۱۵۵۴۶۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

یک روز پس از تمدید مذاکرات ایران و ۱+۵

حضرت آیت الله خامنه ای، فرمودند: آمریکا و کشورهای استعمارگر اروپایی دور هم جمع شدند تا جمهوری اسلامی ایران را در قضیه هسته ای به زانو درآورند اما نتوانستند و در آینده نیز نخواهند توانست.

خبرگزاری ایسنا: حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (سه شنبه) در دیدار علما، اندیشمندان و میهمانان شرکت کننده در «کنگره جهانی جریانهای تکفیری از دیدگاه علمای اسلامی»، احیاء جریان تکفیری در سال‌های اخیر را مشکل تحمیلی و دست‌ساز استکبار برای دنیای اسلام دانستند.

ایشان با اشاره به اقدامات جریان خبیث تکفیری در جهت اهداف امریکا و دولتهای استعماری و رژیم صهیونیستی بویژه تلاش برای به فراموشی سپرده شدن مسئله اصلی فلسطین و مسجدالاقصی، تأکید کردند: ایجاد یک نهضت علمی، منطقی و فراگیر برای ریشه کن کردن جریان تکفیری، روشنگری نسبت به نقش سیاستهای استکباری در احیای این جریان و اهتمام جدی و مطالبه عمومی در خصوص قضیه فلسطین به عنوان مسئله اصلی دنیای اسلام از مهمترین و اولویت دار ترین وظایف علمای جهان اسلام در شرایط کنونی است.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با قدردانی از حضرات آیات مکارم شیرازی و سبحانی و دیگر علما و فضلای قم که اهتمام جدی برای برگزاری این کنگره و شکل دهی یک جریان علمی فراگیر در میان علمای جهان اسلام درخصوص مقابله با جریان تکفیری داشتند، گفتند: در بررسی این جریان خطرناک باید به این نکته توجه شود که موضوع اصلی، مقابله ی همه جانبه با جریان احیاء شده تکفیری است که فراتر از گروه موسوم به داعش است و در واقع داعش یکی از فروع این شجره خبیثه است.

حضرت آیت الله خامنه ای سپس به یک نکته غیرقابل انکار اشاره کردند و افزودند: جریان تکفیر و حکومتهای پشتیبان آن کاملاً در جهت اهداف استکباری یعنی امریکا و دولتهای استعماری اروپایی و رژیم صهیونیستی حرکت می کنند و با ظاهری اسلامی، عملاً درخدمت آنها هستند.

ایشان در ادامه به چند نمونه از شواهدی که نشانگر حرکت جریان تکفیری در جهت اهداف استکباری و در مقابله با دنیای اسلام است اشاره کردند.

رهبر انقلاب اسلامی منحرف کردن حرکت بیداری اسلامی را به عنوان اولین شاهد بیان و خاطرنشان کردند: بیداری اسلامی حرکتی ضد امریکایی، ضد استبداد و ضد دست نشاندگان امریکا بود اما جریان تکفیر این حرکت عظیم ضد استکباری را به جنگ خانگی و برادرکشی میان مسلمانان تبدیل کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: خط مقدم مبارزه مسلمانان در این منطقه، فلسطین اشغالی بود اما جریان تکفیر این خط مقدم را تغییر داد و به داخل خیابانها و شهرهای عراق، سوریه، پاکستان و لیبی کشاند و این، یکی از جنایتهای فراموش نشدنی جریان تکفیر است.

ایشان منحرف کردن حرکت بیداری اسلامی را ، خدمت به امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی و سرویس های جاسوسی آنها دانستند و گفتند: شاهد دیگر برای نشان دادن حرکت این جریان در جهت اهداف استکباری این است که پشتیبانان جریان تکفیر، در مقابل رژیم صهیونیستی یک اخم هم نمی کنند و حتی با این رژیم برای مقابله با مسلمانان همکاری می کنند ولی برای ضربه زدن به کشورها و ملتهای اسلامی، حضور فعال دارند.

حضرت آیت الله خامنه ای، نابودی زیرساخت های ارزشمند کشورهای اسلامی بدست فتنه تکفیر را نمونه دیگری از خدمت این جریان به منافع دشمنان اسلام برشمردند و افزودند: یکی دیگر از اقدامات بسیار خبیثانه جریان تکفیر مخدوش کردن چهره اسلامِ رحمت و تعقل و منطق، با نشان دادن تصاویر جنایاتی همچون زیر شمشیر نشاندن انسانهای بیگناه و یا درآوردن قلب یک مسلمان و به دندان گرفتن آن، در مقابل دوربین و به نام اسلام، است.

ایشان یکی دیگر از شواهد خدمت جریان تکفیر به منافع استکبار را تنها گذاشتن محور مقاومت در جنگ ۵۰ روزه غزه دانستند و خاطرنشان کردند: یک شاهد دیگر، منحرف کردن شور و حماسه ای بود که بر اثر بیداری اسلامی در جوانان مسلمان بوجود آمد، که متاسفانه از آن برای کشتار مسلمانان بیگناه دیگر استفاده شد.

رهبر انقلاب اسلامی نمونه و شاهد دیگر را اقدام اخیر و مکرر هواپیماهای ترابری امریکا در پرتاب تجهیزات جنگی برای گروه موسوم به داعش در عراق برشمردند و تأکید کردند: امریکاییها با وجود این اقدامات ،در ظاهر مدعی تشکیل ائتلاف ضدداعش هستند که یک دروغ محض است زیرا هدف اصلی این ائتلاف زنده نگه داشتن فتنه جنگ و درگیری میان مسلمانان است که البته به اهداف خود نخواهند رسید.

حضرت آیت الله خامنه ای سپس به وظایف بزرگ علمای جهان اسلام در شرایط کنونی اشاره کردند و افزودند: یکی از این وظایف ایجاد نهضتی علمی و منطقی و فراگیر از جانب علمای مذاهب اسلامی برای ریشه کن کردن جریان تکفیر است.

ایشان گفتند: این جریان با شعار دروغین سلف صالح وارد شده است و باید با زبان دین، علم و منطق، بیزاری سلف صالح را از این اقدامات نشان داد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: باید با این نهضت علمی و منطقی، جوانان بیگناهی را که گرفتار این جریان خبیث شده اند، نجات داد و این وظیفه به عهده علما است.

حضرت آیت الله خامنه ای، روشنگری نسبت به نقش سیاستهای امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در احیای جریان تکفیری را یکی دیگر از وظایف بزرگ علما در کشورهای اسلامی برشمردند و افزودند: سومین وظیفه مهم علما، اهتمام جدی به قضیه فلسطین و مسجدالاقصی و جلوگیری از مورد غفلت واقع شدن این موضوع اصلی دنیای اسلام است.

ایشان با اشاره به تصمیم اخیر کابینه رژیم صهیونیستی در اعلام یهودی بودن فلسطین اشغالی، گفتند: رژیم صهیونیستی بدنبال تصرف قدس و مسجدالاقصی و تضعیف هرچه بیشتر فلسطینی ها است. همه ملتهای اسلامی و همچنین علماء باید از دولتهای خود مسئله فلسطین را مطالبه و پیگیری کنند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اقدام امام بزرگوار (ره) ، در اعلام سیاست حمایت از فلسطین و دشمنی با رژیم صهیونیستی، تأکید کردند: ما خداوند را شاکریم که در جمهوری اسلامی ایران، دولت و ملت در قضیه حمایت از فلسطین و دشمنی با رژیم صهیونیستی، هم زبان هستند و در ۳۵ سال گذشته از مسیری که امام ترسیم کرده، منحرف نشده اند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه ملت و جوانان ایران با کمال میل از مردم فلسطین حمایت می کنند و عاشق مبارزه با صهیونیستها هستند، افزودند: جمهوری اسلامی ایران به لطف و فضل الهی اسیر محدودیت ها و اختلاف های مذهبی نشده است و همانگونه که به حزب الله شیعه در لبنان کمک می کند، به حماس و جهاد اسلامی و دیگر گروههای اهل سنت در فلسطین نیز کمک می کند و به این کمک ها ادامه خواهد داد.

ایشان تقویت برادران فلسطینی در غزه را یک نمونه از کمک های جمهوری اسلامی ایران به مردم فلسطین برشمردند و تأکید کردند: همانگونه که قبلاً هم اعلام شد، کرانه باختری باید مسلح و آماده دفاع شود، و این کار قطعاً انجام خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی قدرت و وضعیت دشمنان دنیای اسلام را به مراتب ضعیف تر از دورانهای گذشته ارزیابی کردند و با اشاره به مشکلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشورهای اروپایی و همچنین مشکلات بیشتر و بدتر امریکا در مسائل اخلاقی و سیاسی و بویژه مالی و پولی و ضعف حیثیت ابرقدرتی آمریکا گفتند: رژیم صهیونیستی نیز نسبت به گذشته به شدت ضعیف شده است. این رژیم، همان رژیمی است که سالهای قبل شعار از نیل تا فرات سر می داد اما اکنون در جنگ ۵۰ روزه غزه همه توان خود را به کار گرفت ولی نتوانست تونل های زیرزمینی حماس و جهاد اسلامی را نابود کند.

حضرت آیت الله خامنه ای، مشکلات و ناکامی های دشمنان اسلام در منطقه بویژه در عراق، سوریه و لبنان را نیز یادآور شدند و گفتند: یک نمونه دیگر از ضعف دشمن، قضیه هسته ای ایران است. امریکا و کشورهای استعمارگر اروپایی دور هم جمع شدند تا جمهوری اسلامی ایران را در قضیه هسته ای به زانو درآورند اما نتوانستند و در آینده نیز نخواهند توانست.

پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، حجت الاسلام علیزاده موسوی دبیر کنگره «جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» با ارائه گزارشی از روند برگزاری و فعالیت های این کنگره گفت: در جریان دو روز برگزاری این کنگره، کمیته های تخصصی و راهبردی، تبارشناسی و ریشه‌یابی جریان‌های تکفیری، مسائل سیاسی آنها و همچنین راه‌های برون‌رفت از مسئله تکفیر را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وی با اشاره به برگزاری پیش نشست های این کنگره در سوریه و پاکستان و ارائه بیش از ۷۰۰ مقاله به دبیرخانه کنگره افزود: در این کنگره ۳۱۵ نفر از علمای جهان اسلام حضور داشتند که ۱۴۴ مقاله انتخابی، در هشت جلد و به زبان های فارسی و عربی منتشر شده است.


تلاش داریم در نزدیک ترین زمان به تفاهم برسیم

خبرگزاری ایرنا: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: قصد نداریم از همه 7 ماه مدت تمدید مذاکرات استفاده کنیم بلکه تلاش داریم در نزدیک ترین زمان به تفاهم برسیم.

رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران دوشنبه شب به وقت محلی پس از ارائه بیانیه مشترک با کاترین اشتون هماهنگ کننده 1+5 در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: تلاش ها در طول یکسال گذشته موجب شده است که راه حل های مختلفی امروز در دسترس باشد که نمای توافق نهایی را تصور کنیم.

* از تمام 7ماه و 7 روز استفاده نمی کنیم

ظریف گفت: من اعتقاد دارم مذاکراتی که در چند ماه گذشته به ویژه از هفته گذشته در وین داشتیم کمک زیادی به ما کرده که این راه دشوار را به پیش ببریم و احساس کنیم اگر امروز زمان توافق را تمدید می کنیم با این هدف است که فرصت کوتاهی برای رسیدن به توافق فراهم کنیم .

وزیر امور خارجه افزود: ما به هیچ عنوان قصد نداریم از تمام هفت ماه و هفت روزی که تا پایان مذاکرات و یا تا پایان زمان تمدید توافق ژنو دیده شده استفاده کنیم بلکه تلاشمان این است که در نزدیک ترین زمان به تفاهم سیاسی و بعد از آن به تدوین تفاهم بصورت یک مجموعه فنی و سیاسی برسیم .

وی خاطرنشان کرد: ما در یکسال گذشته دستاوردهای بسیار قابل توجهی از این توافق داشتیم . مهمترین دستاورد ما این است که برنامه هسته ای که نتیجه تلاش دانشمندان ما و نتیجه مقاومت مردم ما است امروز بصورت کامل ادامه می دهیم .

ظریف گفت: اگر امروز در مذاکرات راجع برنامه هسته ای ایران صحبت می شود راجع میزان و اندازه غنی سازیست نه راجع اصل غنی سازی. اگر راجع رفع تحریم های ظالمانه صحبت می شود راجع نحوه رفع تحریم ها آنهاست نه حفظ تحریم ها یا افزایش روزمره این تحریم های ظالمانه که روندی بود که در سال های گذشته شاهد آن بودیم.

یک روز پس از تمدید مذاکرات ایران و 1+5

*شکست پروژه ایران هراسی

وی گفت: امروز ما در شرایطی قرار داریم که پروژه ایران هراسی شکست خورده و تمام تلاشهایی که برای نشان دادن ایران بعنوان یک نگرانی برای جامعه بین المللی بوده رنگ باخته و در برابر جهان از ارزش و اعتباری برخوردار نیست .

وزیر امور خارجه افزود: این بزرگترین موفقیت مردم ایران برای نشان دادن این واقعیت است که در کنار اینکه برای حفظ حقوقشان دربرابر هر فشاری مقاومت کرده و می کنند اما با دنیا سرجنگ و ستیز ندارند و می خواهند با دنیا بر اساس تعامل و روابط سازنده مبتنی بر احترام متقابل رفتار کنند .

ظریف گفت: این وضعیت که حاصل یک سال تلاش بی وقفه دیپلماتیک و حمایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی، ریاست محترم جمهوری و مردم خوب کشورما است به زودی به نتیجه خواهد رسید و انشاء الله مردم ما در حاصل توافقی که برای همه برد خواهد بود.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: همه جامعه بین المللی از روش های بی فایده ای که جز فشار بر مردم ایران حاصل دیگری نداشته کنار خواهند کشید و هم مردم ایران برنامه هسته ای شان را با اطمینان نسبت به آینده و با اعتماد جامعه بین المللی ادامه خواهند داد.

ظریف گفت: من احساس می کنم تا آن روز فاصله زیادی نداریم گرچه می دانم تعداد قابل توجهی از گروههای فشار و برخی گروههایی که آینده خود را در خصومت، تنش و درگیری می بینند امروز خوشحال نیستند و انشاءالله در اینده هم کمتر خوشحال خواهند شد.

* شکست پروژه هراس افکنی

خبرنگار اعزامی ایرنا به وین درباره اظهارات جان کری وزیر امور خارجه پرسید که واکنش شما به این اظهارات که بیان شد جهان نسبت به یک سال پیش امن تر شده و امروز پیشرفت برنامه هسته ای ایران متوقف شده است، چیست؟

ظریف پاسخ داد: توافق ژنو یا برنامه اقدام مشترک مشخص است.

وزیر امور خارجه با خنده گفت: البته ما خوشحالیم که دنیا کمتر نگران باشد چون معتقدیم که دنیا برای نگرانی از ابتدا نداشت.

وی گفت: برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران از ابتدا صلح آمیز بود. گروهی تلاش داشتند این برنامه را خطرناک معرفی کنند و امروز خوشحالیم که صدای آن گروه امروز بسیار کوتاهتر شده و بازی سیاسی ای که برای هراس افکنی در روابط بین المللی انجام می دادند تا اینکه بتوانند سیاست های خودشان را توجیه کنند، امروز خریدار کمتری در دنیا دارد .

وزیر امور خارجه اظهار داشت: دلیل نگرانی آنها این نیست که نگران توافقند بلکه نگران از دست دادن شرایطی هستند که با آن بتوانند دنیا را به هراس بیندازند و سیاست های خود را توجیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در ژنو توافق کردیم در چارچوب منافع ملی جمهوری اسلامی ایران بود برای اینکه نشان دهیم برنامه هسته ای ما کاملا صلح آمیز است و فرصتی را فراهم کنیم که توافق بدست بیاید.

ظریف افزود: بسیار خوشحالیم آنچه را توافق کردیم بر اساس روش همیشگی مردم ایران که پایبند به تعهداتشان هستند و وفای به عهد را جزیی از دین، مرام و آیین خودشان چه بعنوان مسلمان و چه بعنوان ایرانی می دانند، امروز همه دنیا یک صدا معترف است ما در یک سال گذشته به تعهدات خود عمل کردیم و این بهترین روش برای شکست دادن پروژه بسیار خطرناک ایران هراسی است .

وزیر امور خارجه اضافه کرد: لذا من احساس می کنم که مردم ایران همه چیز را به دست آوردند .امروز برنامه هسته ای ما توسط دنیا شناسایی شده است. امروز کسی برای بستن برنامه غنی سازی ما و از بین بردن برنامه صلح آمیز ایران صحبت نمی کند و اینها همه توفیق هایی است که مردم ایران در سایه سیاست تدبیر و امید که به آن رای دادند و در کنار آن ایستادند و با حمایت رهبری ان را ادامه دادند، امروز دارند بهره آن را می برند.

خبرنگار اعزامی ایرنا به وین از ظریف همچنین پرسید: برغم تلاش هیات مذاکره کننده ایران برای رسیدن به توافق و عدم تمایل به تمدید چرا به رغم پیشرفت عالی مذاکرات که همه وزرای خارجه درباره آن سخن می گویید، مذاکرات برای ۷ ماه دیگر تمدید شد؟

ظریف پاسخ داد: همانطور که در بیانیه مشترک هم خواندیم همه

علاقه مند بودیم که امروز برای شما اعلام کنیم به توافق سیاسی رسیده ایم اما رسیدن به توافق نیازمند این بود که درباره تمام نکات ریزی که در بعضی از موضوعات وجود دارد درباره برخی موضوعاتی که به شدت فنی و پیچیده است، صحبت کنیم.

وی گفت: هر پیشنهادی در این زمینه ها ابعاد گوناگون و مختلفی دارد و یقین داشتیم لااقل برای تکمیل روند نگارش نیاز به زمان داشتیم، در این کسی شکی نداشت و این را از ابتدا همه وزرا به صراحت گفتند.

ظریف افزود: این امکان وجود داشت که قدری بیشتر پیشرفت کنیم اما همین میزان پیشرفت ما هم پیشرفت قابل ملاحظه ای است. اینکه هر وزیری که از جلسه خارج شد اعلام کردیم که پیشرفت قابل ملاحظه داشتیم و اعلام کرد یم می توانیم و می خواهیم به نتیجه برسیم.

وی گفت: این پیشرفت قابل توجهی است . اگر یکسال پیش را نگاه کنیم کسی حتی آرزوی چنین شرایطی را نمی توانست در عالم واقعیت داشته باشد.

لذا به لطف خدا و با حمایت مردم به جای خوبی رسیدیم و این روش را ادامه می دهیم و انشاء الله به نتیجه نهایی خواهیم رسید.

* حقایقی که جامعه بین المللی در مورد ایران یافته

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر درباره علت نرسیدن به توافق و نیز زیاده خواهی های طرف مقابل گفت: فکر می کنم که جامعه بین المللی مخصوصا کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران مشغول مذاکره هستند به چند حقیقت پی برده اند .

وی افزود: اول به این حقیقت پی برده اند که جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش پایبند است و این توفیق بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است که نشان داده به رغم همه تلاش های ایران هراسانه مردم ما همواره نشان دادند اگر توافقی را امضا کنند و یا نمایندگانشان نقض نخواهند کرد.

وزیر امور خارجه گفت: دومین نکته این است که مردم ما دنبال درگیری نیستند اما همزمان مردم ما از حقوقشان نمی گذرند و سومین نکته ای که برای جامعه بین المللی و مخصوصا کشورهای غربی کاملا روشن شده این است که درست است تحریم ها بر مردم تاثیر منفی می گذارد ولی نمی تواند مردم ایران را از پیگیری حقوقشان باز دارد.

ظریف خاطرنشان کرد: همانطور که ریاست محترم جمهوری اعلام کردند احساس می کنیم که جامعه بین المللی به این ادراک رسیده که تنها از مسیر تفاهم و توافق سازنده عادلانه متوازن امکان حل این موضوع وجود دارد و می توان به نتیجه رسید.

وی تاکید کرد: یقین دارم برای رسیدن به راه حل باید از هر گونه زیاده خواهی دست برداشت، باید به واقعیات توجه کرد باید توجه کرد که برنامه هسته ای و دانش هسته ای دانشمندان ما واقعیتی است که در روی زمین قرار دارد و نمی توان آن را انکار کرد و ما به این دستاورد رسیده ایم و این دستاورد بسیار ارزشمندی برای مردم ما است.

* نیازمند بازی با حاصل جمع مثبت هستیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار نیویورک تایمز در مورد اینکه رهبر ایران تا چه میزان در جریان تصمیمات تیم ایرانی بوده و اینکه ایده های جدیدی که در مذاکرات مطرح شده، چه بود؟ گفت: «بگذارید این را بگویم که همه طرفین ایده هایی را مطرح کرده اند، و مجموعه ای از ایده های مختلف روی میز مذاکره آمده و تنها یک طرف نیست که پیشنهاد آورده باشد، ما نیز طرح ها و ایده های تازه ای آورده ایم.

وزیر امور خارجه افزود: همانطور که آقای کری هم خواست، می خواهم که در این رابطه گمانه زنی نشود. تیم ما انعطاف پذیری و منطق زیادی نشان داده است.

ظریف تاکید کرد: این درست نیست که ما دستمان بسته است، البته همه طرف ها به دنبال تامین امنیت ملی خود هستند، اما انعطاف پذیری به معنی کوتاه آمدن از حقوق خود نیست بلکه تلاش برای رسیدن به توافقی است که طرفین منافع خود را به صورتی منطقی در آن ببینند که آن یک توافق برد-برد است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: اگر به توافق برد-باخت فکر شود، و یک طرف بخواهد طرف مقابل شکست بخورد، مذاکرات با شکست مواجه خواهد شد و این شیوه درستی نخواهد بود.

وی اظهار داشت: تلاش برای راه حل برد-باخت و بازی حاصل جمع صفر همان چیزی است که ۱۰ سال قبل اتفاق افتاد و موجب شد تا همه طرف ها ضرر کنند و کسی نتواند ادعای پیروزی کنند. ما به سمتی حرکت می کنیم که همه بتوانند برنده شوند و به همین خاطر هم اینجا آمده ایم.

رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه قرار است در چهار ماهه بعدی اگر به نتیجه نرسیدید، روش های بعدی چه خواهد بود؟ گفت: فکر نمی کنم اصولا نیازی باشد راجع به این صحبت کنیم چون احساس می کنم برای رسیدن به چارچوب سیاسی توافق یا توافق کلی یا چارچوب توافق حتما چهار ماه وقت بیشتری از وقت مورد نیاز است.

هیات ما از همین امروز آمادگی دارد مذاکرات جدی را ادامه دهد برای اینکه توافق سیاسی فراهم شود ما هیچگاه میز مذاکرات را ترک نکرده و نخواهیم کرد. معتقدم نگرانی درباره آنچه که ممکن است چهار ماه آینده اتفاق بیفتد الان جای صحبت درباره آن نیست.اطمینان داریم که ظرف چند هفته و اگر اراده سیاسی کافی وجود داشته باشد ظرف چند روز امکان رسیدن به چارچوب سیاسی وجود دارد و بعد باید از آنجا به سمت جزییات اجرایی برویم.


بیانیه مشترک مذاکرات هسته ای ایران و 1+5

خبرگزاری مهر: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون بیانیه مشترک هفتمین دور مذاکرات هسته ای وین را قرائت کردند.

در این بیانیه آمده است: ما امروز با وزرای ۱+۵ پذیرفتیم که تلاش‌های دیپلماتیک را ادامه داده و توافق را تمدید کنیم تا ژوئن ۲۰۱۵ و این مسیر را ادامه داده و تا چهار ماه تلاش کنیم که به یک توافق سیاسی برسیم و در زمان باقی مانده تلاش کنیم تا به جزئیات باقی مانده دست یابیم.

در این بیانیه به متعهد ماندن ایران و ۱+۵ به تعهدات سال گذشته در برنامه اقدام مشترک تاکید شد و اعلام گردید دیدار بعدی در دسامبر خواهد بود.

طرفین در این بیانیه اعلام داشتند، برای تصمیم‌‌هایی که باید گرفته شوند، برای بررسی و نهایی کردن آن‌ها به نحو مقتضی نیاز به کار بیشتری است. ترجیح ما این بود که همین جا در وین توافق را نهایی کنیم، اما با توجه به ایده‌هایی که نیاز به بررسی بیشتر دارند، اطمینان داریم که نیاز به زمان بیشتر وجود دارد. بنابراین ما توافق کردیم که تلاش‌های خود را ادامه دهیم.

همچنین در این بیانیه آمده است: تصمیم گرفته‌ایم که مفاد توافق ژنو را تا تیرماه تمدید کنیم. ما قصد داریم با استفاده از شتاب ایجاد شده کنونی، مذاکرات را حداکثر ظرف ۴ ماه نهایی کنیم و در صورت ضرورت از زمان باقی مانده تا ۹ تیر ماه برای نهایی کردن، هرگونه موارد باقی مانده استفاده کنیم.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: در ماه‌های گذشته، ده دور مذاکره و جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم. ایده‌های مختلفی مطرح شده است اما با توجه به ماهیت فنی این تلاش‌ها و نصمیماتی که باید گرفته شوند، برای بررسی و نهایی کردن آن‌ها به نحو مقتضی نیاز به کار بیشتری است.

در ادامه افزوده شده است: ما و وزرای خارجه کشورهای ۱+۵، توافق کرده‌ایم که تلاش‌های دیپلماتیک خود را ادامه دهیم. تصمیم گرفته‌ایم که مفاد برنامه اقدام مشترک را تا نهم تیر ماه سال ۱۳۹۴ تمدید کنیم تا امکان مذاکرات بیشتر فراهم شود. ما قصد داریم که با استفاده از شتاب ایجاد شده کنونی، مذاکرات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حداکثر طی چهار ماه نهایی کنیم.


طعنه به حسن روحانی در تیتر نخست کیهان

خبرآنلاین: روزنامه کیهان ، تیتر نخست خود را چنین انتخاب کرد: «کدخدا قابل اعتماد نبود تحریم‌ها تمدید شد».

کیهان در ذیل تیتر خود نوشت:

مذاکرات هسته‌ای وین در حالی خاتمه یافت که پس از رایزنی‌های فشرده نمایندگان ایران و گروه ۱+۵، توافقنامه ژنو تا ۱۰ تیرماه سال ۱۳۹۴ تمدید شد و بر پایه این توافق مبهم، تحریم‌ها و تعلیق هسته‌ای ایران نیز تمدید شد.

عدم دستیابی به یک توافق جامع پس از یکسال مذاکره و البته اعتمادسازی یکطرفه ایران، موجب شده است تا طرفین عملا به سمت تمدید غیررسمی توافق پیشین در قالب یک توافقنامه کلی حرکت کنند؛ توافقی که باعث توقف برنامه هسته‎ای ایران بدون هزینه‌ای خاص از سوی غرب منجر شده است.

یک روز پس از تمدید مذاکرات ایران و 1+5


واکنش اسرائیل به عدم توافق هسته ای

عصر ایران: نتانیاهو از عدم دست یابی توافق هسته ای میان ایران و ۱+۵ ابراز خوشحالی کرد.

بی بی سی نوشت،؛بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از عدم دست یابی توافق نهایی در مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ استقبال کرد و گفت: عدم دست یابی به توافق هسته ای با ایران بهتر از دست یابی به توافق بد است.

او گفت: توافقی که ایران فشار وارد کرد تا امضا شود یک توافق بد است. این توافقی است که باعث می شود ایران توانایی غنی سازی اورانیوم برای تولید بمب اتمی داشته باشد و این در حالی است که تحریم ها علیه تهران برداشته می شود.

نتانیاهو ادامه داد: توافق خوب وضروری آن است که شامل نابودی توانایی ایران برای ساخت بمب اتمی باشد. سپس تحریم ها برداشته شوند. از آن جایی که چنین چشم اندازی دیده نمی شود پس این نتیجه (عدم دست یابی به توافق) بسیار نتیجه بهتری است.

ایران و ۱+۵ در پایان مهلت از پیش تعیین شده که در روز ۳ آذر به پایان رسید نتوانستند به توافق دست یابند و برسر تمدید ۷ ماهه مذاکرات توافق کردند.

دو طرف تلاش می کنند برای حل مسئله هسته ای ایران به توافق جامع دست یابند.


اظهارنظر روحانی درباره تمدید مذاکرات

واحد مرکزی خبر: رییس جمهوری با تاکید بر اینکه آینده روشن است و پیروزی نهایی در مذاکرات هسته ای با ملت ایران خواهد بود، اظهارداشت: منطق ایران، مذاکره و گفت و گو است و مذاکرات هسته ای با جدیت تا رسیدن به توافق نهایی ادامه می یابد.

رئیس جمهور در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: من قبل از هر چیز باید از ملت بزرگ ایران تشکر کنم که در همه مسائل مهم کشور در صحنه حضور دارند و این روزها نیز مردم کاملا برای (آگاهی از) اینکه حرکتی که مربوط به مسائل مهم کشور است چطور پیش می رود همواره مسائل را لحظه به لحظه پیگیری می کردند.

روحانی افزود: هر چه ما موفقیت داریم در سایه حضور مردم، اجماع ملی و نیز حمایت های مقام معظم رهبری است.

وی گفت:‌ من می خواهم به ملت بزرگ ایران بگویم ما یک پیروزی بزرگ داریم مهم تر از آنچه که در این مذاکرات به کجا رسیده ایم و آن پیروزی مهم این است که امروز مانند سال های قبل نیست؛ امروز در جایگاهی هستیم که هیچ کس در دنیا نمی گوید برای اینکه ایران حرف ۱+۵ را قبول کند باید تحریم ها افزایش یابد.

رئیس جمهور افزود: هیچ کس نمی گوید برای اینکه ما به توافق برسیم باید به ایران فشار بیشتری وارد شود. همه دنیا می گویند که باید زمان بیشتری بگذاریم و بحث های بیشتری کنیم برای دست یابی به توافق نهایی که خود این ،‌ یک موفقیت بزرگ برای راهی است که ملت بزرگ ایران از ۲۴ خرداد پارسال آغاز کردند و آن حماسه سیاسی را آفریدند.

رئیس جمهور گفت: ما دو هدف یعنی حفظ فن آوری هسته ای و برداشتن تحریم ها را دنبال می کنیم.

روحانی افزود: امروز دنیا می داند که تنها باید از راه گفتگو، منطق و مذاکره کار را پیش برد و راهی وجود ندارد برای اینکه کسی بخواهد از مسیر یا ابزار دیگر استفاده کند.

وی گفت: ما در این مدت فن آوری را ادامه دادیم یعنی همواره سانتریفیوژها در حال چرخش بوده است.

رئیس جمهور افزود:‌ من به ملت ایران قول می دهم که هیچ حرکت سانتریفیوژی متوقف نخواهد شد اما از آن طرف هم چرخش زندگی مردم روز به روز باید بهتر شود.

آقای روحانی گفت: در این مدت یک حرکت مثبت بسیار خوبی را مردم و دولت در کنار هم انجام دادند و ادامه خواهند داد.

وی افزود: بنابراین هدف دوم این بوده است که تحریم ها قدم به قدم برداشته شود و امروز بخشی از آنها برداشته شده و بخشی هم هنوز باقی است.

رئیس جمهور گفت: اما در این مذاکرات طرف مذاکره کننده ما کاملا قبول داشت که تحریم ها باید برداشته شود اما درباره اینکه چطور و از چه زمانی، تعلیق تحریم یا لغو آن و شروع و خاتمه آن انجام شود هیچ کس امروز در دنیا تردید ندارد که ایران باید فن آوری هسته ای از جمله غنی سازی را در خاک خود داشته باشد.


دست آورد مهم تمدید مذاکرات هسته‌ ای

خبرگزاری ایسنا: با تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در مجموع سه مرحله حدود ۱۱.۲ میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه شده ناشی از فروش نفت که تا بیش از این دریافت آن در هاله ای از ابهام وجود داشت آزاد شده و به حساب بانک مرکزی کشورمان واریز می شود.

در سال گذشته و در دور اول مذاکرات هسته‌ای در کنار تمامی توافقات انجام شده قرار بر این شد تا طی هشت مرحله و از اول فوریه تا ۲۰ ژوییه ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی های ایران که به دلیل تحریم ها بلوکه شده بود آزاد و در اختیار کشورمان قرار گیرد.

بنابر توافق اول ژنو آزاد سازی این ۴.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به این ترتیب بود که۵۵۰ میلیون دلار در اول فوریه، ۴۵۰ میلیون دلار اول مارس، ۵۵۰ میلیون دلار ۷ مارس ، ۵۵۰ میلیون دلار ۱۰ آوریل، ۴۵۰ میلیون دلار ۱۵ آوریل، ۵۵۰ میلیون دلار ۱۴ می، ۵۵۰ میلیون دلار ۱۷ ژوئن و ۵۵۰ میلیون دلار در تاریخ ۲۰ ژوییه آزاد شود که در پایان این زمانبندی منابع مورد نظر آزاد و در ادامه واریز شد.

اما بعد از دور اول که مذاکرات هسته‌ای چهار ماه دیگر تمدید شد، در دور دوم نیز آزاد سازی ۲.۸ میلیارد دلار دیگر از درآمدهای ارزی ایران در شش مرحله و از مرداد تا آذر ماه در دستور کار قرار گرفت.

طبق توافق انجام شده، زمانبندی آزادسازی ۲.۸ میلیارد دلار هم در سال جاری میلادی این گونه بود که قسط اول به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار در اول اوت، قسط دوم ۵۰۰ میلیون دلار در ۲۵ اوت، قسط سوم ۴۰۰ میلیون دلار ۱۷ سپتامبر، قسط چهارم ۵۰۰ میلیون دلار۱۰ اکتبر، قسط پنجم ۵۰۰ میلیون دلار سوم نوامبر و قسط ششم ۴۰۰ میلیون دلار ۲۳ نوامبر، آزاد و دراختیار بانک مرکزی قرار گیرد.

این درحالی است که تاکنون تمامی اقساط دارایی ۲.۸ میلیارد دلاری سررسید و مبالغ آن آزاد شده اند و مراحل نهایی واریز یکی دو قسط آخر نیز در حال انجام است.

اما با فرارسیدن سوم آذرماه و پایان دور دوم توافقات ژنو، تیمهای مذاکره تصمیم بر تمدید مجدد توافق ژنو به مدت هفت ماه و تا نهم تیرماه سال ۱۳۹۴ گرفتند.

توافق برای آزاد سازی ۴.۲ میلیارد دلار دیگر از درآمدهای خارج از دسترس ایران از درست آورهای تمدید مذاکرات بود.

براین اساس قرار شد تا طی این هفت ماه و در یک دوره شش ماهه هر ماه ۷۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی ایران آزاد شده و از طریق اقدامی مشترک دراختیار ایران قرار گیرد. هنوز زمانبندی دقیق پرداخت این ۴.۲ میلیارد دلار مشحص نشده اما قرار است که دور تازه مذاکرات بزودی آغاز شود.

این درحالی است که طی مرحله اول و دوم توافق ژنو حدود هفت میلیارد دلار از منابع مانده در خارج بازگشت که با احتساب ارزهایی که در دور سوم آزاد می شود در مجموع بیش از ۱۱.۲ میلیارد دلار از درآمدهای ارزی بلوکه شده به کشورمان برمی گردد.


کنایه لاوروف به جان کری در وین

خبرگزاری ایرنا: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه همتای آمریکایی خود را به عنوان مسوول تاثیرگذاری خارج از گروه ۱+۵ بر نتیجه مذاکرات وین ۸ دانست.

خبرگزاری ایتارتاس از وین نوشت: وزیر خارجه روسیه در پاسخ به پرسش تاثیر خارج از گروه ۱+۵ بر روند مذاکرات هسته ای وین-۸، خبرنگاران را برای دریافت پاسخ به همتای آمریکایی خود ارجاع داد.

براساس این گزارش، لاوروف عصر دوشنبه در هتل کوبورگ محل برگزاری مذاکرات هسته ای، به خبرنگاران جویای این موضوع گفت: این پرسش را فقط می توانید از جان کری بپرسید.

وی افزود: ما که این روزها هیچ علایمی از سوی کشورهای غیرعضو گروه ۱+۵ دریافت نکرده ایم، و بهتر است این سوال را فقط از جان کری بپرسید.


موگرینی: مذاکرات با ایران نباید متوقف شود

خبرگزاری ایرنا: فدریکا موگرینی نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: با اینکه مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ در مهلت تعیین شده به نتیجه نرسید اما مذاکرات همچنان رو به جلو می روند و فضای کلی رضایت بخش است.

موگرینی در حاشیه پارلمان اروپا به خبرنگاران افزود: با وجودی که روز دوشنبه مهلت تعیین شده برای مذاکرات هسته ای به پایان رسید و به توافق نرسیدیم اما این به معنی توقف روند مذاکرات نیست. در این روزها گام هایی به جلو برداشته شد که خود منجر به ادامه راه پیموده شده و رسیدن به گام های دیگر و یک توافق در ماه های آتی خواهد شد.

وی تاکیدکرد: البته نه هر توافقی بلکه یک توافق خوب که نه تنها برای امنیت منطقه و عدم گسترش بلکه حتی برای زمینه منطقه ای نیز مهم خواهد بود. اتحادیه اروپا امسال نقش بسیار مهمی را ایفا کرد و در ماه های اینده ایفا خواهد کرد.

موگرینی گفت: البته از اینکه تا مهلت تعیین شده به توافق نرسیدیم کمی یاس به وجود آمد اما امید و علایم رضایت بخشی درخصوص اینکه بتوان گام های دیگری بجلو برداشته شوند وجود دارد. فضای موجود اصلا منفی نیست و برعکس رضایت بخش است و مذاکرات با ایران نباید متوقف شوند.

وی در روزهای آتی به عنوان نماینده اتحادیه اروپا مذاکرات هسته ای با ایران را بجای خانم اشتون هدایت می کند و از هم اکنون مشورت با وزرای خارجه امریکا و اتحادیه اروپا را آغاز کرده است.

وزیران امور خارجه ایران و ۱+۵ روز دوشنبه تصمیم گرفتند تا مذاکرات هسته ای را بزودی و طی هفته های آینده برای دستیابی به توافق جامع ادامه دهند. هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در ۷ روز گذشته در وین برای دستیابی به توافق جامع تلاش کرد لیکن طرف مقابل به دلیل فشارهای داخلی به ویژه پس از انتخابات اخیر کنگره آمریکا، آمادگی رسیدن به توافق را در این مهلت قانونی نداشت.


مذاکرات وین دلار را گران کرد

خبرآنلاین: تمدید توافقات ژنو، فعالان تجاری ایران را خوشحال نکرد ولی آنها حداقل می دانند تا تیرماه سال آینده وضعیت اقتصادی کشور ثبات نسبی دارد.

تمديد توافق ژنو در وين، دو واکنش متفاوت را در محافل سياسي به همراه داشته است. روزنامه هاي جناح راست مانند کيهان و وطن امروز، تيتر هاي منفي از اين توافقات را با تمرکز بر تمديد تحريم ها در پيشاني روزنامه هاي خود قرار داده اند.

از سوي ديگر روزنامه هاي جناح چپ مانند شرق و اعتماد از تمديد اميد و ديپلماسي سخن گفته اند. اما هر انداز فضاي سياسي کشور در مورد اين اتفاق نظرات پراکنده وجود دارد، حداقل فعالان اقتصادي به تحليلي واحد در اين مورد رسيده اند.

تمديد توافق وين، در فضاي اقتصادي کشور به معناي ادامه شرايط موجود تعبير شده است. در همين حال بررسي ها نشان مي دهد طي ۹۰ روزگذشته به دليل فشارهاي امريکا فضاي تجاري کشور براي انتقال پول به شدت دشوار شده است.

در همين حال اسدالله عسگراولادي رئيس اتاق ايران وچين به سايت صداي اقتصاد در اين مورد گفته است:« آمریکایی ها در این مدت هیچ دخالتی در این خصوص نداشتند و برخی از سختگیری های صورت گرفته در مسیر انتقال پول هیچ ارتباطی با آمریکایی ها ندارد. این مسائلی که اواخر در زمینه مطرح شده از سوی اروپایی ها صورت گرفته است.

برخی بانکهای اروپایی سخت گیری هایی اعمال میکنند و فشارهای را ایجاد کردند. البته بخشی از آن رویکردها پیش از این هم وجود داشت. باید منتظر ماند و دید که تا فرارسیدن دور بعدی مذاکرات اقداماتی از این دست توسط برخی کشورها باز هم در قبال ایران صورت خواهد گرفت یا نه. دور از ذهن نیست که در این مدت برخی کشورها به فشارهای یکجانبه خود در حوزه های مختلف از جمله انتقال پول ادامه دهند.»

هنوز واکنش بازارهاي کشور به اتفاقات شب گذشته مشخص نشده است. اما با اين حال صبح امروز بهاي دلار در بازار تهران به ۳ هزار و ۲۶۳ تومان رسيد. اين اتفاق در شرايطي رخ داد که بهاي دلار هفته گذشته به ۳ هزار و ۲۴۴ تومان هم رسيده بود. قيمت دلار شب قبل و در واکنش به انتشار خبر تمديد مذاکرات روند صعودي را پيش گرفته بود.


موضع کاخ سفید درباره تحریم جدید علیه ایران

خبرگزاری ایسنا: سخنگوی کاخ سفید اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در زمان تمدید مذاکرات را غیر سازنده خواند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد؛ تعدادی از قانون‌گذاران جمهوری خواه آمریکا روز دوشنبه پس از اعلام تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ تاکید کردند که ادامه مذاکرات هسته‌ای باید با افزایش تحریم‌ها علیه ایران همراه باشد.

جان مک کین، لیندزی گراهام و کلی آیوت سه قانونگذار برجسته‌ جمهوری‌خواه روز دوشنبه گفتند که پافشاری ایران برای حفظ ظرفیت غنی سازی‌اش در هر اندازه‌ای مشکل ساز است و هشدار دادند که حصول یک توافق بد منجر به رقابت بر سر تسلیحات هسته‌ای در منطقه خاورمیانه خواهد شد.

این سناتورهای آمریکایی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که ما معتقدیم که تمدید دوباره مذاکرات هسته‌ای باید با افزایش تحریم‌ها همراه باشد و هرگونه توافق میان ایران و آمریکا باید برای تصویب به کنگره فرستاده شود.

به گزارش رویترز ایران و شش قدرت جهانی روز دوشنبه تصمیم گرفتند برای بار دوم مذاکرات خود را تمدید کنند ازاین رو این مذاکرات به منظور پایان دادن به بیش از یک دهه اختلاف بر سر برنامه‌ی هسته‌ای ایران قرار است تا اول ژوئیه سال ۲۰۱۵ (۱۰ تیر ۱۳۹۴ ) ادامه یابد.

جان بونر، سخنگوی جمهوری خواه مجلس نمایندگان گفت که تمدید مذاکرات تنها به دولت آمریکا اجازه می‌دهد امتیازات بیشتری به ایران اعطا کند.

همچنین سناتور باب کروکر که جمهوری‌خواه برجسته کمیته روابط خارجی سنا محسوب می‌شود تاکید کرد که کنگره باید اختیاراتی در توافق هسته‌ای با ایران داشته و باید گزینه‌های جایگزین را شامل تحریم‌های سخت تر در صورت شکست مذاکرات آماده کند.

بر اساس گزارش رویترز، اعضای کنگره آمریکا پیش از این نیز برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تلاش کرده‌اند اما باراک اوباما رئیس جمهور این کشور با بیان این که این تحریم‌ها می‌تواند روند مذاکرات را تخریب کند تهدید کرد در صورت تصویب آن را وتو خواهد کرد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت که اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران می‌تواند غیر سازنده باشد.


انتقاد شدید یک نماینده از نتیجه مذاکرات وین

خبرگزاری فارس: حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود در صحن علنی مجلس با اشاره به سالگرد توافق ژنو گفت: سال گذشته وقتی خبر توافق ژنو اعلام شده عده‌ای به دلیل خوشبینی به آمریکا آن را جشن گرفتند و آقای روحانی نیز در نامه‌ای به رهبر انقلاب اعلام کرده که طرف‌های غربی حقوق هسته‌ای و غنی‌سازی در ایران را پذیرفته و سازمان تحریم‌ها در حال شکسته شدن است.

وی ادامه داد: اما هنوز جوهر توافق ژنو خشک نشده بود که آمریکایی‌ها هم حق غنی‌سازی ایران را منکر شدند و هم مسئله برداشته شدن تحریم‌ها را و اظهارات مسئولان ایرانی را برای مصرف داخلی عنوان کردند؛ در مقابل رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران نیز اظهارات مقامات آمریکایی را برای مصرف داخلی عنوان کردند.

رسایی عدم توافق نهایی در وین را نتیجه‌ای قابل پیش‌بینی خواند و افزود: عدم توافق در وین حرف تازه‌ای نبود و همه چیز به توافق سال گذشته در ژنو بازمی‌گردد که ما اعتراض داشتیم که چرا موارد این توافق محرمانه است و امروز هم نمی‌دانیم چه چیزی در وین توافق شده که آمریکایی‌ها از آن راضی‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یک سال از قرار دادن کلید خوش‌بینی آقای روحانی در قفل آمریکا می‌گذرد و ما دیدیم که کلید خوش‌بینی آمریکا شکست و طبیعی بود که این کلید بشکند.

رسایی تصریح کرد: توافق ژنو انجام شد که چرخ کارخانه‌ها بچرخد، گرانی‌ها کم شود و توهین‌ها به ملت ایران تمام شود ولی پس از این توافق ۱۰۰ مورد تحریم جدید داشتیم، کارخانه‌ها پلمپ شد و گرانی بیشتر شد.

وی با بیان اینکه آمریکا ثابت کرده که به دنبال صلح نیست اظهار داشت: رهبری سال گذشته و دو هفته پیش از توافق ژنو فرمودند که من به این مذاکرات خوش‌بین نیستم و البته در جزئیات مذاکرات دخالت نمی‌کنم.

رسایی خطاب به رئیس‌جمهور و با تاکید براینکه ما موفقیت آقای روحانی را موفقیت ایران و شکست ایشان را شکست ایران می‌دانیم تصریح کرد: انتقاد ما به خوش‌بینی شما به غرب است و دلیل آن اعتماد به کدخدا به جای اعتماد به خدای کدخداست.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: ما تشکر می‌کنیم که بعد از عقب‌نشینی در توافق ژنو در مذاکرات وین دقت بیشتری به خرج داده شد.

وی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور درباره منتقدان طی یک سال گذشته افزود: آقای روحانی طی یک سال گذشته منتقدین خود را بی‌سواد و ترسو خواند و ما را به جهنم حواله داد و ما منتظر بودیم که شب گذشته در نطق تلویزیونی از منتقدین عذرخواهی شود.

وی با اشاره به حضور پدر و مادر شهید احمدی‌ روشن در جلسه امروز مجلس برای حمایت از موضع قوه مقننه در موضوع هسته‌ای اظهار داشت: پدر شهید روشن خطاب به آقای روحانی گفتند که ما برای موفقیت شما دعا می‌کنیم و شما نیز به دوستان مصطفی اعتماد کنید.


آمریکا: تمدید مذاکرات، توافق مشترک بود

خبرگزاری ایسنا: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: تمدید هفت ماهه مذاکرات هسته‌ای توافقی مشترک میان تمام کشورهای مذاکره‌کننده بوده است.

جف راتکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره تاکید کنگره برای اعمال تحریم‌های جدید پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای علیه ایران، گفت: همان‌طور که می‌دانید وزیر امور خارجه در کنفرانس خبری روز دوشنبه‌اش از کنگره خواست تا زمانی که مذاکرات در جریان است تحریم جدیدی تصویب نکند. ما معتقدیم که کنگره در این مذاکرات نقش دارد و آن هم تحریم‌هاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد: شکی وجود ندارد که ما به دلیل تاثیر تحریم‌ها در این نقطه قرار داریم اما از طرف دیگر تحریم‌ها به تنهایی ما را به یک توافق جامع نخواهد رساند و این دلیلی است که ما مذاکره می‌کنیم.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، راتکی افزود: من فکر می‌کنم وزیر مشخص کرده است همراه با اعضای تیم مذاکره‌کننده در ارتباط کامل با کنگره و رهبران سنا قرار دارد از این رو وی پس از بازگشت به واشنگتن با رییس‌جمهور گفت‌وگو خواهد کرد و به رایزنی‌های خود با کنگره ادامه می‌دهد.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا رییس‌جمهور ممکن است در صورت تصویب تحریم جدید علیه ایران، آن را وتو کند؟ گفت: زود است که بخواهیم درباره وتو صحبت کنیم. همان‌طور که گفتم کری با رهبران کنگره و سنا در ارتباط است و آنها پس از رایزنی با وی دلیل تمدید مذاکرات‌ ما در وین و حفظ موضع‌مان را خواهند فهمید.

راتکی در ادامه درباره تمدید توافق اولیه ژنو یعنی طرح اقدام مشترک در رایزنی‌های روز دوشنبه میان ایران و گروه ۱+۵، اظهار کرد: هیچ چیزی در برنامه اقدام مشترک تغییر نکرده است اما ما نمی‌خواهیم که گفت‌وگوهایمان با کنگره و رایزنی‌هایمان را علنی کنیم اما من تاکید می‌کنم که توافق اولیه هیچ تغییری نکرده است.

وی در ادامه با بیان این که برنامه اقدام مشترک موجب شد تا غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد در ایران متوقف شود و جهان به مکانی امن‌تر تبدیل شود، افزود: بنابراین ما همچنان معتقدیم که این توافق در طول مدت زمان تمدید مذاکرات نیز موجب حفظ امنیت آمریکا، هم‌پیمانان مذاکره‌کننده‌مان و دوستان ما در منطقه و جهان خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پایان در پاسخ به این سوال که تعیین مدت تمدید مذاکرات تصمیم چه کسی بوده و آیا نتیجه اعمال فشار ایران بوده است یا نه؟ بیان کرد: این یک توافق میان تمام طرف‌های مذاکره‌کننده بوده است و من تاکید می‌کنم که تمدید مذاکرات مورد نظر تمام شرکت‌کنندگان در مذاکرات هسته‌ای بوده و به نفع آمریکا و هم‌پیمانان‌مان در گروه ۱+۵ است.

اظهارات این مقام آمریکایی مبنی بر امن‌تر شدن جهان پس از برنامه اقدام مشترک در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشورمان تاکید دارند.


دلیل لغو سفر ظریف به تهران در حین مذاکرات

خبرگزاری مهر: یک منبع آگاه علت لغو بازگشت ظریف در حین مذاکرات به تهران را تشریح کرد.

يك مقام أگاه درباره علت لغو سفر ظريف به تهران اظهارداشت: تصميم ظريف براي انجام سفر به تهران جهت پاره اي مذاكرات و مشورت ها قطعي و البته طبيعي بود.

وی در ادامه افزود: مقدمات سفر وزیرخارجه نيز فراهم شده بود ولی در همان ساعات، اخبار و تحليل هايي در رسانه هاي خارجي مطرح شد مبني بر اينكه ظريف حامل طرح ها و پيشنهاداتي است كه قصد دارد آن را با مسئولين عالي رتبه نظام و شخص مقام معظم رهبري در ميان گذارد.

این مبنع آگاه ادامه داد: در اين ميان دو نكته حائز أهميت بود اولا طرح و پيشنهاد مشخصي كه ارزش انتقال به مركز را داشته باشد از ان سو دريافت نشده بود و ثانيا اين خبر سأزي بدان معنا بود كه چنانچه ظريف باز گردد و مذكرات همچنان متوقف و يا به شكست انجامد مقصر رهبری نظام جمهوري اسلامي ايران قلمداد شود.

وی گفت: هوشياري و درايت ظريف مانع اجراي اين سناريو ساختگى و مغرضانه شد و وزیر امور خارجه رأسا تصميم گرفت اصل اين سفر را لغو کند تا مبادا طراحان آن به ذره اى از نيات خود دست يابند.


تصمیم اتحادیه اروپا درباره تحریم‌ های ایران

خبرگزاری فارس: اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد تعلیق تحریم‌های ایران به واسطه تعیین ضرب‌الاجل جدید در مذاکرات هسته‌ای، برای هفت ماه دیگر تمدید شده است.

در بخشی از بیانیه بروکسل آمده است: «شورا بر اساس برنامه اقدام مشترک که در نوامبر سال ۲۰۱۳ به توافق گروه ۳+۳ و ایران رسید، تعلیق تمهیدات محدودکننده را تا تاریخ ۳۰ ژوئن سال ۲۰۱۵ (۹ تیر ماه ۱۳۹۴) تمدید کرده است. این اقدام پیرو تصمیم ۳+۳ و ایران برای تمدید اقدامات مقرر در برنامه اقدام مشترک تا آن تاریخ، صورت می‌گیرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «در حالی که باقی تمهیدات محدودکننده اتحادیه اروپا علیه ایران همچنان به قوت خود باقی است، تعلیق اجازه می‌دهد تا: صدور مجوز بیمه و حمل و نقل مرتبط با فروش نفت خام به مشتریان کنونی، واردات، خرید یا انتقال محصولات پتروشیمی ایران و همچنین مبادلات طلا و فلزات گرانبها با دولت ایران و نهادهای عمومی. افزایش صورت‌گرفته در سقف مجاز مبادلات مالی به و از ایران هم همچنان پابرجاست.»

این بیانیه قرار است در نشریه رسمی اتحادیه اروپا نیز به چاپ برسد که پس از آن لازم‌الاجرا خواهد بود.

ایران و گروه موسوم به ۱+۵ روز دوشنبه در حالی بار دیگر مذاکرات هسته‌ای را تا تیر ماه سال آینده تمدید کردند که بر اساس برنامه اقدام مشترک که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، طرفین نهایتا تا سوم تیر برای رسیدن به توافق جامع زمان داشتند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج