۸۹۹۳۸۴
۸ نظر
۵۰۱۱
۸ نظر
۵۰۱۱
پ

سالانه ۱۶هزار ایرانی در تصادفات می‌میرند

وزیر بهداشت با اشاره به مرگ و میر سالانه ۱۶ هزار نفر در حوادث جاده ای در کشور، گفت: این ۱۶ هزار مورد مرگ و میر، موارد ثبت شده در صحنه تصادفات است اما ناتوانی ها و مشکلات روحی، روانی، اجتماعی و خانوادگی در حوادث بسیار قابل توجه است.

خبرگزاری ایسنا: وزیر بهداشت با بیان این که عمده‌ترین نقش و دلیل در تمام حوادث و سوانح، متوجه انسان و عدم وجود انسان توسعه یافته است، گفت: در برنامه‌های توسعه قبل و بعد از انقلاب به تولید و فروش نفت و میعانات گازی و ایجاد زیرساخت‌ها توجه کرده‌ایم، اما هرگز نقش انسان توسعه یافته در فرآیند توسعه را پیش بینی نکرده‌ایم.

دکتر سعید نمکی در بیست و چهارمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از جوامع ایمن اظهار داشت: امروز انسان، ابزار توسعه نیست بلکه در ادبیات امروز توسعه، انسان توسعه یافته، هدف غایی توسعه است و اگر به عوامل موثر در حوادث جاده‌ای، شامل انسان، وسیله نقلیه و راه توجه کنیم، می‌بینیم که انسان توسعه یافته می‌تواند دو عامل دیگر را تحت تاثیر قرار دهد.

وی تصریح کرد: انسان توسعه یافته، پولش را به پیش پرداخت خودروسازی نمی‌دهد که ارابه غیراستاندارد تحویل او بدهد و اگر ارابه غیر استاندارد را تحویل گرفت با علم به اینکه این ارابه می‌تواند عامل مرگ او شود، با سرعت استاندارد رانندگی می‌کند و از رانندگی با سرعت بالا پرهیز می‌کند و این نشان دهنده نقش توسعه یافتگی انسان است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در این مقطع حساس، باید برای کاهش تلفات و حوادث جاده ای، همه انرژی خودمان را بر روی انسان، متمرکز کنیم و در قرآن نیز خداوند به شهر ایمن و امن و استانداردهای آن شهر قسم می‌خورد و اگر فردی، قانون را شکست و به دیگری صدمه ای زد، خشونت اعمال کرد، دلی را شکست و حتی به فردی که در حال طواف است، اگر تنه‌ای بزند، باید تاوان و کفاره بپردازد.

نمکی خاطرنشان کرد: اینکه در قرآن به شهر ایمن و امن قسم یاد می‌شود، نشان از برجستگی یک شریعت و پیشرفتگی یک مبنای اعتقادی است. اعتقاد دارم که آموزش و تحول دیدگاه انسانی اولین اصل برای کاهش کل حوادث، سوانح و بیماری‌های غیرواگیر است.

وی افزود: بر اساس آمارها، سالانه از حدود ۳۸۰ هزار مرگ، ۳۱۳ هزار مورد به دلیل بیماری های غیرواگیر از جمله حوادث جاده ای و سایر حوادث است و غم انگیز است که هر سال حدود ۱۰۰ هزار نفر به دلیل فشارخون بالا و عوارض ناشی از آن از بین می روند.

وزیر بهداشت با اشاره به مرگ و میر سالانه ۱۶ هزار نفر در حوادث جاده ای در کشور، گفت: این ۱۶ هزار مورد مرگ و میر، موارد ثبت شده در صحنه تصادفات است اما ناتوانی ها و مشکلات روحی، روانی، اجتماعی و خانوادگی در حوادث بسیار قابل توجه است.

نمکی با بیان اینکه ۳۰ سال پیش، پیشگیری از حوادث جاده‌ای را در برنامه‌های ملی اجرا کردیم، افزود: کمربند ایمنی از همان زمان ثبت شد و این باعث افتخار است که از همان زمان به این موضوع فکر کردیم و اداره کل مبارزه با بیماری های غیرواگیر را در وزارت بهداشت راه اندازی کردیم که این برنامه ها از جمله فشارخون بالا، دیابت و سلامت روان در آن ادغام شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: عامل اصلی در ارتقای تندرستی جامعه و حوادث جاده‌ای، انسانی است که باید آموزش کافی را به او داد و این آموزش‌ها نباید قبل از گرفتن گواهینامه رانندگی باشد، بلکه باید این آموزش ها را از زمان تحصیل در مدرسه، آغاز کرد. داگلاس نورث به عنوان یکی از تئوریسین‌های توسعه می‌گوید "در کشورها به جاده ها و کارخانه ها توجه زیادی نکنید بلکه نیمکت مدارس آن کشورها را ببینید".

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: اگر در کشوری مدرسه توسعه یافته وجود داشته باشد، پیشرفت آن کشور، قطعی است چون سرمایه های هر کشور، در مدارس آن کشور حضور دارند و حتی باید در خانواده و پیش از مدارس، آموزش به انسان را برای کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث آغاز کنیم و در همین راستا در نیمه دوم امسال طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" در کشور اجرا می شود.

نمکی ضمن تاکید بر لزوم جامعه محور کردن آموزش ها در جامعه، گفت: آموزش به انسان ها باید جامعه محور، محله محور و فرد محور باشد. قرار است برای ۲۰ میلیون خانوار در کشور، یک رابط و سلامتیار و سفیر سلامت را انتخاب کنیم و آموزش‌های ارتقای سلامت را به خانواده‌ها ببریم و آن وقت می‌توانیم بگوییم آینده‌ای داریم که مسائل نظام سلامت را نهادینه کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: مولفه‌های موثر بر سلامت در موضوع ترافیک، فقط حوادث جاده‌ای نیست، بلکه آلاینده‌های زیست محیطی، ترافیک سنگین ماشین‌ها و انتشار گازهای سمی در فضای شهری در ایجاد سرطان‌های ریه و ناهنجاری‌های رفتاری و روانی و بدخلقی‌ها و خشونت‌ها بسیار موثر است که باید برای آن راهکار پیدا کنیم. اقتصاد ملی که تحت شعاع خودرو و سوخت غیر استاندارد قرار می‌گیرد و یا ترافیکی که باعث می شود صدها هزار لیتر سوخت به هدر برود، باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت مدیریت پس از حوادث در رسیدگی به وضعیت مصدومان حوادث جاده ای، یادآور شد: خوشبختانه زمانی که در سازمان برنامه و بودجه حضور داشتم، بحث مدیریت تروما در حوادث را دنبال کردیم و به نتایج خوبی رسیدیم که وقتی فردی سانحه دید برای کاهش عوارض و نقل و انتقال مصدومان باید چه اقداماتی انجام دهیم و اقدامات خوبی در این زمینه در کشور انجام شده است.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، نمکی تاکید کرد: تهیه سند ملی برای نقشه راه مدیریت حوادث و ترافیک در دستور کار قرار گرفته و این سند با همکاری وزارت بهداشت، قوه قضاییه، نیروی انتظامی و سایر نهادها تدوین خواهد شد. البته طرح نماد (نظام مراقبت های اجتماعی مدرسه محور) را با محوریت سازمان برنامه و بودجه اجرا کردیم و هدف ما این بود که باید آموزش ها را از مدارس آغاز کرد و خوشبختانه این طرح نتیجه داد و در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، باعث خشنودی مقام معظم رهبری نیز شده است و ایشان از این طرح به عنوان یکی از ابر پروژه‌ها یاد کردند.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن روز پزشک و سالروز تولد حکیم ابوعلی سینا، گفت: ابوعلی سینا در تاریخ طب جهان ماندگار است و فرا رسیدن این روز را به جامعه خدوم پزشکی تبریک می گویم. همچنین از اصحاب رسانه که در انتقال مسائل نظام سلامت، از روز اول در کنار بنده بودند، تشکر و قدردانی می کنم.

نمکی در پایان با بیان این که امیدواریم بتوانیم دانش سلامت ترافیک را در کشور توسعه دهیم و تبریز بتواند نقش موثری در آن داشته باشد، گفت: تبریز همواره شهر فرهیختگان ناب ایران زمین بوده است. تصور می کردم که اولین بار امیرکبیر واکسیناسیون آبله را به کشور آورد اما بعد که مطالعه کردم دیدم که این واکسیناسیون از زمان عباس میرزا به عنوان حرکت زیربنایی و روشنگرانه در تبریز آغاز شد. تبریز همواره مهد دگر اندیشان ناب کشور بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    خودروسازی از معما های نظام است که بعید است حل شود مفت خورها اینقدر تپل شدن که نمی شه جیره اشان قطع شود

    پاسخ ها

    • بدون نام

      حداقل نصف این فوتها به گردن خودروسازها وشخص *وزیرصنعت*است که بایدبه بازداشت ومحاکمه شوند. #وزیرصنعت #خودروسازان#قاتلان ملت.

  • بدون نام

    مدارس ما کپری فاقد امکانات اولیه انگاه بنگاه اقتصادی دانشگاه ازاد و نور و از راه دور تند و تند مهندس دکترای علوم اقتصادی بیر.ن میدن و گاه دارای ژن خوب هستند.

  • بدون نام

    ملت دانا=== بهترین ماشینهای جهان

  • بدون نام

    توف به شرف مدیران و نمایندگان بیخاصیت

  • بدون نام

    درمورد جاده ای مسلم است که 95در صد عامل تصادفات غیر اساندارد بودن جاده هاواتومبیل ها میباشد بیایید جاده های ترکیه راببینید بااینکه نفت ندارد چنان جاده سازی استاندارد بیخطر. ساخته چه اتوبانها چه تونل ها دراین مدت چهل سال ساخته که ادم تعجب میکنه صدسال ازماجلو افتاده. ماهم درسر دلریم بریم بازسازی کشورهای دیگر چراغی که به خانه رواست به مسجد حرامه .

  • بدون نام

    حتی جان این مردم این سرزمین پشیزی ارزش ندارد
    وگرنه تا بحال برا جلوگیری از این همه کشته ی قانونی برا توقف تولید خودروهای بیخاصیت میزاشتن. ....

    پاسخ ها

    • بدون نام

      چرا پاک کردین.علت عقب ماندگی ما ترسو بودن رسانه هاست.البته حقم دارین چون نونتون اجر میشه.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج