پیام دولت به مالکان خودروی ۲۵۰۰ سی سی
مسعود کرباسیان در جمع خبرنگاران در مورد وضعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی از گمرک گفت: در حال حاضر تعدادی خودروی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی در گمرک موجود است و متروکه محسوب می شود و این خودروها اجازه ورود ندارند و مرجوع خواهند شد.
رئیس کل گمرک ایران در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد وادرکنندگان این خودروها عنوان کرد: واردکنندگان این خودروها افراد حقیقی است و تعداد افراد حقوقی این خودروها بسیار کم است. واردکنندگان این خودروها مطرح می کنند که خودروهای مذکور قبل از ممنوعیت وارد شده است اما مصوبه مربوط به واردات خودروهای لوکس نسبت به ممنوعیت آن صراحت دارد.
وی در پاسخ به واردکنندگان خودروهای لوکس مذکور خاطرنشان کرد: کاری برای واردات این خودروها از دست گمرک بر نمی آید و هر کاری که می خواهند انجام دهند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در موردگمرک تخصصی نفت اظهارداشت: گمرک اجازه ایجاد انبار اختصاصی برای تولیدکنندگان و واردکنندگان را می دهد و تولیدکنندگان می توانند به جای هزینه های انبارداری یک گمرک و انبار اختصاصی داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه بخش نفت هم می تواند گمرک تخصصی داشته باشد، کما اینکه نفت دارای یک گمرک اختصاصی در تهران است، افزود: اگر تولیدکنندگان بخش نفت کشور بخواهند در مناطق دیگری گمرک اختصاصی داشته باشند می توانند طبق روال درخواست دهند و گمرک پس از بررسی ضوابط در صورت امکان به آن عمل خواهد کرد.
کرباسیان پاسخ به سئوال دیگر مهر درباره ایجاد گمرک تخصصی دارو عنوان کرد: در حال حاضر گمرک تخصصی دارو نداریم و دلیل آن متعدد بودن واردکنندگان آن است. برای ایجاد گمرک تخصصی لازم است که تمام دستگاه های همجوار که مجوز آنها برای واردات کالا نیاز است باید در ان حضور داشته باشند، به عنوان مثال کانون پرورش فکری کودکان اعلام می کند در مناطق و گمرکات خاص امکان ارزیابی اسباب بازی را دارد، بنابراین اسباب بازی از طریق همان گمرکات وارد می شود.
رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه بنابراین گمرک تخصصی گمرکی است که توان ارزیابی در آن وجود داشته باشد، افزود: واردات خودرو از هر گمرکی امکانپذیر نیست و مثلا در مورد خودرو از آنجا که خودرو باید از نظر سی سی موتور و یا موارد دیگر مورد ارزیابی قرار گیرد تنها باید از برخی از گمرکات وارد شود.
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به وجود گمرکات اختصاصی در کشور افزود: به عنوان مثال برخی از کارخانه های تولیدی همانند ایران خودرو اعلام می کنند واردات خود را به جای آنکه در بنادر با هزینه بالا نگهداری کنند، فضایی برای آنها ایجاد تا زیر نظر گمرک پلمپ شود.
وی گفت: ۱۲۶ کارخانه هم اکنون دارای گمرکات اختصاصی هستند که این امر منجر به کاهش هزینه های انبارداری آنها می شود و با حداقل تضمین فعالیت خود را انجام می دهند.
نظر کاربران
مگر برای نوع امکانات شخصی باید دولت برای مردم تصمیم بگیرد بعضی ها که خانه های بزرگ با امکانت زیاد دولتی دارند مگر هزینه آنها کمتر از یک خودرو 2500cc می باشد پس به آنها هم نباید اجازه ساخت واستفاده از آنها را داد .چرا مردم باید مجبور باشند از لگن های خودرو سازان داخلی بدون مسوولیت استفاده توی کدوم کشور دنیا سراغ دارید که چنین کاری میکنند که دومیش باشیم.
اقای افلاکی درامد اغلب افرادی که خودرو های میلیاردی سوار می شوند برای مردم مشکوک است و به همین دلیل ملت در وضعیت فعلی که برای سیر کردن شکم اهل و عیال خود معطلند این نوع خودرو و سوار آنرا برنمی تابند لذا دولت محترم این موضوع را بیشتر در نظر گرفته است . از طرف دیگر شما بی زحمت بفرمایید که آیا اتوبان و خیابانی در کشور سراغ دارید که جوابگوی این نوع خودرو ها باشد.
من سال 90 تیبا خریدم الان در مشکین شهر اردبیل نزدیک به 3 ساله هیچ قطعه ای از تیبا رو تو نمایندگی و بازار پیدا نمیکنم و الان 5 ماهه منتظر اگزوز تعویضی درجا میزنم ........به اردبیل مرکز استان هم که رفتم بازهم پیدا نکردم