هدفمندی یارانه در آسمان ها هم تاثیر داشت!
رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی با اعلام اینکه دو هواپیمای داخلی امروز به دلیل ممانعت از سوختگیری در مبدا، دچار مشکل شدهاند،گفت: «با اجرایی شدن بخشنامه شرکت ملی پخش و پالایش فرآوردههای نفتی، امروز از سوختگیری پرواز تبریز به دمشق هواپیمایی تابان در مبدا جلوگیری به عمل آمد و این پرواز مجبور شد در شهر ارومیه برای سوختگیری به زمین بنشینند!
رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی با اعلام اینکه دو هواپیمای داخلی امروز به دلیل ممانعت از سوختگیری در مبدا، دچار مشکل شدهاند، گفت: «با اجرایی شدن بخشنامه شرکت ملی پخش و پالایش فرآوردههای نفتی، امروز از سوختگیری پرواز تبریز به دمشق هواپیمایی تابان در مبدا جلوگیری به عمل آمد و این پرواز مجبور شد در شهر ارومیه برای سوختگیری به زمین بنشینند!
همچنین یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت زاگرش نیز که قرار بود از اهواز به تهران پرواز کند، در فرودگاه اهواز دچار مشکل مشابه شد که نهایتاً با وساطت استانداری ، دو تن بنزین دریافت کرد تا مجبور نباشد در اصفهان برای سوختگیری فرود آید.»
سید عبدالرضا موسوی با اشاره به اینکه نامه شرکت ملی پخش و پالایش مبنی بر افزایش ۴۰۰ درصدی نرخ سوخت هواپیماها چهارشنبه گذشته به شرکتهای هواپیمایی ارسال شد، افزود: «سه شرکت هواپیمایی هنوز این نامه را دریافت نکردهاند، اما با اینحال دو پرواز مذکور در مبدا تنها اجازه سوختگیری با نرخ ۴۰۰ تومان در هر لیتر آن هم بهصورت پرداخت نقدی را داشتهاند.»
وی با بیان اینکه ما در حال رایزنی با دولت، مجلس و ستاد هدفمندی یارانهها هستیم، ادامه داد: «در چنین شرایطی که دولت به ما ارز نمیدهد و ما به ریال از مردم پول میگیریم و به سختی تبدیل به ارز میکنیم، چگونه میتوانیم هم پاسخگوی افزایش هزینههای ستادی، پرسنلی و اقلام مصرفی خود باشیم و هم کیفیت، ایمنی و توسعه خدمات خود را دنبال کنیم؟»
رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی بیان داشت: «نمیتوان نرخ سوخت را دستوری بالا برد و توقع کنترل نرخ خدمات هواپیمایی را داشت. بنابراین دولت یا باید اجازه افزایش نرخ خدمات را بدهد یا ارز ارزان در اختیار شرکتهای هواپیمایی بگذارد و یا یارانهای برای این خدمات در نظر بگیرد.»
موسوی افزود: «ما سال گذشته با افزایش هزینه ۱۳ درصدی و امسال با افزایش هزینه ۱۴ درصدی مواجه بودیم، ضمن آنکه ۳۰ درصد به نرخ ارز افزود شده و با اعمال افزایش ۴۰۰ درصدی هزینه سوخت نیز به ازای هر ساعت صندلی پرواز ۱۱ تا ۱۳ دلار افزایش هزینه خواهیم داشت.»
وی با بیان اینکه دولت باید به تعهدات خودش برای اجرای قانون هدفمندی یارانهها پایبند باشد، گفت: «ما در هفتههای اخیر با تحریم «یاتا» مواجه بودیم که پروازهای آفلاین «ایرانایر» را هدف قرار داد و بر این اساس «ایرانایر» دیگر نمیتواند مسافری را به شرکتهای خارجی بسپارد یا از سوی آنها مسافری بپذیرد و از طریق اتاق پایاپای اسناد مالی صورتحسابی در این خصوص رد و بدل کند و به تبع آن مسافری هم برای ادامه مسیر از این طریق به شرکتهای هواپیمایی دیگر واگذار نخواهد کرد، اما در حال حاضر افزایش ناگهانی قیمت سوخت در داخل از تحریمهای خارجی برای شرکتهای هواپیمایی مشکلسازتر شده است.»
گفتنی است پیش از این برخی کشورهای خارجی تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی را متوقف کرده اند و به همین خاطر برخی از پروازهای خارجی شرکت های هواپیمایی ایرانی ناگزیر می شوند در فرودگاه های میانه راه بر زمین بنشینند و سوختگیری کنند که هزینه های سنگینی را بر آنها تحمیل می کند . با این حال این اولین باری است که این شرکت ها در داخل کشور با مشکل مشابه مواجه می شوند!
منبع: عصرایران
باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir
ارسال نظر