تفاوت تندر با تندر و ۲۰۶ با ۲۰۶
تازهترین ردهبندی کیفیت خودروهای داخلی
تازهترین ردهبندی سطح کیفی خودروهای داخلی در شرایطی اعلام شد که بازهم چهار ژاپنی مونتاژی در صدر قرار گرفتند و ردههای انتهایی نیز توسط پراید اشغال شد.
در این رده بندی که به مهرماه مربوط است، ۲۴خودرو تولید داخل حضور دارند و مانند دورههای قبل، در ۹ معیار «سيستم فنربندي، تعليق و فرمان»، «سیستم موتور»، «ترمز»، «تجهيزات الكتريكي»، «تزئينات داخلي و خارجي»، «صداهاي غيرعادي»، «بدنه»، «نفوذ آب» و «رنگ» مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و برحسب مجموع نمرات منفی کسب شده، به دو گروه «خیلی خوب» و «خوب» تقسیم شدهاند.
در واقع هر خودرويي كه نمره منفي آن بين صفر تا ۱۲۰ شده، به دسته «خيلي خوب» رفته و خودروهاي داراي نمره منفي ۱۲۰ تا ۲۰۰ نيز در گروه «خوب»ها جای گرفتهاند.از نکات قابل توجه آمار کیفی مهرماه ميتوان به افت کیفی شش خودرو از جمله پژو ۴۰۵، MVM و تیبا اشاره کرد.
صدر در قرق ژاپنیها
اما به سراغ آمار برویم و ببینیم اوضاع کیفی ۲۴ خودرو تولید داخل در مهرماه به چه شکل بوده است.در این آمار، چهار مونتاژی ژاپنی بازهم با کسب کمترین نمرات منفی، ردههای برتر را بدست آوردهاند و در این بین، نیسان تینا باکیفیتترین به حساب ميآید. این محصول تنها ۶/۳ نمره منفی بدست آورده که بیشتر آن به بخش رنگ مربوط ميشود.
پس از تینا، مزدا۳ جدید در رده دوم جدول قرار دارد و این در حالی است که نمره منفی رنگ آن بالا به نظر ميرسد. نیسان ماکسیما نیز به عنوان سومین عضو جدول، در چهار معیار از جمله سیستم تعلیق و بدنه نمره منفی دارد. ویتارا هم به عنوان چهارمین خودرو باکیفیت داخلی، در پنج معیار حائز نمره منفی شده، که بیشترین آن مشترکا در بخش رنگ و تزئینات بدست آمده است.
کیفیت متفاوت تندر
از ژاپنیها که بگذریم، رده پنجم جدول به مگان رسیده است. این خودرو در شش معیار از جمله بدنه و رنگ نمره منفی دارد و بیشترین آن به بخش تزئینات مربوط ميشود. پس از مگان، هیوندایی اوانته در حالی ششمین خودرو باکیفیت مهرماه شده که فقط در ترمز، صداهای غیرعادی و نفوذ آب، نمره منفی ندارد.
کیفیت رنگ این خودرو با توجه به نمره منفی کسب شدهاش، پایین به نظر ميرسد. اما ردههای هفتم و هشتم جدول را تندرهای ایران خودرو و پارس خودرو در اختیار دارند و اگرچه همنام هستند و هر دو تحت نظارت رنو فرانسه در ایران تولید ميشوند، ولی کیفیت شان اندكي متفاوت از یکدیگر است.
طبق آمار مهرماه، تندر ایران خودرو در معیارهای سیستم موتور، تزئینات و تجهیزات الکتریکی کیفیت بهتری در مقایسه با تندر پارس خودرو دارد، اما از آن سو، تندر پارس خودرو نیز نمرات منفی کمتری در صداهای غیرعادی، بدنه و رنگ کسب کرده است.
این تفاوت کیفی، در پژو ۲۰۶ نیز به چشم ميآید، به نحوی که مدلهاچ بک و صندوقدار آن، در معیارهای ۹گانه نمرات منفی متفاوتی دارند. به عنوان مثال، ۲۰۶هاچ بک دارای تجهیزات الکتریکی، بدنه و ترمز بهتری است، در عوض ۲۰۶ صندوقدار توانسته نمرات منفی کمتری در سیستم موتور و رنگ کسب کند.
پس از ۲۰۶، به ریو در رده یازدهم جدول برمیخوریم، خودرویی که هنوز هم کیفیت پایینی در سیستم موتور دارد. ریو در تمام معیارها نیز نمره منفی به خود ميبیند.
پژوپارس خراسان نیز که پشت سر ریو قرار گرفته، در همه معیارها نمره منفی کسب کرده است. سمند نیز همین شرایط را داراست و نمره منفی رنگ و موتور آن بالا به نظر ميرسد.همچنین هر دو مدل تهرانی و خراسانی پژو ۴۰۵ نیز در همه معیارها نمره منفی به دست آوردهاند، که بیشترین آن به تزئینات مربوط است.
افت کیفی چینیها
سری هم به پنج خودرو چینی حاضر در جدول ردهبندی مهرماه بزنیم، خودروهایی که بهترین آنها MVM مدل ۵۳۰ است و کم کیفیت ترین شان هم لیفان ۵۲۰! در این بین، MVM مدل ۵۳۰ اگرچه در تزئینات، صداهای غیرعادی و نفوذ آب نمره منفی ندارد، اما همچنان کم کیفیتترین سیستم تعلیق را داراست.
MVM مدل X۳۳ نیز با وجود نداشتن عیب در سیستم تعلیق، صداهای غیرعادی و نفوذ آب، کم کیفیتترین تجهیزات الکتریکی و بدنه (مشترکا با پراید ۱۳۱ پارس خودرو) را به خود اختصاص داده است.همچنین MVM مدل ۱۱۰ نیز در ترمز و صداهای غیرعادی هیچ نمره منفی کسب نکرده و در جایگاه بیستم جدول قرار دارد.
لیفان هم که دو مدل ۶۲۰ و ۵۲۰ آن میهمان جدول کیفی مهرماه شدهاند، در کل از کیفیت پایینتری نسبت به سمند و پارس برخوردار است. مدل ۶۲۰ آن، به جز نفوذ آب، در باقی معیارها نمره منفی به خود ميبیند و لیفان ۵۲۰ نیز بیشترین نمرات منفی را در سیستم موتور، ترمز و صداهای غیرعادی در بین کل ۲۴ خودرو تحت ارزیابی، داراست.
انتهای جدول
سه رده انتهایی جدول کیفی خودروهای تولید داخل را بازهم مدلهای پراید به خود اختصاص دادهاند كه البته همه آنها در گروه خوبها جا دارند. در این بین، پراید ۱۳۱ سایپا، نه تنها در تمام معیارها نمره منفی دارد، بلکه بیش از سایر خودروها، آب در آن نفوذ ميکند. این محصول البته در بخش موتور نیز نمره منفی بالایی به خود ميبیند.
همچنین پراید ۱۳۲ هم که در رده یکی به آخر جدول جای گرفته، در تمام معیارها نمره منفی کسب کرده است و بیشترین آن به بدنه مربوط ميشود. نمره منفی ۱۳۲ هم در بخش موتور، بالا به نظر ميرسد.
آخرین رده جدول کیفی خودروها نیز طبق معمول میزبان پراید ۱۳۱ پارس خودرو است و این محصول در همه معیارها نمره منفی به خود ميبیند. پراید پارس خودرو همچنین کمترین کیفیت را در تزئینات، رنگ و بدنه (مشترکا با MVM مدل X۳۳) بین ۲۴ خودرو تحت ارزیابی مهرماه داراست.
منبع: دنیای اقتصاد
باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir
نظر کاربران
آقا مونتاژ ایران همینه که هست .
یا کارخونه ها رو تعطیل کنید و خودروهای روز دنیا رو وارد کنید
یا با همین وضعیت مونتاژ کنار بیایید !!!
با فاران موافقم.. این است صنعت خودرو سازی ایران ... تازه از خودشون ابتکار بخرج میدنند مثلا موتور پیکان رو روی اتاق پرو مونتار میکنند
من نمیدونم اگه ما صنعت خودرو سازی نداشته باشیم چه ضرری متوجه خودکفاییمون میشه ؟