خودروسازان، بازرگانان خوبی نیستند؟
خودروسازان بزرگ کشور در شرایطی با برخی شرکتهای خارجی، قرارداد همکاری مشترک امضا کردهاند که ظاهرا قصد دارند علاوهبر تولید، بخشی از محصولات شرکای جدیدشان را وارد کنند.
هرچند رسما اعلام نشده که نحوه توافق احتمالی خودروسازان ایرانی با پژو و سیتروئن بر سر واردات محصولات آنها، به چه شکل بوده، با این حال بهنظر میرسد ایران خودرو و سایپا بهدنبال واردات انحصاری این خودروها هستند. در واقع دو خودروساز بزرگ کشور به واسطه قراردادی که با پژو و سیتروئن بستهاند، واردات محصولات لوکس آنها را نیز حق خود دانسته و بهدنبال گرفتن امتیاز انحصاری این فعالیت از فرانسویها هستند.
چالشهای بازرگانی خودروسازان
اما چرا خودروسازان داخلی بازرگانان خوبی نیستند و نمیتوانند از حوزه واردات، درآمدزایی مناسبی داشته باشند؟اگر مروری کوتاه بر علل شکست پروژههای وارداتی خودروسازان کشور بیندازیم، متوجه میشویم تقریبا همه آنها با دو چالش اصلی روبهرو بودهاند؛ اول، قیمتگذاری بالا و دوم، نداشتن یا ضعف در تاسیس شبکه مستقل فروش.به اعتقاد کارشناسان، هر چند با توجه به شرایط فعلی کسبوکار در کشور و همچنین موارد قیدشده در اساسنامه خودروسازان، آنها مجاز به واردات خودرو هستند، با این حال اگر قرار باشد با همان فرمان گذشته حرکت کنند، این بار نیز موفقیتی در این حوزه نخواهند داشت.
در این مورد، حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو کشور به «دنیایاقتصاد» میگوید: تجربههای قبلی نمیتواند ملاکی برای شکست دوباره واردات ازسوی خودروسازان باشد، چه آنکه اگر تولیدکنندگان در مسیری صحیح حرکت کنند، موفق به کسب سود از این حوزه خواهند شد.وی تاکید میکند: اگر بهصورت ساختاری به موضوع واردات ازسوی خودروسازان نگاه کنیم، آنها نباید وارد چنین فازی شوند، چه آنکه در دنیا نیز این موضوع مرسوم نیست.وی با بیان اینکه خارج از مباحث ساختاری، خودروسازان میتوانند اقدام به واردات کنند، میافزاید: در حال حاضر، فضای نامناسب کسبوکار و ضعف در قوانین اقتصادی و تجاری، شرایط سختی را به خودروسازان داخلی تحمیل کرده؛ بنابراین حق آنهاست که بخشی از هزینههای خود را به واسطه واردات، پوشش بدهند.
این کارشناس تاکید میکند: شرایط فعلی اقتصادی کشور، چارهای جز روی آوردن خودروسازان به روشهای فرعی برای کسب درآمد، نگذاشته و یکی از این فرعیها، واردات خودرو به خصوص محصولات مربوط به شرکای خارجی شان است. کریمی البته این را هم میگوید که جذابیت واردات نباید از انگیزه خودروسازان برای رفتن به سمت طراحیهای جدید و تولید محصولات با کیفیت کم کند. اظهارات کریمی در شرایطی است که فربد زاوه دیگر کارشناس خودرو کشور معتقد است خودروسازان داخلی اگرچه حق واردات دارند، اما واردکنندگان خوبی نیستند.
وی با بیان اینکه جذاب نبودن شبکه فروش، یکی از دلایل اصلی ناکام بودن خودروسازان در حوزه واردات محصول است، میگوید: مشتریان خودروهای وارداتی متفاوت از مشتریان محصولات داخلی هستند؛ بنابراین نمیتوان با شبکه فروش سنتی خودروسازان، آنها را جذب کرد.این کارشناس میافزاید: این چالش در مورد خدمات پس از فروش نیز صدق میکند، بنابراین اگر خودروسازان میخواهند بازرگانان موفقی باشند، یکی از راههای اصلی موفقیت، مستقل کردن شبکه فروش و خدمات محصولات وارداتی است.زاوه اما از «قیمتگذاری» نیز بهعنوان دیگر چالش واردات ازسوی خودروسازان یاد کرده و تاکید میکند: شرکتهای خودروساز باید هزینه و درآمد ناشی از واردات را در شبکهای مستقل و مخصوص به آن، دنبال کرده و با در نظر گرفتن قیمتهایی مناسب (به شرط کسب سود متعارف)، مشتریان را جذب محصولات وارداتی شان کنند.
ارسال نظر