آوینا_استیکی 2
adexo3
۱۴۳۳۸۲۳
۲۲ نظر
۵۲۰۵
۲۲ نظر
۵۲۰۵
پ

زد و خورد دهه شصتی‌ها با هشتادی‌ها به جاهای باریک کشید

یکی از سوژه‌هایی که برای کاربران شبکه‌های اجتماعی همواره مثل آتش زیر خاکستر می‌ماند، مساله اختلاف نسل‌هاست.

برترین‌ها: یکی از سوژه‌هایی که برای کاربران شبکه‌های اجتماعی همواره مثل آتش زیر خاکستر می‌ماند، مساله اختلاف نسل‌هاست. صدرا محقق، روزنامه‌نگار درباره اختلاف نظر نسل زد و احتمالا آلفا با دهه ششصتی‌ها می‌نویسد: "قضاوت و انتقادهای تند نسل جدید نسبت به دهه شصتی‌ها از جدل‌های جدی جامعه ایران در سال‌های پیش رو خواهد بود. نشانه‌های این تعارض هم مدتیه شروع شده. محور اصلی دعوا، جدا از درست یا غلط بودنش، اینه که نسل جدید، متولدین دهه ۶۰ رو از در خیلی از مسائل مقصر می‌دونند."

زد و خورد دهه شصتی‌ها با هشتادی‌ها به جاهای باریک کشید

خب دهه شصتی‌ها کودکی را با رنگ و بوی جنگ و بازسازی جامعه گذراندند. آن‌ها با فضایی محدودتر زندگی را به چهارمین دهه زندگی رساندند. شور سیاسی داشتند، سنتی را به اندازه پاپ گوش دادند، پوسترهای عابدزاده، دایی و شاهرودی به دیوار اتاقشان بود، کلاه‌قرمزی و قرمز را در سینما دیده‌اند و کلی تجربه دیگر. اتفاقاتی که شاید برای نسل بعد، تر و تازه به نظر نمی‌رسد اما خب شصتی‌ها هنوز هم احتمالا با هشت آذر و دوم خرداد زندگی را می‌گذرانند. 

زد و خورد دهه شصتی‌ها با هشتادی‌ها به جاهای باریک کشید

تقابل دهه شصتی‌ها و نسل زد

در ادامه به سراغ نظراتی می‌رویم که در باب این مساله بیان شده. عده‌ای به سرزنش نسل زد برآمدند و عده‌ی هم منتقد سفت و سخت شصتی‌ها هستند. با ما همراه باشید.

داوود نوشته: مهمترین کنش نسل جدید، لایک کردن تتلو و کی‌پاپ بوده.

حسین: طبق تجربه و برخوردی که داشتم: نسل جدید عموما به هیپی بودن گرایش دارن. الان کول بودن حول مسائلی مثل تتو و ... می‌چرخه.

مهدیس هم به نسل تازه انتقاد دارد: گیر دادن به دهه شصتی‌ها و متهم کردنشون به داشتن نقش خیلی موثر یا متفاوتی نسبت به نسل‌های قبل یا حتی بعدشون، نشون‌دهنده عمق ناآگاهی اون فرد یا افراد از جنبه‌های تاریخی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایرانه و البته حس خودبزرگ‌بینی و مرکز جهان بودن نسل‌های تازه.

زد و خورد دهه شصتی‌ها با هشتادی‌ها به جاهای باریک کشید

پرسش تازه درباره تفاوت آگاهی نسل‌ها

صدرا محقق پس از بازخوردها نوشت: تو بحث‌های مرتبط بعضی‌ها نسل جدید رو «بی‌سواد، کتاب‌نخون، بی‌اطلاع از جامعه، بی‌شعور و...» می‌دونن. در حالی‌که این نسل به این دلیل ساده که دسترسی آسان‌تر و بی‌نهایت گسترده‌تری به منابع کسب آگاهی داشتن و دارن به‌وضوح از نسل‌های دیگه در این سن آگاه‌ترن و اگر ما متوجه نوع و حجم آگاهی‌شون نمی‌شیم - یا قبولش نداریم - دلیلش صرفاً معیارهای متفاوت‌مونه. نسل ما معیار باسوادی رو صرفاً کتاب خوندن می‌دونه. اما آیا آگاهی به دست اومده از دیدن هزاران فیلم و انیمه‌ی بی‌نظیر، وب‌گردی، دیدن یوتوب‌ و چرخیدن در سوشال‌مدیا آگاهی نیست؟

و حالا پاسخ‌ها:

مرجان: درست فک می‌کنن. البته سن هر چقدر که به سمت دورتر میره این بی‌سوادی بیشتر میشه. مثلا فاصله پیش از ۶۵ و و ۶۰ بازهم با شصت زیاده. بیشتر نسل شصت تا ۶۳، ۶۴ نه فکری دارن از خودشون و نه حرفی. فقط اذیتشون نکنید. 

علی در مخالفت با مرجان: هشتادی‌ها بچه زرنگن که وقتی یه سری مسائل مشخص شده تازه اومدن قضاوت میکنن‌. خارج بودن از وضعیت اجتماعی و سیاسی‌ای که دهه شصتی‌ها تجربه کردن، بسیار سخت بود. حتی دهه ۸۰ و ۷۰ با سن کم‌شون تو اتفاقات دهه هشتاد می‌تونستن کنشگری داشته باشن. 

مزدک: اصلا این چیزی که می‌گید فراگیر نیست، هرکسی بر مبنای زمینه‌ای که براش فراهم شده کنش نشون میده، اینها چون تجربه گذشته را دیدند با نگاهی رادیکال به گذشته و هرچیزی که باعث تثبیتش شده نگاه می‌کنند.

زد و خورد دهه شصتی‌ها با هشتادی‌ها به جاهای باریک کشید

حدیث اما از زاویه‌ای دیگر می‌بیند: به جای تایید بهشون توضیح بدید که اگه الان دختر نوجوان می‌تونه به خودش برسه و لباس دلخواه می‌پوشه، اگر الان پسر نوجوان می‌ره سراغ علاقه‌ی کاری و تحصیلی خودش، به خاطر اینه که در گذر ازین حال رو همین دهه شصتی ها کشیدن.

مهدیار: تفاوت دونسل عادیه ولی تعطیلی عقل و شتابزدگی، عادی نیست. شصتی‌ها خیلی کارها رو میخواستن بکنن که نتونستن. نسل زد هم‌ اتفاقا همین راه رو رفت. فقط کافیه با دید باز ببینیم.

امیر: نکته مهم‌ترش اینه که جمعیت دهه شصتی‌ها بسیار زیاده و وارد سن محافظه‌کاری هم شدند و در هر اتفاقی در سالیان آتی شاهد شکاف سنی عجیبی خواهیم بود.

و رویا به عنوان یک دهه هفتادی: ولی ما دهه هفتادی‌ها میدونیم شصتی‌ها هم مثل خودمون هستنن. مشکل از نسلهای قبل‌تره. کوتاه هم نمیان.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مسعود

      نسل زد یه نسل بی هویت که به هیچ چیزی اعتقاد نداره

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اونی که بچگیش در جنگ گذشت متولد اخر دهه پنجاهه نه نیمه دوم دهه شصت.هر چیزی به شاصتیها نسبت دادند مربوط به متولدین اخر دهه پنجاهه

    • achiles lomomba

      فقط نظر آخر درست بود

    • ناشناس

      جامعه ایران در دهه شصت بسیار منقبض بود و حتی بسیاری از چیزهایی که امروز برای نسل ۷۰ و ۸۰ به آسانی به دست میآید در دهه شصت وجود نداشت یه نوار کاست جرم بود یه ویدئو رو اگر کسی داشت با هزار ترفند به خانه میبردند تا یک فیلم ببینند ... شرایط اجتماعی امروز با دهه شصت قابل مقایسه نیست

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اینا رو متولد 66 تجربه کرده با متولد دهه چهل تا اول پنجاه؟ داره در مورد متولدین این دهه حرف میزنه،نه کسانی که در این دهه جوان نوجوان یا حتی بچه بودند

    • ناشناس

      فکر شما چیه موسیقی مبتذل اصلا فکر کردن چه تاثیری بر جامعه ماداره کدوم دهه شصتی تو این مملکت یه پست کلیدی داره

      پاسخ ها

      • ناشناس

        هیچ متولد دهه پنجاهی وزیر نشد یه دفعه وزیر دهه شصتی رو کردند.مظلوم تر و لای در مونده تر از متولدین دهه پنجاه نیست.بخصوص آخر دهه پنجاه که کل تاریخ و رنجهاشون توسط دهه شصتیها مصادره شده

    • دهه هفتادی

      به نظر من دهه هشتادی ها اطلاعات خوبی پیرامون علم و جامعه و...دارن فقط زبون دراز و بی ادب و بی پروا هستن

    • ناشناس

      ده هشتادیها زرنگ ومطالبگر حق خود هستن

    • مجید،آبی

      ماشصتیا جاده صاف کن اینا بودیم،اتفاقاتی که براما افتاده برا ایناوقفلله

      پاسخ ها

      • ناشناس

        متولدین دهه پنجاه این کارو کردند شصتی فقط روضه خوند

    • ناشناس

      نسل زد نسلی ک برای هر کاری عجله داشت
      اکثرا ن درست حسابی درس خوندن ن کار خاصی انجام میدن فقط دنبال ی شبه پولدار شدن و از کوتاه ترین و گاها اشتباه ترین مسیرمیخوان ب هدف های بزرگ برسن
      خیلیاشون تو سن پایین عموما زیر بیست سال ازدواج کردن و حتی بچه دار شدن و بعضیا حتی طلاق هم گرفتن
      کلا نسل بسیار عجولی هستن

    • مجتبی

      اره واقعا

    • ناشناس

      مثل تو

    • Re

      دهه هشتادی ها بدلیل دسترسی به امکانات برتر، پیشرفته تر از بالا نگاه می‌کنند و غافلند که این امکانات رو شصتی ها فراهم کردند برعکس دهه شصتی ها بدلیل زحمتها و حسرتهایی که برای توسعه زندگی خود و خانواده و جامعه کشیدند، به کارها، افکار بلند پروازانه اما بی حساب و کتاب هشتادیها به دید حقارت و ضعف اونها نگاه می‌کنند.

    • ناشناس

      توچکار کردید

    • ناشناس

      نسل ده هشتاد نسلی لوس وپرو و همیشه طلبکارهستند که اسطورشون امیرتتلو روانی اگر اینها در شرایط ده شصت زندگی می کردند اینقدر بلبل زبونی نمی کردنند وبیشترتلاش می کردنند و اینقدر فاز روشنفکری طلبکاری برنمی داشتن

    • اکبر ترکستان

      دهه هشتادیا هنوز بوی شیر میدید چی میدونید دهه پنجاه شصتیا چی کشیدند هرروز یه مدل لباس همه جورامکانات دارید بهتره قدرشو بدونید

    • ناشناس

      بدترین دوره ما دهه شصتی ها بودیم نه اونور و دیدم نه اینور دوران کودکی ما جنگ بود بعد از جنگ هم که کمی بزرگتر شدیم گیر بازار بود ما با مادرمون نمیتونستیم بیرون بریم گیر میدادن دهه هشتادیها بهترین دوره رو دارن

    • ناشناس

      به نظرم این حرف یا از حسادت می تواند باشد یا چون حالا یک دهه هشتادی بهش توهین کرده نمی توان باز هم گفت که همه ی دهه هشتادی ها نثل هم هستند همه ویژگی های خاص خودشان را دارند

    • ناشناس

      نسل زد نسل رهاشده است از لحاظ فرهنگی دارن بی هویت میشن.

    • علی

      نسلی که عقل و مطالعه را کنار گذاشته و همه چیزش توی کلیپ های ساختگی و تولید شده توسط مافیای رسانه ای غرب است دیگر جز خرابی ازشون انتظار نداشته باشید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج