی از فعالان بازار معتقدند که خودروهایی چون پراید و پژو۴۰۵ به تبعیت از اعلام خبر توقف خطوط تولیدشان، با افزایش قیمت همراه شدند. البته این مساله از سوی سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاهداران تهران رد شده است. این مقام صنفی گفته است: «زمانی که یک خودرو از رده خارج می‌شود، ارزش قیمتی آن هم کاهش خواهد یافت، زیرا با معرفی خودروی جایگزین مردم هم به‌دنبال محصولات به روز هستند، نه خرید خودروهای از رده خارج.»

موتمنی در بخشی از اظهارات خود با اشاره به وضعیت حاکم بر بازار خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومانی و تاکید بر اینکه شرکت‌های خودروساز نیاز بازار را تامین نمی‌کنند، افزوده است: «ایران‌خودرو و سایپا نیاز بازار را در خودروهای پرتیراژ تامین می‌کنند که با اختلال در این موضوع، رشد قیمت‌ها به‌وجود آمده است.»

اما در حالی که رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران، اختلال در وضعیت عرضه شرکت‌های خودروساز را عامل افزایش قیمت می‌داند، احمد نعمت‌بخش رئیس انجمن خودروسازان، این مساله را رد می‌کند. این مقام صنفی برخلاف موتمنی، افزایش قیمت محصولات خانواده پراید را در بازار ناشی از اخبار منتشر شده در ارتباط با برنامه زمان‌بندی خروج این خودرو می‌داند.

به گفته وی، خبر توقف تولید پراید در هفته‌های گذشته به طور رسمی از سوی شرکت سایپا تایید و اعلام شد و بدیهی است که پس از انتشار آن، جو روانی بازار درباره خودرویی که فروش آن نیز به زودی کاملا متوقف می‌شود، کمی ملتهب شود و قیمت آن تغییر کند.»

نعمت‌بخش همچنین با مقایسه شرایط فعلی پراید با پیکان در زمان توقف تولید می‌گوید: «در بازار کشور ما معمولا خودروهایی که با توقف تولید مواجه می‌شوند، در بدو امر افزایش قیمت را تجربه می‌کنند، اما به‌تدریج و با فروکش کردن این التهاب روانی، بازار به تعادل بازمی‌گردد. این مساله در زمان خروج پیکان از خطوط تولید ایزان خودرو نیز اتفاق افتاد.»

نعمت‌بخش تاکید می‌کند: «کسانی که افزایش یک میلیون تومانی یک خودروی در حال خروج از خط تولید و بازار را به خودروسازان نسبت می‌دهند، بگویند عامل شکستن حباب و کاهش ۱۰ میلیون تومانی همین خودرو در بازار آزاد که خودروسازان هیچ سودی از افزایش قیمت‌ها در آن ندارند، چه کسی بوده است؟»

فعالان بازار چه توصیه‌ای دارند؟

در این شرایط، فعالان بازار خودرو به خریداران توصیه می‌کنند: «از ورود به بازار خودرو به قصد سرمایه گذاری پرهیز کنند؛ چراکه با توجه وضعیت پیش رو، با ریزش قیمت‌ها متضرر خواهند شد.»

به گفته رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، «قیمت‌ها زمانی افزایش خواهند یافت که قیمت ارز نوسان داشته باشد و این روزها نوسانی در بازار ارز نداریم. پس نباید نوسانی در بازار خودرو داشته باشیم و مردم باید آگاه باشند و به قیمت های اعلامی برخی سایت ها اعتماد نکنند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    والا اینها خودرو نیستند، ولی چکار کنیم ناچاریم و ناچار!!! اگه واقعا راست میگید اجازه ی ورود خودروهای خارجی رو بدید ببینید چه میشه

    پاسخ ها

    • بدون نام

      سیاست خودشونه برای بالا بردن قیمت

    • بدون نام

      سیاستشونو عزیزم اینا فهمیدن این ملت فقط دنبال اینن که یه چیز گرون بشه برن تو صف وچن تا چن تا بهوای گرونترشدن وبردن سود بخرن اینه که این روشو در پیش گرفتن ولی ملت انقدرها هم گوش مخملی نیستن که از یه سوراخ چن بار گزیده بشن،ممنون از خبری وافشای روشهای متخلفان وکلاهبرداران وحامی مردم

    • بکی بود یکی نبود

      خودور و مسکن در رکوده

  • بدون نام

    خدا لعنت کنه فقط مردم را.... بله.فقط مردم.... که این خودروسازها را هار و حریص بار آوردند... بابا تو را بخدا نخرید. نخرید.نخرید

    پاسخ ها

    • بدون نام

      عزیزم همش از روی ناچاریه. مردم تحملشون رو از دست دادن. من فرغون رو به ماشینای ایران خودرو وسایپا ترجیح میدم

  • بدون نام

    همش کلاهبرداریه .دروغ میگن فقط به فکر سرکیسه کردن مردم هستند .عجیب این است که تا توانستند از این چند مدل خودرو طی این چند سال گذشته حسابی کاسبی کردند وجان هزاران نفر را هم به مخاطره انداختند وحالا که تقاضا کم شده وازدرآمد سرشار خبری نیست.به فکر تحریک بازار ونقشه جدید برای ادامه سیاستهای درآمدزایی ناعادلانه خود هستند ومتاسفانه حکومت هم با این بیعدالتی نه مشکلی دارد ونبرخوردی.حالا ماشین جدید وقیمت نجومی در راه است

  • سیدحسن

    مدیریت کشور،عالیه،ونمودهاش در قیمت اجناس وزندگی مردم پدیدار شده است،

  • بدون نام

    عدم تفکر سیستمی و ارائه اطلاعات غلط و تفکرات بی پشتیبانه از طرف مدیران
    تا یکسال پیش می گفتند تحریم ها اثری ندارد و از طرف دیگر این واقعیت را قبول نداریم که دشمن اصلی ما همین منفعت طلبان و دلالان داخلی هستند که ضعف شدید بخش نظارتی امور اقتصادی

  • بدون نام

    به والله همشون دستشون تو یه کاسه است هم دولت هم خودرو ساز هم دلال این مثلث خیلی وقته که در ایران شکل گرفته شما مردم احمق خبر ندارین برین پراید پنجاه میلیونی بخرین شما لیاقتتون همین آشغالای سی سال پیشه از رده خارجه بدبختای بیچاره خودتون انتخاب کردین ک اینجوری زندگی کنین حالا لذتشو ببرین برین تو خیابون پزشو بدین ک ماشین پنجاه میلیونی سوارین یه ملت چقدر میتونه نفهمو عقب افتاده باشه اخه کجای دنیا ب نفهمی ایرانی جماعت دیدین؟

    پاسخ ها

    • بدون نام

      جالب اینه که هیچکس را هم قبول نداریم!!!

  • بدون نام

    قیمت بالا میرود چون نصف سهام مال دولت است .

  • نسیم

    چون عده ای مفت خور کلاش بصورت مافیایی مثل موش پشت این مسئله مخفی شدندوبرای سرقبرشان پول کثیف جمع آوری میکنند

  • بدون نام

    اگر دولت دست از سر خودروسازی بردارد...همه چی درست میشود...در ابتدا دولت مدعی بود نرخ ارز را دلالان بالا میبرند...ولی نرخ ارز مستقیم توسط بانک مرکزی اعلام میشد
    حالا حکایت خودرو هم همین است

  • بدون نام

    اگه طبق تحقیقات در این دو کارخونه تخته بشه فقط خودروی روز اروپا وارد کنند ماتفاوت سوخت کمتر جبران بیکاری رو میکنه و آمار تلفات سالیانه از بیش از ۲۰۰۰۰ نفر در سال به کمتر از ۱۰۰۰۰ نفر میرسه.واقعا جون ۱۰۰۰۰ نفر در سال وخانوادشون برای مسئولین اهمیتی نداره؟!

    پاسخ ها

    • بدون نام

      خدایا چه آ مده بر سر ملت ایران
      ماشینها از 3روز پیش تا امروز 5ملیون گرون شده

  • بدون نام

    چرا هر خبری که میشه گران میکنن هیچوقت ارزان نشد.. حتی یه بار .. دقت کردین.؟! یعنی کلأ ما رو دارن بازی میدن و خودشون سواری میگیرن از مردم..

  • بدون نام

    بازهم علی برکت ا‌...

  • بدون نام

    چون مافیای خودرو قدرت زیادی دارند

  • بدون نام

    تا زمانی که مردم این کا خونه ها رو خراب نکنند این معضل ادامه داره

  • بدون نام

    ملت عزیز ،برادران،وخواهران گرامی توبه جان عزیزانتان قسم حداقل برای امتحان هم که شده مدتی خودروهای بی کیفیت،وگران داخلی را نخرید.

  • رحیم

    بیانات رهبری درمورد رونق تولید و حمایت از تولید داخل در بخش دام داری و کشاورزی جواب داد و همه شاهد شکسته شدن قیمت گوشت شدیم اما در بخش حمایت از خودروسازان کاملا نتیجه برعکس داد.

  • شاهرخ

    کار خودرو ساز و سلطان خودرو است که میخواهد قیمت خودرو را بالا نشان دهد و برای پراید دو میلیونیم پنجاه میلیون قیمت میگذارند گران نیست چون ارزش پول ما بیست برابر پائین امده الابرکت الله و یک پراید نسبت به کاپرا که ۶۰ بوده شده سیصد خدایی کم و تا صد میلیون جا داره

  • بدون نام

    الان کسی خودرو نمیخرد چون مردم عادی پول ندارند که خودرو 10 ملیونی را 100 ملیون بخرند ولی تمام مردمی که خودروهای چند سال پیش دارند شرکت های خودرو قطعات را به چند صد برابر گران کرده اند ومردم مجبورند برای تعمیر خودرو خود بخرند پس خودر سازان قطعه را با چند صد برابر میفروشند.

  • بدون نام

    خاک بر سر اونایی که پشت پویش نخریدن تولیدات قلابی ایرانخودرو سایپا را خالی کردند وگول وام بیست و پنج میلیونی شش سال پیش روحانی را خوردند اگه اون روز تحمل کرده بودند الان اینقدر بدبخت نبودند

  • م طیبی

    گمرک جمهوری اسلامی به همراه دلتمردان باعث این همه بدبختی برا مردم ایران هستند در زمینه خودرو چطور تمام دنیا حق دارن بهترینها رو سوار بشن ولی ما این حق نداریم گمرک تعرفشو مثل کشورهای دیگه قانونی کنه عمرا اگه یک مشتری برا اشغالهای وطنی پیدا بشه

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج