نظر فرهادی درباره خانم کارگردان مشهور
اولین بار برنیس بژو را در سفر به آمریکا ملاقات کردم، زمانی که فیلم «هنرمند» روی پرده بود. از همان ابتدا او را بسیار گرم و باهوش یافتم. یکی از آن آدم هایی که شما احساس می کنید می توانید با او ارتباط برقرار کنید.
- بسیار مراقب بودم که از بافت شهری و معماری پاریس در فیلمم سوء استفاده نکنم و در عین حال به آن نگاه توریستی هم نداشته باشم. بنابراین از همان ابتدا تصمیم گرفتم مکان اصلی زندگی شخصیت های فیلمم را در حومه پاریس قرار دهم و پاریس را در پس زمینه قرار دهم. سقوط یک کارگردان در یک موقعیت ناشناس زمانی اتفاق می افتد که اولین چیزهایی که نظرش را جلب می کند در فیلمش پررنگ کند.
- اولین بار برنیس بژو را در سفر به آمریکا ملاقات کردم، زمانی که فیلم «هنرمند» روی پرده بود. از همان ابتدا او را بسیار گرم و باهوش یافتم. یکی از آن آدم هایی که شما احساس می کنید می توانید با او ارتباط برقرار کنید، ایفای نقش او در «هنرمند» هم بیشتر من را مصمم کرد که بازیگری بسیار باهوش است. دو ویژگی است که حتما باید در بازیگران من وجود داشته باشد؛ باهوش بودن و داشتن انرژی لازم برای حضور روی پرده سینما. به این معنی که تماشاگر از تماشای او و وقت صرف کردن با او لذت ببرد.
- علی مصفا نه تنها به عنوان یک بازیگر بلکه به عنوان یک انسان هم قابلیت های ویژه ای دارد: چیزهایی از درونش در چهره اش و در مسیر زندگی اش هویداست. او نماد یک انسان با درونی غنی است که نمایش بیرونی کمی دارد. او از آن دست آدم هایی است که دیگران را به خود جلب می کند. ما دوست داریم بیشتر درباره او بدانیم. این چیزها بود که باعث شد علی را انتخاب کنم. در واقع ما مجبور بودیم که بازیگر ایرانی را انتخاب کنیم که به زبان فرانسه مسلط باشد که این مسئله بسیار ما را محدود می کرد. وقتی او را انتخاب کردیم مطمئن نبودیم که آیا می توانددر زبان فرانسه حرفه ای شود یا نه اما هر کسی که او را در روز اولی که به پاریس آمد تا روز اول فیلمبرداری دید از میزان پیشرفت بالای او در زبان فرانسه حیرت می کرد.
- فیلمسازی برای من در فرانسه و ایران خیلی تفاوت نداشت. من در هر دو کشور به یک سبک کار کردم. در اینجا ابزار و وسایل سینما بیشتر در اختیارم بودت و البته فضای صنعتی بیشتر، در ایران سینما بیشتر مجموعه ای است از خلاقیت های فردی، در حالی که در اینجا بیشتر خلاقیت امری جمعی است.
- خودم را فردی اخلاقگرا نمی دانم اما نمی توانم پایه ای بودن نقش اخلاق در این فیلم را انکار کنم. شما جز این نگاه می توانید به این فیلم از منتظر جامعه شناسی یا روانشناسی هم نگاه کنید اما واضح است که به بسیاری از موقعیت ها در این فیلم می توان از زاویه اخلاق نگریست.
نظر کاربران
كارت عاليه آقاي فرهادي
باعث افتخار ما ايرانيا هستيد
اینم برا ما آدم شد چی خودشو جدی گرفته باورش شده چیزی حالیشه.
پاسخ ها
نه شما حالیته!!! تو حتی نمیتونی این حسادتت رو مخفی کنی.واقعا برات متاسفم
اون كه بله يه حرف جديد بزن
ایا اسکار گرفتن فیلم فرهادی جای تعجب نداشت ؟!! امیدوارم که واقعا حقشون بوده باشه