چهار دلیل افزایش قیمت خودرو اعلام شد
مدیر گروه پژوهشهای صنعت و معدن موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی گفت: با خروج امریکا از برجام و قرارگیری صنعت خودرو در لیست تحریمهای مستقیم، عدم تعادل در سمت عرضه و تقاضای خودرو به افزایش نرخ خودرو منجر شد.
سایپا نیوز: مدیر گروه پژوهشهای صنعت و معدن موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی گفت: با خروج امریکا از برجام و قرارگیری صنعت خودرو در لیست تحریمهای مستقیم، عدم تعادل در سمت عرضه و تقاضای خودرو به افزایش نرخ خودرو منجر شد.
الهام اسمعیلی پور ماسوله درباره چرایی افزایش نرخ خودرو در بازار و اینکه برای برون رفت از شرایط موجود چه اقداماتی میتوان انجام داد، گفت: از اواخر سال ۹۶ با رسانه ای شدن زمزمه خروج امریکا، نرخ ارز در بازار آزاد با افزایش تدریجی نرخ همراه شد. این موضوع توام با انتظار افزایش قیمتها و کاهش ارزش پول ملی از یکسو موجب رشد نرخ مواد اولیه تولید خودرو نظیر فلزات و محصولات پتروشیمی و از سوی دیگر، سرریز سرمایههای سرگردان خانوار به بازار ارز و سکه جهت حفظ ارزش پول ملی شد.
وی ادامه داد: اعمال محدودیتهای دولت بر خرید ارز و سکه موجب ورود نقدینگی به سایر بازارها شد و تقاضا برای خودرو به واسطه نگاه سرمایهای به آن و نه مصرفی، افزایش یافت.
اقتصاددان موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی گفت: به موازات افزایش تقاضای واسطه گری در بازار خودرو، خروج شرکای خارجی از صنعت به واسطه اعمال تحریمهای یک سویه بر کشور و محدودیت در تامین مجموعه ها و قطعات منفصله خارجی، تولید و عرضه خودرو با کاهش همراه شد که نتیجه آن افزایش تولید خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان، افزایش مطالبات معوق و نتیجتا افزایش بدهی و زیان انباشته خودروسازان بود. کاهش تولید همراستا با ممنوعیت واردات به مازاد تقاضای خودرو دامن زد.
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: اختلاف نظر در فرآیند قیمتگذاری و عدم تناسب میان نرخ خودرو با افزایش نرخ مواد اولیه در هماهنگی با جهش نرخ ارز (نظیر ورق فولادی، پلاستیکهای مهندسی و مواد شیمیایی و پلیمری و... و.)، موجب افزایش هزینههای تولید خودروسازان شد که این امر از یکسو به افزایش زیان خودروسازان و از سوی دیگر به افزایش شکاف بین نرخ کارخانه و نرخ بازار خودرو انجامید. ماحصل این وقایع، افزایش انگیزه واسطه گری و تشدید عدم تعادل بازار در شرایط محدودیت های سمت عرضه بود.
وی گفت: کاهش سود سپرده بانکی در اوایل اسفند سال ۱۳۹۷ و افزایش فزاینده نقدینگی منتهی به اسفندماه سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۲۳ درصد از دیگر عوامل اثرگذار بر سرایت نقدینگی سرگردان به بازار خودرو به واسطه افزایش بازدهی سرمایه و نقدشوندگی بالای آن بود. بروز نابسامانی و التهابات قیمتی در بازار خودرو از یکسو و اختلاف نظرها در خصوص فرآیند قیمتگذاری خودرو موجب شد تا تنظیم بازار و نظارت موثر بر نحوه عرضه کالا و خدمات و همچنین قیمتگذاری خودرو به کارگروه تنظیم بازار واگذار شود. بر این اساس، برای کاهش تقاضای سفتهبازی در بازار خودرو، نرخ خودرو ۵ درصد پایین تر از نرخ بازار تعیین شد. علی رغم این سیاست گذاری، حاشیه بازار در آن سال با ۳۱ واحد درصد افزایش همراه بود و این روند فزاینده همچنان ادامه یافت.
این اقتصاددان موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی تصریح کرد: با توجه به اینکه فرمول فعلی شورای رقابت، نیز نتوانسته به کاهش حاشیه بازار کمک کند، لازم است فرمول قیمتگذاری مورد بازنگری قرار گرفته و در راستای متوازنسازی سود در طول زنجیره تولید خودرو اصلاح شود.
وی با بیان اینکه نرخ محصولات پتروشیمی و محصولات فولادی بر اساس نرخ جهانی و نرخ ارز در بورس کالا قیمتگذاری میشوند تصریح کرد: قیمتگذاری نباید به صورتی باشد که حلقههای ابتدایی با بیشترین سود همراه باشند.
نظر کاربران
۱- عدم مدیریت
۲- بی کفایتی مسئولان
۳- بی سوادی مدیران
۴- انحصار خودر خوورسازی
پاسخ ها
کارمندان مفت خور و بی خاصیت ...
تعدیل نیرو تا ۱ پنجم تنها راه نجات صنعت خودرو
دمت گرم گل گفتی
تحریم ،وابستگی بسیار زیاد صنعت مونتاژ خودرو چون ما خودروسازی نداریم فقط مونتاژ میکنیم
قبیلهایی شدن مدیریتی رو فراموش کردی بگی
شماها مگه نمیگفتید آمریکا هیچ غلطی ننیتواند بکند و تحریم ها نعمتی از طرف خداوند است
احسنت بر شما دقیقا
انحصار و انحصار و انحصار
آزاد کنن واردات را تا معلوم بشه چقدر ارزش دارن
مردم.خسته.شدن.به.خدا.خسته.شدن.بعضی.ها.ندارن.فقرن.حلاصه.ی.پراید.مدل.پایین.میگرفتن.کرایه.کشی.عمرمعاش..خودش.بچه.هایش.در.میاره.الان.نه.بخدا.ننویسید.از.ماشین.موتوری.۳۰.میلیون.شده.
اینها که فرمودند اقتصاد دان نمی خواست !!!ما اگر اقتصاد دان داشتیم وضعیت این نبود این داستان که الان یه سبزی فروش هم میداند که چه شد همه چی ولو شد .با این همه همه اش حرف بیخود است که ما میتوانیم ما این باشد که زه بغل در از افغانستان وعراق وارد کنیم.
اینا خو نیگن تحریم اثری نداره و همش فرصته تو خو تحریما دو تخم مرغ هم اثر مستقیم داره دروغگوها
توجیحتون به درد عمتون خورده
با آمریکا روابط برقرار کنید همه چیز خوب میشه
پاسخ ها
حالا هی بگید مرگ بر امریکا
فقط
نمیخواد با آمریکا رابطه برقرار کنی فقط کافیه گردن دوتا دزد و اختلاس گر رو تو بین مردم بزنی دوساعت بعدش پرایدنود میلیونی میرسه هفت ملیون .
مرگ بر شماها...لعنت به مدیران بی کفایت ..
ایناهمش توجیهات بی تدبیری وبی لیاقتی مسئولینه.کار فقط کار مافیا ست.
واردات ازاد کنید. ما هم دیگه راضی به ضرر شما نیستیم. میریم خارجی میخریم
واقعااگه واستون مهمه که مردم ماشین سوارشن دستوربدن سالی10میلیون ماشین واردکنن ببینم چجوری ماشین کم میاد؟الان توبندرای ازادبا100میلیون میشه یه ماشین خارجی خوب وایمن سوارشدولی توبقیه ی شهرابا100تومن باید دربه دربشی که بتونی یه تیبابخری
ملت تا حالا اینجوری توجیه نشده بودند خیلی نامردی خخخخ
ببینم تخم مرع چهارده و نیمی هم به خروج امریکا از برجام ربط داره
فقط میشه گفت مدیران بی کفایت ودزدداریم
سلام چه ربطی به گرانی داره خودرو داخل ایران تولید میشه اون وقت قیمتش حارج تعیین میکننم
پاسخ ها
تو ایران مونتاژ میشه پس قاعدتا باتوجه به تحریم ها قیمتش رو مسائل خارجی مون تعیین میکنه مثل خیلی چیزهای دیگه
وقتی سم میدین به مردم دنبال دلیلش خنده داره
1،ناتوآنی خودروسازان در تامین نیاز کشور
2بالاترین تعرفه واردات برای خودرو
3ضعف مدیریت
از کرامات شیخه ما این است .... شیره رو خورد و گفت شیرین است . بابا بی خیال اینقدر خودتونو رو تو زحمت ندازین چرت و پرت تحویل مردم بدین . همین الان که نصفه بیشتر کارخونه های ماشین سازی دنیا دچار مشکل در فروش شدن شما ها دارین ماشینه با فن آوری ۳۰ ساله پیش رو چندصد برابر میندازین به مردم . مردم هم چاره ای ندارن جز خرید این لگن ها . شما به اون بالادستیا سفارش کن اجازه ورود ماشین رو به مملکت بدن اون وقت ببین ماشین ارزون میشه یا نه
از کرامات شیخه ما این است .... شیره رو خورد و گفت شیرین است . بابا بی خیال اینقدر خودتونو رو تو زحمت ندازین چرت و پرت تحویل مردم بدین . همین الان که نصفه بیشتر کارخونه های ماشین سازی دنیا دچار مشکل در فروش شدن شما ها دارین ماشینه با فن آوری ۳۰ ساله پیش رو چندصد برابر میندازین به مردم . مردم هم چاره ای ندارن جز خرید این لگن ها . شما به اون بالادستیا سفارش کن اجازه ورود ماشین رو به مملکت بدن اون وقت ببین ماشین ارزون میشه یا نه
نیازی به تحلیل های عریض و طویل نیست! چون سازمانها و ارگانهای عریض و طویل آموزشی و پرورشی و .......... از در امد نفتی ارتزاق می کردند و حالا که از نفت خبری نیست!! دارند از خودرو ارتزاق می کنند !! پس گرانی و تورم طبیعی است باید عادت کنیم.و الی .....
پاسخ ها
شما موشک و هواپیما و انرژی هسته ای دارید و میسازید و بعد خودرو که 53سال در این کشور کارخانه دارد و مونتاژ میشه نمیتوانید داخلی بسازید بایستی مرگه موش بخورید و بمیرید در ضمن خودرو ورثه زیادی دارد که بایستی شکم انها هم سیر شود و خودتان هستید
گرانی خودرو با این حرفا توجیه نمیشه اصلا خودرو هیچی گرانی مرغ و تخم مرغ رو چحور توجیه می کنید
۱دلیل اول بی قانونی ۲مسئول خاطی به هیچ جوابگو نیست۳منافع مسئولین اولویت دارد بر منافع ملت۴شکستن کمر قشر طبقه ضعیف بخاطر استثمار بیشتر.
شماکه شعار میدادید تحربم برای شما فرصت شده ملت بیچاره حالا فهمیدن فرصت یعنی نابودی زندگی بدبختی بیچارگی
سلام
عامل گرانی خودرو :
دو خودرو ساز ایران خودرو و سایپا هستند ۰
بعد میان به مردم میگن اجاره کمتر بگیرین هوای همدیگر را داشته باشید وقتی خودتان همه چیز را ده برابر کردید از مردم چه انتظار دارید
پس بلند بگین مرگ بر آمریکا!