شرط ایران برای بازگشت «پژو» و «رنو»
اجرای طرح واردات خودرو مدتهاست به دلیل شروط وزارت صمت به تعلیق افتاده است. آخرین ممنوعیتی که برای واردکنندگان در نظر گرفته شد، واردات خودرو از فرانسه بدون جبران زیان است. اما آیا فرانسویها حاضر به جبران زیان و بازگشت دوباره به ایران هستند؟
تجارت نیوز نوشت: اجرای طرح واردات خودرو مدتهاست به دلیل شروط وزارت صمت به تعلیق افتاده است. آخرین ممنوعیتی که برای واردکنندگان در نظر گرفته شد، واردات خودرو از فرانسه بدون جبران زیان است. اما آیا فرانسویها حاضر به جبران زیان و بازگشت دوباره به ایران هستند؟
پس از انتشار اسامی شرکتهای منتخب واردکننده، که همان خودروسازان بودند، اعلام شد که واردات خودرو به مرحله اجرا رسیده و شرکتهای واردکننده منتخب مذاکراتشان را با خودروسازان خارجی آغاز کردهاند.
با نگاهی به پیشینه شرکتهای واردکننده و همکاری این شرکتها با خودروسازان خارجی گمان میشد که با آزادسازی دوباره واردات خودرو، واردکنندگان مجددا به سمت همان شرکای قدیمی خود بروند.
چانگان، نیسان، هیوندای، میستوبیشی و البته سیتروئن، رنو و پژو از مهمترین گزینهها برای آغاز مذاکرات بودند. اما طولی نکشید که واردات خودرو با شرط و شروط جدیدی مواجه شد. ازجمله آنکه وزارت صمت در ابتدا واردات خودروهای فرانسوی را به دلیل بدعهدی گذشته آنها ممنوع اعلام کرد. این در حالی است که تعداد قابلتوجهی از این شرکتها ازجمله سیتروئن، رنو و پژو فرانسوی هستند.
در همین زمینه امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، طی گفت و گویی اعلام کرد: شرکتهای فرانسوی به دلیل رفتار پژوسیتروئن و رنو در دوران تحریم و ترک ناگهانی ایران با بازگشت تحریمها، خسارات سنگین را متوجه شرکتهای ایرانی کردند و به همین دلیل واردات از فرانسه ممنوع است.
اما مدتی نگذشت که قالیباف حرف خود را پس گرفت و واردات از این کشور را مشروط به جبران خسارات واردشده در گذشته کرد.
او برای بار دوم در رابطه با ممنوعیت واردات از فرانسه توضیح داد: شرکتهای فرانسوی در صورت جبران خسارات ترک ناگهانی ایران بعد از بازگشت تحریمها، میتوانند در کشور فعالیت کنند.
زیان خودروسازان پس از خروج فرانسویها از ایران
گرچه دولت سعی دارد وانمود کند این خودروسازان فرانسوی هستند که از پس قطع همکاری با ایران آسیب دیدهاند، اما با نگاهی به وضعیت صنعت خودروسازی ایران، میتوان دریافت که بازار ایران بهمراتب آسیب بیشتری دیده است.
نگاهی به تاریخچه همکاریها نشان میدهد که خودروسازان فرانسوی سالها در شرکتهای خودروسازی ایرانی مشغول به سرمایهگذاری و فعالیت بودند. اما ناگهان بدون توجه به قراردادها و سرمایهگذاریهای کلان، ایران را ترک کردند. البته گستره همکاری آنها با آمریکا ایجاب میکرد که از خیر سود همکاری با ایران بگذرند.
با این حال پس از اینکه رنو و پژو ایران را ترک کردند دو خودروساز دولتی مجبور شدند به ازای هر خودرو که به مردم پیشفروش کرده بودند، دو یا سه خودرو تولید داخل به مشتریان تحویل دهند. البته این اتفاق برای دو شرکت چانگان و سیتروئن هم تکرار شد و پس از سرمایهگذاری مشترکی که صورت گرفت، این دو شرکت از ایران رفتند.
واردات خودرو با جبران زیان؟
حال وزارت صمت و دولت انتظار دارند که این خودروسازان به جای فروش محصولات خود، ابتدا زیانهای پیشین را جبران کنند. اما آیا خودروسازان فرانسوی قبول میکنند که جبران زیان کنند؟
با توجه به تحریمها و روابط سیاسی بین دو کشور، به نظر میرسد این کشور حاضر به جبران زیانهای پیشین خود نباشد. از طرف دیگر گفته میشود احتمالا خودروسازان فرانسوی حاضر به همکاری با ایران نشدهاند و جدای از جبران زیان، حتی خودرو هم به شرکتهای واردکننده نمیفروشند.
همچنین به نظر میرسد بازار خودرو ایران هم برای خودروسازان فرانسوی چندان جذاب نیست تا آنها را مجاب به سرمایهگذاری و همکاری مجدد با خودروسازان ایرانی کند.
به همین علت است که گفته میشود شرکتهای واردکننده به دلیل ضربالعجلی که وزارت صمت برای آنها تعیین کرده، در تلاش برای خرید خودروهای خارجی از بازار کشورهای همسایه هستند. واردات خودرو بهصورت واسطهای نیز مشکل جدیدی را برای واردکنندگان، بهویژه خریداران این خودروها بهوجود میآورد. چراکه این خودروها که ادعا میشوند اقتصادی، با واردات واسطهای به خودروهای لوکس تبدیل خواهند شد.
نظر کاربران
اونها منتظر شرط شما بودند
مگه قراره برگردن😄😄😄
انگار قرار نیست درس عبرت بگیریم
شرطاین است که کالاهاشون گرانتر بدهند
برای چی بیان مارو تحریم می کنند همین کشورها بعدش بیان اینجا غلت کردن
بیچاره رنووپژو ورشکست میشوندهههههه چقدرواقعا چاسوس شرقند این مسولهای نفوذی ما ازهر دشمنی برای ملت دشمن ترند ای بیسوادها
خخخخ الان منتظرن
وقتی اراده دولتمردان برای همکاری با فرانسه استارت میخورد...
همه مشکلات رو حل میکنن...
خلاصه با خسارت یا بدون خسارت باید با فرانسه همکاری کنند..و منافع خود را تامین کنند..
اگر ایران خودرو خیلی به پژو علاقه مند است مردم هم به محصولات ال جی و سامسونگ اعتماد و علاقه دارند . محصولات ژاپن چند برابر بهتر ،کم مصرفتر و با دوام تر هستند و خودرو سازی ژاپن و کره با کیفیت تر و مطمئن تر و ارزانتر هستند . پژو پرمصرف و پر استهلاکه
کدوم احمقی هست که بیاد اینجا. کشوری که. بی صاحب. و بی برنامه. و. هر هرکی. هست. وزیر صمت. هر روز یه حرفی میزند وزیر خیلی هم موافق واردات خودرو نیست. چون. اون موقع که ماشینهای با کیفیت خارجی بیاد. دیگه کسی این ماشینهای. بی کیفیت و گران داخلی رو نمی خرد الان هم مدام داره واردات رو عقب میاندازد. تا وقت بخرد تا ماشین بیشتری. بفروشد
... سر وزیر سمت که با شرط و شروط احمقانه باعث گرونی خودرو شده است
خجالت بکشید وزارت صمت که قیمت خودرو را به کجا رساندید
در رو وا کن لطفن. قول میدم بچه مثبت باشم. ترا خدا . نادمیم ...
انگار با شرط گذاشتن شما شرکت پژو و رنو ورشکست شدن. خودتون رو تحریم کردید نه اونها را
اینا تکلیفشون با خودشون معلوم نیست...
با یه غوره سردیشون میکنه و با یه مویز گرمی...
خط و نشون میکنن و التیماتوم میدن و بعدش میگن ما شکر اضافه خوردیم اگه میخوای بیایی، بیا...چرا ؟ چون توش پول داره...آره دادا پول...
چی میزنی عمو ؟
نه اینکه قدرت خرید مردم انقدر بالاست که بخوان انتخاب کنن!! دلتون به چی خوشه جدی؟ شما بگو از افغانستان کیه که بتونه بخره؟؟؟ همین فرغونهای داخلی رو هم دیگه کمتر کسی میتونه بخره…. چه به روزگار این ملت اومد.
شما در جایگاهی نیستید که. به فرانسوی ها. امر و نهی کنید مثل این که یادتان رفته. ما تحریم هستیم. نه فرانسویها.
خخ اره دارند التماس میونند
شرط
کدام شرط
هیچ ...ی نتوانستید انجام بدهید حالا با وارد کردن خودروهای فرانسوی دارید باج میدهید به فرانسه
...
واردات خودرو از فرانسه یعنی خیانت به ایران انقلابی ،خودرو سازی فرانسه در جهان خودرو مطرحی نیست چرا بایددوباره پول و ارز ملت فدای ارتباط فرانسوی سود!!
مزخرف ترین خودرو ، خودرو های پژو و رنو هستند .لطفا از واردات خودرو های فرانسوی جلوگیری شود تا خودروهای کره ای و ژاپنی که کم استهلاک هستند وارد شود.
چرا اینقدر بدبختیم وبدبختی مون ادامه داره
چون مغز نداریم وچون ...
مونتاژکاران خودرو فقط بفکر پرکردن جیب خودشان هستند و فقط دزدی و رانت و کم فروشی و گرانفروشی در دستورکارشان است همین ... که مجری بود فکرش با حالا 180 درجه اختلاف پیدا کرده است و نان به نرخ روز میخورد خدا به داد این ما برسد با این افراد حزب باد
یارو به ده را نمی دادند سراغ خونه کدخدا را می گرفت شرط گذاشتیم
مگه ارباب چین میذاره؟
شرطش اینه اول باید جیب اینها پر کنند
دیگه خواب ال جی وسامسونگ ببینی