پیشنهاد یک روزنامه برای افزایش قیمت بنزین
روزنامه اعتماد نوشت: خبر داده شده که میانگین مصرف بنزین کشور در شش ماهه نخست امسال ۸۱.۷میلیون لیتر بوده است که نسبت به آمار شش ماهه پارسال ۸.۳ درصد رشد داشته است. از نظر حجمی بیش از ۱۵ میلیارد و ۱۹۶ میلیون لیتر بنزین در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۶ مصرف شده است.
معناي اين خبر چيست جز وجود يك بحران بزرگ در سياست اقتصادي؟ بعيد است كه در هيچ كجاي جهان چنين رشدي در مصرف يكي از حاملهاي انرژي را شاهد باشيم.
اقتصاد ايران با اين حجم از مشكلات چگونه ميتواند اين ميزان رشد در مصرف بنزين را هضم و تحمل كند؟ اگر با همين دست فرمان جلو برويم در سال ١٤٠٠، مصرف بنزين در ايران ٤٠ درصد بيشتر از امروز خواهد شد و روزانه به حدود ١١٠ ميليون ليتر در روز خواهد رسيد. يعني به ازاي هر نفر ايراني در روز حدود ۱.۳ ليتر مصرف بنزين خواهيم داشت.
مساله فقط اين نيست بلكه روند رو به رشد آن مساله اصلي است. در حالي كه بيشتر كشورهاي جهان در حال كاهش مصرف از طريق بهبود مصرف موتور خودروها و نيز افزايش امكانات حمل و نقل عمومي و نيز اعمال تعرفه و سياستهاي مالياتي بر مصرف انرژي هستند تا شاخص مصرف را كم كنند، ما در ايران هيچ برنامه مدوني براي كاهش اين مصرف نداريم اگر هم برنامهاي داشته باشيم، در عمل به آن توجه نميكنيم و آن را در ميان گرد و غبارهاي سياسي به فراموشي ميسپاريم. اكنون نيز رييس سازمان برنامه و بودجه اعلام ميكند كه برنامهاي براي افزايش قيمت بنزين نداريم.
مساله اساسي اين است كه اگر دولت معتقد بود كه در سال ٩٣ قيمت بنزين را افزايش دهد، چرا در اين سه سال كه حداقل ٤٠ درصد افزايش عمومي قيمت داشتهايم كماكان از ثبات قيمت بنزين دفاع ميكند؟ طبعا بد نيست كه اجناس و كالاها، با قيمت ارزان به دست مردم برسد، ولي اين افزايش مصرف غيرمتعارف، همراه با آلودگي بيشتر هوا و ترافيك پر درد سر و خروج ارز بيشتر از كشور همراه خواهد شد كه هزينه همه اينها از جيب مردم پرداخت ميشود. آيا اين سياست اقتصادي دولت در حل مسائل كشور از جمله انرژي است؟ به نظر ميرسد كه در بيشتر مسائل اقتصادي مواجه با همين نوع تصميمات اقتضايي هستيم كه ترس از تبعات يك تصميم درست موجب اتخاذ تصميمي ميشود كه چندين برابر زيانبارتر است.
نظر کاربران
علل مصرف بالا خودروهای قدیمی ساخت داخلند که به طور متوسط دو لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش نسبت به خودروهای خارجی و روز دنیا مصرف دارند.چرا تعرفه ها را کم نمیکنید و تا مردم حق انتخاب داشته باشند بعد در مورد افزایش قیمت بنزین تصمیم بگیرید.انحصار خودرو عامل تصادفات مرگبار.الایندگی و مصرف بالا و هدر رفت سرمایه های مملکت.ولی کو گوش شنوا.
انقدر فیلم بازی نکنید.می خواهید بنزینا گرون کنید سنگ مردما به سینه نزنید.در تمام دنیا میدونند که گرون کردنه بنزین راه حل اصلی نیست عزیزم مهمترین راه حل اصلاح فنی وسایل نقلیه و ورود تکنولوژی روز است.ولی دولتمردان ما برای منافع و یا از ترس سرمایه داران این صنعت هیچ اقدامی در این خصوص نمیکنند ودر جنایات سرمایه داران صنعت خودرو دست دارند.و از جیب مردم مثل تمام مشکلات خرج میکنند.فقط کافیه موتورهای با مصرف پایین تولید بشه مشکل حل میشود.اگه کسی مصرف ماشینش هر صد کیلومتر مثلا چهار لیتر باشه مشکلی نداره با افزایش قیمت و آلودگی هم به شدت کم میشه.پس برید دنبال کارتون!!!
باباجان: با گران کردن چیزی درست نمیشه آن کشور های که شما نام میبرید مردمش مسافت بیش از 150 کیلومتر را با قطار سریع سیر و یا با هواپیما سفر میکنند نه کشور ما که 2500کلیومتر را با ماشین طی میکنند بجای اینکار مردم را تشویق به سوار شدن وسیله عمومی کنید ناوگان حملونقل را از فرسودگی بیرون بیاورید از تکنولوژی پیشرفته استفاده کنید دولت هر وقت پول کم میآورد به بهانه ای سر اغ سوخت میرود با گران کردن سوخت همه چیز گران میشود : تشکر از اخبار داغ که این فرصت را به بنده داد
این عادی هستش هر روز اینهمه ماشین اشغال پر مصرف وارد بازار بشه این ماشینها بنزین مصرف می کنن نه اب و باد هوا
غلط کرده