۱۵۰۴۶۱۰
۴ نظر
۱۵۲۹
۴ نظر
۱۵۲۹
پ

ماشین لوکس چینی که رقیب پورشه است

شریک چینی و سابق مرسدس بنز آماده ورود به قاره اروپا و رقابت با بزرگانی مانند پورشه است.

خبرآنلاین: همزمان با بررسی بازار اروپا توسط خودروسازان چینی برای ورود به این قاره، شرکت بی‌وای‌دی (BYD) در حال برداشتن گامی برای تثبیت جایگاه خود در بخش خودروهای لوکس (پریمیوم) است. این شرکت رسماً برند خود با نام دنزا (Denza) را با هدف افزایش حضور و به چالش کشیدن خودروسازان لوکس معتبر، در اروپا معرفی کرده است. اولین مدلی که در اروپا عرضه خواهد شد، دنزا Z۹ GT خواهد بود که انتظار می‌رود فروش آن تا پایان سال جاری میلادی آغاز شود.

6210639

دنزا در ابتدا به عنوان یک سرمایه‌گذاری مشترک بین بی‌وای‌دی و مرسدس بنز در سال ۲۰۱۱ شکل گرفت. علی‌رغم حضور نام‌های بزرگ در این سرمایه‌گذاری، دنزا برای کسب موفقیت با چالش روبرو بود و در دهه اول فعالیت خود تنها ۲۳٬۰۰۰ دستگاه خودرو فروخت. مرسدس بنز در سال ۲۰۲۲ مشارکت و سهام خود را به ۱۰ درصد کاهش داد. در نهایت این خودروساز آلمانی در سال گذشته به طور کامل از این همکاری خارج شده و به طور کامل تحت کنترل بی‌وای‌دی قرار گرفت.

بی‌وای‌دی اوایل این هفته طی رویدادی ویژه در میلان ایتالیا، برند دنزا را معرفی کرد. به گفته آلفردو آلتاویلا، مشاور ویژه بی‌وای‌دی در اروپا، دنزا خریداران سنتی خودروهای لوکس و مشتریان جوان‌تر علاقه‌مند به فناوری و تکنولوژی را هدف قرار خواهد داد.

6210638

در چین، بی‌وای‌دی برند دنزا را در کنار دو زیربرند لوکس دیگر با نام‌های فانگ چنگ بائو (Fang Cheng Bao) و یانگ‌وانگ (Yangwang) اداره می‌کند. بر اساس گزارش ArenaEV، بی‌وای‌دی قصد دارد برند فانگ چنگ بائو را برای بازار اروپا در برند دنزا ادغام کند. این فرآیند با مدل لئوپارد ۵ فانگ چنگ بائو آغاز می‌شود که با نام تجاری دنزا عرضه خواهد شد. هنوز مشخص نیست که مدل‌های یانگ‌وانگ نیز تحت نام دنزا برای بازار اروپا عرضه خواهند شد یا خیر.

6210641

دنزا هنوز قیمت‌ محصولات اروپایی خود را اعلام نکرده است. آلتاویلا در گفتگو با رویترز گفت که پس از مدل Z۹ GT، ون لوکس D۹ نیز در پایان سال عرضه خواهد شد. هر دو مدل در چین تولید و از آنجا به اروپا صادر خواهند شد.

6210640

از نظر مشخصات فنی، دنزا Z۹ GT رقبایی مانند پورشه تایکان اسپرت توریزمو را هدف قرار داده است، هرچند که از نظر ابعادی بزرگتر از این خودروی برقی آلمانی است (۲۰۰ میلی‌متر طول و ۲۲۵ میلی‌متر فاصله بین دو محور بیشتر). نیروی تولیدی آن توسط سه موتور الکتریکی تأمین می‌شود که مجموعاً ۹۵۲ اسب بخار قدرت تولید کرده و انرژی آن‌ها توسط یک بسته باتری لیتیومی (LFP) با ظرفیت ۱۰۰.۱ کیلووات ساعت تأمین می‌شود. در چین، این شرکت همچنین یک نسخه پلاگین هیبرید (PHEV) ارائه می‌دهد که ترکیبی از یک موتور ۲٫۰ لیتری توربو و سه موتور الکتریکی با مجموع قدرت ۸۵۸ اسب بخار است.

6210637

اگرچه اعداد مربوط به عملکرد Z۹ GT ممکن است آن را در رده محصولات پورشه قرار دهد، اما قیمت‌گذاری آن در چین چیز دیگری می‌گوید. قیمت مدل دنزا بین ۳۳۴٬۸۰۰ تا ۴۱۴٬۸۰۰ یوان، تقریباً معادل ۴۵٬۸۰۰ تا ۵۶٬۸۰۰ دلار آمریکا است (معادل چهار میلیارد ۵۸۰ تا پنج میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان)؛ این در حالی است که قیمت مدل‌های قابل مقایسه پورشه، مانند پانامرا اسپرت توریزمو و تایکان کراس توریزمو از حدود ۱۳۸ هزار دلار شروع شده و بسته به تیپ و پیشرانه، به راحتی از ۲۰۵ هزار دلار فراتر می‌رود.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • Iran

    اصالت چیز دیگریست

  • لئو روخاس

    جلل خالق

  • للارا

    تمام خودروهای چین. یک بار مصرف هستند

  • سید قاسم

    اگر با کیفیت تر وبهتر هم باشد که نیست بازم چینی است وکسی قبولش نداره

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج