تعویق در تحویل هواپیمای ۷۷۷ به ایران تایید شد
بوئینگ با نزدیک شدن به وعده تحویل اولین فروند هواپیمای ۷۷۷ به ایران، به بهانه ای واهی، این تاریخ را به تعویق انداخت و وعده داد که هواپیمای مذکور را در سال ۲۰۱۹ به ایران تحویل خواهد داد.
خبرگزاری مهر: بوئینگ با نزدیک شدن به وعده تحویل اولین فروند هواپیمای ۷۷۷ به ایران، به بهانه ای واهی، این تاریخ را به تعویق انداخت و وعده داد که هواپیمای مذکور را در سال ۲۰۱۹ به ایران تحویل خواهد داد.
دیروز یک روزنامه نگار امریکایی توئیتی منتشر کرد و در آن به نقل ازمقامات بوئینگ اعلام کرد که موعد تحویل هواپیمای ۷۷۷ به ایران به سال ۲۰۱۹ موکول شده است.
در پی این توئیت، خبرگزاری رویترز در تماس تلفنی با مقامات بوئینگ، درباره این تصمیم از آنها سوال کرد و مقامات بوئینگ اعلام کردند که برای جتهایی که قرار بود امسال به ایران تحویل دهند مقاصد جدیدی پیدا کرده اند. به نوشته رویترزف با این اقدام، چشمانداز تحویل فوری هواپیما به ایران را بیشتر در حالهای از ابهام فرو رفته است.
مدیرعامل بوئینگ در گفتگوی تلفنی با رویترز اشاره کرد که به علت افزایش تقاضا، بوئینگ دیگر نگران نیست که سقوط توافق هستهای به خط تولید جت ۷۷۷ این شرکت آسیب بزند و صدها شغل را به مخاطره بیاندازد.
دنیس مویلینبرگ، مدیر اجرایی ارشد بوئینگ گفت: امسال ما هیچ تحویل هواپیمایی به ایران در زمانبندی خود نداریم و تولید این هواپیماها مطابق با روند تحولات دولت آمریکا به تعویق افتاده است.
او ادامه داد: من میتوانم با اعتماد به نفس به شما بگویم ما کاهش ریسک را در برنامه تولید جت ۷۷۷ خود آغاز کردهایم.
تحت توافق هستهای ایران با قدرتهای جهانی که برنامه هستهای ایران را در ازای از سرگیری تجارت با این کشور، محدود میکرد، بوئینگ در سال ۲۰۱۶ توافق کرد که ۸۰ فروند هواپیما به ایران بفروشد. از این میان ۱۵ هواپیما از سری جت ۷۷۷-۳۰۰ER برد بلند هستند که بوئینگ برای آنها مجوز صادرات دولت آمریکا را دریافت کرده بود.
منابع صنعتی به رویترز خبر دادند که قرار بود ۳ فروند از این جتهای ۷۷۷ امسال به ایران تحویل شوند اما بوئینگ دوباره نوبت تحویل آنها را با خریداران دیگر خود عوض کرده است.
توافق اصلی با ایران پشتیبانی حیاتیای از خط تولید ۷۷۷ بود که یک از سودآورترین جتهای بوئینگ است که به یک دهه تولید خود نزدیک میشد و امکان تغییر آن به مدلی جدیدتر وجود داشت.
اما مویلنبرگ به رویترز گفت حتی اگر ایران نتواند هیچ کدام از هواپیماهای جت ۷۷۷ خود را، که ارزش آنها ۳۴۷ میلیون دلار است دریافت کند، بوئین دیگر مجبور نیست میزان تولید این جت را کاهش دهد.
او گفت: نرخ تولید کنونی این هواپیما وابسته به سفارشات ایران نیست. فروش جت ۷۷۷ در ۲۰۱۷ بیش از ۲ برابر شد و به ۶۰ فروند رسید.
مویلینبرگ گفت: اگر این سفارشها در نهایت نتیجه دهند و ما هواپیماها را به ایران تحویل دهیم، این فرصت بزرگی برای ما خواهد بود اما در هر صورت ما از خط دولت آمریکا پیروی خواهیم کرد و این را تضمین میکنیم... م. ما به آن هواپیماها وابسته نیستیم.
نظر کاربران
چشم تون روشن
تنها دستاورد روحانی ازبرجام که اون هم به باد رفت .......نتیجه عمل نکردن به نصیحت بزرگان نظام....اما طوری نیس روحانی خدای جنگ روانیه.الان میگه جوانان ما احتیاج به کنسرت دارن..زن ها باید به ورزشکاه برن :.....آفتاب برجام
فدای سرتون، مگه تاحالا بویینگ پروازهای مارو تامین میکرد،
بازم دم ایرباس گرم، ما میتونیم بجای بویینگ نیازهامون رو از ایرباس تامین کنیم، حداقل نسبت به بویینگ قابل اعتماد تره
پاسخ ها
اگه بویینگ نتونه بده، ایرباس هم نمیده.خیلی قسمتهای ایرباس آمریکاییه منجمله موتورهاش. اما نگران نباش. آشغالهای روس که هست. روسیه به شدت پشت ماست.
دوستداران دولت الان فکر و ذکرشون جنازه مومیایی هستش، وقت ندارن طفلکی ها.
دیگه نمیدن. تمام شد. همین چندتا ایرباس هم آخریش بود. برید دنبال آشغال روسی یا دست پنجم ترک بگردید.