اسعدیان: بلد نیستم فیلم بدون قهرمان بسازم
همایون اسعدیان امسال با فیلم « یک روز بخصوص» در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. بسیاری از منتقدین آخرین ساخته اسعدیان را که تهیه کنندگی اش را هم خود او انجام داده از شانس های اصلی به دست آوردن جایزه می دانند.
![بلد نیستم فیلم بدون قهرمان بسازم بلد نیستم فیلم بدون قهرمان بسازم](https://static3.bartarinha.ir/servev2/2EwZGY0ZWRjY/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg)
آنطور که در خلاصه داستان فیلم جدیدتان آمده ظاهرا داستان، روایت زندگی مردی است که برای تهیه هزینه عمل خواهرش با مشکل مواجه میشود. این یعنی شما باز هم بستر داستانتان را درون طبقه متوسط جامعه گسترش داده اید. اینطور نیست؟
اصل قصه باز هم برآمده از زندگی طبقه متوسط است. چون خود من هم از طبقه متوسط برآمدهام گمان میکنم احتمالا این طبقه اجتماعی را بیشتر و بهتر میشناسم. البته منظورم این نیست که در مورد دیگر طبقات اجتماعی و اقتصادی امکان کار کردن وجود ندارد اما من بیشتر کار کردن در این فضا را دوست دارم. البته هدفم طرح مشکلات این طبقه از منظر جامعهشناسی و برشمردن آن مشکلات نیست.
طبعا درام هم در چنین موقعیتهایی شکل میگیرد. وقتی بحث بر سر سینماست اولویت اول سینماگر خلق موقعیتهای دراماتیک است. بنابراین ارایه تحلیلهای دقیقتر جامعهشناسانه را از محققان و پژوهشگران و آکادمسینها میتوان انتظار داشت.
باور من بر این است که وقتی بحث بر سر درام و فیلم سینمایی است، شما با یک قصه مواجه هستید که بستری را فراهم میکند که شما با استفاده از آن بستر خود به خود دغدغههای اجتماعی خودتان را درونش میآورید. خط قصه مسیری را طی میکند که به شما این امکان را میدهد که درون همان بستر دغدغههایی که درباره طبقه متوسط دارید را به نمایش بگذارید. در یک روزبخصوص هم من از همین منظر به فیلمنامه نگاه کردهام. خط داستانی به ظاهر مستقلی در بین است اما بستری را ایجاد میکند که میشود با استفاده از آن درباره شرایطي که دارید درونش زندگی میکنید صحبت کنید.
شما یکی از فیلمسازانی هستید که در بسیاری از کارهایتان ازجمله طلا و مس به تضاد میان سنت و مدرنیته پرداختهاید و موقعیت جامعه ایرانی و طبقات مختلف این جامعه را در مواجهه با این دو مفهوم بررسی کردهاید. با این توضیح شما فیلمساز را یک کنشگر میدانید؟
واقعیتش این است که به نظرم قوت فیلم من آنجایی میتواند باشد که اگر ١٠سال بعد مردم پای این فیلم نشستند بتوانند از فیلم من به مسائل اجتماعی که جامعه ایران درسال ساخته شدن فیلم با آنها دست به گریبان بوده ، مواجه شوند. چون معتقدم مسائل انسانی که درون یک فیلم مطرح میشوند ناگزیر در یک زمان و مکان خاص اتفاق میافتند و من علاقهمندم این زمان و مکان را در فیلمم داشته باشم و شرایط اجتماعی و بستر اجتماعی را درون فیلمم ببینم.
صحبت از «طلا و مس» شد اجازه دهید به این فیلم بازگردیم. به نظر میرسد در حوزه سیاسی جامعه ایران یک دو دستگی و تقسیم خوب و بد وجود دارد که به شئونات دیگر هم تسری پیدا کرده است. افراد در این فضا کسانی را که مثل خودشان فکر نمیکنند را انگار اصلا نمیبینند. وقتی فیلمسازی مثل شما در طلا و مس دغدغههای یک طلبه جوان را مطرح میکند و به مشکلاتی که او با آنها مواجه است، میپردازد باید آرزو کنیم کاش در دیگر حوزهها هم افراد بتوانند؛، سلیقهها، باورها و رفتارهای دیگر را ببینند و از درون آن فضا به مسائل بنگرند، اما واقعیت امروز در سینمای ما چطور است؟
به نظر من برخی از این رفتارها مربوط به سن و سال است. من هم در جوانی گرایشی به گروههای سیاسی خاص داشتهام. وقتی سن شما بالا میرود خصوصا در حوزه هنر کمکم متوجه میشوید تفاوت هنر با ژورنالیسم این است که هنر باید خودش را از این گرایشهای سیاسی جدا کند و نگاه کلانتری به ماجرا داشته باشد. دیدن چیزهایی در شرایط اجتماعی که ممکن است دیگران ٢ یا ٥سال بعد به آن برسند و حسش کنند، میتواند بخشی از کار هنرمند باشد. به هر حال نگاه سیاسی نگاهی مقطعی و منفعتطلبانه است و براساس یک سری مصالح طراحی میشود و پیش میرود. اگر من یا هر فیلمساز دیگری در بند این نگاه قرار بگیرد، طبیعتا اثر هنری که ارایه میدهد هم تاریخ مصرف محدودی پیدا میکند.
امسال علاوه بر «یک روز بخصوص» که کارگردانیاش را بهعهده داشتهاید و در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور داريد، ردپای شما را در چند فیلم دیگر هم میتوان دید. دستکم در فیلم سارا و آیدا که به همکاری همیشگیتان با مازیار میری ادامه دادهاید و در فیلم ماجان رحمان سیفی آزاد هم بهعنوان مشاور کارگردان حضور داشتید.
من و آقای میری با هم دوستی زیادی داریم. نهتنها رد پای من در فیلم او دیده میشود بلکه رد پای او هم در فیلم من هست. آقای میری هم مشاور و هم مونیتور من بوده. ما یک رابطه دوستانه داریم و با توجه به همکار بودنمان به هم کمک کردهایم. خوشحالم که امسال من یک فیلم دارم که میری مجری طرحش بوده و میری یک فیلم دارد که من بهعنوان مجری طرح در آن حضور داشتهام. در مراحل مختلف فیلمنامه با هم گفتوگو داشتهایم.
آقای اسعدیان با توجه به اینکه فیلمهای شما همیشه از وجود قهرمان (البته در مفهوم سینمایی آن) استفاده کردهاند میخواهم نظرتان را درباره احساس خطری که برخی از منتقدان و سینماگران درباره بیقهرمان شدن فیلمهای سینمای ایران مطرح کردهاند، بدانم. به نظر شما آیا آنطور که فیلمسازانی چون حسین فرحبخش مطرح کردهاند سینمای این سالها بدون قهرمان است؟
اول باید بپرسیم منظور از قهرمان چیست؟ طبیعتا نگاهی که آقای فرحبخش نسبت به قهرمان دارد با نگاه من فرق میکند. من معتقدم درامی که قهرمان نداشته باشد به احتمال فراوان اصلا شکل نخواهد گرفت، اما خب تعبیرم از قهرمان رمبوریی با اعمال قهرمانانه نیست. از نگاه من در فیلمی مثل طلاومس هم قهرمان وجود دارد. در بوسیدن روی ماه هم قهرمان یک پیرزن است. قهرمانی که ویژگیهای قهرمان سینمایی را دارد.
نظر کاربران
شما اصلا فیلم نساز