اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۴۱۸۳۰۷
۱۲۱
۱۲۱
پ

جراحی سوختگی صورت چقدر تأثیرگذار است؟

ما در ادامه این مطلب بیشتر درباره انواع روش‌های جراحی سوختگی با شما صحبت خواهیم کرد؛ پس همراهمان بمانید.

در برخی از حوادث فرد آسیب‌دیده از ناحیه صورت دچار سوختگی می‌شود. سوختگی صورت می‌تواند تأثیر زیادی در زندگی او داشته باشد و باعث به وجود آمدن مشکلات روحی و جسمانی مختلفی شود. جراحی سوختگی صورت یک جراحی پیچیده و دشوار است که باید توسط پزشکان متخصص در زمینه جراحی پلاستیک انجام شود. این جراحی با توجه به نوع و سطح آسیب‌دیدگی پوست بیمار می‌تواند نتایج متفاوتی را به همراه داشته باشد. ما در ادامه این مطلب بیشتر درباره انواع روش‌های جراحی سوختگی با شما صحبت خواهیم کرد؛ پس همراهمان بمانید.

جراحی سوختگی صورت چقدر تأثیرگذار است؟

چه کسانی کاندید جراحی سوختگی صورت هستند؟

جراحی سوختگی صورت برای افرادی انجام می‌شود که پوست، ماهیچه‌ها و در برخی موارد غضروف‌های صورتشان در اثر سوختگی آسیب دیده‌ است. در افرادی که میزان سوختگی کمتر و آسیب‌دیدگی سطحی‌تر است می‌توان با یک جراحی سرپایی مشکلات بیمار را تا حدود زیادی برطرف کرد. این در حالی است که برخی از افراد با میزان سوختگی بیشتر به چندین عمل جراحی با وقفه‌های طولانی برای ترمیم و بازسازی پوست نیاز دارند. در واقع زمانی که نتوان از روش‌های غیرجراحی برای ترمیم پوست صورت استفاده کرد، تنها گزینه موجود جراحی سوختگی است. در جراحی صورت از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌شود و با توجه به شرایط بیمار می‌توان شدت آسیب‌های وارد شده به لب، بینی، گوش یا چشم‌ها را به مقدار زیادی برطرف کرد. البته باید در نظر داشته باشید که میزان تأثیرگذاری جراحی سوختگی به عوامل زیاد بستگی دارد؛ به همین دلیل نتیجه درمان برای همه افراد یکسان نخواهد بود.

 جراحی سوختگی صورت به چند روش انجام می‌ شود؟

در حال حاضر از روش‌های مختلفی برای جراحی سوختگی صورت استفاده می‌شود. روش جراحی با توجه به نظر پزشک و میزان آسیب‌دیدگی پوست یا بافت صورت بیمار انتخاب خواهند شد. بااین‌حال باید در نظر داشته باشید که جراحی سوختگی یک جراحی ضروری است و صرفا به خاطر زیبایی انجام نمی‌شود. افرادی که دچار سوختگی شده‌اند در صورت رها کردن درمان دچار عفونت‌های شدیدی خواهند شد. همچنین در مواردی هم پوست صورت دچار اسکار می‌شود. اسکار یک لایه پوستی است که روی صورت را می‌پوشاند و باعث ایجاد مشکل در عملکرد ماهیچه‌های صورت مانند پلک‌ها و لب‌ها می‌شود. با توجه به اهمیت جراحی سوختگی صورت، پزشک متخصص از یکی از روش‌های زیر برای جراحی استفاده خواهد کرد.

جراحی اتوگرافت

اتوگرافت یکی از روش‌های متداول برای بهبود وضعیت پوست آسیب‌دیده در اثر سوختگی است. در بیمارانی که لایه درم پوست صورتشان به‌طور کامل از بین رفته است و امکان ترمیم آن هم وجود ندارد، پزشک از روش اتوگرافت استفاده می‌کند. در این روش قسمتی از پوست سالم فرد بیمار را در اتاق عمل جدا می‌کنند و به بخش‌هایی که دچار سوختگی شده‌اند پیوند می‌زنند. این شیوه جراحی یک شیوه کارآمد است و می‌تواند تا حدود زیادی مشکلات بیمار را برطرف کند. با انجام اتوگرافت احتمال ابتلا به عفونت‌های ناشی از سوختگی پوست به حداقل می‌رسد و از نظر زیبایی هم تا حدود زیادی مؤثر خواهد بود.

جراحی سوختگی صورت چقدر تأثیرگذار است؟

جراحی پیوند پوست

این نوع جراحی سوختگی صورت یکی از پیچیده‌ترین روش‌های جراحی است که برای افرادی با آسیب‌دیدگی‌های شدید انجام می‌شود. جراحی پیوند پوست مناسب بیمارانی است که به دلایل مختلفی امکان استفاده از پوست بدن خودشان برای پیوند وجود ندارد. در چنین مواقعی از پوست افرادی که بیشترین شباهت را با فرد بیمار از نظر بافت پوست، گروه خونی، ظاهر پوست و... دارند برای پیوند استفاده می‌شود. در این شیوه جراحی امکان پس‌زده شدن پوست پیوندی زیاد است. همچنین پیدا کردن کیس اهداکننده که همه شرایط لازم را هم داشته باشد به‌هیچ‌وجه کار آسانی نیست. به‌عنوان‌مثال فرد اهداکننده نباید بیماری‌هایی مانند هپاتیت، ایدز یا هر بیماری واگیردار دیگری را داشته باشد. از طرف دیگر از نظر ژنتیکی هم باید شباهت زیادی با فرد دریافت‌کننده پوست داشته باشد.

جراحی گسترش بافت

این روش با هدف تحریک پوست سالم برای رشد بیشتر انجام می‌شود. در جراحی گسترش بافت، پزشک با قرار دادن یک بالون اکسپندر در زیر پوست تلاش می‌کند تا پوست سالم فرد دچار سوختگی را به رشد سریع‌تر ترغیب کند. این بالون با محلول سالین پر می‌شود و به تدریج به کشیده شدن و افزایش سرعت رشد پوست کمک می‌کند. پس از گذشت چند ماه می‌توان از پوست ایجاد شده برای ترمیم سوختگی پوست صورت استفاده کرد.

جراحی فلپ آزاد

در بسیاری از افرادی که به جراحی سوختگی صورت نیاز دارند، به جز پوست، بافت صورت هم آسیب‌دیده است. بنابراین شاید نیاز به پیوند بافت هم در ‌آن‌ها وجود داشته باشد. در چنین شرایطی از جراحی فلپ آزاد برای جایگزینی بافت آسیب دیده استفاده می‌شود. در این روش پزشک بخشی از بافت بدن بیمار را برداشته و به نواحی مورد نیاز پیوند می‌زند. جراحی فلپ آزاد یک روش جراحی پیچیده است. با این روش می‌توان علاوه بر بافت، پوست و استخوان را هم پیوند زد. افرادی که این جراحی را انجام می‌دهند دوره نقاهت طولانی‌تری دارند و نتایج اولیه درمان را می‌توانند بعد از حدود هشت ماه مشاهده کنند.

عوارض جراحی سوختگی چیست؟

جراحی سوختگی هم مانند بسیاری از جراحی‌های دیگر ممکن است با عوارضی همراه باشد. از شایع‌ترین عوارض این جراحی می‌توان به ایجاد نقص در حالات مختلف چهره، باقی ماندن رد جراحی روی صورت، عفونت و از دست دادن حس اشاره کرد. علاوه بر این زمانی که از بافت یا پوست خود بیمار برای پیوند استفاده می‌شود، یک اسکار هم در بخشی که برای پیوند از بدن جدا شده است به وجود می‌آید. از همه این‌ها که بگذریم؛ جراحی سوختگی صورت یک روش درمان بسیار پرهزینه و زمان‌بر است. در بسیاری از مواقع فرد بیمار به چندین جراحی در بازه‌های زمانی طولانی مدت نیاز پیدا می‌کند؛ بنابراین از نظر روحی هم باید آمادگی لازم برای انجام جراحی‌های متعدد را داشته باشد.

جراحی سوختگی صورت چقدر تأثیرگذار است؟

جراحی سوختگی صورت در یک نگاه

بیماران زیادی وجود دارند که به دلیل شدت آسیب‌دیدگی پوستشان به جراحی سوختگی صورت نیاز پیدا می‌کنند. این جراحی در بسیاری از موارد یک جراحی بسیار ضروری برای جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های متعدد و بازیابی عملکرد ماهیچه‌های بخش‌های مختلف صورت است. علاوه بر این به زیبایی صورت بیمار هم کمک زیادی می‌کند. روش‌های مختلفی برای جراحی صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیوند پوست، اتوگرافت، فلپ آزاد و گسترش بافت تعدادی از شیوه‌های رایج برای انجام جراحی سوختگی هستند.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج