این اتفاقات عجیب، همگی در امتحان نهایی امسال رخ داد!
«امروز در حوزهای که من امتحان دادم، به محض اینکه برگه به دست یکی از بچهها رسید، رو کرد به بغلی خود و گفت اینها همونها هستند. من متوجه شدم و پرسیدم بچهها چی شده؟ سؤالها پخش شده؟ او هم گفت آره یکی از کانالهای تلگرامی سؤالی را گذاشته بود ولی ما باور نکردیم که اینها سؤالات است».
شرق: «امروز در حوزهای که من امتحان دادم، به محض اینکه برگه به دست یکی از بچهها رسید، رو کرد به بغلی خود و گفت اینها همونها هستند. من متوجه شدم و پرسیدم بچهها چی شده؟ سؤالها پخش شده؟ او هم گفت آره یکی از کانالهای تلگرامی سؤالی را گذاشته بود ولی ما باور نکردیم که اینها سؤالات است».
اینها صحبتهای یکی از دانشآموزانی است که مدعی لورفتن سؤالات امتحانی در یکی از کانالهای تلگرامی شده است. اما رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش «لورفتن سؤالات قبل از شروع امتحان» را تکذیب کرد و گفت که امسال سؤالات هیچ امتحانی لو نرفتهاند. لورفتن به معنی این است که دانشآموزان قبل از شروع امتحان سؤالات را بدانند. او درعینحال وقوع تقلب در امتحانات نهایی امسال را تکذیب نکرد و گفت که تاکنون ۵۰۰ مورد تقلب کشف شده است.
۷ نفر تقلب کردند و راحت سر جلسه نشستند
حمیدرضا، یکی از دانشآموزانی است که امسال در یکی از شهرهای استان فارس امتحان نهایی داشت. او میگوید که درهای حوزهای که او امتحان میدهد، ساعت هشت باز میشود اما اگر دانشآموزان تا ساعت ۸:۱۰ بتوانند با تأخیر وارد حوزه امتحان شوند که اکثرا هم میتوانند، سؤالات امتحانی میرسد و آنهایی که عمدا دیر وارد حوزه امتحان شدهاند، میتوانند به سؤالات دسترسی داشته باشند و سؤالات را روی دست یا ساق پا یا روی چکنویسهایشان که مخفی کردهاند یا هر جایی که بتوانند، بنویسند. حمیدرضا صحبتهایش را اینطور ادامه میدهد: اکثر بچههایی که تقلب میکنند، با گوشی موبایل تقلب میکنند. حوزه امتحانی ما سیگنالیاب و فلزیاب دارد اما این دستگاهها نه میتوانند سیگنال را تشخیص دهند نه فلز را. چیزی که من میبینیم این است که حدود ۱۰ گوشی موبایل وارد جلسه میشود و دوربینی هم نیست که بعد از امتحان بخواهند بررسی کنند و متقلبان را پیدا کنند.
این دانشآموز از نظارت ناظران امتحانات نهایی بهشدت ناراضی است و میگوید: ناظران حوزه ما خیلی ریلکس رو صندلیهای خود مینشینند و حتی از جایشان بلند نمیشوند که بخواهند ببینند چه کسی با خودش گوشی آورده است! اما در امتحان فارسی از سه پسر و چهار دختر گوشی گرفته شد که خیلی واضح درحال تقلبکردن بودند. اتفاقا یکی از پسرها پسردایی رئیس حوزه بود. پس از چند دقیقه رئیس حوزه آمد گفت ما گوشیهای این افراد را گرفتیم و صورتجلسه کردیم و گزارش میدهیم اما چون هیچی در برگه امتحانی ننوشته بودند، میتوانند بیایند و سر جلسه بنشینند. این در صورتی است که ۴۵ دقیقه از امتحان گذشته بود که تقلب آنها لو رفت. بعد از امتحان هم دیدیم که گوشیهای آنها را پس دادند.
ناظرها سالن را رها میکنند و میروند چای مینوشند!
بهنوش دانشآموزی در اصفهان است که میگوید در منطقه ما مسئولان حوزه امتحانی فقط با دست دانشآموزان را قبل از ورود به جلسه بازرسی میکنند. او میگوید: حدود یکربع طول میکشد که برگههای امتحانی چاپ شود و به دست ما برسد. وقتی هم که برگهها چاپ میشود، همهمهای سالن را میگیرد. بچهها بلندبلند جلوی روی ناظر تقلب میکنند و ناظرها هم سالن امتحان را رها میکنند و میروند چایی مینوشند. در حوزه ما نه دوربین مداربسته هست نه سیگنالیاب! ما با چشم خودمان دیدیم که موبایل به جلسه امتحانی میآورند ولی تعداد خیلی بالاست و خیلیهایشان هم دوستان ما هستند و نمیتوانیم دوستانمان را بفروشیم. این وظیفه مسئول حوزه امتحان است که موبایلها را جمع کند و متخلفان را از امتحان بیرون بکشد.
او میگوید: کسی که بخواهد موبایل بیاورد، میآورد. بچهها در استان اصفهان داخل ماسک خود هندزفری میگذارند و داخل حوزه امتحان میآورند و راکتها هم نمیتوانند پیدایشان کنند. به نظر من تا وقتی نمیتوانند جلوی این تقلبها را بگیرند، تأثیر قطعی معدل هم باید حذف شود.
روزی هزار بار آرزوی مرگ میکنم/ تنها پناهم شده خواب
آناهیتا از همدان درباره تقلبها میگوید: من آنقدر در این امتحانات بیعدالتی دیدم که برای منی که به یکسری چیزها معتقد هستم و تحت هیچ شرایطی تقلب نمیکنم، هیچ انگیزهای باقی نمانده است. در امتحان جامعهشناسی که داشتیم دو نفر از دانشآموزان بلندبلند تقلب میکردند و سؤالات را با هم ردوبدل میکردند و ناظر سر جلسه هم مثل یک مترسک فقط نگاه میکرد.
او در ادامه میگوید: در امتحان دینی ما بچهها به سمت سالن هجوم بردند و هیچکس هم دانشآموزان را بازرسی بدنی نمیکرد! هیچکس را با راکت نمیگشتند. یعنی اگر کسی با خودش موبایل با تقلبی آورده بود، به راحتی وارد حوزه امتحانی میشد. حتی کارت ورود به جلسه را هم بررسی نمیکنند. اگر من کسی را به جای خودم سر جلسه فرستادم چه؟ من در این سه امتحان ندیدم کسی اصلا شناسنامه یا کارت ملی چک کند بگوید تو چه کسی هستی که میخواهی وارد جلسه شوی؟
یکی دیگر از دانشآموزانی که امسال امتحان نهایی داشت، میگوید: به خاطر تصمیم شما برای قطعیکردن تأثیر معدل، سهچهارم بچهها آینده و زندگی خود را باختهاند. تمرکز ندارم برای امتحانات ترمیم معدل نهاییام درس بخوانم. من بشخصه دیگر نمیدانم برای چه چیزی باید بجنگم. هدفهایم را گم کردم و تنها پناهم شده خواب. حتی خجالت میکشم به چشمان پدر و مادرم نگاه کنم. هیچوقت فکر نمیکردم وقتی هنوز ۲۰ سالم هم نشده اینقدر ناامید و افسرده باشم.
یکی دیگر از دانشآموزانی که امسال نهایی دارد هم میگوید: میدانم نباید خسته شد و کم آورد ولی به خاطر این استرس کنکور و فشار روانی مصوبه روزی هزار بار آرزوی مرگ میکنم. قصد ناشکری ندارم ولی خسته شدم. آبروی خانوادهام را میبرم اگر چیزی قبول نشوم. خانوادهام همه کار برایم کردند ولی من لیاقت ندارم. این مصوبه من را نابود کرد. شاید باورتان نشود ولی روزی هزار بار آرزوی مرگ میکنم و به خودکشی فکر میکنم.
او میگوید: کاش باعث و بانی این وضع یک روزی در این حالی که من دارم قرار بگیرد تا بفهمد حس ناچیزی و حقارت و خودکشی و افکار منفی و سردرد و حال بد یعنی چه! اصلا نمیخواهم دعا کنم که به راه راست هدایت بشود؛ چون عذاب زیادی کشیدم و فقط میخواهم نابودی مافیا و زجرکششدن مافیا را به چشم ببینم. آن موقع حالم خوب میشود. یعنی روزی میرسد که من نابودی مافیا را ببینم؟ البته فکر کنم تا آن موقع من مردهام.
صدای دانشآموزان مناطق محروم: اینجا مراقب هم کم است چه برسد به دستگاه فلزیاب
بابک یکی از دانشآموزان منطقه سه است که امسال امتحان نهایی داشته است. او خواهش میکند که حرفشان را به مسئولان برسانیم و به دادشان برسیم: حرفمان را فقط شما میتوانید به مسئولان بالا برسانید. خواهش میکنم کمکمان کنید. من از منطقه سه هستم. اینجا نه راکتی هست نه فلزیابی و تا دلتان بخواهد تقلب میشود. من یک هفته است دارم برای امتحان دینی میخوانم که حتی 19.75 هم نشوم و ۲۰ بشوم و آن ۲۵ درصد در معدلم تأثیر داشته باشد اما نفر کناری من بهراحتی با گوشی تقلب میکند. من این همه وقت گذاشتم و درس خواندم اما با کسی که درس نخوانده برابریم. این بیعدالتی است. در منطقه سه مراقب هم کم است چه برسد به دستگاه فلزیاب! من دارم دیوانه و افسرده میشوم و توان ندارم درس بخوانم. من به چه امیدی درس بخوانم که یک عده با تقلب ۲۰ بشوند؟ تو را به خدا قسم یا تأثیر را مثبت کنید یا شرط معدل را بردارید. با این تقلبها این بیعدالتی است که این نمرهها سرنوشت ما را تعیین کند.
علی نیز از حوزهای در زاهدان میگوید: سؤالات با تأخیر ۴۵ دقیقهای پخش شد و سه بار سؤالات تجربی را به جای انسانی پخش کردند. آیا با این روند امتحان این نمرات باید آینده ما را تعیین کند؟
خواهر یکی از داوطلبان امتحانات نهایی هم میگوید: خواهرم پایه دوازدهم تجربی است. من بیرون از حوزهاش منتظرش بودم. من با چشمان خودم دیدم که حداقل سه دانشآموز بعد از ساعت هشت وارد حوزه امتحانی شدند؛ در صورتی که روی کارت ورود به امتحان ذکر شده است که باید ساعت ۷:۳۰ وارد حوزه کنکور شد. ساعت ۸:۴۵ هم برگه دانشآموزان انسانی و ۱۰ دقیقه بعد هم برگه بچههای تجربی را دادند. حتی یکی از مراقبان گفت وای ساعت از ۸:۳۰ گذشته و دیر شده! واقعا با این همه بینظمی این نمرات باید تا این حد تأثیرگذار باشد؟
تقلبها در امتحانات نهایی از کجا لو میرود؟
هامون سبطی، دبیر کمیسیون آموزش دیدهبان شفافیت و عدالت آموزشی، درباره نحوه دسترسی به پاسخها و سؤالات در امتحانات نهایی گفت: متأسفانه اغلب این تقلبها رایگان است و در کانالهای تلگرامی توزیع میشود که بهسادگی قابل ردیابی هم نیست؛ به همین دلیل اکثر دانشآموزان کشور اعم از فقیر و غنی در هر شهری میتوانند به این پاسخها که دقایقی بعد از شروع آزمون منتشر میشوند، دسترسی داشته باشند. اغلب این کانالهای تقلب فروش حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد از آغاز آزمون، شروع به قراردادن سؤالات و پاسخها به صورت رایگان در کانال خود میکنند. به همین دلیل هم هست که نماینده مجلس میگوید اگر آزمون۳۰ تا ۴۰ دقیقه با تأخیر انجام شود، احتمال تقلب بالاست؛ چراکه نظارت کاملی روی دانشآموزانی که در حوزهها هستند، نمیتواند باشد و کافی است فقط یک یا دو نفر از آنها تلفن همراه با خود به داخل حوزه آورده باشند. یا حتی او بهراحتی میتواند از حوزه امتحانی در آن دقایق به بهانه دستشویی خارج شود و با چرخی در مدرسه به پاسخ سؤالات دسترسی پیدا کند. دقت کنید که بسیاری از پاسخها دوگزینهای یعنی در حد صحیح و غلط یا تککلمهای یا جای خالی هستند و این توجیه که تقلب در آزمونهای تشریحی فعلی کار دشواری است، در حد ادعاست.
این کنشگر و فعال حوزه آموزش در ادامه درباره سود بالای ادمینهای کلاهبردار کانالهای تقلبفروش میگوید: ما میبینیم که این سؤالات و پاسخها در کانالهای تلگرامی فروش تقلب ساعات اولیه از طرف چند هزار نفر دیده میشود. طبیعتا کسانی که امتحان نهایی ندارند، نیازی به حضور در این کانالها و دیدن فوری پاسخ سؤالاتی که روبهرویشان نیست، ندارند و کسانی که این پاسخها را میبینند، منطقا در سر جلسه امتحان هستند. به این شکل این افراد بیاخلاق و مفسد، پس از جذب عضو در کانالهای تلگرامی خود کانالها را با قیمت بالایی میفروشند یا اینکه با کسب اعتبار بین دانشآموزان میگویند حال که به پاسخهای امتحانات نهایی از طریق ما دسترسی داشتید، به سؤالات کنکور هم دسترسی خواهید داشت. آن زمان شروع به کلاهبرداری و سوءاستفاده از داوطلبان میکنند و سؤالاتی را به اسم سؤالات کنکور با قیمت ۲۰ میلیون تومان به بالا به داوطلبان میفروشند که کل این جریان کلاهبرداری است. طبق گزارشهای غیررسمی که از نهادهای امنیتی در اختیار دیدهبان قرار میگیرد، قیمت سؤالات احتمالی کنکور که در اختیار برخی افراد خاص قرار میگیرد، حدود چند میلیارد تومان است. یکی از این کانالهای پیشفروش سؤالات کنکور دستگیر شدهاند و در حال پسدادن بازجویی هستند که امیدواریم بازجوییهای آنها برای دستگیری سایر کلاهبرداران مفید باشد.
دستمزد کم مصححها، عامل فساد و تقلب
علاوه بر تقلبهایی که این روزها صدای اعتراض دانشآموزان زیادی را بلند کرده است، در طول دوره برگزاری امتحانات نهایی تصویری از اختلاف فاحش بین نمرههایی که مصححهای مختلف به یک برگه امتحانی دادهاند، در کانالهای تلگرامی دست به دست شد. هامون سبطی، دبیر کمیسیون آموزش و رسانه دیدهبان شفافیت و عدالت آموزشی، درباره این عکس که از اختلاف نمره بین مصححهای امتحانات نهایی در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: ما این تصویر را بررسی کردیم و به کارشناسان سپردیم؛ اما دلیلی مبنی بر اینکه چنین تصویری واقعیت نداشته باشد، به دست نیامد. در خبرگزاری میزان نیز این اختلاف نمرهای به اطلاع عموم رسید.
دلیل مخالفت برخی مسئولان با تأثیر قطعی نمرات امتحانات نهایی در کنکور نیز آگاهی به وجود چنین مشکلاتی مانند اختلاف نمره بین مصححهای امتحان نهایی بود. هدفی که برای امتحان نهایی در سالهای پیش تعیین شده بود، ارتقای پایه تحصیلی و فارغالتحصیلی دانشآموز از مدرسه بود و سالهای سال، از امتحانات نهایی تنها بهعنوان همین وسیله استفاده میشد. نهادن چنین بار سنگینی بر دوش امتحانات نهایی آنهم با عجله و تعیین ضربالاجل، این نتایج را برای دیدهبان و اغلب کارشناسان پیشبینیپذیر کرده بود.
ارسال نظر