تحصیل ۱۳۰ هزار دانش آموز استثنایی در کشور
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: هماکنون حدود ۱۳۰ هزار دانشآموز استثنایی در ۱۰ هزار و ۵۷۰ مدرسه زیر نظر ۲۳ هزار نیروی انسانی تحصیل میکنند.
وی ادامه داد: بیشترین گروهی را که تحت پوشش داریم، دانشآموزان آسیب دیده ذهنی هستند و ناشنوایان و نابینایان در رتبههای بعدی قرار دارند. گروههای چند معلولیتی و اوتیسم هم از جمله این دسته افراد هستند که حدود ۲ هزار دانشآموز اوتیسم داریم و برنامههای آموزشی برای این دسته از دانشآموزان طراحی و اجرایی شده و در این رابطه، معلمان گروه اوتیسم هم دورههای آموزشی ویژه را گذراندهاند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: در کشور به خصوص در مناطق دور افتاده و روستایی که مدرسه نداریم، همچنان خانوادههایی بسر میبرند که اعتقادی به ادامه تحصیل فرزندان خود ندارند و از این رو نمیتوان عدد سریع و صحیح از دانشآموزان بازمانده از تحصیل اعلام کرد.
قدمی تصریح کرد: پدیده پنهان کاری فرزندان برای جلوگیری از ادامه تحصیل که در برخی مناطق دور افتاده و روستایی وجود دارد، امری ناپسند و به دور از دستورات دین و شرع است.
وی با بیان اینکه اکنون ۱۱۰ مرکز شبانه روزی درسطح کشور به طور رایگان آماده ارائه خدمت به دانشآموزان بازمانده از تحصیل وجود دارد، افزود: عدد تحت پوشش سازمان مدارس استثنایی به خوبی نشان میدهد که این سازمان با مسائل و مشکلات عدیدهای از جمله ممانعت برخی خانوادهها به خصوص مناطق دور افتاده با حضور فرزندانشان در مدرسه و مهمتر از آن، پدیده پنهان کاری فرزندان مواجه است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: به طور کلی در زمینه جذب و تحت پوشش قرار دادن فرزندان واجب التعلیم درکشور با مشکل مواجه هستیم و با استاندارد جهانی فاصله داریم و از خانوادههای که تاکنون نسبت به ثبتنام فرزندان خود اقدام نکردهاند، درخواست داریم به مراکز آموزش و پرورش مناطق خود مراجعه و از امکانات رایگانی که فراهم شده برای آینده بهتر فرزندان خود، بهره برداری کنند.
قدمی با بیان اینکه آمار پوشش دانشآموزان استثنائی طی سالهای اخیر از سوی این سازمان از لحاظ کمی و آموزش مربیان از لحاظ کیفی، گویای سطح فعالیت سازمان مدارس استثنایی است، افزود: در سال ۹۲ دانشآموزان تحت پوشش این سازمان ۱۱۰ هزار نفر بود که در سال جاری به حدود ۱۳۰ هزار نفر افزایش یافته است و از نظر محتوای آموزش مربیان رشد چشمگیری داشته تا دانشآموز آسیب دیده و چند معلولیتی بازمانده از تحصیل به حداقل کاهش یابد.
وی با بیان اینکه رشد افزایش تحت پوشش دانشآموزان استثنائی طی این مدت، به خاطر فرهنگ سازی، تشخیص به موقع کارشناسان، ایجاد مدارس شبانه روزی از سوی دولت و همچنین مشارکت خانوادهها در امر تحصیل فرزندان است، خاطرنشان کرد: در این رابطه هیچگونه افزایش معلولیت نداشتهایم،بلکه همکاری مردم در این زمینه، پوشش دانشآموزان معلول را افزایش داده است.
ارسال نظر