آوینا_استیکی 2
adexo3
۱۴۳۴۱۷۶
۳۰ نظر
۶۳۵۴
۳۰ نظر
۶۳۵۴
پ

جدال لفظی ترامپ و بایدن بر سر ایران در اولین مناظره

نخستین مناظره ۹۰ دقیقه‌ای جو بایدن رئیس جمهور دموکرات کنونی آمریکا با دونالد ترامپ رئیس جمهور جمهوریخواه پیشین این کشور برای انتخابات ۵ نوامبر ریاست جمهوری در دفتر مرکزی شبکه سی ان ان در آتلانتای جورجیا آغاز شد.

ایسنا: امروز جمعه ۸ تیر اولین دوئل انتخاباتی «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا به میزبانی تلویزیون سی‌ان‌ان در آتلانتا در حال برگزاریست و نامزدها برای رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری هم‌اکنون رو در روی یکدیگر ایستاده‌اند.

جدال لفظی ترامپ و بایدن بر سر ایران در اولین مناظره

​مجری در ابتدا هزینه افزایش قیمت در ایالات متحده را برجسته ساخت.

ترامپ در ابتدا گفت که همه اینها «میراث بایدن» بوده است و می‌گوید که در دوران کووید-۱۹ بودیم اما تلاش می‌کند تا هزینه‌ها را کنترل و شعل‌ها را احیا کند. او می‌گوید که بایدن کار خاصی در این زمینه نکرده است.

او می‌گوید که ما «قوی‌ترین اقتصاد» را داریم و به دستاوردهای مثبتش اشاره می‌کند و می‌گوید که جنگی در دولت او نبود.

بایدن می‌گوید که چه کسی معتقد است اقتصاد در زمان ترامپ خوب بود.

او تاکید می‌کند: اقتصاد برای مرفهین خوب بود. در دوران ترامپ سربازان ما در افغانستان کشته شدند اما او کار نکرد. همه فکر می‌کردند کشور امنی هستیم در آن دوران اما من اجازه ندادم سربازی کشته شود.

مجری برنامه به بدهی‌های کشور اشاره می‌کند.

ترامپ مجددا می‌گوید: حتی در زمان کووید-۱۹ وضع ما خوب بود. استقلال انرژی داشتیم و با وضعیت واکسنی که داشتیم من دوران خوبی تحویل بایدن دادیم. کسانی که در دوران بایدن فوت کردند بیشتر بودند و اجباری شدن واکسن‌ها موجب نارضایتی شد و دیگر کسی به ما احترام نمی‌گذارد و شبیه کشور جهان سوم شدیم.

ترامپ به سمت «مهاجرت غیرقانونی» رفت که مجری مجددا به اقتصاد و بدهی اشاه کرد.

بایدن می‌گوید: با پول مالیات‌ها می‌توانی هزینه‌هایی را پرداخت کنیم. در نهایت ما سلامت بهداشت را درست می‌کنیم.

ترامپ در واکنش گفت که با بایدن وضعیت تامین اجتماعی ما «نابود» شده و وضعیت کشور ما «شرم‌آور» است.

دانا بش به حقط سقط جنین اشاره می‌کند که به ایالت‌ها واگذار شده است.

ترامپ می‌گوید: من با دادگاه قانون اساسی موافقم. این ایالت‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند. هر ایالتی برای خودش تصمیم می‌گیرد. من به استثناها اعتقاد دارم و برای تجاوز باید استثنا قائل شد. دموکرات‌ها رادیکال هستند. آنها می‌خواهند بچه را پس از تولد بکشند.

بایدن می‌گوید: اکثرا از قانون «رو در برابر وید» حمایت می‌کردند اما این آقا (ترامپ) نگذاشت. حمایت من از سقط جنین درخصوص رو در برابر وید است و مشورت با پزشک را ترجیح می‌دهم. سیاستمدار مهم نیست، پزشک باید نظر دهد.

ترامپ می‌گوید: آنچه بایدن می‌گوید یعنی بچه را از رحم زن باید بیرون کشید و کُشت.

بایدن درباره «مهاجرت غیرقانونی» می‌گوید: ما به دنبال کنترل شرایط هستیم.  اکنون ۴۰ درصد کمتر نسبت به دولت ترامپ از مرز رد می‌شوند.

ترامپ می‌گوید: نمی‌فهمم او چه می‌گوید! ما امن‌ترین شرایط را داشتیم. او مرزها را به سمت افرادی باز کرد که از تیمارستان و زندان می‌آمدند. او مرز را باز گذاشته است. نیازی به قانون نداشتیم. آن زمان مرزها امن‌ترین در زمان تاریخ بودند.

بایدن استدلال می‌کند نمی‌گویم هیچ تروریستی از مرز رد نشده اما ترامپ اغراق می‌کند.

ترامپ ادعا کرد: «کسانی را که ما کشتیم تروریست بودند؛ البغدادی و سلیمانی. ما مرزی نداریم.»

وی افزود: ما تبدیل به کشوری غیر متمدن شده‌ایم. ما باید سریعا مهاجران غیرقانونی را اخراج کنیم. آنها در هتل‌های لوکس نیویورک زندگی می‌کنند.

بایدن هر آنچه ترامپ گفت را «دروغ» خواند.

سیاست خارجی

ترامپ در رابطه با جنگ اوکراین می‌گوید: اگر ما یک رئیس‌جمهور واقعی داشتیم، پوتین هرگز به اوکراین حمله نمی‌کرد. بایدن کاری نکرد. او روسیه را تشویق کرد. آنقدر خروج از افغانستان فاجعه بود که پوتین یاد گرفت.

بایدن می‌گوید: همه اینها چرت و چرند هستند. بسیاری شهروندان آمریکایی را از افغانستان خارج کردیم. روسیه گفت ظرف پنج روز کی‌یف را می‌گیرد اما نتوانست.

ترامپ می‌گوید: این جنگی است که نباید آغاز می‌شد. پول زیادی به اوکرین داده شد. هر بار زلنسکی به اینجا می‌آید، بایدن چک می‌کشد. این جنگ اصلا نباید شروع می‌شد. همه افراد به صورت احمقانه در حال کشته شدن هستند.

بایدن ادعا کرد: پوتین جنایتکار جنگی است. فکر می‌کنید اگر اوکراین را بگیرد همه چیز تمام می‌شود؟ لهستان و کشورهای عضو ناتو چه می‌شوند؟

دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا، بایدن را به انفعال در برابر ایران متهم کرد و  مدعی شد: در دوران من، ایران ورشکسته بود. پولی نداشت که به تروریسم بدهد و نمی توانستند به حماس پول بدهند.

رئیس جمهور پیشین آمریکا سپس مدعی شد اگر من رئیس جمهور آمریکا بودم، هرگز حماس به اسرائیل حمله نمی کرد.

ترامپ در این مناطره هنگامی که از سوی بایدن درباره مهاجرت مورد حمله قرار گرفت، در پاسخ مدعی شد که بطور جدی با تروریسم مبارزه کرده است و سپس به کشته شدن ابوبکر البغدادی و نیز شهادت سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد.

دونالد ترامپ: اگر من رئیس‌جمهور بودم هیچ‌گاه حماس به اسرائیل حمله نمی‌کرد. می‌دانید چرا؟ چون ایران در دوران من ورشکست شده بود.

اعتراف بایدن به تلفات نیروهای آمریکایی در عین الاسد: در دوره اون ایران به عین الاسد حمله کرد و تعداد زیادی دارای آسیب مغزی شدند و اون هیچ کاری نکرد.

جنگ غزه

بایدن می‌گوید: همه کسانی که در اعضای شورای امنیت بودند از برنامه سه مرحله‌ای ما حمایت کردند. تنها کسی که به جنگ ادامه می‌دهد، حماس است. من از ارائه بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی به اسرائیل خودداری کردم. ما تنها مدافع اسرائیل هستیم. حماس اجازه نخواهد داشت به فعالیت خود ادامه دهد. ما حماس را تضعیف کردیم و باید نابود شود.

ترامپ مجددا به اوکراین اشاره کرد و گفت: اقیانوسی فاصله است میان ما و اروپا. چرا به اروپایی‌ها نمی‌گویید بیشتر کمک کنند؟ آنها در ناتو باید سهم خود را بپردازند. اما در مورد اسرائیل و حماس، اسرائیل می‌خواهد حماس را نابود کند.

بایدن، اظهارات رقیبش را «احمقانه» خواند و گفت: اگر اقیانوس جلوی ما باشد، ماده ۵ ناتو چه می‌شود؟ حمله به یکی از اعضا به منزله حمله به همه ماست.

ترامپ درباره شورش به کنگره می‌گوید: ششم ژانویه وضعیت مرز ما خیلی خوب بود. ما در آن دوره پایین‌ترین سطح مالیات را داشتیم و همه به ما احترام می‌گذاشند اما اکنون به ما می‌خندند. البته من به کسی نگفتم بروید و به کنگره هجوم بیاورید. من بر اعتراض مسالمت‌آمیز و وطن‌پرستی تاکید کردم.

بایدن می‌گوید: آنها تشویق کردند تا به کنگره هجوم بیاورند. ما به هر دادگاهی رفتیم، گفتند که ترامپ این افراد زندانی را تشویق کرده است.

ترامپ به محکومیت «هانتر بایدن» اشاره کرد و گفت: پسر خودش هم محکوم شد و خودش هم هر وقت کاخ سفید را ترک کند، محکوم می‌شود.

بایدن می‌گوید اینکه ترامپ ادعا می‌کند هیچ کاری نکرد «احمقانه» است و پرونده کیفری ترامپ را برجسته کرد.

او گفت تو با بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی «رابطه داشتی» اما ترامپ این مسئله را رد کرد و گفت «نداشتم.»

بایدن می‌گوید: هر چه بیشتر بدانیم ترامپ با کشور ما چه کرده، متوجه می‌شویم که او علیه دموکراسی است. پسر اولم که در عراق کشته شد اصلا نمی‌خواستم در انتخابات شرکت کنم.

ترامپ پاسخ می‌دهد: ریاست بایدن بدترین دوره تاریخ ما بوده و ما اصلا نباید بحث کنیم.

بایدن می‌گوید: ما دیدیم که حتی معاون خودش هم حاضر به حمایت از او نشد.

جو بایدن خطاب به دونالد ترامپ گفت: «اینکه من در خصوص مسائلی که گفتی کار خطایی انجام دادم مشمئز کننده است. اینها دروغ هستند.»

وی در ادامه گفت: «دوم اینکه اینکه تو حق داری فقط به خاطر اینکه رئیس‌جمهور هستی دنبال دادگاهی کردن کسی باشی غلط است. هیچ رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا اینطور صحبت نکرده است.»

بایدن سپس به جرائم و رفتارهای غیراخلاقی ترامپ اشاره کرد و گفت که او در زمانی که همسرش باردار بوده با یک بازیگر فیلم‌های مستهجن رابطه جنسی برقرار کرده است.

حقوق سیاه‌پوستان

بایدن می‌گوید: تجارت سیاه‌پوستان در زمان ما گشایش یافت. ما تلاش کردیم هزینه مراقب کودکان را به نصف برسانیم. قاعدتا وقتی هزینه مراقبتها کمتر می‌شود، رشد اقتصادی افزایش می‌یابد. این تورم است که به آنها لطمه می‌زند.

ترامپ می‌گوید: تورم را چه کسی ایجاد کرده است؟ دائما می‌گوید تورم! قیمت غذا افزایش یافته و کشوری به او تحویل دادم که عالی بود. واقعیت این است که بدترین کاری که کرده مهاجرت غیرقانونی است که شغل سیاه‌پوستان را می‌گیرد.

بایدن می‌گوید: تورم نبود وقتی رئیس‌جمهور شدم زیرا اقتصاد ما را ترامپ نابود کرده بود. ما برای اقلیت‌ها شغل ایجاد کردیم. من تعداد پلیس‌ها را در خیابان افزایش دادم و او می‌خواهد کاهش دهد. تورم کار ترامپ بود با بی‌کفایتی در مسئله کووید.

تغییرات اقلیمی

ترامپ می‌گوید: اول جوابش را بدهم. هر گروه پلیسی از ترامپ حمایت می‌کند. ما اصلاحات قوه قضاییه را داشتیم و بیشترین میزان بهره‌مندی را سیاه‌پوستان داشتند و هم‌اکنون هم آنها بیشتر از من حمایت می‌کنند. من می‌خواهم آب و هوای ما کاملا پاک باشد. ما انواع انرژی‌ها را استفاده می‌کردیم.

بایدن می‌گوید: من جامع‌ترین قانون تغییرات اقلیمی را وضع کرده‌ام. ما ۵۰ میلیون دلار به کالج سیاه‌پوستان اختصاص دادیم. او ادعا می‌کند پاکیزه‌ترین آب را داشتیم؟! او هیچ چیز از تغییرات اقلیمی نمی‌داند.

ترامپ می‌گوید: توافق پاریس فقط از آمریکا پول می‌گرفت.

بایدن: توافق پاریس به ما کمک کرد و این ادعا که ترامپ می‌گوید «مهربان‌ترین» است را قبول ندارم.

نگرانی رای‌دهندگان و سن نامزدها

بایدن می‌گوید: زمانی که سناتور شدم، جوان‌ترین بودم. من کلی شغل ایجاد کردم. ما بازار را به دلیل علمکرد ترامپ از دست دادیم و کاری کردیم شرکت‌هایی مثل سامسونگ در آمریکا سرمایه‌گذاری کنند. این ایده که کشور شکست‌خورده هستیم اشتباه است. ما قوی‌ترین و پیشرو ترین کشور در جهان هستیم و همه متحدان به ما اتکا می‌کنند. آنهایی که ترامپ برایشان نامه عاشقانه می‌فرستد (کیم جونگ اون) نمی‌خواهند کشور ما پیشرفت کند.

ترامپ می‌گوید: من هر سال تست فیزیکی می‌دهم و وضعیتم خوب است. من در تورنمنت گلف شرکت کردم و حتی نسبت به ۲۰ سال پیش رو فرم هستم. دکتر رانی جکسون پیشتر از من تست گرفت.

بایدن می‌گوید: من باور نمی‌کنم. من وقتی رئیس‌جمهور بودم نشان دادم که چقدر خوب گلف بازی می‌کردم.

ترامپ پاسخ داد: بچه بازی در نیار! دیدمت!

پذیرش نتیجه انتخابات

ترامپ می‌گوید: نیازی نیست چنین سوالی کنید. نانسی پلوسی اذعان کرد که شورش کنگره هم تقصیر او بود نه ترامپ. البته من هم دوست داشتم بایدن باکفایت می‌بود چون اصلا اینجا نمی‌بودم. هدف این است که آمریکا را مجددا به عظمت بازگردانم. سیاست‌های بایدن جنون آمیز است و او ما را وارد جنگ‌جهانی سوم می‌کند و پوتین، کیم و شی از ما نمی‌ترسند.

بایدن می‌گوید: من تصور نمی‌کنم رهبری در جهان از کار من ناراضی باشد. اگر جنگ‌جهانی سوم می‌خواهی، برو به پوتین بگو بیاید کی‌یف را بگیرد.

ترامپ می‌گوید: اراضی زیادی تحت بوش، اوباما گرفته شد اما پوتین زمان من هیچ کاری نکرد. این جنگ هیچ وقت نباید شروع می‌شد. سربازان اوکراینی رو به اتمام است و شهرهایشان رو به نابود است. اگر انتخابات قانونی و منصفانه باشد، می‌پذیرم. اما دوره پیش میزان تقلب‌ها مضحک بود. دلیل اینکه من کاندید شدم وضعیت بد ریاست بایدن بوده است.

بایدن می‌گوید: اجازه دهید میزان محبوبیت شما را پس از پیروزی بسنجیم. شما همچنان به دروغ‌گویی و تحریک ادامه می‌دهی. تو نمی‌توانی قانون را بپذیری.

بیانیه نهایی

بایدن می‌گوید: ما در مقایسه با میراث مخربی که دریافت کردیم، پیشرفتی داشته‌ایم. ما مالیات‌ها را کاهش دادیم اما ترامپ مالیات‌ها را افزایش خواهد داد و تعرفه‌هایی علیه واردات وضع خواهد کرد و قیمت‌ها بالا می‌رود. قیمت انسولین را پایین آوردیم و هم‌چنین هزینه مراقبت از کودکان کاهش خواهد یافت و تورم را کمتر می‌کنیم.

ترامپ می‌گوید: مثل سایر سیاستمداران او هم شعار می‌دهد. کشور ما به دلیل مهاجران غیرقانونی ناامن شده است. ما ایران را ورشکست کرده بودیم و پولی برای حماس نداشتند. جنگ حماس در دوران من رخ نداد و دنیا شعله‌ور می‌شود زیرا کسی برای بایدن و کشور ما احترام قائل نیست. من کاغذبازی را در دولت کمتر کردم و هم‌چنین وقتی من رئیس‌جمهور بودم، سربازان ما می‌توانستند به بخش خصوصی برای درمان مراجعه کنند. من مجددا کشور را به عظمت بازخواهم گرداند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      فقط ترامپ

    • ناشناس

      دلم میخواد ترامپ برگرده و پزشکیان رای بیاره .هخخخخ

    • ناشناس

      مناظره یعنی این .ترامپ واقعیت جهان رامطرح کردامریکاودنیابه فردی مثل ترامپ احتیاج دارد.امریکابدترین دوران خودراداردسپری می کنیدچونن بی لیاقت ترین رئیس جمهوررادارد.

    • ناشناس

      اینو میگن مناظره

    • ناشناس

      سگ زرد برادر شغال . هریک از دیگری خبیث تر

    • اریایی

      بایدن باند رئیسی هستش که با مالیات پدر مردم درآورد ... ترامپ هم باند خاتمی که برا ثروتمندان خوبه

    • ناشناس

      البته گفتندمیلیونها آمریکایی برای غذا ومعشیت خود،درعذابند وبیش از۴۰میلیون فاقد هرنوع بیمه بوده وبقول ترامپ حتی نظامیان بازنشسته کارتن خواب هستند

    • ناشناس

      ترامپ بیادبهترازبایدن هست

    • ناشناس

      اشتباه نکن

    • بی نام

      اینها هیچ وقت در رابطه با وضعیت بد معیشت و کارتن خوابی ملیونها انسان در امریکا حرف نمیزنند گرانی و فقر در بعضی ایالت های امریکا بیداد میکند فقط جاهای لاکچری شهر هایشان را و یک قشر مرفه جامه را در رسانه ها به مردم جهان نشان میدهند

    • ناشناس

      عشقم ترامپ

    • نادرشاه افشار

      جهان برای آرامش به شخصی مثل آقای ترامپ نیاز دارد . زنده باد ترامپ .

    • ناشناس

      چه جالب! موضوعات مناظره : اقتصاد مشکل دار ، سیاست خارجی ضعیف ، تورم ، مهاجرت غیر قانونی ، اختلاف طبقاتی و ....
      اونوقت یه عده میان کامنت میگذارن آمریکا بهشته

    • ناشناس

      موافقم ۹:۳۷

    • فرزاد

      زنده باد ترامپ

    • ناشناس

      جمعیت آمریکا ۳۵۰ میلیون نفره و حدود یکدهم فقیر هستند
      جمعیت ایران ۸۰ میلیون نفره و حدود نصف جمعیت زیر خط فقر هستند و ۲۰ درصد هم روی خط فقر !!!

      پاسخ ها

      • ناشناس

        سلام خط فقر در ایران و آمریکا مفهوم متفاوتی داره....سرچ کنید

    • بدون نام..

      زنده باد ترامپ.مردی قدرتمند.چشم حسود هم کور بشه..

    • بدون نام..

      عمو ترامپ شیر میدان.دشمن ایران و روسیه..

    • هومن

      جدی می فرمایید؟؟؟؟

    • هومن

      اگه نیست چرا همه مردم دنیا آرزو زندگی در آمریکا رو دارن؟

    • ناشناس

      پس تازه شده مثل ایران

    • ناشناس

      فقط ترامپ برا امریکا رئیس جمهوری بهتری است وایران رئیس جمهور پزشکیان تا مام

    • فرخزاد

      ایران بهتره

    • ناشناس

      اینقدری که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تو شرایط مردم ایران تاثیر داره انتخابات خود ایران تاثیر نداره!!!

    • ناشناس

      مرد بزرگ (ترامپ) 😘

    • هبچکس

      هردویکی‌هستندهیچ‌کدام‌‌ادم‌خوبی‌نستند

    • ناشناس

      چرا می گویید ترامپ بیاد انگار از یاد بردین که ترامپ با خروج از برجام چه بلایی داشت سر مردم ما می آورد با تحریم های مسخره ی دارویی و غیره

    • محمدرضا

      یه سری پول دار دوست دارن ترامپ بیاد ک طلا و دلار و ملکشون بره بالا ولی فکر چهار نفر بدبخت بیچاره رو نمیکنن!

    • احمد

      سگ زرد برادر شغال است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج