حمله تند یک روزنامه به سریال «نیسان آبی»
روزنامه جوان در یادداشتی تند و تیز از سریال «نیسان آبی» انتقاد کرده است.
روزنامه جوان در یادداشتی تند و تیز از سریال «نیسان آبی» انتقاد کرده است.
در همین رابطه لینک زیر را بخوانید:
نیسان آبی؛ فیلمفارسی ۱۴۰۰ یا مفرح و بامزه؟
این روزنامه نوشت:
* قطعاً سریسازی با سریالسازی تفاوت دارد. «نیسان آبی» نشانهای از سریسازیهای منوچهر هادی است.
* منوچهر هادی پس از دل، گیسو را ساخت و بعد بلافاصله نیسان آبی، این همه تلاش و پشتکار بدون تنفسِ کافی اگر چه در سرمایهاندوزی جواب مثبت داده، اما نتیجه فرهنگی قابل قبولی نداشته است. هادی نمیتواند حتی سریال سرگرمکننده بسازد، یعنی او بیشتر از اینکه پی ساخت سریال برای مخاطب باشد، دنبال محاسبات مالی است.
* چگونه میشود کارگردانی به این اندازه سعی در تولید داشته باشد، اما نتیجه لازم و حداقلی را کسب نکند. نیسان آبی را برحسب وظیفه با صبوری و تحمل تا قسمت آخر دیدم نه اینکه مشتاق آن باشم بلکه قرار بود منوچهر هادی نقدهایی را که به سریال دل وارد شد تکرار نکند، اما انگار او نمیتواند از خالتور و بازاری ساختن دست بکشد. او به درستی توانسته است از سریالهای چند سال گذشته شبکه فارسیوان و جم کپیسازی کند. نیسان آبی حاصل یک نگاه ناسالم به بنیان خانواده است. هادی به شیوه همان سریالهای مبتذل خانواده را نشانه گرفته و از یک خانواده سنتی یا شوهر وفادار به خیانت رسیده است.
* در چند قسمت اول احساس میشد هادی سعی دارد با بهرهگیری از شمایل فیلمفارسی به اهمیت خانواده و رفاقت برسد و پرداخت سرگرمکنندهای داشته باشد، اما از نیمه دوم او طرفدار قشر تازه به دوران رسیده سرمایهداری میشود که مرد خانواده یعنی جمشید قاسم پور به شمایل مرام و معرفت فیلمفارسی دست به خیانت میزند، از سوی دیگر هادی با المانهای منسوخ و البته زیرپوستی شک و افترا را در زندگی زناشویی نشان میدهد که این همان تکنیک سریالهای تخریبکننده ترکی است. تخریب خانواده توسط یک مرد خانوادهدوست فارغ از منطق نه میتواند متقاعدکننده باشد و نه انگیزههای آسیب شناسانه داشته باشد، یعنی اگر رضا خرسند به جای جمشید دست به خیانت میزد.
* از منطق کافی بهرهمند بود، اما در شرایط کنونی هادی یاد میدهد که چگونه میشود یک مرد همسرش را دوست داشته باشد و به او خیانت کند، این همان الگوی سریالهای ترکی است که شاخصه آن سادهانگاری در خیانتهای درونخانوادگی بود. هادی سعی داشته است بگوید اعتماد در رابطه زناشویی میتواند به سرعت از بین برود، او آنقدر با نابلدی این عمل را انجام داده که اول جمشید را به سرمایهداری میرساند و بعد از او یک مرد خیانتکار میسازد. این شیوه روایت به شدت مخرب و آسیبرسان است، از سوی دیگر هادی با اعتماد و عدم آن به نارساییهای عاطفی رسیده است و آگاهانه اعتماد زناشویی را زیر سؤال برده و در این میان درست یا غلط بودن این خیانت تحت تأثیر ضدزن بودن کارگردان قرار گرفته است.
* زنی که به شوهرش اعتماد داشته چگونه میتواند خطای او را نادیده بگیرد و او را عفو کند؟ چه خللی یا کمبودی در رابطه جمشید و زری بود که او حاضر به خیانت شد؟ این بخشش میتواند برداشت غلط و مخربی برای مخاطب داشته باشد! هادی سعی کرده است در سریالش اشارهای به مسائل اجتماعی ایران هم داشته باشد، مثل گرانی و کمبود مواد غذایی تا افزایش قیمت دلار و مهاجرت به ترکیه و اختلاس، اما اینها هیچ ارتباطی با متن سریال ندارد، یعنی انگار هادی به طور لحظهای جلو رفته است و هیچ منطقی در خط روایی پیدا نیست. هادی در نیسان آبی همان رویه همیشگی را پیش گرفته است؛ نه فیلمنامهای وجود دارد و نه هدفی جز تخریب خانواده.
* سرعت در ساختن و بیدقتی باعث شده است نیسان آبی ساختار حداقلی هم نداشته باشد. هادی بیشتر سعی داشته است با عناصر دهه چهلی یک مرد هوسران را نشان بدهد که مخفیانه زن صیغهای دارد. نیسان آبی همچنان توهین به شعور مخاطب است و هادی قصد ندارد از دام سریسازی رها شود و سریالی درخور مخاطب ایرانی بسازد؛ سریالی که از راه درست و منطقی جذاب و سرگرمکننده باشد. هادی آنچنان در کارگردانی نابلد است که حتی با یک سکانس سریال دل در قسمت آخر نیسانآبی شوخی میکند! بیشک حضور حسین یاری، مهران غفوریان یا بهناز جعفری باعث شده است این سریال مخاطب حداقلی داشته باشد.
نظر کاربران
راست میگه
بنظرم برای گروه سنی شش سال تا ده سال مناسبه
پاسخ ها
دقیقا دختر من ده سالش نگاه میکنه و میخنده خودم اصلا خندم نمیگیره والا
خوب بود
البته این نظر شماست اتفاقا بسیار با حقایق جامعه همخوانی داشته و سریال خوبی بود
واقعیته جامعه هست
اسم کارگردان برای هادی سنگینه ،
پاسخ ها
+
همین که چند هفته ای مردم و شاد کرد کلی ارزش داره کارش نه مثل شما که فقط میخواید مردم زار بزنن
پاسخ ها
احسنتتتت عالی گفتی
در این سریال متاسفانه به قشر معلم توهین شده است آنجا که فتاح یک معلم بازنشسته به یک
چگونه یک معلم بازنشسته یک گاوداري چند میلیاردی دارد و چرا یک معلم پنجاه شصت ساله برای یک دختر نوجوان نقشه می ریزد
پاسخ ها
باید جلوی این سریال یا گرفته شود ، این چه فرقی با سریال های ترکی دارد؟
نصراله جان ول کن داداش همش فیلم بود خیلی جدی نگیر عموجان
به هر قشری بگن به آنها بر میخورد، در حالیکه این نمونه ای از جامعه هست
بهاره رهنما هم به همین شکل سی ساله بارخودش رابست
سریال بسیار ضعیفی بود. حیف وقت و هزینه
چطور وقتی حتی یکی از سریالهاش طرفدار نداره انقدر درامد داره؟؟؟؟
پاسخ ها
اگر طرفدار نداشت که نمیساخت دوست عزیز، همینجا بخون ببین چند نفر کامنت طرفداری گذاشتند بعد ببین چقدر در کشور سریالشو می بینند
واقعا افتضاح و سطح پایین بود.
پاسخ ها
چه اصراری داری ببینی
من از قسمت پنجم بع بعد ندیدم، ولی هادی خوب کارشو بلده که از همچین سریال های درآمد خوبی داره، و اتفاقن پر بیننده هم میشه
کاش به شخصیت جمشید دست نمی زد. خانواده دوست ، وفادار به همسر ، نجیب ، احترام بجا به همسر خود، متهد و ....
سریال خیلی خوبی بود
دقیقا موافقم ..خیلی زندگی ها رو پوچ نشون داد ..دیگه نمیشه به کسی اعتماد کرد انگار
کاملا به جنس مذکر توهین شد تو این فیلم ..
خدا رو شکر بعد از افتضاح دل قول دادم که هیچچ موقع سریال های داغون این ادم رو نبینم..الان ک کامنتا رو میخونم خیلی خرسندم لاز این قضیه
متاسفانه خیانت هست هست هست. حتی در بهترین حالت زندگیه زناشویی.
هادی جان حیا کن پول مارو حروم نکن شما بیشتر باید لوله کش بشی چون خوب آب میبندی
سریال خوبی بود خداییش سرگرم بودیم ولی دقیقا بعد از اون قسمت خیانت به بعد پسر 7 سالم بهم میگه اگر تو رفتی خیانت کردی میکشمت هااا!!!!!
دیدن این فیلم حتی یک قسمت اون بیهوده ترین کار زندگیم بود برای خودم و کارگردان این فیلم واقعا متاسفم
خیلی سریال بچگانه و بی محتوایی بود
فیلم عالی بود
منوچهر هادی کارگردان بسیار خوبی است.
ولی برای حداقل نیم قرن پیش یا برای فیلم هندی
از طایفه کیهان هستند
کدوم یکی از مشکلاتی که نشون داده بود دروغ بود؟؟؟؟
سریال ضعیف بود اولش سرگرم کننده بود بعد شد جاده خاکی فیلنامه نداشت
از سریال پایتخت خیلی بهتر بود از کارگردان و تمام بازیگرانی که مردم را شاد کردند ممنون کارگردان۲۰
میشه بگید چرا نظر منو نذاشتید.مگه کجایه حرف و نظرم مشکل داشت
پاسخ ها
الان نظرت اومده که