احتمال کاهش قیمت خودروهای وارداتی
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: با توجه به این که خودروسازان و قطعهسازان ارز مورد نیاز خود را از بازار ثانویه تامین می کنند، کاهش اخیر نرخ ارز در بازار آزاد تاثیری بر کاهش هزینههای تولید و قیمتها در صنعت خودرو و قطعهسازی نخواهد داشت.
خبرگزاری ایسنا: عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: با توجه به این که خودروسازان و قطعهسازان ارز مورد نیاز خود را از بازار ثانویه تامین می کنند، کاهش اخیر نرخ ارز در بازار آزاد تاثیری بر کاهش هزینههای تولید و قیمتها در صنعت خودرو و قطعهسازی نخواهد داشت.
شهرام آزادی اظهار کرد: طبق آخرین مصوبه دولت خودروسازان و قطعهسازان باید ارز مورد نیاز خود برای واردات مواد اولیه و قطعات را از بازار ثانویه تامین کنند که نرخ دلار در آن در چند ماه اخیر به طور میانگین حدود ۸۰۰۰ هزار تومان بوده است؛ بنابراین کاهش اخیر نرخ ارز در بازار آزاد تاثیری بر قیمتها و هزینه تمام شده تولید در صنعت خودرو و قطعهسازی نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: آنچه که تعیین کننده قیمتها در صنعت خودرو است، نرخ ارز در بازار ثانویه است که در صورت کاهش آن هزینههای تمام شده تولید در این صنایع نیز کاهش خواهد یافت.
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: البته کاهش نرخ ارز در بازار آزاد تاثیر مثبتی بر نرخ خودروها در بازار آزاد دارد، زیرا قیمت خودروهای وارداتی و داخلی در بازار آزاد به طور روانی از نرخ ارز آزاد تاثیر میپذیرد و به همین دلیل با کاهش اخیر نرخ ارز در بازار آزاد شاهد کاهش قابل توجه قیمت خودروهای وارداتی و داخلی در بازار آزاد بودیم؛ ضمن آن که در صورت تثبیت نرخ ارز آزاد، در روزهای آینده باز هم شاهد کاهش قیمت خودروها در بازار آزاد خواهیم بود.
آزادی با بیان این که برخلاف قیمتها در بازار آزاد، قیمت خودرو در کارخانههای سازنده هنوز متناسب با رشد نرخ ارز در بازار ثانویه و همین طور رشد چند ماه اخیر قیمت مواد اولیه افزایش نیافته است، تصریح کرد: خودروسازان و قطعهسازان با قیمتهای فعلی با زیان به فعالیت خود ادامه میدهند، بنابراین یا باید نرخ ارز در بازار ثانویه و همچنین قیمت مواد اولیه به نرخهای سال گذشته بازگردد یا دولت اجازه افزایش قیمت خودرو در کارخانههای سازنده متناسب با افزایش هزینههای تولید در چند ماه اخیر را بدهد.
نظر کاربران
وقتي ارز گرون ميشه فوري تمام جنسا گرون ميشن ولي وقتي ارزون ميشه جنسا تكون نميخورن
بله تفسیر شما بسیار هم درست و متین.ولی سوالی که پیش می آید این است،کجای دنیا خودروساز پول از جیب مردم گرفته تا بدهی های خود رابدهد و تحویل خودرو را با تاخیر چند ماهه در موعد تحویل دهد؟چرا خودرو سازی فقط به فکر سود خود میباشد؟اگر میتواند تولید کند از مردم پول بگیرد،آیا خودروهای مهر شهریور تحویل داده شدند؟مهر تحویل داده شدند؟چرا دوباره ثبت نام کردند؟خودرو سازی ها تبدیل به بنگاه های شخصی شده اند
پاسخ ها
الان ک ثبت نام کردم. سال دیگه همین موقع میخوان تحویل بدن. خدا لعنتشون کنه
پس داخلی چی ماکه توان خرید ماشین خارجی نداریم
خیلی زیرکانه میگن که دلاربالای۸ تومن میمونه