بعد از انقلاب اسلامی یکی از نهادها و سازمانهایی که به دستور امامخمینی ؟ره؟ احداث شد، سازمان نهضت سوادآموزی است. سازمان در هفتم دیماه سال ۵۸ با هدف سواد دار کردن بیسوادان تشکیل شد. بسیاری از افرادی که سالها امکان سوادآموزی نداشتند، با کمک این سازمان، سواد خواندن و نوشتن یاد گرفتند. بسیاری هم حتی با پله نهضت وارد دانشگاه شدند.
روزنامه صبح نو: بعد از انقلاب اسلامی یکی از نهادها و سازمانهایی که به دستور امامخمینی ؟ره؟ احداث شد، سازمان نهضت سوادآموزی است. سازمان در هفتم دیماه سال ۵۸ با هدف سواد دار کردن بیسوادان تشکیل شد. بسیاری از افرادی که سالها امکان سوادآموزی نداشتند، با کمک این سازمان، سواد خواندن و نوشتن یاد گرفتند. بسیاری هم حتی با پله نهضت وارد دانشگاه شدند.
بعد از گذر تقریبی چهل سال، از تأسیس، حال در عصر تکنولوژی و سالهای نزدیک به ۱۴۰۰، وجود نهضت شاید دیگر احساس نشود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، آقای «علی باقر زاده» رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در جمع اعضای شورای معاونین آموزش و پرورش استان تهران درباره عملکرد سازمان نهضت سوادآموزی توضیح داد: «طبق آمارها حدود ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلیون بیسواد در گروه سنی کودکان یعنی زیر ۱۷ سال در دنیا زندگی میکنند که به دلایل مختلف از چرخه آموزش و پرورش خارج میشوند که مهمترین این دلایل اقتصادی است.
۵۳ درصد افراد به دلیل اقتصادی از این چرخه خارج میشوند اما عوامل دیگری همچون عوامل فردی، اجتماعی و عوامل مربوط به مدرسه نیز در این امر دخیل است. ما در آموزش و پرورش همهساله تمام تلاش خود را به همان دلایل مربوط به مدرسه معطوف میسازیم. متأسفانه ما در عوامل دیگر نمیتوانیم دخالت مستقیم داشته باشیم.» او درباره مدرسه توضیح داد: «مدرسه تجلیگاه احقاق حق سوادآموزی است و در شرایط امروز به رغم تمام تلاشهای صورتگرفته برای اجباری سازی قانون آموزش باید شرایطی فراهم شود که این قانون از حالت اختیاری خارج شود.»
باقر زاده سوادآموزی را کسب مهارت برای بهبود زندگی توصیف کرد و گفت: «فردی که بیسواد است هم آسیبپذیر است و هم آسیبرسان و درواقع نه مهارت و سواد کسب درآمد و سرمایهگذاری، نه سواد اجتماعی و نه سواد بهداشتی دارد و اصول خود مراقبتی را نمیداند.»
رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به چالشهای پیش روی این سازمان گفت: «فرصت دوم یادگیری که از آن با عنوان آندراگوژی یاد میشود، علم و هنری متفاوت از پداگوژی است که در هیچ یک از کشورهای دنیا تعطیل نشده اما با توجه به طولانی شدن نهضت سوادآموزی در ایران این تصور میرود که این کمپین اجتماعی در مأموریت خود دچار اختلال بوده که این تصور دور از واقعیت است و اگر به نرخ جابهجاشده بیسوادی در کشورها توجه کنیم به موفقیت نهضت پی خواهیم برد.»
معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: «نیروی انسانی اولین چالش ما در حوزه سوادآموزی است اما به شخصه مصداقی سراغ ندارم که دولتی در این حوزه مشارکت نداشته باشد و همچنین متکفل اصلی این کار باشد و لذا کار در این حوزه نباید لزوماً منجر به استخدام افراد شود.»
او توضیح داد: «مدیریت دولتی یکی دیگر از چالشهای پیش روست که درواقع بسیاری از محدودیتهای ما از همین مساله نشأت میگیرد البته در شرایط برونسپاری اگر چه در بخش عملیاتی نیروی مستقیم نداریم اما باید نظارتها را قوی کنیم تا استانداردها تأمین و کیفیت تضمین شود و منابع نظارتی را به بهانه چابک سازی حذف نکنیم.»
باقر زاده از رشد ۲.۸۵ درصدی نرخ رشد سوادآموزی در سالهای ۹۱ تا ۹۵ خبر داد و گفت: «در حالی به این رشد دست یافتهایم که طی سالهای ۸۶ تا نود ۲ درصد رشد سوادآموزی را داشتهایم و نرخبیسوادی در ۱۳ استان طی سالهای ۸۶ تا ۹۰ افزایش پیدا کرده است که البته در حال حاضر نیز طبق سرشماری سال ۹۵، ۸میلیونو۸۰۰ هزار بیسواد مطلق و ۱۱ میلیون نفر کم سواد در سطح کشور داریم.»
او توضیح داد: «در حالی که رتبه پنجم المپیادها در دنیا و رتبه اول در این حوزه را در منطقه داریم و همچنین در سرعت رشد علمی در دنیا اول هستیم اما میانگین تحصیل شهروندان ما ۸ سال است در حالی که شرایط ۱۲ سال تحصیل رایگان برای همه فراهم شده است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر