۵۰۵۸۸
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

کواکبیان: مذاکره با آمريکا براي ما ذلت نمي‌آورد

بله تا زماني که خود را در حد و قواره مصر و عربستان بدانيم بايد منتظر ذلت هم باشيم. مذاکره با آمريکا براي ما ذلت نمي‌آورد؛ در حال حاضر چين ۸۰ ميليارد دلار موافقت نامه اقتصادي با آمريکا برقرار کرده است؛ آيا نوکري آمريکا را پذيرفته است؟

روزنامه مردم سالاری: نامزد احتمالي انتخابات رياست‌جمهوري گفت: اگر رئيس‌جمهور شوم هيچيک از اعضاي کابينه‌ام خط قرمز نيستند.

مهر نوشت، مصطفي کواکبيان شامگاه شنبه در جمع دانشجويان دانشگاه نفت شهيد تندگويان آبادان با اشاره به خلق حماسه سياسي در انتخابات پيش‌رو اظهار کرد: اراده ملي و مردم در بحث انتخابات تاثيرگذار بود و با تاکيد بر خلق حماسه سياسي بر اصل حضور پافشاري مي‌کنم و اعتقاد دارم قهر در انتخابات به ضرر منافع ملي است.

وي افزود: اگر هر يک از افراد وضع فعلي را نمي‌پسندند بايد با حضور در پاي صندوق‌هاي راي با ايجاد تحول و تغيير وضعيت به نفع همگان وارد عمل شد و اجازه ندهند که کشور در وضعيت بدتري قرار بگيرد.

اين کانديداي اصلاح‌طلب در ادامه با اشاره به بعضي از بداخلاقي‌ها گفت: بداخلاقي‌هاي در مناظرات سال ۸۸، اختلافات سه قوه و سفرهاي استاني نه به دليل اجراي مصوبات بلکه به سبب انتخابات، من را بر آن داشت در صورت انتخاب شدن به عنوان رئيس‌جمهور نام دولت اخلاق را براي دولت يازدهم انتخاب کنيم. کواکبيان در ادامه با اشاره به اجراي، برنامه‌هاي اقتصادي در دولت اخلاق گفت: ۱۲ برنامه اقتصادي در قالب ۵۰ برنامه براي دولت اخلاق طراحي شده است.

کابينه‌ام خط قرمز ندارد

وي با اشاره به خط قرمزهاي کابينه اخلاق اظهار کرد: در کابينه اخلاق خط قرمزي براي همکاران قائل نشده و در کل خط قرمز در کابينه به چه معنايي است؟ بايد جامعه در مسير رسيدن به اهداف خود با نظارت همگاني حرکت کرد و مديران در اين نوع از کابينه براي دريافت زيرميزي، رشوه‌خواري و رانت گرايي با مشکل روبرو شوند. دبيرکل حزب مردم‌سالاري با اشاره به شعارهاي انقلاب در روزهاي نخست پيروزي گفت: انقلاب اسلامي‌با معنويت آغاز شد و اکنون کارتون خواب، بچه‌هاي کار، فقر و بيکاري با اهداف انقلابي مغايرت دارد. ما کجا و اختلاس سه هزار ميليارد توماني کجا؟ ما همه شعار عدالت را سر مي‌دهيم اما عدالت به چه ميزان در جامعه ما اجرايي شده است.

مخالفت با اداره کشور به شيوه کميته امدادي

وي افزود: چرا بايد طبقه متوسط در حال حاضر به طبقه فرودست تقليل پيدا کند و افراد مرفه بيش از گذشته به ترفيع برسند، اين در کدام قسمت عدالت جا دارد؟ عدالت به اين معنا نيست که فقر را توزيع کنيم و ثروت را توليد کنيم. عدالت به معناي آن نيست که روز‌به‌روز از طيف کساني که به طبقه فقير اضافه مي‌شوند افزوده شود. کواکبيان با اشاره به اجراي نادرست هدفمندي يارانه‌ها در کشور عنوان کرد: اجراي هدفمندي يارانه‌ها نوعي ناخونک زدن به منابع ديگر بود؛ من در اصل با تقسيم يارانه به صورت نقدي بين مردم مخالف بوده و هستم.

يارانه به معناي آن نيست که با شيوه کميته امدادي تا ابد با پرداخت نقدي به شهروندان داشته باشيم. وي ادامه داد: يارانه در اصل به منظور کم کردن فشار اقتصادي بر مردم در زمان آزاد کردن قيمت‌ها بود، اما اين دولت بدون توجه به مصوبات، کار خود را انجام داد، اما قانون در اين بين از چيز ديگري سخن گفته است؛ در مصوبات مجلسي که من عضو آن بودم قرار بر اين بود که بعد از آزادسازي قيمت‌ها، ۳۰ درصد در بخش توليد هزينه شود، ۲۰ درصد به دولت و ۵۰ درصد بين مردم توزيع شود، اما با توزيع يارانه‌ها در شرايط کنوني با رشد نقدينگي بي‌سابقه روبرو شده‌ايم. اين نماينده پيشين مجلس با بيان برنامه‌هاي دولت اخلاق در توزيع يارانه‌ها بين مردم گفت: دولت اخلاق در نظر دارد يارانه‌ها را به صورت غيرنقدي و با کارت اعتباري بين شهروندان توزيع کند، اين اقدام از رشد نقدينگي و به دنبال آن تورم جلوگيري مي‌کند.

مذاکره با آمريکا براي ما ذلت نمي‌آورد

کواکبيان همچنين گفت: بنا بر اصل ۱۷۶ قانون اساسي تمامي‌تصميمات اطلاعاتي، امنيتي، دفاعي و بين‌المللي در شورايعالي امنيت ملي به مديريت رياست‌جمهوري اتخاذ مي‌شود و همه مصوبات ذکر شده بعد از تاييد مقام معظم رهبري قابل پيگيري است. وي ادامه داد: درست است که مذاکره با آمريکا در اختيار رهبري است اما پخت و پز کار در شورايعالي امنيت ملي انجام شده و سپس با اجازه رهبري خطوط قرمز تعيين شده و توسط ايشان وارد گفتمان با آمريکا مي‌شويم.

کواکبيان در پاسخ به پرسش يکي از دانشجويان در خصوص تعيين زمان شش ماهه براي مذاکره با آمريکا گفت: بعضي از افراد اظهار کردند اگر کواکبيان با آمريکا شش ماهه وارد مذاکره مي‌شود ما اين کار را شش روزه انجام مي‌دهيم، اما متوجه نيستند اين اقدام بايد با طرح و برنامه پيش برود و در صورتي که با برنامه‌ريزي انجام شود کسي اظهار نمي‌کند که ما نوکر اين کشور هستيم.

وي در ادامه در پاسخ به مجري برنامه که مذاکره با آمريکا را ذلت دانسته و کشورهايي مانند مصر و عربستان را مثال زد گفت: بله تا زماني که خود را در حد و قواره مصر و عربستان بدانيم بايد منتظر ذلت هم باشيم. مذاکره با آمريکا براي ما ذلت نمي‌آورد؛ در حال حاضر چين ۸۰ ميليارد دلار موافقت نامه اقتصادي با آمريکا برقرار کرده است؛ آيا نوکري آمريکا را پذيرفته است؟

ما بايد با شرايط خود وارد مذاکره شد و با پشتوانه قوي فرهنگي و قد و قواره بلند مذاکره داشته باشيم. دبير کل حزب مردم‌سالاري اضافه کرد: براي مذاکره با آمريکا دو رويکرد وجود دارد يکي اينکه تا قيامت اين کشور را شيطان دانسته و قطع رابطه کنيم و دوم اينکه با يک برنامه‌ريزي مدون و البته اجازه رهبري وارد مذاکره شويم.

چه کسي گفته موسوي و کروبي فتنه‌گر هستند؟

وي همچنين در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص آنکه موسوي و کروبي را فتنه‌گر يا اصلاح‌طلب مي‌دانيد اظهار کرد: در اين خصوص بهترين مرجع سخنان آقاي عسگراولادي است. کواکبيان ادامه داد: چه کسي گفته است موسوي و کروبي فتنه‌گر هستند؟ آيا در کشوري که روز عاشورا هموطنان ارمني هم نذري پخش مي‌کنند چه کسي باور مي‌کند اصلاح‌طلبان پرچم امام حسين(ع) را به آتش بکشند؟

دانشگاه، پادگان نيست

وي همچنين در پاسخ به اين پرسش که در حال حاضر فضاي داخلي دانشگاه‌ها را چطور ارزيابي کرده و چه برنامه اي در اين خصوص داريد عنوان کرد: دانشگاه يعني پرسشگري و دانشجو کسي است که به دنبال دانش باشد، البته نبايد در اين بين بدون توجه به شرايط سياسي و اجتماعي جامعه تنها در راه علم اندوزي گام بردارد بلکه بايد همگام با شرايط جامعه در مسائل مختلف فعالانه شرکت کرد. دانشگاه پادگان نيست؛ دولت اخلاق براي تقويت همه تشکل‌ها برنامه ريزي مي‌کند؛ اينکه در حال حاضر نسل تشکلهاي اصلاح‌طلب برچيده شده مخالف هستم و در راه تقويت تشکل‌ها با حضور دانشجويان تلاش مي‌کنم.

نبايد همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد بشار اسد بگذاريم

اين نامزد انتخابات رياست‌جمهوري همچنين در خصوص مواضع خود در مقابل سوريه و لبنان گفت: ما معتقد هستيم بحث سوريه و لبنان بسيار مهم است. موضع ما در سوريه همان چيزي است که نظام پيش گرفته اما نبايد همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد بشار اسد جا دهيم. با کساني که در اين کشور تروريست نيستند و از کشورهاي غربي اسلحه دريافت نمي‌کنند بايد وارد مذاکره شد و گفت‌وگوي ملي را پيش ببرند. در اين بين کشورهاي غربي با خارج کردن سوريه از اتحاديه عرب به دنبال تضعيف اين کشور هستند. ما بايد بين عرب‌ها اختلاف انداخته تا نتوانند به اهداف خود در مقابل سوريه برسند و با يک ديپلماسي فعال در مذاکرات شرکت کنيم.

هاشمي‌را فتنه‌گر نمي‌دانم

مصطفي کواکبيان در مسجد زين‌العابدين منطقه حصيرآباد اهواز با انتقاد از کساني که تحريم انتخابات را در ذهن خود مي‌پرورانند، گفت: اين نظر به هيچ وجه مناسب نيست زيرا انتخابات نماد مردم‌سالاري، اقتدار ملي و مشارکت مدني در ايران است و مردم با حضور خود در روز راي‌گيري، مي‌توانند سرنوشت خود را به دست خود تعيين کنند.

اين نامزد احتمالي انتخابات رياست‌جمهوري همچنين تصريح کرد: عده‌اي مي‌گويند که رئيس‌جمهور در کشور از پيش تعيين شده است و انتخابات صوري است که به نظر من اين حرف بي‌ربطي است زيرا در کشور ما، آراي مردم و صندوق‌هاي راي، رئيس‌جمهور را تعيين مي‌کنند. کواکبيان اظهار اميدواري کرد مردم ايران با درک صحيح شرايط کشور، در انتخابات پيش‌رو حضوري باشکوه‌تر از انتخابات رياست‌جمهوري سال ۱۳۸۸ داشته باشند.

وي با اشاره به اينکه در صورت رئيس‌جمهور شدن، دولت اخلاق را تشکيل مي‌دهد، با انتقاد از دولت محمود احمدي‌نژاد عنوان کرد: سفرهاي تبليغاتي با بودجه بيت‌المال، پرچم گرداني رئيس‌جمهور و اتفاقات صورت گرفته در مجلس از سوي احمدي‌نژاد در شان رئيس‌جمهور يک کشور اسلامي‌نبود زيرا رئيس‌جمهور بايد نماد اخلاق و قانون مداري در کشور باشد. دبيرکل حزب مردم‌سالاري افزود: اگر رئيس‌جمهور شوم؛ قانون اساسي، سند چشم‌انداز و اصل هشتم قانون اساسي يعني نظارت مردم بر کار دولت را احيا خواهم کرد تا با حضور مردم، اتفاقاتي نظير اختلاس ميلياردي در کشور رخ ندهد.

اصلاح‌طلبان برانداز نيستند

کواکبيان در پاسخ به سوال يکي از شرکت کنندگان در اين برنامه که اصلاح‌طلبان را برانداز ناميد، عنوان کرد: اصلاح‌طلبان برانداز نيستند بلکه آنها در چارچوب سياست‌هاي نظام حرکت مي‌کنند.

وي افزود: اگر رئيس‌جمهور شوم قطعا از اصولگرايان در دولتم استفاده خواهم کرد زيرا افراد نخبه در بين اين طيف سياسي در کشور وجود دارند؛ ضمن اينکه براي توسعه و پيشرفت کشور بايد از همه سلايق به بهترين شکل ممکن براي اداره کشور استفاده کرد. کواکبيان عنوان کرد: بايد ياد بگيريم در برابر قانون تمکين کنيم حتي اگر اين قانون مخالف راي و نظر ما باشد نه اينکه آنجا که قانون به نفع ما باشد آن را فصل‌الخطاب قرار دهيم ولي هر وقت منافع ما از بابت اجراي قانون در خطر افتاد، آن را به صورت سليقه‌اي اجرا کنيم.

اين نامزد انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: متاسفانه در دولت‌هاي نهم و دهم، بي‌قانوني به اوج رسيد و براي نمونه ۲۵۰ مصوبه دولت خلاف قانون اساسي بود. ضمن اينکه دولت برخلاف ادعاهايش يک ريال يارانه در اختيار بخش صنعت، توليد و کشاورزي قرار نداد. کواکبيان با اشاره به اينکه در سال حمايت از توليد ملي، ۲۵ ميليارد دلار واردات کالا در کشور صورت گرفته است، عنوان کرد: واردات جانماز از چين يکي از آن مواردي است که جاي ابهام فراواني دارد. وي با اشاره به وضع اسفناک شهرک‌هاي صنعتي در کشور عنوان کرد: شهرک‌هاي صنعتي فقط تعدادي سوله هستند و همه کساني که زماني در اين شهرک‌ها به کار و توليد اشتغال داشتند سرمايه خود را وارد بازار مسکن، سکه و ارز کرده‌اند.

کواکبيان با مقايسه دولت خاتمي‌و احمدي‌نژاد تصريح کرد: در زمان دولت خاتمي، ۷۰ هزار ميليارد تومان نقدينگي در کشور وجود داشت در حالي که اين رقم در دولت احمدي نژاد به ۴۷۰ ميليارد تومان رسيد که اين رقم فاجعه بار و باعث بروز تورم موجود شده است. وي ادامه داد: در زمان خاتمي‌دلار ۸۰۰ تومان بود ولي در زمان احمدي‌نژاد دلار سه هزار و ۶۰۰ تومان شد. جالب اينکه دولتمردان اين گراني دلار را به گردن فردي به نام جمشيد بسم‌الله انداخته‌اند که به نظر من اين فرد هيچ ربطي به اين موضوع ندارد و سياست‌هاي نادرست دولت و بانک مرکزي باعث بروز اين گراني دلار شده است.

دبيرکل حزب مردم‌سالاري با بيان اينکه برخلاف نظر برخي‌ها، آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني را فتنه‌گر نمي‌دانم عنوان کرد: وي شش ماه قبل از سوي رهبر معظم انقلاب حکم رياست بر مجمع تشخيص مصلحت نظام را دريافت کرد به همين دليل چنين فردي که مورد اعتماد رهبر قرار مي‌گيرد به هيچ وجه نمي‌تواند داراي چنين مشخصاتي باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آخه یکی نیست به این کاندیدها بگه مذاکره با آمریکا اصن در حیطه اختیارات شما نیست که نظر میدین

    • حامد

      چرا برخی نامزدهای احتمالی به جای وعده دادن در مورد نيازهای قابل لمس مردم مثل بهداشت و آموزش و اشتغال و حمل و نقل عمومی رابطه با امريکا را وعده می دهند؟ چرا برخی ديگر چنين وعده‌ای نمی دهند؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج