زمزمه اخذ مالیات سنگین از بازار خودرو
این روزها، دلالی در جای جای دنیای مسکن و خودرو ریشه دوانده است و به سختی میتوان دست افرادی که تمام دغدغهشان از خرید و فروش خودرو سود باد آورده است را از این بازار قطع کرد.
دیجیاتو: این روزها، دلالی در جای جای دنیای مسکن و خودرو ریشه دوانده است و به سختی میتوان دست افرادی که تمام دغدغهشان از خرید و فروش خودرو سود باد آورده است را از این بازار قطع کرد.
وقتی پای خرید و فروش خودروهای نو و صفر کیلومتر به میان میآید، این خودروسازان هستند که قیمت روز بازار را تعیین میکنند؛ اما این روزها که محدودیت ثبت نام برای خرید خودرو در نظر گرفته شده، حتی قیمت ماشین صفر را هم دلال مشخص میکند و همین امر به نوعی به افزایش دلالی و استقبال از خرید و فروش حواله خودروهای صفر دامن زده است، حال اما به نظر می رسد که سازمان امور مالیاتی قرار است تا مالیات سنگینی را برای سود حاصله از خرید و فروش خودرو در نظر بگیرد.
این درحالیست که سامانه فروش یکپارچه خودرو از سوی وزارت صمت عملیاتی شد که البته با مقاومتهایی از سمت خودروسازان خصوصی مواجه بود؛ سامانه ای که به گفته وزارت صمت باعث می شود برنامه فروش خودروسازان شفاف تر از روش قرعه کشی باشد.
از ابتدای فروش خودرو به روش قرعه کشی، انتقادات بسیاری از سوی مردم و کارشناسان خودرو به این فرآیند وارد شده است.
سامانه فروش متمرکز یک ایراد بزرگ دارد، و آن فعال بودن رویه قرعه کشی است. به نظر میرسد با وجود ابراز مخالفتهای مختلف در خصوص اجرای نه تنها تاکنون اقدامی برای حذف قرعه کشی صورت نگرفته، بلکه شاهد اجرای آن در سیستم یکپارچه فروش هستیم.
حال برخلاف وعدههای وزیر صمت، قرعه کشی خودرو نه تنها حذف نشده است، بلکه به سایر محصولات نیز سرایت کرده است. اکنون خودروهای مونتاژی چینی که با قیمتهای بالاتر از محصولات داخلی به فروش میرسند نیز در معرض قرعه کشی خودرو قرار گرفتهاند.
اگر بخواهیم این مساله را ساده بیان کنیم، باید گفت که اکنون تمامی خودروهای مونتاژ داخل به روش قرعه کشی فروخته میشوند. در حقیقت تقاضا برای ثبت نام اولیه همه خودروها آن قدر بالا است که تمامی آنها باید با روش قرعه کشی به مشتریان عرضه شوند. قرعه کشی خودرو طی چند سال اخیر انگیزههای سفته بازانه خریداران را افزایش داده است و آنها با شوق و رغبت به سمت خرید انواع خودروها گام برمیدارند.
برای مثال اکنون تقاضا برای ثبت نام خودروهایی همچون لاماری ایما، دیگنیتی، فیدلیتی و محصولات مدیران خودرو به شدت افزایش یافته است. این اتفاق در حالی است که تولید این خودروها افزایش پیدا نکرده است و قیمت آنها در مقایسه با خودروهای داخلی بسیار بیشتر است. با این حال تعداد بسیار بالای تقاضا برای خرید این خودروها، موجب میشود تا آنها به روش قرعه کشی در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرند.
طبیعی است که بسیاری از افراد با هدف کسب سود به سمت خرید خودرو گام بر میدارند. برندگان قرعه کشی خودروهایی همچون فیدلیتی، دیگنیتی و لاماری ایما نیز حوالههای دریافت شده را با قیمتی بسیار بیشتر از نرخ حواله در بازار آزاد به فروش میرسانند. در نهایت این امر به اغتشاش بیشتر بازار خودرو منجر میشود و قیمت خودروهای چینی را در بازار به شدت افزایش خواهد داد، بازاری که تاکنون آرام و کم تردد بوده است.
گفته میشود این سامانه به نفع مشتریان و در جهت افزایش رضایتمندی آنها، موضوع عرضه چند برابری خودرو نسبت به دفعات گذشته در نظر گرفته شده است و فرآیند به صورت شفاف تحت نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پیگیری خواهد شد.
در مورد مالیات خرید و فروش خودرو، هنوز جزییات چندانی منشر نشده است، اما ظاهرا 70 درصد از سود حاصل از خرید و فروش خودروهای صفر کیلومتر می تواند سهم قوانین مالیاتی قلمداد شود که در این صورت، ضربه ای سهمگین به دلالان همیشه ثروتمند خودرو در کشور وارد خواهد شد و این صنف شلوغ و پر اقبال، بخش زیادی از درآمد هنگفت خود را از دست خواهند داد.
نظر کاربران
نگران نباش ازجیگر مردم میکشنش بیرون.
قرعه کشی مسخره برداشته بشه بازار آرام میشه .
راه حل شما فقط گران کردن هست.
درود بر این سیاست پیش پا افتاده خب معلومه دیگه شما مالیات بگیرد اونها قیمت بالاتر مبرند معلومه دولت ومردم کاری از دست شون بر نم یادخدایا رح کنه الله اکبر
پاسخ ها
دکتر مالیات بر عایدی فروشه یعنی هرچی بالاتر هم بفروشه بیشتر باید مالیات بده.
از کی تا حالا با اخذ مالیات چیزی ارزون شده بلکه اون مالیات هم میاد روش. این چه تئوری های مزخرفی که دنبال می کنید. دست مافیا را قطع کنید. ارزش پول ملی را بالا ببرید. مردم هر روز دارن فقیر تر می شن. دولت هم به بهانه های مختلف اجناس را بالا می بره. آیا فریاد رسی هست؟
حذف دلال کاری نداره
خود دولت دلالی میکنه توی همه چی
برن مذاکرات کنن خب
تا کی دستشون توی جیب مردم
مالیات برای بیشتر از دو خودرو برای هر خانواده باید زودتر اتفاق می افتاد دست دلال کوتاه بسه
خرید فروش واسطه گری برای گرونی ارز و خودرو دارو کالای اساسی باید ممنوع جریمه بشن
خود خودرو سازا دپومیکنن میدن بازار آزاد پارکینگاشون رو ببین
بازم دلالا از جیب مردم در میارن مالیات رو
سازمان حمایت از تولید کننده چطوری میتونه حمایت از مصرف کننده هم باشه مسخره اند چقدر خب همین میشه 😁
الان پول سنگین میخواد برای دلالی مردم ندارند کار خودشونه
نه خودرو وارد میشود نه خودرو تولید میشود کمبود باعث این مسله است این وسط شما شروع به دلال تراشی و خالی کردن جیب مصرف کننده بدبخت هستید
کاری نداره تو قولنامه یک عدد درج میشه مبلغ اصلی بالاتر با تایید دو طرف ....
این همه داستان و انشا لازم نیست.یک کلام نمیگذارند خودروی خارجی وارد شود چون جرات و توان رقابت ندارند.و دست عده ای هم به خون هموطنان بدبختی که از روی ناچار ماشین ایرانی سوار میشوند آلوده ست
اصلا ربطی به دلال نداره اگ دولت بخاد واردات خودرو را آزادبکنه ماشین زیاد بشه ارزون میشه
اگر همه چیز دست دلال ومافیا هست پس دولت در این میان چکاره است
باز راه را دولت اشتباه می رود گمرک را ازاد کن
مواد سوختی را هم ازاد کن خودت به خود همچی
درست می شود
پول زور نه مالیات
متاسفم براشون .. من ۳۰ بار نوشتم .. هنوز در نه اومده.. همش رانت هستش برای خودشون و دلال ها که بازم همون خودشونن
نتیجه رانت و فسادیه که شما درست کردین اگه خودرو بدین دست مردم اینجوری نمیشه . کجای دنیا ماشین رو باید با قرعه کشی بخری که اینجا
دلال جماعت راهشو بلده...شما بشین صبح تا شب فکن...یا گرون تر میفروشه یا یجوری زیرابی میره ک هیچکس نفهمه
مافیای خودرو در تمام مراکز قدرت و تصمیم گیر رخنه کرده و این مافیای خودروست که قیمت تعیین میکنن
شما هر فکری میکنید. اشتباه. از آب در میاد. این هم همینطور میشه. دلال. پول مالیات رو از مشتری میگیره. و ماشین رو گرون تر میفروشند عمرا. حریف دلال بشوید. دلال داره. کشور. رو اداره میکند. دولت هیچ کاره هست
دایی من. در آلمان زندگی میکند. میگه اینجا هر ماشینی بخواهی انتخاب میکنیم. چند روز سوار میشیم. اگر خوشمان. آمد. برامون. قسط بندی میکنند میگفت اینجا کسی ماشین رو تعمیر نمیکنه. چون به صرفه. نیست. ماشین کهنه میدهی. ماشین. نو. میگیری
نصف نصف هم نه !!!
70 درصد سود ودولت میخواد!!!
خوش اشتهاست !!!
اگر تولید به اندازه ای باشه که پاسخگوی متقاضیان باشه و به هر فرد فقط یک خودرو اختصاص داده بشه و قرعه کشی نباشه دیگه خودبخود برای دلال مقرون به صرفه نیست و دیگه نیازی به این 70 درصد نیست ...