نوسازی خطوط اتوبوسرانی و مترو با یارانه بنزین
رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه سالانه ۱۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین میدهیم و این یارانه عمدتا نصیب دهکهای بالا میشود، گفت: پیشنهاد ما این است که بنزین را به فرد بدهیم و مابه التفاوت قیمت آن به مردم پرداخت شود.
خبرگزاری فارس: پنل سیاستهای حمایتی و یارانهای در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستهای عمومی با حضور مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران، محمد رضا جلائیپور استاد دانشگاه، علی سنائی استاد دانشگاه، عباس عبدی سیاستمدار و سید محمد صادقالحسینی اقتصاد دان در مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار شد.
خوانساری در پاسخ به این سوال که چرا برخی از صنایع انرژیبر و بخش خصوصی با طرح افزایش قیمت سوخت و سهمیهبندی مخالف هستند، اظهارداشت: این موضوع را میتوان از دید اقتصادی و مردمی بررسی کرد. در اتاق بازرگانی، نیمه اول امسال این بحث را با اختلافاتی که با طرح مجلس دارد ارائه کردیم.
*سوخت را به جای وسیله به فرد بدهیم
رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه پیشنهاد ما این است که سوخت را به جای وسیله به فرد بدهیم، گفت: به این نتیجه رسیدیم نیمی از خانوادههای ایرانی ماشین ندارند و یارانه را به کسانی که وضع بهتری دارند میدهیم. دهک دهم ۲۳ برابر نسبت به دهکهای اولی از یارانه بنزین و ۳ دهک آخر ۱۶ برابر بیشتر از دیگر دهکها استفاده میکنند.
وی ادامه داد: اگر قرار است مجدداً سوخت به ماشین داده شود غیرعادلانه خواهد بود و دولت این تصمیم را گرفته بود که بیانیه دادیم این موضوع خطاست و خوشبختانه بررسی بیشتر در دستور کار قرار گرفت.
این فعال بخش خصوصی افزود: از سال ۹۱ غیر از سال ۹۵ یا ۹۶ تاکنون رشد اقتصادی کشور منفی بوده و سرمایهگذاری در بخش ماشینآلات در سال ۹۶ مساوی با سال ۵۶ است.
خوانساری با طرح این سوال که به کجا داریم میرویم، یادآور شد: سرمایهگذار خارجی نمیآید و سرمایه بانکها نیز خورده شده و نیمی از سپردهها نیز معلوم نیست کجاست. اولین جایی که امید داریم صرفهجویی در بخش انرژی و آوردن منابع آن به صنعت و دیگر بخشها است. مسئولان مؤسسه «فریزر» که در عرصه بینالمللی کشورها را رتبهبندی و از نظر رقابتپذیری اقتصادی میسنجند دعوت کردیم رئیس این مؤسسه با طرح این سوال که چرا به دنبال سرمایهگذار خارجی هستید مباحثی را مطرح کرد که درست است.
وی افزود: ۱- دلیل فرار سرمایههای داخلی به خارج از ایران چیست؟ ۲- بزرگترین سرمایههای یک کشور خارجی، ایرانیان هستند، چرا به دنبال جذب آنها نیستید؟ ۳- سومین بخش مربوط به سرمایهگذار خارجی میشود؛ قطعاً این مباحث درست است و ما باید اول به دنبال جلوگیری از سرمایههای داخلی باشیم.
*سالانه حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان سوبسید بنزین میدهیم
وی تأکید کرد: سالانه حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان سوبسید بنزین میدهیم و یک خط مترو را میتوان با ۷ هزار میلیارد تومان راهاندازی کرد. ظرف یک سال با این سوبسید میتوان تمام خطوط اتوبوسرانی و مترو کشور را توسعه و نوسازی کرد.
این فعال بخش خصوصی افزود: بزرگترین مشکل این است که یا تصمیم نمیگیریم یا وقتی میگیریم که خیلی دیر شده است و این موضوع در بخشهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دیده میشود. مثلاً در موضوع FATF دو سال بحث و بررسی کردیم آخر هم زیر بار آن میرویم اما با از دست دادن بسیاری از چیزها.
رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ۸۰ درصد مردم ماهواره دارند اما قانون منع ماهواره همچنان وجود دارد، تصریح کرد: عدم تصمیمگیری در مورد مسائل بلاتکلیفی است. در مسئله آب روش بهرهبرداری مشکل ایجاد کرده اما حاضر نیستیم تصمیم بگیریم و به دنبال انشاالله حل میشود هستیم.
خوانساری عنوان کرد: منابع باید به سمت ایجاد اشتغال برود، هفتهای ۱۰ تا ۵۰ شرکت بزرگ تعطیل میشوند و روزی نیست که صدها کارگر بیکار نشوند. ۲۵۰۰ شرکت نفتی در ۲ سال گذشته وجود داشت که ۸۰۰ شرکت آن تعطیل شده است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه حدود ۹۰ میلیون لیتر مصرف بنزین در کشور داریم، عنوان کرد: ۲۰ میلیون خودرو و ۱۰ میلیون موتورسیکلت داریم. در اروپا هر فردی یک کیلومتر پیادهروی میکند تا به ایستگاه حمل و نقل عمومی برسد، در ایران چقدر است؟ مشکل شهرهای بزرگ کشور اضافه وزن است.
*جزئیات پیشنهاد اتاق بازرگانی درباره اصلاح قیمت بنزین
این فعال بخش خصوصی با تأکید بر اینکه قیمت بنزین باید آزاد باشد و مابهالتفاوت آن را به مردم و جامعه هدف بدهیم، اظهارداشت: پیشنهاد مشخص اتاق این است و آن موقع گفتیم قیمت بنزین باید ۵ هزار تومان باشد که حدود قیمت بنزین در کشورهای افغانستان و عراق با ۶۳ سنت دلار است. ما ۵۰ سنت اگر میگذاشتیم قاچاق رخ نمیداد و در شرایط تحریم میتوانیم صادرات سوخت انجام دهیم و درآمد ۳.۷ میلیارد دلاری ناشی از صادرات و ۳۰ هزار میلیارد تومانی ریالی ناشی از مصرف داخلی ایجاد میشود که میتوان مابهالتفاوت ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان به آحاد مردم پرداخت شود.
وی عنوان کرد: ۵ تا ۶ دهک در حال حاضر یارانه سوخت را مصرف میکنند و مابقی بیبهرهاند. عادلانهترین روش همین است و دولت باید متعهد شود اگر قیمت پایین یا بالا رفت قیمتها نیز تغییر کند و با مردم صادق باشند.
رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه طبق برخی گزارشها ۱۰۰ میلیارد دلار سالانه یارانه میدهیم در حالیکه جمعیتمان ۸۰ میلیون است و از کشور هندی که بیش از یک میلیارد جمعیت دارد یارانه بیشتر میدهیم، گفت: هیچ جای دنیا مثل ایران نیست که وقتی اتاقی گرم میشود پنجره را باز کنند تا هوا خنک شود.
خوانساری افزود: صحبت امام (ره) در مورد اینکه گفته شد برق مجانی به مردم بدهیم را میتوان اجرایی کرد. در زمینه برق ۸۰ درصد جامعه زیر حد استاندارد مصرف میکنند و میتوان مجانی کرد و بیش از آن را پولی در نظر گرفت.
نظر کاربران
دلایلی برای گران کردن وپیرو اون حرف مفت زدن
این حناتون دیگه رنگی نداره
پاسخ ها
اره حتما نوسازی میشه .
لیاقت ما همینه . از ماست ک برماست
دوباره شروع شد
دوباره شروع شد
.همین بحث پالایشگاه ها و جاده ها و کارخانه هایی که میشد با پول یارانه ها بسازید و الان نمی تونید چون دارید پولش رو پرت میکنید جلوی مردم کم بود حالا رسید به ساخت مترو و اتوبوس . اگه اینقدر میشد ساخت پس چرا قبل از بحث پرداخت وجه یارانه ها چیزی ندیدیم؟
نکنی میخوان بنزین گران کنند .؟که به اسم. ناوگان میخواند برند جلو
یاد حرفای احمدی نژاد افتادم .. کسی که خودرو نداره از تاکسی استفاده میکنه .. میدونه چقد کرایه میره بالا .. حتی کرایه حمل کالا .. لطفا مثل احمدی نژاد حرف نزنید .. همین متروی هفت هزار میلیاردی شما .. بنزین ازاد بشه چنان تورمی ایجاد کنه که با هفتاد هزار میلیاد تومنم جمع نشه .. ما حرفی نداریم ازاد بشه ولی دستمزد هم به قیمت دلار و جهانی حساب بشه .. ما کشاورزیم گندمو از ما خریدن کیلو هزارو سیصد در صورتی که قیمت جهانیش میش پنج هزار تومن .. پس وقتی از حق کشاورزم میخورید انقد سوپسید سوپسید نکنید تازه نفتم که نمیخرین منابع این سرزمینهکه مال ملته .. پس کم مارو عاصی کنید و فک کنید گوشامون درازه
مسخره کردید ...جمع کنید خودتون رو ....هفتاد نسلتون خوردید دیگه
نوسازی جیب آقایون با یارانه بنزین
پاسخ ها
انشالله همش شایعه باشه و قیمت بنزین همون هزار بمونه.چون برای مردم افزایش قیمت بنزین واقعا وحشتناکه
مگه بنزین 100 تومنی رو کردید 400 تومن بعد گفتین هدفمندی کنیم کردین 1000 تومن کدوم ناوگان رو جاده ر درست کردین که این راه رو دوباره امتحان کنین
آقای خوانساری ترسیم رویا و توهم مدینه فاضله برای کسی عیب نیست ولی برادر من یک طرح خصوصی سازی با رانت و لابی به فساد و اختلاس و نابودی کشیده شد شما توقع آزاد سازی نرخ بنزین دارید آنوقت خودرو سازان اینبار بر خلاف عرف کل جهان که با بالا رفتن قیمت سوخت خودرو ارزان می شود در کشور ما گران می شود برای بازسازی حمل ونقل عمومی و زیرساخت ها Nتا منابع مالی دیگر وجود دارد!!!
اینام دیگه واقعا شورشو دراوردن دلار 1000 تومن بود یارانه 45500 الان شده 13 بازم 45500 تازه منت میزارن که بهتون میدیم این ثروت ایران چین با اون جمعیت میچرخونه ما هنوز تو بودجه کسری داریم واقعا ....
خخخخخخخخخخخ
اگربنزین 10هزارتومان هم بشه اوضاع همینه که هستش وتغییری نمیکنه مگه بنزین 100تومان شد 1000تومان زیرساختی ساخته شد؟؟مگه ناوگان حمل ونقل نوسازی شد ؟؟ مگه ایجاد اشتغال کردین؟؟ تنها راه جلوگیری از قاچاق سوخت ایجاد اشتغال وایجاد بازارچه های مرزیست مرز نشینان مجبور برا لقمه نانی سوخت قاچاق کنند که عاملش بی مسیولیتی وعدم توجه امثال شما هستش
اقای خوانساری محبت میکنین طرح های اندیشمندانتون رو رایگان در اختیار دولت قرار ندید گلا مملکت ما همه روسا نخبه هستن اظهار فضل میکنن محبت کنید بز ارین تو این چاهی که افتادیم بریم . ببندین دهنهای گوهر بارتون رو.
عجب
خب بگید میخواید بکنیم تو پاچتون.مرد باشید راست بگید چرا آسمون ریسمان میبافید؟؟