ثبت مفاخر ایرانی به نام کشورهای دیگر
سید جمال الدین اسد آبادی افغانی شد!
دبیرکل بنیاد فردوسی پس از بررسی چگونگی ثبت مفاخر ایرانی، اسلامی در یونسکو گفت: با پیشنهاد افغانستان و پشتیبانی ایران رویداد "یکصد و پنجاهمین سالگرد زندگی فعال سید جمالالدین اسدآبادی" درفهرست یونسکو ثبت شده اما در این پرونده نام سید جمال الدین اسدآبادی، "سید جمالالدین افغانی" درج شده است.
یاسر موحدفرد، دبیرکل بنیاد فردوسی گفت: پیمایشی که در چگونگی ثبت مفاخر ایرانی اسلامی در سازمان جهانی یونسکو از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ میلادی از پایگاه مجازی رسمی آن سازمان انجام شده، نشان از آن داشته است که همزمان با ثبت رویدادها و مفاخر جهانی در فهرست رویدادهای علمی، فرهنگی و هنری یونسکو در دوسالانه ۲۰۰۵-۲۰۰۴ میلادی از میان ۴۵ رویداد و مفاخر ثبت شده نامی از ایران دیده نمیشود.
وی گفت: در دوسالانه ۲۰۰۷-۲۰۰۶ میلادی با آنکه ثبت رویدادهای مشارکتی مفاخر ایرانی اسلامی به انجام رسیده اما بازهم نامی از ایران آورده نشده است در این دوسالانه "هشتصدمین زادسال مولوی" با نام "مولانا جلالالدین بلخی رومی" به وسیله کشورهای افغانستان، مصر و ترکیه ثبت شده و "ششصدمین سالمرگ عبدالرحمن ابن خلدون" توسط کشورهای افغانستان، الجزایر، مصر، مراکش و تونس به ثبت رسیده و "یکهزار و سیصدمین زادسال خلیل ابن احمد فراهیدی" از مفاخر ایرانی و مبدع علم عروض به نام کشور عمان، ثبت شده است.
موحدفر بیان کرد: ابن خلدون یک از مفاخر اسلامی هست منتها پرونده ششصدمین سال مرگ وی به عنوان یک از مفاخر اسلامی توسط چند کشور به صورت مشترک ثبت شده، اما ایران در این پرونده ها مشارکت نداشته است. این مشارکت با کشورهای دیگر به دلیل تاثیرگذاری مفاخر در کشورهای مختلف بوده است به عنوان مثال در بحث ثبت مولانا چند کشور از جمله مصر عنوان کرده که ما هم آثاری از مولانا داریم که تاثیرگذار بوده است.
وی بیان کرد: در دوسالانه ۲۰۰۹-۲۰۰۸ میلادی، خوشبختانه ایران دو رویداد "نهصد و پنجاهمین زادسال امام محمد غزالی" و "چهارصدمین سالمرگ شیخ بهایی" را به ثبت رسانده است؛ با این حال پیشنهادهای کشور افغانستان با پشتیبانی ایران دو رویداد "یکصد و پنجاهمین سالگرد زندگی فعال سید جمالالدین اسدآبادی" با نام "سید جمالالدین افغانی" و "هشتصد و پنجاهمین سالمرگ سنایی غزنوی" بوده که به نام این کشور به ثبت رسانده شده و نیز پیشنهاد کشور تاجیکستان با پشتیبانی کشورهای ایران، افغانستان و قزاقستان، ثبت رویداد "یکهزار و یکصد و پنجاهمین زادسال ابوعبداله رودکی" بوده که به نام تاجیکستان به انجام رسیده است.
وی افزود: سیدجمال الدین اسدآبادی ایرانی بوده ولی از او به نام جمال الدین افغانی هم یاد می شد منتها در نهایت این اندیشمند ایرانی، اسلامی به نام افغانستان ثبت شده است و تنها در این پرونده ایران، کشور افغانستان را پشتیبانی کرده است.
مدبرکل بنیاد فردوسی بیان کرد: وقتی سند ثبت رویدادها از سوی یک کشور مطرح می شود در جایگاههای مختلف مورد بررسی قرار می گیرد اگر این پرونده معارض نداشته باشند سند به مرحله بالاتر می رود و بعد از دو سال در کمیسیون منطقه ای بررسی می شود. اگر نماینده کشورهای حوزه منطقه ابراز نظری نکنند آن مفاخر و رویدادهای فرهنگی به نام آن کشور ثبت می شود در آن زمان ایران می توانست در این باره اظهار نظر کند اما این کار را انجام نداد درحالی که باید پژوهشکده و معاونت میراث فرهنگی باید در این زمینه فعالیت می کردند.
وی افزود: در دوسالانه ۲۰۱۱و۲۰۱۰ میلادی برای نخستین بار سهم ایران از ثبت مفاخر در فهرست رویدادهای فرهنگی، هنری و علمی یونسکو به چهار گزینه رسیده است؛ در میان چهار ثبت مفاخر ایرانی در این دوسالانه با پیشنهاد رسمی بنیاد فردوسی و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران "هزارمین سالگرد سرایش شاهنامه" و نیز "هفتصد و پنجاهمین سالگرد زندگی فعال خواجه نصیرالدین طوسی" به پیشنهاد دانشگاه صنعتی خواجهنصیر و با همکاری بنیاد فردوسی تنظیم شد و به نمایندگی ایران در یونسکو فرستاده شد که با اقبال گسترده کشورهای عضو یونسکو به نام ایران به ثبت رسید.
موحد فر گفت: دو پیشنهاد دیگر در دوسالانه یاد شده از سوی ایران "هفتصدمین سالمرگ قطبالدین شیرازی" و "یکهزار و دویست و پنجاهمین زادسال فارسی بیضاوی مشهور به سیبویه" بوده است.
وی ادامه داد: بنیاد فردوسی همزمان با برپایی جشن هزاره شاهنامه در سال ۱۳۸۹ در تالار کنفرانس عمومی یونسکو در پاریس فرانسه، پرونده هنر نقالی که به کوشش پژوهشگاه میراث فرهنگی و همکاری خانه تاتر، مرکز هنرهای نمایشی و بنیاد فردوسی، تنظیم شده بود را به نمایندگی ایران در یونسکو ارایه داد که با پیگیریهای انجام شده در نوامبر ۲۰۱۱ میلادی در فهرست میراث معنوی سازمان جهانی یونسکو به نام ایران به ثبت رسیده است.
نظر کاربران
سلام وفتی آن آقا میگوید که تو غلط کردی سی سال زحمت کشیدی که پارسی را زنده کنی نتیجه اش می شود دزدی و تصاحب مفاخر علمی وادب و.............. ما توسط کشور های که تا همین چند سال پیش وجود خارجی نداشته اند . هردم از این باغ بری میرسد .......... انشاللا مبارک است
پس دوباره اسم یوسف اباد عوض میشه
از عرضه زیاد مسئولینه
فقط همین افغانی ها مونده بودند که یکی از مفاخر ما رو بزنند به نام خودشون
خود سید جمال نمی خواست ملیتش مطرح باشد و امّتش مطرح شود او سید جمال اسلامی است حال معلوم است که زاده اسد آباد است و فامیل هایش هنوز زنده اند. اما خود ایشان هم بود ترجیح می داد راهش پر رنگ شود و دیده شود تا ملیتش. البته عیب ندارد با استناد میراث ملی مان را نگه داریم ولی بهتر است همین مساله را بنای طرح حرف های سید جمال اسلامی کنیم (او حتی در باره مذهبش پررنگ سازی نکرد که همه ی دلها را جذب خود نمود) او که در آخرین روزهای عمر با افسوس گفت: اگر اندکی از این انرژی را که صرف تغییر امرا کردم صرف آگاهی مردم می گردم، انگلیس را جارو کرده بودم و به دریا ریخته بودم... (قریب به این مضمون)
اکنون دیگر دوران کشورگشاییهای آنچنانی سپری شده است. کشورها نباید برای حفظ خاک سرمایه های سنگین در جیب دلالان تسلیحاتی بریزند. چه دیگر خاکها از دست نخواهند رفت. اکنو وقت حفظ سرمایه های ارزشی و فرهنگی و تاریخی است. دزدیدن نیروی انسانی واز یک سو و تا ثبت مفاخر دیگر کشورها به نام خو و دیکران نیار به سرمایه گزاریهای کلان دارد