۱۵۰۵۸۹
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

حقوق کارگران با دخل و خرجشان نمی خواند

دخل و خرج کارگران ایرانی باهم نمی خواند و مدت هاست با بالا رفتن نرخ تورم و نجومی شدن قیمت ها کارگران به دلیل عدم همخوانی حقوق و دستمزدشان با تورم در تامین مخارج روزانه خود لنگ می مانند.

شفاف نیوز: دخل و خرج کارگران ایرانی باهم نمی خواند و مدت هاست با بالا رفتن نرخ تورم و نجومی شدن قیمت ها کارگران به دلیل عدم همخوانی حقوق و دستمزدشان با تورم در تامین مخارج روزانه خود لنگ می مانند.

این در حالی است که وضعیت در کلان شهرهای گرانی چون تهران بدتر است چرا که تنها اجاره خانه ای کوچک حداقل نصف بیشتر حقوق کارگران را تلف می کند.

همین چند وقت پیش بود که فتح الله بیات، رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور با بیان اینکه ۷۰ درصد حقوق کارگران صرف هزینه‌های مسکن و اجاره بها می‌شود، گفته: گاهی تورم به قدری است که حقوق و دستمزدی که کارگر می‌گیرد تنها ۱۰ روز اول برج را پوشش می‌دهد بنابراین وقتی که حقوق و دستمزد تامین کننده معیشت خانوار کارگری نیست می‌گوییم که دولت حمایت کند و سبد کالا بدهد و اگرنه کارگر به عنوان نیروی فعال و مولد جامعه نباید به این شکل تحت پوشش قرار بگیرد.

حالا اما وزیر تعاون، کار و رفاه با تاکید بر اینکه اقتصاد بیشتر از افزایش ۲۸٫۵ درصدی دستمزدها در سال جاری ظرفیت نداشت، مجموع دریافتی فعلی کارگران را حداقل یک میلیون تومان اعلام کرد و گفته: افزایش مزد ۹۴ کارگران بستگی به میزان تورم دارد.تا شاید امیدواری هایی برای کارگران ایجاد شود.

به گفته وزیر کار، در اینکه زندگی ها سخت است نمی‌توان کتمان کرد. در حال حاضر، مجموع دریافتی کارگران حداقل یک میلیون تومان است ولی ممکن است در برخی کارگاه ها رعایت نکنند. باید سعی کنیم تا در سال آینده مهار تورم بیشتر شود و سطح اشتغال بالا برود.

این در حالی است که رایزنی ها برای حقوق و دستمزد سال ۹۴ از هم اکنون آغاز شده استو به تازگی، مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار گفته: برخلاف رویه سالهای قبل که برمبنای نرخ تورم کلی هزینه‌های سبد معیشت کارگران بررسی می‌شد امسال تنها روی تورم اقلام مصرفی سبد معیشتی متمرکز شده‌ایم تا دستمزدی عادلانه تعیین و تصویب شود.

علی خدایی اظهار کرده: بر اساس بند دو ماده ۴۱ قانون کار امسال به طور ویژه روی تورم سبد معیشت خانوارهای کارگری و تاثیری که بر وضعیت زندگی کارگران می‌گذارد، کار می‌کنیم.

وی افزوده: نرخ تورم کلی همان رقمی است که از سوی مراجع ذیصلاح اعلام می‌شود ولی عدد تورم در سبد معیشت کارگران با محاسبه هزینه‌های خوراک و پوشاک، مسکن و ایاب و ذهاب بالاتر از آن چیزی است که اعلام می‌شود لذا امسال تنها بر تورم اقلام عمده سبد مصرف خانوارهای کارگری متمرکز شده‌ایم.

عضو هیات مدیره کانون شورای اسلامی کار استان تهران تصریح کرده: درست است که حداقل دستمزد کارگران به یک میلیون تومان نزدیک شده است ولی کارگرانی این رقم را دریافت می‌کنند که دو فرزند داشته و از مزایای حق بن و خواربار برخوردار باشند.

وی افزوده: حداقل معیشت کارگران شاید با تخفیف و حذف هزینه‌های آموزشی و فرهنگی و رفاهی یک میلیون تومان اعلام شود اما کارگری که یک میلیون تومان درآمد داشته باشد باز هم ۷۵۰ هزار تومان از رقم هزینه سبد معیشت سال قبل عقب است.

با توجه به این سخنان باید منتظر ماند و دید سال جدید حقوق کارگران به دخل و خرجشان جور خواهد شد یا خیر؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هرسال 6 ماه دوم این بحث ها هست آخرشم هیچی
      سال دیگه بدتر از امسال
      وقتی کاری نمی کنن بیخودی بحثشو راه نندازن

    • بدون نام

      معلمان هم همینطور

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج