۶۷۵۷۱۱
۱۵ نظر
۵۰۱۰
۱۵ نظر
۵۰۱۰
پ

تغییر تخفیفات بیمه شخص ثالث چه نتایجی دارد؟

گرچه طبق آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت سالانه از ۱۰ درصد به پنج درصد کاهش یافته است ولی برخی کارشناسان می‌گویند در کل این آئین‌نامه به نفع بیمه‌گذار است، چراکه طبق آن دیگر با یک بار خسارت، کل تخفیفات سال‌های گذشته از بین نمی‌رود و از این منظر تخفیف تثبیت و حمایت‌ شده است.

ایسنا: در سال گذشته قانون بیمه شخص ثالث به طور کلی تغییر کرد و قانون جدیدی تصویب شد که این قانون پرجزئیات بوده و در امور مختلف شفاف‌تر و روشن‌تر بوده است. یکی از این بخش‌ها مربوط به آئین‌نامه ماده ۱۸ است که برخی تخفیفات را تعیین تکلیف کرده است.

این آئین‌نامه‌ها از سه شنبه هفته گذشته لازم‌الاجرا شد. طبق آئین‌نامه جدید تخفیف‌های عدم خسارت بیمه ثالث تغییر کرده و این تغییرات براساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث اعمال می‌شود. به این ترتیب که براساس ماده ۶ آیین‌نامه جدید تخفیف عدم خسارت سالانه از ۱۰ درصد به پنج درصد کاهش یافته و حداکثر تخفیف همان ۷۰ درصد خواهد بود که در یک دوره ۱۴ ساله به حداکثر تخفیف می‌رسد.

هر چند در نگاه اول این موضوع می‌تواند یک نکته منفی تلقی می‌شود اما باید یادآوری کرد بیمه ایران به منظور جلوگیری از ضرر و زیان مالکان دوره انتظاری را در نظر گرفته است تا قیمت بیمه افزایش پیدا نکند. به عنوان مثال تخفیف یک بیمه‌نامه با پنج سال تخفیف در آیین‌نامه قدیم ۴۰ درصد بود که در آیین‌نامه جدید سه سال دوره انتظار در نظر گرفته شده تا بیمه با شش سال عدم خسارت تمدید شود.

در ادامه این نکته نیز قید شد که آیین‌نامه جدید امتیاز ویژه‌ای نیز برای بیمه‌گذاران دارد و آن این است که در گذشته بیمه‌گذاران اعتراض داشتند که با یک بار خسارت نباید تمام تخفیفات سال‌های گذشته از بین برود. این دغدغه مردم در آیین‌نامه جدید بر طرف شده و از این پس در صورت خسارت تمام تخفیفات بیمه‌گذار به یک‌باره از بین نمی‌رود بلکه این کاهش تخفیفات پلکانی است.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی ایران در این باره چنین توضیح داده که از مزایای قانون جدید بیمه شخص ثالث عدم سوخت کل تخفیفات است؛ یعنی اگر فردی برای بار اول خسارت مالی داشته باشد ۲۰ درصد، بار دوم ۳۰ درصد و بار سوم ۴۰ درصد از تخفیف عدم خسارت مالی کاسته می‌شود. در حالی که در قانون قبلی با نخستین تصادف چه مالی و چه جانی کل تخفیفات از بین می رفت.

علیرغم مزیت اعلام شده این آئین‌نامه و کاهش تخفیفات بیمه ثالث، واکنش‌هایی هم برانگیخته شده؛ عمدتا ناظر بر دو مقوله. ابتدا اینکه بر کاهش تعداد بیمه‌گذاران تاثیر می‌گذارد و همچنین نکته دیگر اینکه منجر به ایجاد فشار بر طبقات فرودست و متوسط جامعه می‌شود.

همچنین برخی نمایندگی‌های بیمه "ایران" این اعتراض را مطرح کردند که چرا همه شرکت‌های بیمه ملزم به اجرایی کردن این آئین‌نامه نشده‌اند؟ اگر قرار باشد بیمه "ایران" فقط آن را اجرا کند، ‌ این امر به ضرر این شرکت بیمه‌ای خواهد بود.

در این زمینه علی‌پور، کارشناس بیمه در ارزیابی این آئین‌نامه جدید، در مجموع آن را مثبت قلمداد کرده و گفته که درست است در آئین‌نامه جدید زمان طولانی‌تر شده ولی نباید فراموش کرد که در این آئین‌نامه، تخفیف تثبیت و حمایت شده است و بیمه‌گر نمی‌تواند به میل خود سوابق تخفیف بیمه‌گذار را از بین ببرد.

او بر این امر تاکید کرد که در وضیعت پیشین ناامنی وجود داشت، ولی اکنون چنین نیست و افراد طبق قانون می‌توانند از مزایای عدم خسارت استفاده کنند.

این کارشناس این را هم گفت که این درست نیست که اجرایی شدن این آئین‌نامه فقط مربوط به یک شرکت بیمه باشد بلکه اجرای آن برای کلیه شرکت‌های بیمه‌ای ضروری است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • ایمان

    بیشتر به نفع بیمه گر است ودر نهایت افعی ای بنام دولت که همه دارایی ملت را می بلعد.

  • وحید بابا

    اینا همشون حقه بازن فقط فکر سود خودشون کار می کنن و اینکه به فکر مردم هستن چرت تمام این کار به ضرر مردمه

  • بدون نام

    همیشه آمار میگیرین تا ببینین چی به نفعتونه!

  • بدون نام

    مشتی چرندفقط چیزی که مشخص است پدرمردم رالبته کسانی که خسارت ببارنمی اورند ومحترمانه رانندگی می کننددراورده می شود وحقشان راپایمال می کند تامدیران برای اختلاس مبلغ بیشتری دراختیارشان باشد

  • مهران

    22بهمن را پشت سر گذاشتیم حالا منتظر اقداما تی ازاین قبیل (گران شدن بنزین ،گران شدن حامل های انرژی،گران شدن بیمه ها و......)باشیم

  • بدون نام

    خجالت آوره
    یعنی طرف چهارده سال پول به بیمه بده و یه ریالم خسارت نگیره تازه بهش هفتاد درصد تخفیف میدن
    طرف سالی یک میلیون و خورده ای رو چهارده سال تو هر بانکی بذاره بعد از چهارده سال چندین برابر سود بهش تعلق میگیره
    خدا انشاءالله حق این مردم مظلومو ازتون بگیره

  • بدون نام

    خدا لعنتتون کنه که دیگه کار رو از دزدی و اختلاس گذروندین علنن میخاین خون ملت رو بمکین
    دولت و نظام که نیست جمعی زالو صفت جمع شدن و خون مردم رو تو شیشه کردن ،،، مگه عمر مفید یه ماشین چقدر هست که شما تخفیف اخر رو گذاشتین واسه چهار ده سال بعدش


    فقط خدا لعنتتون کنه و ریشتون رو بکنه

  • بدون نام

    درصدماشینهای فاقدبیمه بالاترمیرود

  • متذكر

    همش بنفع بيمه گر است! يكم فكر كن!

  • بدون نام

    جز این نمیتونم بگم خیییییلی حرومزاده ن

  • تبریز

    قاتون مسخره !!! این نمایندگان مردم چه... میکنن تو مجلس ؟!

  • بدون نام

    از شما تشکر میکنم که صادقانه بیان نمودید که چطور میخواهید کلاه مردم را بردارید و به در شرکتی بیمه ایتان هم راهش را یاد میدهید . در این کشور هیچ کاری به نفع مردم انجام نمیشود مگر آنکه سود خوبی برای اختلاص گران و کلاه برداران رسمی داشته باشد . خوب بخورید خوب

  • بدون نام

    هیچ وقت بفکر مردم نیستند.10درصد تخفیف را میکنه 5درصد بعد میگه به نفع بیمه گذاره اینا مردم چی فرز کردن

  • عباس

    همه این مطالب به نفع بیمه ها می باشد راستی این جریمه تاخیر چیست و به چه منظور از مردم گرفته میشود مگر در فاصله به بیمه ها لطمه زده میشود که جریمه تاخیر میگرند؟

  • بدون نام

    دلمان خوش است که نماینده در مجلس داریم، به جای جلوگیری از اجرای قوانینی که به ضرر مردم است، دنبال زدوبند و رانتخواری هستند .

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج