آوینا_استیکی 2
adexo3
۱۰۵۴۱۸۱
۳۱ نظر
۵۰۱۳
۳۱ نظر
۵۰۱۳
پ

چرا آمار مرگ ناشی از کرونا در ایران بالا است؟

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: جهش‌های کرونا توجیه کننده میزان بالای مرگ و میر در کشور نیست و به استثنای جهش‌های قبلی که در چین رخ داد و سپس به ایران و اروپا انتقال یافت، تاکنون جهش‌های جدید و بیماری زایی بیشتر این ویروس گزارش نشده است.

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: جهش‌های کرونا توجیه کننده میزان بالای مرگ و میر در کشور نیست و به استثنای جهش‌های قبلی که در چین رخ داد و سپس به ایران و اروپا انتقال یافت، تاکنون جهش‌های جدید و بیماری زایی بیشتر این ویروس گزارش نشده است.

دکتر سید محمد جزایری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پرشکی تهران مهمترین دلیل اختلاف میزان مرگ و میر در برخی کشورها مانند ایران با سایر کشورها را کم توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی دانست و افزود: مسؤولان این کشورها مردم را متقاعد یا مجبور به رعایت این توصیه کرده اند.

وی ادامه داد: به طور مثال در کشورهای اروپایی، مردم تردد چندانی در ایام شیوع بیماری در شهرها ندارند و با این کار جلوی افزایش تماس ها گرفته شد اما در ایران این تغییر رفتارها چندان محسوس نیست.

جزایری با یادآوری این که مردم بی محابا در کوچه و خیابان مشغول تردد هستند، افزود: فشارهایی که از سوی مسؤولان باید اعمال می شد تا شهروندان برخی رفتارها را نداشته باشند، در داخل کشور خیلی قوی نیست.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: مردم باید دستورات بهداشتی را به دقت مراعات کنند تا کمتر مواجه با این ویروس شوند. این که همه تقصیرها را به گردن ویروس بیاندازیم، هم نادرست است و هم مشکلی را رفع نمی کند.

ایران جزو ۱۰ کشور بالای مرگ و میر ناشی از کرونا است

جزایری خاطرنشان کرد: ایران همراه با ۹ کشور دیگر که بیشتر کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی هستند، میزان بالایی از مرگ و میر را به خود اختصاص داده و در میان این ۱۰ کشور، ایران در بالاترین رده ها قرار گرفته است.

وی یادآور شد: در موج دوم با وجود کاهش مرگ و میر در اکثریت قریب به اتفاق کشورهای دنیا، خصوصا آن دسته از کشورهایی که در موج اول بسیار آسیب دیده بودند، در برخی کشورهای آمریکای جنوبی و ایران نه تنها میزان مرگ و میر کاهش نیافته بلکه مقداری از افزایش را هم نشان می دهد.

این ویروس شناس اظهار داشت: میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در اغلب کشورها بسیار پایین تر از ایران است، زیرا آنان توصیه های بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن دست را رعایت می کنند و در اماکن عمومی و پرتردد حضور پیدا نمی کنند.

جزایری ادامه داد: مسلما واکسن یا داروی موثر در اختیار آن جوامع نیست که این کاهش مرگ و میر را به این عوامل نسبت دهیم.

ارتباط میزان بالای مرگ و میر در ایران با جهش ویروس کرونا

وی با طرح این سوال که آیا میزان بالای مرگ و میر در ایران با جهش های مولکولی کووید۱۹ ارتباط دارد، گفت: جهش های کرونا توجیه کننده میزان بالای مرگ و میر در کشور نیست و به استثنای جهش های قبلی که در کشور چین رخ داده و سپس ویروس جهش یافته به ایران و اروپا انتقال یافته، تاکنون جهش های جدید در ایران و سایر نقاط دنیا در مورد بیماری زایی بیشتر ویروس گزارش نشده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد با گذشت زمان امکان تعیین توالی ویروس کووید ۱۹ از سوی مراکز تحقیقاتی کشور امکان پذیر شده و با تحقیقات به عمل آمده توسط دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی - گروه ژنتیک با همکاری شبکه تحقیقات بیماری های ویروسی کشور مواردی از نمونه های ایرانی را با فناوری فوق الذکر مورد مطالعه قرار داده و تعیین توالی کرده اند.

جزایری افزود: این بررسی ها مشخص کرد در بیماران کشور ویروس کرونا جهش هایی داشته که می تواند مختص به نژاد ایرانی باشد اما این جهش ها اصلا به بیماری زایی بیشتر ارتباطی ندارند.

وی یادآور شد: جهش های ویروسی بر ۲ نوع است؛ نوع اول جهش در ساختارهای اساسی ویروس انجام می شود که سبب افزایش تکثیر و بیماری زایی آن می شود. نوع دوم جهش هایی در ساختمان آنتی ژنیک ویروس است که این تغییرات نوع دوم احتمال بیشتری برای بروز دارند ولی الزاما این تغییرات نوع دوم سبب افزایش بیماری زایی نمی شوند.

این ویروس شناس خاطرنشان کرد: بروز جهش از نوع اول در ویروس می تواند با بیماری زایی بیشتر همراه باشد که تاکنون این چنین جهشی در ویروس کرونا توسط مراکز تحقیقاتی دنیا غیر از موارد جهش هایی که در شروع روند جهان گیر شدن این ویروس گزارش شده اند، به طور وسیع یافت نشده است.

جزایری ادامه داد: در جوامع مختلف ممکن است انواع جهش ژنتیکی را داشته باشیم؛ زیرا ویروس با توجه به عادات آن جامعه و به خصوص ترکیب ژنتیکی مردم آن جوامع خودش را وفق می دهد.

وی ادامه داد: به این معنی که ویروس با سیستم ایمنی آنها ممکن است کنار بیاید و به حالتی برسد که سیستم ایمنی بدن نتواند ویروس را به درستی بشناسد یا اگر بشناسد آن را به عنوانی جدی نمی گیرد که به آنها جهش های فرار از سیستم ایمنی بدن گفته می شود. این گروه جهش ها سبب افزایش بیماری زایی ویروس نمی شوند، فقط برای مردم ایجاد زحمت می کنند.

رییس شبکه تحقیقات بیماری های ویروسی کشور تصریح کرد: جهش های فراوان و جدید مرتب از کشورهای مختلف از جمله ایران گزارش شده و خواهند شد. لیکن این نوع جهش ها از انواعی نیستند که این افزایش مرگ و میر را در ایران و سایر کشورهای دنیا توجیه کنیم مگر اینکه در آینده اتفاقات خاصی در چرخه ارتباط ویروس با اقشار جامعه رخ دهد که سبب تغییر در ژنتیک ویروس و به تبع آن تغییر در رفتار ویروس و افزایش بیماری زایی آن شود.

وی تاکید کرد که در حال حاضر تنها راه مقابله با این ویروس در زمان فقدان واکسن و داروی مناسب، رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چون کرونا براشون نعمتی شده تا ایرانیان رو نابود کنن
      دشمن ما همینجاست دروغ میگن آمریکاست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو هر خونه ای یه خونه خراب کن هست که بره ویروس بیاره من تمام مدت ضدعفونی میکردم خونه کسی نرفتم ارتباطم با بیرون به اندازه خرید چند روزه اقلام خوراکی بود از سقف تا کف خونه را ضدعفونی کردم اما شوهرم با همکارای اشغالش تو اداره بساط خورد و خوراک پهن میکردن و ماسکشون را در می آوردن حتی دو روزی از یه ماسک یه بار مصرف استفاده می کردن هر چه اعتراض میکردم سودی نداشت فقط بچه ها هم عصبی می شدن و وارد دعوای ما میشدن حالا هم درگیر کرونا شدیم نمی دونم زنده می مونیم یا نه اما به خدای احد اگر بچه هام چیزیشون بشه زنده اش نمیزارم

      • GOGL

        تا زمانیکه این وزیران پیشنهادی هستند همین است
        ...

    • محسن. هاشمی نزاد

      ایا دکترخبر دارد قرص وامپول که درمسیح دانشوری داریم واردایران شود ،60/مرگ ها کمتر میشود
      متاسفانه داوریش هست اما درناصرخسر

    • بدون نام

      چون هم دولت داره حمایت میکنه هم مردم رعایت میکنن هم...... (جوک هفته)

    • بدون نام

      چون دروغ میگن امار بالاست مرد باشین کل جواب تستارو برین نگاه کنین که مردن یک دهم نیست منم روغن تو مملکتم گیر نیاد صدتا راه واسه مجاب کردن مردم پیدا میکنم

    • بدون نام

      باز مردم باز مقصر مردم هستند بی کفایتی خودتون نبود داروی مناسب نبود امکانات بیمارستانی فرسودگی نیروها و تجهیزات ضعف اقتصادی کشور نبود کمک های دولتی برای قرنطینه به فکر مردم نبودن
      چرا آمار مرگ و میر در بین مسئولین بالا نیست هر کدامشان کرونا گرفتند فوری خوب شدند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسولان هرچه داروی که از کمک های بین الملل وکشورهای دیگه آمده به مردم ندادن برای خودشون انبارکردن وازادفروختن به قیمت خون ننه شون

      • بدون نام

        50درصد مردم هم مقصرند،والا همسایه طبقه پایین ما بساط مهمونیش همچنان پابرجاست،درهفته حتما 3شب مهمون دارن،منتظرم خبر مرگ یکیشون بیاد
        یا اینایی که مرتب در سفرند،قطعا دولت بدون همکاری مردم کاری ازش برنمیاد
        بماند که دارو وتجهیزات پزشکی هم از مردم دریغ میشه و مخصوص خودیهاشونه

    • بدون نام

      چون مردم اهمیتی به مسعولان کشور ندارند مسعولان کشور فقط به فکر خودشان هستند

    • بدون نام

      چون مسوولان احساس مسعولیت نمی کنند به فکر مردم نیستند

    • بدون نام

      سانسورچی چاپ کن

    • بدون نام

      وقتی اجازه نمی دن هرکس با ماشین خودش سر کار بره همین دیگه اردیبهشت به 70 نفر رسیده بود الان مترو و اتوبوس محل همه گیری

    • سید

      خوب مگه تا بحال متوجه آمار مرگ ومیر ناشی از کرونا زیاد بودنش خوب مشخصه دلیلش اینکه مگر جناب نمکی نگفته بود که ما تنها کشوری هستیم که کرونا رو مهار وخوب عمل کردیم خوب دلیلش همینه دیگه

    • بي نام

      مانند بقيه كارهايشان، كاربلد نيستند ، برنامه ريزي ندارند، توي اين مملكت هر مشكلي را الله بختكي مي خواهند حل كنند،با جاروجنجال وبه شيوه اي تبليغي.

    • بدون نام

      وقتی ایران با کشورهای اروپاب از نظر درمان و بهداشت مقایسه می کنند خندهم میگیره

    • درود

      مردم بی تفاوت همه شدن حتی اگرباهشدار میگی فلانکس مثبت ولی امان ازمردم که خیلی بی تفوت شدن وحتی ازآن نفری که مثبته رعایت فاصله درستی نمی کنند وفردی هم مثبته نه درفاصله ونه درضدعفونیها رعایت مناسب ندارند البته درمرگ میر درکل بعلت عدم رعایت آمار مبتلایان بسیاربیشتر است بسیاریشان بدون رعایت مسائل بهداشتی حتی تست هم نمیدن بنابراین بیشتر کسانیکه تست میدن واردفاز شدیدتر شده اند درمورد مرگ مسئولین درهمه کشورها مرگ ومیر مسئولین بسیار کمترداشتیم البته درایران مرگ مسئولین به نسبت بیشترهم بوده ازمعاونتهای خارجه ونمایندگان وغیره

    • س.ف

      متاسفانه مناسبتی اگه به نفع دولت باشه در مورد سخت گرفتن به مردم شل عمل میکنه وبرعکس نمونه روند صعودی که پیش امد بخاطر مراسم محرم بود که تصاعدی رفت بالا

    • کهنه سربازارتش ملت ایران

      چون به نفع دولت هست ویارانه بگیرکم ميشه

    • بینام

      چون خود مسئولین رده بالا میخاد که ی عده ای بمیرن بخصوص جوونا بهترمملکتو کنترل کنند

    • ناشناس

      چون بنای اول در خصوص کرونا ( اول اسفند ۹۸ )مبتنی بر دروغ بود
      خشت اول چون نهد معمار کج ، تا ثریا میرود دیوار کج

    • بدون نام

      چون ملت خسته شدن از زندگی که همش فشار راضی میگن هرچی شد شد

    • مارگون

      چون از بس دروغ گفتن به مردم.
      کسی اخبار و آمار رو باور نمیکنه.
      ماه محرم وضعیت سفید شد .
      بعد محرم یک دفعه قرمز

    • استقلالی

      دروغگو دشمن خداست

    • بدون نام

      چون می خوان امارشون ببرند بالا و پول زیاد بگیرند. و گرنه اکتراینایی که فوت می کنند چندین ساله بیمار ریوی و غیره هستند. .

    • دردواقعیت

      بخاطرانتخابات آمریکا،مرگ ومیردرایران بالارفت شوخی نیست چون بعدانتخابات آمریکا مردم به خاطرگرانی وفشارهای تحریم به چیزی امیدزندگی ندارندوبایدازویروس بترسندوبیرون نروند، چون بیرون رفتن به صلاح دولت نیست ازقبل آمار مرگ ومیروبالابرده اندوگرنه بقیه اخبارپیشرفت کروناکمی کذب است

    • بدون نام

      چون مسئولین از کرونا برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کرده و میکنند.مردم سدن موش آزمایشگاهی.. دشمن داخل کشور است بفیه حرفا قصه است تا سر مردم را گرم کنند

    • بدون نام

      چون ایران دوست نداره مریصی رفع بش یا تمام حتی قرص فاویپریارژاپنی ایگان به ملتش نمیده

    • صالح

      بيشترمردم بدبخت هستن مجبورن بااين گروني برن دنبال كاراگه كم وكسري نداشتن هيچكس بيرون نميرفت

    • بدون نام

      چون دارو نیست همه صادر میشه

    • بدون نام

      چون مردم رعایت نمیکنن،هنوزم خیلیاهستن ماسک نمیزنن ومیگن کرونادروغه باورندارن ازطرفی مسئولین براشون مهم نیست چه تعدادبمیرن......

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج