۶ خودرو قدیمی حیرتانگیز که به نمایشگر دیجیتال مجهز بودند
در اینجا نگاهی به ۶ خودرو قدیمی حیرت انگیز میاندازیم که که سالها قبل به نمایشگر دیجیتال مجهز بودند.
گجت نیوز: در بسیاری از آثار علمی تخیلی، تصاویری از خودروهای سال ۲۰۰۰ ترسیم شده که بسیار پیشرفتهتر از واقعیت بودند؛ خودروهای پرنده، خودروهای کاملاً خودران و طرحهای آیندهنگرانهای که بسیار فراتر از تصورات ما از آینده بودند.
این موضوع حتی شامل طراحی داشبورد خودروها نیز میشد. بسیاری از داشبوردها در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، با هدف تقلید از آینده طراحی شدند. برخی از این طرحها حتی امروزه نیز بسیار جذاب و هیجانانگیز به نظر میرسند و نشان از خلاقیت طراحان آن دوره دارند. داشبوردهای دیجیتال دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ مملو از اشکال، طرحها و نوآوریهایی بودند که بسیار پیشروانه بودند.
در دنیای خودرو، داشبوردها به عنوان پل ارتباطی راننده با وسیله نقلیه عمل میکنند. طراحی آنها باید به گونهای باشد که اطلاعات را به سادهترین و سریعترین شکل ممکن به راننده منتقل کند. از سرعت و میزان سوخت گرفته تا هشدارهای فنی، همه اینها از طریق داشبورد به راننده منتقل میشود. اما آیا داشبورد باید تنها به ارائه اطلاعات بپردازد؟ برخی از خودروسازان با طراحی داشبوردهای دیجیتالی خلاقانه، تجربهای متفاوت از رانندگی را ارائه کردهاند. در این مطلب، به برخی از جذابترین داشبوردهای دیجیتالی که در برخی خودروهای قدیمی حیرت انگیز به کار رفتهاند، نگاهی میاندازیم.
نیسان ۳۰۰ ZX
داشبورد دیجیتال این خودرو با بهرهگیری از طرحهای پیشرو و نمایشگرهای فلورسنت خلاء، فضایی علمی تخیلی را در دل یک خودروی دهه ۸۰ ایجاد کرده بود که فراتر از تصورات آن دوران بود. استفاده از فلورسنتهای خلاء، نیسان 300 ZX را از سایر رقبا متمایز کرده و با نمایش اطلاعات مفید به شیوهای شبیه به بازیهای ویدیویی قدیمی، حس نوستالژی را برانگیخته بود. اگرچه امروزه اکثر نمایشگرهای دیجیتال از فناوری LCD استفاده میکنند که مزایای بسیاری دارد، اما زیبایی بصری و جذابیت نمایشگرهای فلورسنت خلاء در بازیهای ویدیویی قدیمی را نمیتوان انکار کرد.
سرعتسنج این خودرو قدیمی حیرت انگیز به صورت یک نمودار میلهای رنگی طراحی شده بود که تشخیص سرعت را بسیار آسان میکرد. سایر اطلاعات مهم مانند میزان سوخت، دما و شتاب نیز با وضوح و برجستگی تمام نمایش داده میشدند. فراتر از نمایش اطلاعات اولیه، داشبورد این خودرو حتی قطبنما و دور موتور را نیز نشان میداد. علاوه بر این، سیستم اعلان صوتی دیجیتال این خودرو با اطلاعرسانی به راننده در مورد باز بودن دربها، روشن بودن چراغها و سایر اطلاعات ضروری، بر حس آیندهنگرانه و هوشمندانه این خودرو تأکید میکرد.
وکتور W۸
شرکت وکتور در سال 1989، ابرخودروی W8 را معرفی کرد؛ خودرویی که با تولید قدرتی معادل 1200 اسب بخار، پتانسیل رسیدن به سرعت حیرتانگیز 242 مایل بر ساعت را داشت. با این حال، علیرغم عملکرد فوقالعاده، W8 نتوانست از نظر مالی موفق شود و تنها 17 دستگاه از آن تولید شد. اکنون، پس از گذشت چندین دهه، W8 به دلیل طراحی آیندهنگرانهای که از جنگندههای جت الهام گرفته، مورد تحسین و ستایش قرار میگیرد. این طراحی بدیع در سراسر بدنهی زاویه دار خودرو به چشم میخورد و به ویژه در کابین آن به اوج خود میرسد.
داشبورد W8، با طراحی منحصربهفرد سوئیچها و نمایشگرهایش، به عنوان یکی از نمادینترین داشبوردهای خودرو شناخته میشود. این داشبورد، تجربهای همانند نشستن در کابین خلبان یک جنگنده را برای راننده تداعی میکند. صفحه نمایش دیجیتالی این داشبورد، با چهار نمایشگر چرخشی، بسیار چشمگیر است. رانندگان به راحتی میتوانند اطلاعات ضروری مانند دنده، سرعت، میزان سوخت و حتی اطلاعات فنیتر مانند دمای روغن، فشار روغن و فشار آب را روی آن مشاهده کنند. جالبترین بخش این داشبورد، نمایش تصویر خود خودرو بود که به راننده نشان میدهد آیا درها یا صندوق عقب خودرو باز هستند یا خیر.
اولدزموبیل اینکا
نمونه اولیه اولدزموبیل اینکا یکی از منحصربهفردترین ترکیبهای داشبورد دیجیتال و فرمان در یک خودروی کلاسیک را داشت. این خودرو به جای فرمان سنتی، از یک کنترلر استفاده میکرد که پر از دکمههای مختلف بود. داشبورد اینکا نیز بسیار آموزنده و پر از نمودارها و اعداد بود که در نگاه اول ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد. با این حال، با توجه به قرارگیری دقیق دکمهها، به مرور زمان برای رانندگان به یک رابط کاربری بصری تبدیل میشد. در سمت چپ کنترلر، دکمههایی برای کنترل چراغها، چراغ راهنما، کنترل کروز و سیستم صوتی تعبیه شده بود. در سمت راست نیز دکمههای کنترل دنده، سیستم تهویه مطبوع و برف پاککن قرار داشتند.
اینکا خودرویی پنجدر با طراحی خاص بود. دو در عقب آن به سبک بال پرستو باز میشدند و نمای زیبایی به خودرو میبخشیدند. در داخل، چهار صندلی راحتی تعبیه شده بود. سقف شیشهای اتنا، یک نوآوری جالب در طراحی این خودرو بود که شبیه یک سایبان گرد دستساز، کل قسمت بالای خودرو را پوشش میداد.
این خودرو قدیمی حیرت انگیز با الهام از طراحی فورد مایا با موتور وسط و ظاهری اسپرت و عجیب خلق شد. با این حال، سیستم فرمان که بر اساس مطالعات بازار مزدا طراحی شده بود، حسی شبیه به بازیهای ویدیویی را به راننده منتقل میکرد. متأسفانه، این خودروی هیجانانگیز به دلیل تعطیلی شرکت اولدزموبیل در سال ۲۰۰۴، هرگز به بازار عرضه نشد.
سیتروئن BX ۱۹ Digit
در سال ۲۰۰۴، شرکت سیتروئن تنها 3000 دستگاه از مدل BX 19 Digit را در سراسر قاره اروپا تولید و به بازار عرضه کرد. امروزه، تعداد اندکی از این خودروی خاص باقی مانده است، اما نسخه دیجیت، علیرغم کمیابی، تأثیر قابل توجهی بر صنعت خودروسازی گذاشته است. در نگاه اول، طراحی بیرونی این خودرو چندان چشمگیر نیست، اما جذابیت اصلی آن در فضای داخلی نهفته است. همانند دیگر مدلهای سیتروئن BX در دهه 1980، استفاده از صفحه نمایش دیجیتال در این خودرو، برای آن دوران بسیار پیشرو و آیندهنگرانه محسوب میشد.
داشبورد دیجیتال این خودرو به سه بخش مجزا تقسیم شده است. بخش مرکزی، که بیشترین توجه را به خود جلب میکند، نشانگر سرعت و دور موتور را در خود دارد. جذابیت اصلی این بخش، نوارهای دیجیتالی است که با افزایش دور موتور یا سرعت، به تدریج پر میشوند. این طراحی یادآور بازیهای مسابقهای قدیمی است و حس هیجان را در راننده تقویت میکند. استفاده از رنگ سبز نیز به این حس بازیگونه دامن زده است. دکمههای کناری صفحه نمایش، که برای دسترسی سریع به اطلاعاتی مانند وضعیت موتور، دمای روغن و میزان سوخت تعبیه شدهاند، طراحی پویاتری به داشبورد بخشیدهاند.
شورولت کوروت C۴
کوروت C4، چهارمین نسل از خودروی کوروت شورولت که در دهه 1980 معرفی شد، شاید زیباترین داشبورد را در میان خودروهای همعصر خود داشته باشد. داشبوردی که با الهام از بازیهای ویدیویی طراحی شده و چشم هر بینندهای را به خود خیره میکند. اگرچه عملکرد فنی این خودرو ممکن است به اندازه طراحی داخلیاش چشمگیر نباشد، اما نوآوری آن در استفاده از یک کلاستر ابزار تمامدیجیتال با سه نمایشگر LCD بود که C4 را به یک انتخاب جذاب برای علاقهمندان به خودروهای کلاسیک تبدیل کرده است. حتی امروزه نیز این داشبورد آیندهنگر، ارزش این خودرو را دوچندان کرده است.
صفحه نمایش دیجیتالی خودرو، امکانات جذابی را در اختیار راننده قرار میدهد. یکی از آن ها، قابلیت تغییر واحد سرعت از مایلبرساعت به کیلومتربرساعت است. نمایشگر دور موتور نیز با نمایش رنگی، شبیه به بازیهای ویدئویی مسابقهای، اطلاعات را به راننده ارائه میکند. با افزایش دور موتور، رنگ نمایشگر از سبز به زرد و سپس قرمز تغییر میکند که این تغییر رنگ، حس هیجان را به رانندگی میافزاید. همچنین، یک دکمه تعاملی به شما اجازه میدهد تا اطلاعات مختلفی مانند دمای روغن، مصرف سوخت و مسافت طی شده را به دلخواه فعال یا غیرفعال کنید. ترکیب رنگهای زرد، بنفش و سبز در این قسمت از صفحه نمایش، به داشبورد خودرو جلوهای پویا و آیندهنگرانه بخشیده است.
ولوو تاندرا
ولوو تاندرا، یک خودرو قدیمی حیرت انگیز با طراحی مفهومی بود که در دهه هفتاد میلادی با هدف احیای روح برند ولوو ارائه شد. دورانی که محصولات این شرکت چندان هیجانانگیز نبودند. تاندرا در واقع نسخه اسپرت و شیکتر هاچبک ۳۴۳ ولوو بود که توسط مارچلو گاندینی، طراح افسانهای ایتالیایی و خالق خودروهای نمادین لامبورگینی مانند میورا و کانتاش، طراحی شده بود. اگرچه تاندرا از نظر فنی خودرویی قدرتمند نبود و تنها قادر به تولید ۶۹ اسب بخار قدرت بود، اما کابین آن، نقطه قوت اصلی این خودرو محسوب میشد.
داشبورد تاندرا با طراحی مینیمالیستی و مدرن خود، چشم هر بینندهای را به خود جلب میکرد. دو نمایشگر مشبک به همراه مجموعهای از دکمهها، جلوهای آیندهنگرانه به آن بخشیده بود. طراحی داخلی تاندرا تا حدودی به کابین ساده شده یک جت جنگنده شباهت داشت. فرمان باریک و جعبه دنده دستی، ترکیب جذاب و منحصربهفردی را ایجاد میکرد. با وجود ظاهر بسیار جذاب و مدرن تاندرا، ولوو تصمیم گرفت تا این خودرو را تولید نکند.
ارسال نظر