بودجه ۳۳ هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش
رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اعلام جزئیات احکام مربوط به آموزش و پروش در برنامه ششم توسعه گفت: بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۶ در حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان است که رشد ۱۱.۷ درصدی دارد.
وی ادامه داد: مدتی از مجلس قبل همزمان با دوران وزارت حاج بابایی در آموزش و پرورش بود و آن موقع نیز به خاطر بحثهای مربوط به فرهنگیان در حوزه اجرا اختلافنظر داشتیم.
زاهدی با اشاره به انتصابات در آموزش و پرورش در دولت یازدهم افزود: کم کم مشاهده کردیم وضع انتصابات در آموزش و پرورش خوب نیست مخصوصاً در استانها که انتصابات صد درصد سیاسی بوده است، ضمن اینکه در زمان انتصابات فانی در وزارت آموزش و پرورش حداقل ۸۰ درصد نیروها سیاسی بودند، نه دارا بودن لیاقت معلم بودن و فرهنگی و این را جفا به آموزش و پرورش میدانیم و میدانستیم.
رئیس کمیسیون مجلس خاطرنشان کرد: مدیرکل استان، رئیس آموزش و پرورش شهرستان و حتی تا بخشهای کوچک آنقدر اسیر جریانات سیاسی بودند که جز نگاه به مسائل سیاسی، حزبی و باندی به چیز دیگری نمیاندیشیدند و الان هم همینطور است.
وی یادآور شد: بنده بهعنوان رئیس کمیسیون آموزش مجلس بر این باورم که در ۳.۵ سال گذشته دورانی را در آموزش و پرورش سپری کردهایم که از باب مسائل فرهنگی و توجه به مسائل انقلاب و ارزشهای نظام، دوران نه چندان موفقیتآمیز و نامطلوبی را سپری کردهایم.
زاهدی بابیان اینکه این موضوع جفا به کشور، نظام، انقلاب، شهدا و آرمانهای امام(ره) و رهبری بود، گفت: بارها شخصاً جلسات خصوصی با فانی وزیر آموزش و پرورش داشتم و از سر دلسوزی مسائل را به وی منتقل کردم.
رئیس کمیسیون مجلس اضافه کرد: یک ماه قبل از برکناری فانی به وی گفتم عملکرد شما به شکلی است که طیف عظیمی از فرهنگیان را مخالف دولت کرده است و این قشر عظیم دور بعد به روحانی رأی نمیدهند، آنهم به جهت انتصابات ناحقی که صورت گرفته و یا عملکرد بسیار ضعیف، جناحی و مغرضانه آنها.
وی متذکر شد: از وی خواهش کردم که این موضوعات را ترمیم کند و حتی در حوزه اقتصادی آنجا را که مسئله دارد رسیدگی کند.
زاهدی با اشاره به عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: سه ماه از عزل فانی با وی صحبت کردم و گفتم گزارشهایی شده و مستند است و سند تحویل بنده دادهاند که چه اتفاقی در صندوق ذخیره افتاده است، اما فانی به این موضوع گوش نکرد.
رئیس کمیسیون مجلس یادآور شد: استنباط بنده این است که فانی از طرف برخی دولتمردان تحتفشار بود که به وی اجازه تغییر را نمیدادند و مطمئن باشید که استنباطم پشتوانه عقلی و شواهد عینی دارد.
وی با اشاره به عزل بالاجبار فانی متذکر شد: فانی بالاجبار عزل شد تا موضوع استیضاح وی محقق نشود؛ چراکه قرار بود در جلسه استیضاح فقط مسائل معیشتی و رتبهبندی معلمان و اکثر وقت روی تخلفات صندوق ذخیره و بانک سرمایه باشد.
زاهدی تأکید کرد: یقین داشتیم اگر اسنادی که راجعبه صندوق ذخیره و بانک سرمایه به دستمان رسیده بود بیان میشد، حتماً یک رسوایی بزرگ برای برخی دولتمردان ایجاد میشد.
رئیس کمیسیون آموزش افزود: دولت تدبیر و امید در اینجا تدبیر به خرج داد و با کنار گذاشتن فانی مانع این موضوع شد
وی خاطرنشان کرد: تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس ۲۰۰ رأی آورد و در این موضوع اجماع بود، در مجلس اعضاء و هیأت رئیسه این کمیته مشخص شدند و انتظار داریم شما فرهنگیان در این خصوص کمکمان کنید.
زاهدی اضافه کرد: ما ۶ ماه فرصت داریم اما دلمان میخواهد ۳ ماه این کار را تمام کنیم.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: تقریباً ز ۸ هزار میلیارد تومانی که وام داده شده است یا برنگشته و یا اگر برگشته است با تهاتر و کلاهبرداری همراه بوده است؛ البته سند زیادی داریم، اما میخواهیم اطلاعاتمان را بهروزتر کنیم.
وی با اشاره به بودجه آموزش و پرورش گفت: خلق بودجههای جدید را در بودجه سالانه گذاشتهایم تا به برنامه ششم رسیدیم؛ تقریباً از ۱.۵ سال قبل جراحی جدی کردیم تا روی برنامه ششم کار کنیم.
زاهدی از تمام شدن برنامه ششم در روز گذشته خبر داد و گفت: شب گذشته اولین چاپ این برنامه بیرون آمد و خوشبختانه بسیاری از دغدغههایی که فرهنگیان داشتند را توانستیم در برنامه ششم لحاظ کرده و جزو احکام آن بیاوریم.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: یکی از کمیسیونهایی که بیشترین تصمیمات در خصوص احکام در حوزه آموزش و علم و فناوری آورده است، کمیسیون آموزش مجلس بود و حتی اگر آن را با احکام برنامه چهارم و پنجم توسعه مقایسه کنید، این احکام بالاتر، عملیاتی و منسجمتر بیان شده است.
وی متذکر شد: در ۱.۵ سال گذشته بنده محور برنامه ششم در آموزش و پرورش و آموزش عالی بودم و دولت برای آموزش و پرورش فقط یک حکم در برنامه ششم آورده بود که آن نیز مبتنی بر گسترش خرید خدمت در حوزه مدارس غیردولتی بود، اما ما آن را کنار گذاشتیم و آن را ظلم به کشور میدانیم.
زاهدی با اشاره به احکام مختلف برنامه ششم در خصوص آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دولت در برنامه ششم مکلف است برای تحول در نظام تعلیم و تربیت، اجرای سند تحول آموزش و پرورش را بهنحوی که همه اقدامات این وزارتخانه بر اساس این سند باشد، انجام دهد و هیچ اقدامی خارج از آن انجام نشود.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس تهیه نظام رتبهبندی معلمان و استقرار نظام پرداختها را بر اساس تخصص، شایستگی و عملکرد رقابتی را ازجمله احکام دیگر برشمرد و گفت: نظام رتبهبندی و مهندسی نیروی انسانی به استناد سند تحول و نقشه جامع علمی کشور از احکام دیگر برنامه ششم است.
وی در توضیح این موضوع عنوان کرد: اینکه پول زیادی برای آموزش و پرورش میگذاریم اما همیشه آموزش و پرورش بدهی دارد، به دلیل آن است که نیروی انسانی را مهندسی نکردهایم.
زاهدی بااشاره به بندهای دیگر مربوط به احکام برنامه ششم خاطرنشان کرد: بند بعدی ارتقای جایگاه آموزش و پرورش بهعنوان مهمترین نهاد نیروی انسانی است و باید ارتقا پیدا کند.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد: باید کاری کنیم که صداوسیما برای فرهنگیان برنامه خاصی داشته باشد و آنها در رسانه ملی دارای تریبون باشند، مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند و معلمان ارتقای جایگاه پیدا کرده؛ چراکه میگوییم جایگاه معلم و آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی است.
وی تصریح کرد: برای نخستین بار این حکم را آوردهایم که راهیان نور قانونی شود و توسعه و تسهیل اردوهای زیارتی بهویژه راهیان نور صورت گیرد و این موضوع را در قانون آوردهایم.
زاهدی خاطرنشان کرد: بهمنظور ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت باید جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی صورت گیرد و سازمان امور اداری و استخدامی و برنامهو بودجه موظف است ردیفهای استخدامی موردنیاز آموزش و پرورش را برای جذب دانشجو معلمان در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به احکام دیگر برنامه ششم توسعه بیان داشت: وزارت آموزش و پرورش مکلف است با اتکای ظرفیت درون و برونسازمانی خود نسبت به اختصاص نیروی انسانی و امکانات برای تشکلهای دانشآموزی مانند اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، بسیج دانشآموزی و سازمان دانشآموزی بر اساس قانون اقدام کند.
وی متذکر شد: رویکرد ما هم مسائل رفاهی فرهنگیان را در برداشت و هم مسائل معنوی و تربیتی و انقلابی آنها را.
زاهدی با اشاره به آموزشهای مهارتی دانشآموزان گفت: آموزشهای مهارتی در حال حاضر ۳۷ درصد است و باید بتوانیم سالی ۳ درصد آن را افزایش دهیم و در پایان برنامه ششم به ۵۰ درصد برسانیم.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس با تأکید بر اینکه دولت موظف به توسعه دانشگاه فنی و حرفهای است، ابراز داشت: جذب بیشتر دانشآموزان در هنرستانها باید صورت گیرد تا نیروی مولد کار و کارآفرین تحویل کشور بدهیم نه نیروی بیکار با مدرک دیپلم و لیسانس.
وی اضافه کرد: حکمی را آوردهایم تا حداقل ۳ میلیارد دلار بودجه برای بازسازی، بهسازی و مقاومسازی کلاسها در طول برنامه ششم به آموزش و پرورش پرداخت شود.
زاهدی با اشاره به یکی دیگر از احکام مربوط به آموزش و پرورش در برنامه ششم متذکر شد: اختلاف حقوق بازنشستگان سالهای قبل و فعلی باید حدود ۲۰ درصد باشد، درحالیکه کسانی که ۱۰ سال پیش بازنشسته شدهاند با افرادی که امسال بازنشسته شدهاند، به میزان نصف است و در حال حاضر این تبعیض بوده و اعلام کردهایم برای سایر دستگاهها هم وجود دارد و موافق آن هستیم و به فکر بازنشستگان سایر دستگاهها هم بودهایم.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس در خصوص بودجه سال آینده کشور گفت: از دولت گلایه داریم؛ چراکه دولت باید برنامه ششم را به صورت دقیق به مجلس میداد اما دولت برنامه ۵ ساله را باور ندارد و فقط احکام معمولی را به مجلس داد.
وی یادآور شد: بودجه سال آینده از هفته آینده به صحن مجلس میآید تا به دولت بیاید یک ماه طول میکشد، حال آیا میشود دولت بودجه را به مجلس بدهد بدون اینکه بداند برنامه نهاییاش چه میشود.
زاهدی متذکر شد: ممکن است دولت به حرف بنده اشکال گیرد که ما کار قانونی کردهایم و بودجه را تا پایان ۱۵ آذر دادهایم.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: ما میگوییم که دولت سال قبل بودجه ۹۵ را در انتهای سال به مجلس داد و مجبور شدیم در اواخر سال روی آن کار کنیم و بودجه در اردیبهشت سال جاری تصویب شد.
وی تأکید کرد: دولت در این خصوص سابقه داشت و آنها میتوانستند امسال نیز لایحه بودجه را با تأخیر بدهند.
زاهدی در خصوص بودجه آموزش و پرورش در سال آینده خاطرنشان کرد: در این خصوص هنوز وارد نشدهایم و امسال بودجه جاری که برای آموزش و پرورش دیده شده است، ۳۲۲ هزار میلیارد ریال یا ۳۲.۲ هزار میلیارد تومان است که مربوط به بخش جاری بوده و عمده آن اختصاص به حقوق دارد.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به بودجه بهسازی و مقاومسازی مدارس عنوان کرد: یک بودجه ۶۷۰ میلیارد تومانی و نیز یک بودجه ۹۵ میلیارد تومانی که مربوط به کمک به خیرین مدرسهساز است وجود دارد و در کل بودجه آموزش و پرورش حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان است که رشدی برابر با ۱۱.۷ درصد دارد.
وی بودجه آموزش و پرورش استانها در سال ۹۶ را همراه با رشد ۱۰.۳ درصد دانست و گفت: حدود دو ماه قبل که بحث معوقات بازنشستگان و حقالتدریسیها را با سازمان برنامهوبودجه داشتیم قرار شد تا پایان آذر با بازنشستگان سال ۹۴ و نیروهای حقالتدریس تسویه صورت گیرد که هنوز این موضوع اتفاق نیفتاده است و امیدواریم آنها به قول خود وفادار باشند.
زاهدی با انتقاد از رتبهبندی معلمان تأکید کرد: این رتبهبندی، رتبهبندی معلمان نبود، بلکه قانون خدمات کشوری بود و همه دستگاههایی که در آن بودند را شامل میشد.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: یک موضوع در برنامه ششم و یکی در کمیسیون آموزش تصویب شده است که در برنامه ششم حکمی آوردیم تا کسانی که تا مرحله پیمانی تحتپوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند، وقتی تبدیل وضعیت میشوند باید دولت این مابهالتفاوت آنها را یکدفعه بپردازد ضمن اینکه راجعبه نیروهای حقالتدریسی که دارای سابقه هستند، در کمیسیون آموزش اعلام کردیم که اگر خود آنها حق بیمه خود را بپردازند سابقه کاری آنها به حساب بیاید که این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و به صحن علنی مجلس میآید.
وی در خصوص عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: سوءاستفادههایی در این صندوق شده است که به صورت باندی بوده و فعلاً با اطلاعاتی که داریم هیچ ارتباطی با هیچ نماینده مجلس نداشته است.
زاهدی با اشاره به ضرورت وجود احزاب در کشور گفت: چارهای جز این نداریم که کشورمان در انتخابات به سمت حزبی بودن برود تا در این حالت انسانهای شایستهای برای مجلس و دولت انتخاب شوند و حزب شناسنامهدار و پاسخگو باشد.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: وقتی انتخابات حزبی شد مردم یقه حزب را میگیرند و ما باید این راه را برویم.
وی در خصوص انتصابات در آموزش و پرورش متذکر شد: مجلس به هیچ عنوان از نظر قانون اساسی در این خصوص دخالت نمیکند و حتی نمیتواند پیشنهادهایی بدهد.
زاهدی با اشاره به عملکرد کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد: افتخار کمیسیون آموزش بهخصوص در دوره قبل مجلس این است که هیچ کمیسیونی در طول بهپویایی این کمیسیون نبوده؛ چراکه به ۶ وزیر علوم و ۳ وزیر آموزش و پرورش رأی نداده است.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: بارها فانی وزیر آموزش و پرورش را به صحن مجلس کشاندیم و ۴ کارت زرد به وی دادیم، یک وزیر را استیضاح کردیم و در بعد نظارتی کمیسیون آموزش قویترین کمیسیون مجلس بهخصوص در دوره قبلی بوده است.
وی در خصوص تفاوت حقوق شاغلان و بازنشستگان تصریح کرد: اختیار حقوق مربوط به دولت است و مجلس به هیچ عنوان حقوق افراد و کارکنان را تعیین نمیکند.
زاهدی تأکید کرد: رتبهبندی را به دادن تسهیلات به معلمان ربط ندهید؛ چراکه این دون شأن آنهاست و شأن معلمان بالاتر از آن است که تسهیلات به آنها بدهیم، بلکه معلم کرامت و منزلت اجتماعی میخواهد و در کنار آن باید نظام در رتبهبندی جایگاه معلم را مشخص کند تا همه آرزوی معلم شدن داشته باشند.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس در توضیح این موضوع افزود: باید همین روحیهای که به لحاظ بستن استخدام در آموزش و پرورش در دولت وجود دارد حتی اگر این فضا باز شد نیز بهترین افراد به آموزش و پرورش بیایند.
وی با اشاره به سند تحول خاطرنشان کرد: نوزاد سند تحول از نظر عملیاتی زودتر از آنچه لازم بود در رحم مادر پرورش پیدا کند متولدش کردند.
زاهدی اضافه کرد: ما هنوز معلم پایه ششم تربیت نکرده بودیم و ارتباط پایههای چهارم، پنجم و ششم را مشخص نکرده بودیم و آثار این موضوع سه سال دیگر مشخص میشود و در اجرای آن عجله کردیم و ما با حاجیبابای وزیر آموزش و پرورش سابق در اجرای سند تحول اختلاف داشتیم و گفتیم دانشآموز کلاس ششم در آینده آسیبپذیرترین خواهد بود اما آنها عجله کردند.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اجرای ۳-۳-۶ تذکر شد: در سه سال اول این نظام کدام معلم را برای آن تربیت کردیم؛ بنده به کلاس پایه ششم رفتم و در آنجا پرسشی را از کتاب ریاضی از دانشآموز شاگرد اول آنها پرسیدم اما او نتوانست جواب بدهد.
وی در تشریح این موضوع یادآور شد: معلم در این خصوص توضیح داد و دیدم خود معلم نیز نفهمیده است و اینطور کلاس ششم را آغاز کردیم؛ این معلم گفت رشتهام علوم انسانی بوده است و توانایی آن را ندارم، اما گفتند شرط استخدام شما این است که در کلاس ششم درس بدهید، ضمن اینکه در حال حاضر پیوستگی بین پایه ششم تا دوازدهم وجود ندارد.
نظر کاربران
سلام
احکام رتبه بندی معلمان کی صادر میشه؟؟ما جزء چهل هزار نیروی استخدامی سال89هستیم پارسال رتبه بندی به دلایلی که نمیدانیم شامل ما نشد و گفتن از اول مهر95برامون اجرا میشه که تابحال خبری نیست.در ضمن از سال89تا بحال پیمانی هستیم و تبدیل وضعیت نشدیم،در حالیکه شرطی تبدیل وضعیت پیمانی به آزمایشی برای کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند سه سال عنوان شده،واقعا دلیل عدم تبدیل وضعیت ما چیه؟اگه واقعا فرقی در مزایا بین پیمانی و رسمی نیست چرا تبدیل وضعیت انجام نمیشه؟لطفا جویا شوید.با تشکر